Specificaties Radiogestuurde muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX1100R Review

RaJitsu 16 juli 2009, laatste update op 16 juli 2009, 1.994 views

Logitech MX1100R

Pluspunten

• Vliegwielfunctie scrollwiel
  • Software

Minpunten

• Precisieproblemen
  • Goedkoop uitgevoerd

Ik moest een nieuwe muis hebben als opvolger van mijn MX1000. De Logitech MX1000 is de beste muis die ik ooit heb gehad, dus het waren grote schoenen die gevuld moesten worden. Bij het schrijven van deze review heb ik mijn ervaring met de MX1000 als norm genomen. Mijn eisen waren m.i. niet super specifiek: Een fijn in de hand liggende muis (wat niet hetzelfde is als ergonomisch) en draadloos.
Als eerste zat ik te denken aan de MX Revolution, het huidige vlaggenschip van Logitech. Echter waren de gebruikservaringen die hierover te vinden waren niet bepaald positief. Ik heb ook overwogen om een ander merk een kans te geven, maar op dat moment had de concurrentie me weinig interessants te bieden. Na veel wikken en wegen, koos ik toch maar voor de opvolger, de MX1100. De ervaringen hierover waren niet onverdeeld positief. Maar uitsluitend negatief waren ze ook niet, sommigen zelfs ronduit positief en ik moest toch een muis hebben.
Ondanks dat ik niet overtuigd was van mijn beslissing, ben ik toen toch maar voor de MX1100 gegaan. Hoewel de verhalen over het batterijverbruik van de nieuwere muizen vrij positief zijn, ging ik toch maar voor de R-versie. Je hoeft geen batterijen te kopen (ook al is het niet vaak, je moet ze toch kopen). En als je voor oplaadbare batterijen kiest, tsja, hoe groot is het verschil dan met een accu? De accu van mijn MX1000 bood een prima ervaring, dus waarom niet.

Eerste indruk

Ik had ‘em een dag eerder dan dat ik hem daadwerkelijk in gebruik kon nemen, maar in dit huis is het kennelijk niet normaal om even te zeggen dat er een pakketje binnengekomen is en moet ik daar zelf achterkomen omdat ik toevallig de zeldzame drang had een wat op te ruimen in de woonkamer.
Hoe dan ook, ik dacht eerst dat de webshop me de verkeerde hadden toegestuurd. Er zat immers een batterijtje in die toegankelijk is met zo’n klepje. Maar dat batterijtje is dus zoiets als de accu die dan iedere keer wordt opgeladen met dat USB-microUSB-kabeltje. Wel een andere oplossing dan ik gewend was van mijn MX1000, die gewoon een interne accu heeft die opgeladen wordt middels de donkingstation, die ook nog eens de receiver is. Of het systeem van de MX1100 een betere is, ben ik nog niet over uit. Waarschijnlijk wel een goedkopere. Maar bij de MX1000 liet ik de muis ook van de dock af als hij gewoon opgeladen was. En gezien de teringzooi die ik op mijn bureau heb liggen, is geen dock misschien wel beter (al zul je zien dat over een half jaar, mijn MX1000-dock er nog steeds zal staan).

Uiterlijk, feeling

Dat er voor wat besparing gegaan is, is ook wel een beetje aan de muis te merken, die kwa design wel wat simpeler ontworpen is dan de MX1000. De muis is wat neutraler ontworpen, minder een ‘handschoen’ als de MX1000. Ook lijkt het plastic waarvan de muisknoppen gemaakt zijn, wat dunner. Maar dat kan ook lijken doordat bij de MX1000 de muisknoppen niet (bijna) helemaal aan het uiteinde van de muis zitten, en je niet de indruk hebt dat het een wat goedkope afwerking van het uiteinde is. De ruimte tussen de knoppen en derest van de casing is ook wat groter bij de MX1100 tov de MX1000. Alsof er voor de onderdelen van de MX1100 wat grotere maattoleranties zijn gebruikt dan bij de MX1000, wat de MX1100 een goedkopere look en feel geeft. De MX1100 lijkt ook wat ‘leger’ te zijn dan de MX1000, wat je eveneens minder het gevoel geeft echt iets in je handen te hebben.
De duimknoppen voelen eveneens wat goedkoop aan. Gewoon simpel, glad plastic,vierkant en de feedback is ook niet echt super. Die van de voorste knop zo zowat afwezig. De klikken zijn ook niet zoals die van de muisknoppen (wat wel bij de duimknoppen van de MX1000 is), maar meer als die van een ander apparaat met harde knoppen (bijv. een afstandsbediening die hard-plastic toetsen heeft).

