Specificaties 8,9" (1024x600), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One A150-Ab Review

Rupie 24 december 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.602 views

Acer Aspire One A150-Ab

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Kwaliteit Wifi
  • Scherm

Minpunten

• Recovery software
  • Support
  • Plaatsing knoppen bij touchpad

Begin April via de V&A een blauwe Acer Aspire One A150-ab overgenomen van mede Tweaker. Deze Tweaker had deze netbook gekregen bij een data abonnement maar was al in het bezit van een laptop en vond de AAO te klein. De factuurdatum bleek 31-03-2009 te zijn, een week voor de datum dat de netbook aangeboden werd in de V&A.

Na 3 maanden gebruik leek het mij een mooi moment om mijn ervaringen met het apparaat op papier te zetten. Ik ga hierbij in op de ervaringen en ook problemen die ik als gebruiker heb (gehad) met het apparaat, de software en de support. Ik ga niet timen hoe snel de netbook start of afsluit of iets dergelijks, dit is dusdanig afhankelijk van je besturingssysteem en je settings dat het mij niet zinvol lijkt om dit te vermelden. Ik heb op het moment van schrijven het geheugen uitgebreid en Linux Linpus vervangen door een dual boot met XP en EasyPeasy, dus meten hoelang het duurt zonder de geheugenuitbreiding of met Linux Linpus is sowieso geen optie meer. Het gaat er immers ook om dat de gebruiker zelf het idee heeft dat alles snel gaat ;)

Reden aanschaf
Ik was niet echt opzoek naar een laptop of netbook, ik had dus ook geen specifieke eisen waar het apparaat aan moest voldoen. Dit model kwam ik toevallig tegen en ik vond voor mijzelf genoeg redenen om de aanschaf te rechtvaardigen.

Hij draait op Linux en laat ik nou niet zoveel ervaring hebben met Linux. Ik dacht op deze manier mooi te kunnen experimenteren zonder Linux op ÚÚn van mijn eigen systemen te installeren. Ik kon het ding altijd weer verkopen als het niet beviel toch?

Daarnaast leek het mij wel wat voor onderweg. Momenteel ga ik dagelijks met de auto naar mijn werk maar er is ook een tijd geweest dat ik met de trein ging (elke dag in de file de A1 afrijden is niet echt mijn hobby). Surfen via mijn HTC TytnII gaat prima in de trein maar je zit altijd met het kleine schermpje. Veel websites kan je niet fatsoenlijk bekijken. Om over Office op je mobiel nog maar te zwijgen. Dus leek het mij een goed idee om eens aan de slag te gaan met Tethering (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tethering), ook al heb ik dat op dit moment niet direct nodig. Beter mee verlegen dan om verlegen zeg maar.

En tot slot: het is gewoon leuk speelgoed ;) Ik ging er op het moment van aanschaf dan ook vanuit dat ik de netbook op dit moment niet erg veel zou gaan gebruiken. Waarom zou ik ook, een laptop op schoot in de auto leek mij niet echt een goed plan en thuis staan al 3 systemen die prima werken.

Al met al genoeg redenen dus om de aankoop te rechtvaardigen!

Specificaties
De originele specificaties:

Technische Specificaties
CPU Type: Intel Atom N270 (1.6GHz/FSB 533MHz/512KB L2 cache)
Moederbord Chipset: Intel 945GSE
Geheugen: 1GB DDR2 (SODIMM)

Videointerface

Overige specificaties
Laptop extra's: 5 in 1 Cardreader , Webcam
Besturingssysteem: Linux Linpus« Lite version
Gewicht: 1.1kg
Kleuren: Blauw (Sapphire Blue)

De doos
De laptop wordt geleverd in een stevige doos met diverse full color afbeeldingen van de netbook.
In de doos trof ik aan:
1. Laptop (verassend genoeg ;))
2. Kleine adapter met daar aan vast de kabel die de netbook ingaat, waarbij de kabel voorzien
is van een stukje klitteband om deze op te kunnen rollen
3. Kabel om de adapter te voorzien van stroom, wel zo handig.
4. Sleeve van echt nep leder
5. Boekjes
6. Recovery DVD
7. Extra Acer Aspire One neophreen sleeve die de verkoper had gekocht.

