Sirui N-2204 Carbon Review

Deathchant 11 augustus 2013, laatste update op 12 december 2014, 6.841 views

Sirui N-2204 Carbon

Lichtgewicht, zeer stevig statief van carbon dat i.c.m. met K-20X balhoofd hoge lasten kan dragen en uitermate flexibel is door het locktwistmechanisme, de meegeleverde kleine middenkolom en de afneembare monopod voorzien van schuimen handgrepen. Een ideaal reisstatief voor de veeleisende gebruiker.

Pluspunten

• Licht gewicht (1.3 kg)
  • Snel op te zetten door het lock-twist mechanisme
  • Compact (ingeklapt slechts 53cm)
  • Zeer stevig & stabiel
  • Afneembare monopod
  • Zeer complete accesoireset

Minpunten

• Relatief prijzig, alhoewel de amazon deal erg gunstig is
  • Mijn verwachting is dat het carbon er snel gebruikt zal uitzien (krassen&vlekken), maar is nog niet gebeurd
  • Wanneer je je tas aan de haak wilt hangen, moeten de statiefpoten verder uit elkaar gezet worden, wat de maximale werkhoogte verkleint
  • Weinig tot geen Sirui service winkels in de buurt. Mocht je issues hebben, moet je garantie claimen in het buitenland of terug naar de verkoper.

Reden van aanschaf
Ik ben in het bezit van een Manfrotto 055XDB statief met 804RC2 balhoofd.
Nou was ik op zoek naar een reis statief vanwege het zware gewicht van de Manfrotto, aangezien ik het niet hebben van een licht statief als een enorm gemis ervaar op mijn vele vakantiebestemmingen.
Ik fotografeer graag stil water voor reflecties en watervallen waarvoor ik graag langere sluitertijden gebruik, waarvoor zo'n statief dus uitermate van pas zou komen.

Te gebruiken met
Ik wilde dit statief gebruiken i.c.m. met:
- Canon 40D
- Canon 70-200/2.8L IS II USM
- Canon 10-22/3.5-4.5 USM
- Canon 17-55/2.8 IS USM
- Canon 100/2.8 macro USM

Eisen en wensen
Ik wist dat ik op een aluminium of carbon achtig statief zou uitkomen en toch wat dieper in de buidel zou moeten tasten.

- Licht, onder de 2kg, het liefst onder de 1,5kg
- Compact genoeg om mee te nemen: moest in koffer passen en mee te nemen zijn op de fotorugzak (Lowepro Flipside 400AW)
- Stevig & stabiel
- Hij moest slecht weer kunnen doorstaan (regen, hagel, modder e.d.)

Ik had verder niet echt eisen om zo laag mogelijk bij de grond te fotograferen, of een minimale werkhoogte van 2 meter te hebben of iets dergelijks.
Het was snel duidelijk dat statieven van Gitzo afvielen vanwege de vrij hoge prijzen.

Overwogen kandidaten en besluit
Kandidaten die ik heb overwogen:
- Sirui T-2204X
- Sirui T-2205X
- Feisol CT3442
- Sirui N-2204

Ik heb de T-2205X geprobeerd in de lokale fotowinkel en was op zich wel tevreden, maar was minder stevig dan de T-2204 door het 4e niveau van de uitschuifbare poten. Dus ik was erg te spreken over de T-2204X
Echter tweaker LaurentS wees mij erop dat de N2204 een stuk steviger was, een afneembare monopod had (altijd leuk), en qua prijs niet gek veel duurder was.
De Feisol was ook relatief duur (300 euro+). De hoge prijs in NL voor alle genoemde statieven, en de mega-aanbieding van de Sirui N-2204+Sirui K-20X balhoofd combinatie op amazon.co.uk hebben de doorslag gegeven voor die laatst genoemde.

In de goedkoopste winkel in NL was de T-2204X rond de 269 euro. Daar moest dan nog het balhoofd (K-20X) van 120 euro bij.

Op amazon.co.uk was een Sirui N-2204+K-20X balhoofd te krijgen voor 300 pond (357 euro): http://www.amazon.co.uk/g...p_0?ie=UTF8&condition=all
Ik heb mijn Sirui N-2204+K-20X ballhead op 19-04-2013 besteld daar bij DSLR Gear UK (Amazon) en vanuit Polen is het verstuurd.
Verwachte aankomstdatum was 01-05-2013 en uiteindelijk heb ik em nog geen week later binnengekregen.

Het product + specs
De doos:

Afmetingen:

Even verduidelijken:
- volledig uitgeklapt (maximaal werkbare hoogte excl. balhoofd): 165cm
- minimaal werkbare hoogte (met korte middenzuil): 17cm
- volledig ingeklapt (benen helemaal omhoog): 46cm
- ingeklapt: 53cm (ingeklapt in kopstand = 46cm)
- gewicht: 1,3kg
- belastbaar gewicht: 15kg

Daar zit het statief in omhuld met een mooie padded statieftas:

Erg slick moet ik zeggen :)

Wat zit er in het statieftasje?

- Sirui N2204 carbon statief met afneembare monopod
- Padded schouderriem met clips
- Een pouch/zakje met de korte middenkolom (om laag bij de grond te kunnen schieten)
- Een etuitje met daarbij een schroef (ene kant 1/4 en andere kant 3/8 ofzoiets, weet effe niet uit mijn hoofd) om in de monopod te stoppen, een ring om daarop te schroeven (met pols/handstrapje) om daarbovenop een statiefkop/balhoofd te schroeven
- Instructiehandleiding (engels)
- Quality passed zegel
- Verschillende soorten imbussleutels

Hier de korte middenkolom:

Binnenkant schouderriem:

De monopod accesoires:

Instructieboekje+imbussleutels:

Dan het statief zelf:

Op de voorste poot zie je een rubberen lock zitten. Die draai je los en daarna draai je de poot los en dan heb je dus een monopod.
- aantal pootselecties: 4
- diameter van het bovenste (dikste) stuk van de poten: 28mm
- diameter van het onderste (dunste) stuk van de poten: 19mm
- Leg lock type: twist leg
- Monopod maximum hoogte: 137cm
- Monopod minimum height: 43cm

Monopod:

Statief helemaal ingeklapt op de tuinstoel:

Locktwist poten:

Wat verhoudingen:

165cm maximaal (komt tot mijn kinhoogte en ik ben 1.85m):

Laagste stand met normale middenkolom:

Stability haak aan de onderkant van de middenkolom:

Statief met K-20X balhoofd:

IJzeren pinnen voor extra grip (ingetrokken):

IJzeren pinnen voor extra grip (maximaal uitgestoken):

Alles ziet er erg zorgvuldig en goed uit.

Doosje met K-20X balhoofd:

Even verduidelijken:
- baldiameter: 38mm
- totale hoogte: 98mm
- gewicht: 400 gram
- belastbaar gewicht: 25kg

Wat zit er allemaal bij dit balhoofd?

- balhoofd in een pouch
- quick release plaatje (arc swiss)
- instructiehandleiding (engels)
- warranty kaartje (6 jaar garantie)
- quality passed zegel (ruitvormige papiertje)
- imbussleutel

K-20X balhoofd zelf:

De ervaringen
Zoals gezegd is dit een lichtgewicht statief en hij weegt ~1,3KG en samen met de K20X balhoofd ~1,6 - 1,7KG

Ter illustratie:

Kep em in Schotland uitgeprobeerd in het water, op rotsen, in de modder...werkt perfect. Kep op de 2e dag in de stromende regen gewandeld en ik moest het statief vasthouden omdat de 400AW raincover niet over de tas gaat als er een statief aanzit helaas. Maar de schuimpjes erop waren wel prettig :)

Ook de uitdraaibare pinnen aan het uiteinde van de poten zijn zeer handig in het gras voor extra stabiliteit.

Door het meeleveren van een kortere middenkolom kon ik ook dicht bij de grond fotograferen. Dit heb ik slechts 1 of 2 keer gebruikt.