Niet veel bijzonders lijkt mij, alles wat ik nodig heb zit erbij. Er had misschien een doekje bij kunnen zitten tegen de vingerafdrukken. Persoonlijk heb ik die niet nodig, die heb ik al van mijn tv en mijn monitor. Het wordt er ook niet beter van als je elk scherm met een apart doekje moet gaan poetsen ;). Daarnaast valt het mij heel erg mee hoeveel last ik heb van vingers op het apparaat.

Tot slot zat er een briefje bij met de opmerking dat Acer niet verantwoordelijk is door schade die veroorzaakt wordt door meegeleverd software. Verder geen aandacht aan besteed, hoe groot is de kans dat meegeleverde software schade veroorzaakt……

De AAO
Ik was oprecht verbaasd over de netbook. Hij voelt een stuk steviger aan dan ik in eerste instantie verwacht had. Het hele apparaat is netjes afgewerkt. Acer staat bij mij niet bekend om zijn kwalitatief hoogwaardige laptops, maar dit keer was ik verrast. Nu maar hopen dat dit zo blijft. Ik heb hem overigens nog niet onderworpen aan een val test, maar mijzelf kennende gaat dat nog wel een keer gebeuren ;)

Ik had nooit verwacht een blauwe laptop of netbook aan te schaffen maar de blauwe glossy kleur gecombineerd met het oranje schanier ziet er erg netjes uit. Door het glossy uiterlijk is het wel oppassen met vette vingers natuurlijk maar dat moet je in mijn ogen bij elke laptop/netbook, al valt het dan misschien minder op. Ik heb de netbook inmiddels 3 maanden in gebruik en het valt mij hard mee hoeveel vingers er op staan.

Met een gewicht van iets meer dan een kilo en met als afmetingen (lxbxh) is het een mooi compact apparaat dat goed hanteerbaar is.

Een rondje langs alle kanten van het apparaat:

de bovenkant

met het scherm open

rechter zijkant met daarop van links naar rechts: microfoon, koptelefoon, 2x usb, kaartlezer en gat voor een slot.

linker zijkant met daarop van links naar rechts: de aansluiting van de adapter, VGA, lan, usb en SD uitbreidingssleuf.

Accu
De accu houdt het iets minder dan 2 uur vol. Niet extreem lang, maar ik heb altijd wifi aanstaan en ik heb de energie-instellingen niet op zuinig staan. Ook wordt het scherm niet gedimd als ik de stekker eruit haal Ik gebruik de laptop vrijwel alleen thuis dus de lader is altijd bij de hand. Voor de manier waarop ik de AAO gebruik is de accuduur dus geen enkel probleem. Als je meer nodig hebt kan je altijd nog een 6-cell accu overwegen.

Scherm
De AAO beschikt over een 8,9” glossy scherm met een resolutie van 1024x600. Het scherm is aan de kleine kant vind ik, maar dat weet je met een netbook en mag dan ook niet als nadeel gezien worden. Groot voordeel van het scherm vind ik dat je hem prima kan gebruiken in het zonlicht, toch iets waar je last van gaat hebben als je de laptop gebruikt in de trein. Waar mijn vorige laptop compleet onleesbaar werd als de zon scheen blijft dit scherm helder en duidelijk.

Toetsenbord
Het toetsenbord is even wennen. De toetsen zijn aanzienlijk kleiner dan ik gewend ben en dat levert nog wel eens typo’s op. Daarnaast merk ik dat ik nog altijd regelmatig de ‘=’ raak in plaats van de backspace. De aanslag is wel prettig, je voelt dat je een toets indrukt maar je hebt niet het idee dat je door het apparaat heen moet duwen.

Touchpad
Het eerste dat opvalt is de plaatsing van de knoppen. Deze zitten niet onder het touchpad zoals gebruikelijk is, maar links en rechts ernaast. Persoonlijk heb ik de knoppen er zelf liever onder zitten, maar dat kan een kwestie van wennen zijn. Daarnaast vind ik dat je nog best hard moet drukken voor de knoppen reageren. Ik moet er wel bijzeggen dat ik zelf nooit fan ben geweest van een touchpad. Ondanks dat ik al jaren met laptops werk heb ik nooit echt kunnen wennen aan een touchpad, vandaar dat ik altijd een muis gebruik.

Boxen
De boxen zijn, zoals eigenlijk altijd met een laptop, niet fantastisch. Ik vind dit geen probleem omdat ik het geluid toch nooit aan heb staan. Films kijken of muziek luisteren doe ik wel via mijn HTPC en als ik onderweg een keer wat wil luisteren gebruik ik een koptelefoon om anderen niet tot last te zijn.

Webcam
De webcam heb ik alleen gebruikt om te testen of deze werkt. Dat doet hij, verder kan ik hier weinig over zeggen omdat ik geen referentiemateriaal heb. Wat mij wel opviel is dat hij op zich best duidelijk is. Alleen lijkt hij erg gevoelig voor licht, als het een beetje donder wordt gaat de kwaliteit snel achter uit.

Connectivity
Voor netwerkverbindingen is de AAO voorzien van Wifi en 100mbps lan. De ontvangst van de wifi is bijzonder goed, ik heb geen enkel ander systeem dat vanaf mijn kamer een dusdanig goede netwerkverbinding heeft. In tegenstelling tot mijn oude laptop is de draadloze verbinding nog geen een keer weggevallen. En dat terwijl de router op zolder staat en ik op de begane grond zit. De lan poort heb ik tot op heden niet gebruikt, waarom zou ik als de wifi zo goed werk ;)

Daarnaast zijn, ondanks het compacte formaat, alle poorten aanwezig die ik nodig heb.
  • 3 usb poorten
  • VGA poort
  • een cardreader (SD Memory Card, Memory Stick, Memory Stick PRO, MultiMediaCard en xD-Picture Card)
Tot slot beschikt de AAO nog over een line out en een mic in, deze heb ik beide nooit gebruikt.

Temperaturen
De AAO wordt aan de buitenkant niet erg warm. Je kunt hem rustig op schoot zetten zonder het gevoel te hebben dat je vel eraf brand. Volgens HWMonitor zit de temperatuur bij normaal gebruik (surfen, msn, dat soort werk) tussen de 40 en 45 graden.

Ik heb in een aantal reviews gelezen dat mensen last hadden van het geluid van de fan in combinatie met XP. Ik moet zeggen dat ik hier totaal geen last van heb. Ja, ik hoor dat de fan draait, maar ik vind dit totaal niet storend. Meestal staat er ook wel een tv aan of is er iemand in de buurt die geluid maakt, dus ik merk er eigenlijk niets van. Als ik dit punt niet in andere reviews gelezen had was het mij niet eens opgevallen. Of de fan onder Linux Linpus minder geluid maakte kan ik mij niet herinneren omdat ik hier dus nooit op gelet heb.

Drivers & Firmware
Via de website van Acer kunnen vrijwel alle benodigde bestanden gedownload worden. Zowel bestanden voor Linpus, drivers voor XP als BIOS updates zijn hier te vinden. En dit is wel zo prettig. Direct na ontvangst had ik een probleem met de accu. Bij inpluggen van de adapter werd het ledje groen, wat volledig opgeladen betekend. Dus in mijn enthousiasme het stekkertje eruit en opstarten. Pogingen op het apparaat op te starten liepen echter op niets uit. Uiteindelijk de stekker erin en meteen start het apparaat normaal op. Tijdje aan het klooien geweest en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het de batterij wel moest zijn. Na een aantal uren zoeken ben ik erachter gekomen dat er een BIOS update beschikbaar was die in de changelog had staan dat er ‘diverse accu problemen’ opgelost waren. Na de BIOS geflashed te hebben is de accu weer normaal op gaan laden en werkt dit naar behoren. Er blijkt een probleem te zijn met de BIOS als de accu volledig leeggelopen is.
Daarnaast is het natuurlijk bijzonder prettig dat je XP drivers kan vinden voor alle onderdelen als je van Linux Linpus af wil stappen.