In de praktijk:

In volledig uitgestelde toestand geeft het carbon natuurlijk meer mee dan die ijzeren 055XDB van Manfrotto, maar van een instabiele indruk is totaal geen sprake.
Het echte rotsvaste gevoel van de 055XDB heeft ie net niet, maar dat kan ook niet met dat gewicht. Voordat ik deze Sirui kocht, twijfelde ik daar niet echt aan, omdat ik geen vervanger zocht voor de 055XDB, maar een apart reisstatief.
Maar goed, een supercar gemaakt van carbon is ook superstevig, maar niet zo rotsvast als een tank.

En nu blijkt achteraf dat ik die voor de productfotografie van mijn vriendin zelfs mijn ijzeren 055XDB niet meer gebruik, omdat ik veel sneller ben met de Sirui. Ik hoef minder handelingen te doen om het statief op te zetten en met de K-20X balhoofd is de Sirui gewoon veel flexibeler.

Dus ik heb achteraf ervaren dat ik in alle omstandigheden (productfotografie, hiken in Schotland door de regen) de 055XDB niet echt meer gebruik.

Dit lichtgewicht reisstatief maakt wat mij betreft al mijn verwachtingen waar. Hij is compact, lichtgewicht en erg snel in gebruik. Het K-20X balhoofd maakt de snelle ervaring met het statief compleet, omdat ook deze erg flexibel is in te stellen. Je hoeft maar halve draaitjes te geven en de boel zit gewoon stevig vast. Het statief past inclusief K-20X balhoofd nog steeds prima in de tas en geeft dus geen hinder. Zorgvuldig over nagedacht dus.
Een aangename verrassing was dat hij mijn Manfrotto voor het thuisgebruik vervangt vanwege de snelheid van het opzetten ervan.
Door dit alles, krijgt dit statief wat mij betreft een uitstekende beoordeling.

EDIT: 12-12-2014: foto's waren verdwenen. Opnieuw toegevoegd

Heb jij ook een Sirui N-2204 Carbon?

Prima review! Heb 'm zelf ook, dus kan 't onderschrijven :)

Voor wat betreft de haak voor je tas, dat is alleen nodig als je een grote tas hebt. Heb je een kleinere tas dan is het niet per se nodig om de poten verder uit elkaar te zetten.
Dat is wel waar ja, maar ja aangezien je op reis meestal toch met een wat grotere rugzak onderweg bent, vond ik het wel waard om ff te vermelden. Ik liep er in ieder geval tegenaan. Ik vind het toch wel handig om het te kunnen, zo kun je toch wat extra stevigheid krijgen als je je statief een beetje "schuin" moet zetten.
Respect voor de mooie uitgebreide review! Leest ook heerlijk en voorzien van mooi beeldmateriaal. Chapeau!

Daarnaast is het ook nog een prachtig statief. Momenteel overweeg ik de 3 Legged Thing Eric, maar dit is absoluut een waardig alternatief. Ik ga ze even naast elkaar zetten denk ik :D
Dankje :) De 3LT zijn ook goeie statieven. Tweaker Ventieldopje heeft de "Jack" gekocht. Mocht je behoefte hebben om de camera boven je eigen lengte te kunnen opzetten (dus hoge werkhoogte), dan is de 3LT toch erg goed.
Ik had niet de behoefte om zo enorm hoog te gaan. Ik moest gewoon een superstevig reisstatief hebben. Wanneer het statief op mijn ooghoogte kan werken vind ik het prima.
Goedkoop is het allemaal niet, dus je moet accepteren dat het een investering is. Kijk ook eens naar Triopo. Tweaker en moderator Universal_creations heeft een Triopo. Die zijn doorgaans goedkoper en ook erg goed.
Sirui heeft gewoon een soort service point in Nederland. Was een draaidop voor de poten verloren, maar ze hebben deze gratis opgestuurd :)
Mooie review! Ik denk dat ik toch wel overtuigd ben hierdoor om deze te nemen.