Linux Linpus
Mijn eerste reactie: wat start dat ding donders snel op! Binnen no time had ik het Linux Linpus ‘bureaublad’ voor mijn neus.

Even wennen na jarenlang gebruik van Windows, maar zonder het boekje te lezen ben je snel wegwijs in het systeem. Programma’s starten vlot op en alles werkt zoals het zou moeten. Ik had alleen wel het gevoel dat dit een Linux distributie is die je moet gebruiken zoals hij geleverd is, ik had niet echt het idee dat er veel in te stellen valt (al hoeft dit natuurlijk geen slecht punt te zijn). Via een kleine aanpassing zijn er wel wat meer settings beschikbaar maar echt personaliseren is er niet bij.

Het bureaublad werkt erg mooi, er worden 4 rubrieken getoond met in elke rubriek 4 programma’s. Wanneer je verder klikt in een rubriek komen de rest van de programma’s te voorschijn. Standaard staat Firefox ge´nstalleerd en is er Open Office aanwezig. Ook andere veel gebruikte software is standaard aanwezig: een rekenmachine, mailprogramma, spelletjes, mediaplayer. Daarnaast is alles vrijwel perfect afgestemd op het formaat van het scherm. Zoals ik het zie kan een gemiddelde gebruiker die het apparaat heeft om onderweg een tekst bestandje aan te passen, even te surfen of een mail te sturen perfect uit de voeten met dat wat standaard ge´nstalleerd staat. Of het aan mij ligt of aan Linpus weet ik niet, maar het is mij niet gelukt om daadwerkelijk software te installeren. Via het package installer kreeg ik meer foutmeldingen dan dat er zaken ge´nstalleerd werden.

Voor mijzelf was de eerste stap het installeren van updates. Dit gaat heel eenvoudig via het voorge´nstalleerde programmatje, alles wordt gedownload en ge´nstalleerd. Om de een of andere reden kreeg ik echter problemen met de netwerkkaart na de reboot. De netwerk software leek helemaal niet meer te werken. Deze leek niet meer opgestart te worden en met geen mogelijkheid dat ik nog verbinding kon krijgen met een netwerk. Na een zoektocht op internet kwam ik tot de conclusie dat ik beter de recovery DVD maar eens kon gaan proberen, er bleken meer mensen met dit probleem te zijn. Dit was in eerste instantie niet echt een succes (hier kom ik later op terug, iets met schade veroorzaakt door meegeleverde software…), maar uiteindelijk toch gelukt en Linpus opnieuw ge´nstalleerd. Na wederom de updates ge´nstalleerd te hebben werkte alles wel naar behoren.

Omdat ik de laptop onder andere had gekocht om aan de slag te gaan met tethering werd het tijd om mijn telefoon aan te sluiten. In eerste instantie via USB, later wellicht via Bleutooth. Kan nooit moeilijk zijn dat ik. Wellicht dat het met mijn kennis van Linux te maken heeft, maar USB bleek geen succes. Met geen mogelijkheid kreeg ik een verbinding tussen telefoon en netbook tot stand. Diverse handleidingen gevolgd maar nooit aan de praat gekregen. Bluetooth werkte ook niet zo eenvoudig als ik gehoopt had. Wederom een aantal handleidingen gevolgd en verschillende stukken software ge´nstalleerd. Uiteindelijk zelfs even verbinding gehad, maar na een reboot werkte het niet meer en ging uiteindelijk het probleem met de netwerk software weer opspelen. Dit, in combinatie met de recovery problemen die ik iets verderop behandel, was voor mij reden Linux Linpus op te geven en voor een XP installatie te gaan.

Ik denk dat een gebruiker die de laptop gebruikt voor basiswerkzaamheden snel zal wennen aan Linux Linpus. Voor mensen die geen ervaring hebben met computers (ja, die mensen bestaan nog) is Linpus waarschijnlijk sneller op te pakken als bijvoorbeeld Vista. De interface is dusdanig simpel dat een kind de was kan doen. Daarnaast werkt Linpus vlot en doet het wat met moet doen. Het is alleen niets voor mij.

Uitbreiden RAM
Omdat ik had besloten op XP te gaan installeren leek het mij handig om van te voren het RAM geheugen uit te breiden naar 1,5GB. Ik had namelijk al gezien dat het hele apparaat uit elkaar zou moeten om bij het geheugen te komen. Het zou zonde van de tijd zijn geweest als ik eerst XP zou installeren om vervolgens de AAO te slopen bij het demonteren.

Via de V&A een RAM bankje op de kop getikt voor 10 euro. Toen deze binnen was ben ik begonnen met het uit elkaar draaien van de netbook. Via een handleiding bleek het demonteren redelijk makkelijk te gaan, al klopte de handleiding niet op alle punten. Uiteindelijk zonder al te veel moeite het geheugen kunnen bereiken. Na alles weer in elkaar gezet te hebben gaf de BIOS netjes 1536MB RAM aan en werkt alles netjes.

Ik heb hierna nog ÚÚn keer Linpus opgestart om te kijken of het verschil maakte. Voor mijn gevoel startte programma’s wel iets sneller op maar cijfers heb ik niet. Ik vraag me ook af of dit een correct beeld is, de netwerksoftware deed het immers op dat moment al niet meer, wie weet wat er nog meer niet (goed) werkte.

Windows XP
Omdat de AAO niet beschikt over een optisch station kan er gebruik gemaakt worden van een USB stick om XP te installeren. Eventueel kan je natuurlijk ook gebruik maken van een externe cd speler, maar omdat ik geen zin had een speler uit mijn desktop te halen gekozen voor installatie via USB.
Na een korte zoektocht hier op Tweakers.net een handleiding gevonden op XP via USB te installeren:
Deze handleiding bleek niet helemaal te werken onder Vista met UAC ingeschakeld (PeToUSB werkt dan blijkbaar niet goed door gebrek aan rechten, uitvoeren als administrator bleek geen verschil te maken), maar onder XP werkte alles zoals het hoort.

USB stickje ingepluged in de AAO, opstarten van USB en afwachten. Zonder problemen werd XP ge´nstalleerd en alles werkt direct. Groot voordeel is dat alle XP drivers gewoon op de site van Acer beschikbaar zijn omdat er natuurlijk ook een XP variant is van de AAO. Dus geen gedonder dat je opzoek moet naar drivers zoals bij een downgrade van Vista nog wel eens het geval is.

XP start zeer vlot op, als ik de netbook op hetzelfde moment aandruk als mijn desktop (AMD Phenom 9950, 8gb ram, Vista Ultimate 64b) is de laptop klaar voor gebruik op het moment dat Vista net zijn laadbalk laat zien.

Een ander voordeel van XP voor mij is dat het, na het installeren van het synchronisatie centrum, in enkele seconden geregeld is om via Tethering online te komen. Na installatie van XP voldoet de AAO dus bijna aan de punten die ik had bedacht om de aanschaf te rechtvaardigen. Alleen het experimenteren met Linux kon dus nog niet, wat simpel opgelost kon worden door een dual boot met EasyPeasy.

EasyPeasy
Omdat de doelstelling bij aanschaf was om te experimenteren met Linux heb ik alsnog een Linux distributie ge´nstalleerd naast XP. Ik heb hierbij gekozen voor EasyPeasy vanwege de goede recensies die ik hier over las. Via Unetbootin de iso op een USB stickje gezet. Installatie vanaf USB verliep wederom zonder problemen en alles werkt direct naar behoren.
EasyPeasy start voor mijn gevoel sneller op als XP, vrijwel direct na de GRUB bootloader kan ik aan de slag. Ik moet bekennen dat ik EasyPeasy na installatie vrijwel nooit gebruik heb. De keren dat ik het gebruikt heb deed alles dat wat het moest doen, maar de gewoonte om XP te gebruiken wint meestal. Daarnaast staat het apparaat ingesteld om automatisch XP te starten, dit helpt niet bij het experimenteren met Linux ;)

Mijn problemen
Recovery DVD
Het is de bedoeling dat je in een ander systeem met deze DVD een recovery USB stick bouwt, deze stick in de netbook pluged en vanaf het stickje opstart om Linux Linpus opnieuw te installeren. En dit is niet echt een fijn programma kwam ik achter. Zolang je met XP werkt en je hebt maar 1 harde schijf in je systeem is er geen probleem. Maar ik heb Vista en 3 fysieke schijven in mijn systeem zitten, en dat blijkt voor problemen te zorgen. Een zoektocht op internet leerde mij dat ik zeker niet de enige ben die last heeft van dit probleem.

De situatie:
Zoals al aangegeven werkte de Linux Linpus installatie niet zoals het zou moeten. Dus volgens de handleiding de DVD in de speler van mijn desktop gedaan, usb stickje ingepluged en een reboot. Opstarten vanaf de cd speler en er verschijn een Acer scherm. Je krijgt hier een aantal opties waarbij je moet kiezen voor ‘Create recovery USB Drive’. Hierna verschijnt er een scherm waar je op enter moet drukken en vervolgens kan je kiezen op welk USB device de recovery software ge´nstalleerd moet worden. In mijn geval stond hier 1 USB device, deze had de naam van mijn USB stick en ook de correcte grootte. Dus deze gekozen en op enter gedrukt. Nog een keer een melding of je het zeker weet want alle data gaat gewist worden. Nogmaal enter en het proces begint te lopen. Maar dan:

‘Error 39, report to support’

Het Acer programma wordt gestopt met deze foutmelding en de pc gaat normaal opstarten naar Windows. Direct na het inloggen komen er foutmeldingen dat het bureaublad niet geladen kan worden en dergelijke. De mappen met persoonlijke bestanden die Vista hiervoor gebruikt had ik, samen met al mijn documenten, op een andere fysieke schijf staan dan Windows zelf. Een snelle controle in ‘Deze computer’ levert op dat alle partities die op mijn 2e fysieke harde schijf stonden verdwenen zijn. In computerbeheer staat de gehele schijf als niet geinitialiseerd weergegeven. Na initialisatie blijkt er geen partities meer aanwezig zijn op deze schijf. Gelukkig via TestDisk al mijn bestanden terug kunnen krijgen, maar ik vind het niet helemaal normaal dat dat de recovery software de partition table van mijn 2e harde schijf gewist heeft. Het blijkt zo te zijn dat er meer mensen hetzelfde meegemaakt hebben, dus het is niet een op zichzelf staand geval.

Mooi punt om nog even te verwijzen naar dat briefje dat in de doos zat. Acer is niet verantwoordelijk voor schade die veroorzaakt wordt door meegeleverde software. Je zou bijna gaan denken dat de aanwezigheid van dit briefje geen toeval is…

Support Acer
Waardeloos. Ik heb er geen ander woord voor. Zoals al aangegeven heeft de recovery DVD van Acer er voor gezorgd dat er een complete harde schijf gewist werd. Ik heb diverse malen contact gezocht met Acer, zowel telefonisch als via de mail. Telefonisch kreeg ik te horen dat ik een mailtje moest sturen met een nummer in de onderwerpregel zodat het direct bij de medewerker die ik aan de lijn had terecht zou komen. Enige reactie die ik op deze mail heb mogen ontvangen is:

“Zou u een screenshot van de melding kunnen sturen?”

Op mijn reactie dat ik er toch echt niet op zat te wachten om nogmaals een harde schijf te wissen is nooit meer een antwoord gekomen. Op de overige 5 pogingen is ook nooit een reactie gekomen. Werkelijk schandalig dat een bedrijf als Acer op deze manier met problemen om gaat. Helemaal omdat er toch echt meerdere meldingen te vinden zijn op internet van mensen met error 39 en gewiste schijven.

Is deze ervaring met de support relevant voor de netbook zelf? Nee, de netbook zelf werkt prima. Zolang je geen gebruik hoeft te maken van support is er niets aan de hand, maar als je wel problemen krijgt hoef je dus niet op medewerking te rekenen. Dit is wel degelijk iets waarvan ik vind dat je het in gedachten moet houden als je een product van Acer aanschaft, vandaar dat ik het toch vermeld.

Normaal is de laptop los 300 euro volgens de pricewatch. Al met al was ik ongeveer 230 euro kwijt voor de netbook, de extra sleeve en de uitbreiding van het geheugen. Niet bepaald een miskoop als ik kijk wat ik er voor terug gehad heb.

Sinds er XP op deze netbook draait ben ik zeer tevreden. Ik gebruik de netbook dan ook veel meer dan ik in eerste instantie verwacht had. De prestaties zijn dan ook veel beter dan verwacht, alles doet wat het moet doen, werkt snel en er zijn geen problemen meer. Ik heb de afgelopen 3 maanden dan ook nog nooit een vastloper of BSOD gezien. Voor dat wat ik er voor betaald heb is het gewoon een fantastisch product.

De enige echte negatieve punten die ik kan bedenken zijn de recovery dvd en de support van Acer. De recovery dvd vind ik niet alleen een negatief punt vanwege mijn ervaring hiermee, maar ook omdat je dus altijd een 2e systeem moet hebben (dat geschikt is) om een recovery USB stick te maken. Dit is wel iets wat je in gedachten moet houden bij de aanschaf. Tot slot heb ik de plaatsing van de knoppen bij het touchpad genoemd als negatief punt.

Ik heb Linux Linpus niet als negatief punt opgenomen omdat het in principe gewoon goed werkt, ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen er heerlijk mee kunnen werken. Het sluit alleen niet aan bij de dingen waar ik de netbook op dit moment voor gebruik.

Momenteel gebruik ik de netbook voornamelijk om via extern bureaublad op mijn servertje in te loggen. Zo hoef ik niet altijd op zolder te zitten of mijn hele desktop op te starten als ik even wat aan wil passen. Daarnaast is het natuurlijk een uitkomst om zulke dingen te kunnen doen vanuit een zonnige tuin met een koelkast met bier in de buurt!

Daarnaast werkt tethering in combinatie met mijn HTC TytnII gewoon goed onder XP. Al met al dus niets dan lof over het product zelf!

Er staan nog een aantal andere foto's bij de systeemspecs

Edit 24-12-2009: De netbook beviel zo goed dat ik hem inmiddels heb verkocht en er een ander voor teruggekocht heb met een iets ruimeren accuduur! Wederom een AAO, dit keer een AAO Pro 531h-0Bk Zwart met een accuduur van 7 uur!
Zie trouwens net dat ik per ongeluk een aantal afbeeldingen gewist heb van de systeemspecs, zal deze binnenkort terugzetten!

Edit 26-12-2009: afbeeldingen gefixed

P.s. dit is mijn eerste review, be gentle ;) als ik typefouten heb gemaakt hoor ik het graag!

Heb jij ook een Acer Aspire One A150-Ab?

Leuk! En niets om je voor te schamen voor een eerste review, zeker niet! Ik heb zelf de 110, waar ik ook een review over schreef, natuurlijk kwamen veel zaken overeen met jouw netbookje.
Grappig genoeg had ik ook dat na een update van Linpus de netwerkverbinding niet meer automatisch tot stand kwam. Schijnt te maken te hebben met een verkeerde verwijzing in het stukje software dat je WPA-instellingen moet onthouden.
Ik ga er zelf ook nog eens Kuki Linux op zetten, dat speciaal bijgeschaafd wordt voor de AAO. Wellicht ook een idee voor jou? Ik hoop met Kuki voor al een retesnelle netbook te hebben, vandaar dat ik er ook geen Winhoos op zet. Of het moet iets als TinyXP worden, dat kan schijnbaar ook nog.

Veel plezier met je netbookje en dank voor de review!