Ergonomie, comfort

Wat me verder opvalt is dat er gekozen is voor een andere ergonomische vorm, waar ik wel even aan moet wennen. De MX1000 is namelijk wat platter, waar de MX1100 een vorm heeft met een stijlere curve, zegmaar, waarmee je meer rechtop moet zitten als je de muis echt goed beet wil hebben.
De duimpositie is in het geval van de MX1100 wat neutraler, net als de positie van je ringvinger en pink. Wat fijner is, weet ik nog niet. En kan me wel voorstellen dat omdat de MX1100 wat generaler is; minder mensen dan bij de MX1000 zullen er problemen mee hebben. Maar ik heb in het geval van de MX1000 nooit mensen hierover gehoord, dus of dat het nodig was, of dat het gewoon een goedkoper ontwerp- en productiekwestie was….ik denk het laatste. Persoonlijk heb ik het gevoel dat mijn vingers minder ‘in’/op de muis passen.
In het begin was ik natuurlijk meer gewend aan de MX1000, en vond ik die duimpositie fijner. Hetzelfde geldt voor de plattere vorm. Inmiddels ben ik wat meer gewend aan de vorm van de muis, maar er blijft iets van onwennigheid aan zitten nu, 2 maanden na aankoop.
De duimknoppen aan de zijkant van de MX1100 zijn rechthoekig, en voelen minder comfortabel aan dan de duimknoppen zoals ze op de MX1000 uitgevoerd waren.

Gebruik

Ik gebruik deze muis nu dus een tijdje. Wat me tegenvalt is de precisie waarmee ik kan muizen. Met de MX1000 zat ik nimmer naast wat ik wilde aanklikken. En ook met andere muizen heb ik dit probleem nooit gehad. Met de MX1100 heb ik dat toch wel eens. Het heeft niet echt met de specificaties van de muis te maken, maar met het gegeven dat de hand-oogcoördinatie middels deze muis niet goed tot zijn recht komt. Op de een of andere manier voel ik deze muis niet aan.
Iets anders wat ik irritant vind aan deze muis, en eigenlijk alle Logitech muizen, en wat bijv. de Microsoft-muizen die ik geprobeerd heb beter doen, is dat de klikken van de scrollwheel niet helemaal corresponderen met wat er op het scherm gebeurt. Maar goed, daar raak je aan gewend. Met de MX1000 was dit niet beter.
Naast de voor een dergelijke muis reguliere knoppen; de duimknoppen, de twee muisknoppen, en de middelste knop/scrollwielknop, heeft de MX1100 een extra knop. Deze zit als het ware verborgen onder de casing en druk je in door met je duim naar beneden te duwen (richting het bureau, dus geen knijpbeweging). Ik vind het zelf eigenlijk prima werken. De knop is wat stug uitgevoerd, maar daar heb ik geen problemen mee.
De scrollknop kent een vliegwiel-functie, wat een bevredigende ervaring oplevert. Die pijltjes op de MX1000 boven en onder het scrollwiel gaven je toch minder het gevoel van controle tijdens het scrollen in je documenten. Tussen de vliegwielfunctie en de reguliere scrollfunctie is te switchen middels een knop.
De MX1100 biedt de mogelijkheid om de laser in te stellen op een lage en hoge stand. Beiden standen zijn vrijelijk in te stellen middels de software van 400 tot 1600 DPI. Persoonlijk gebruik ik de betreffende functie/knop niet. Ik laat de muis altijd op 1600 DPI werken, met één snelheid.
De software is de welbekende Logitech Setpoint-software. Deze is duidelijk en gebruiksvriendelijk, en maak ik al jaren naar alle tevredenheid gebruik van (vroeger vond ik dat het nogal veel geheugen verbruikte, en misschien is het nog altijd wel buiten proportioneel voor een muis-besturings- en configuratieprogramma, maar gezien de kracht van computers van de laatste generaties merk je er weinig van). Het aanpassen van de muisknoppen is een fluitje van een cent.

Voorlopige conclusie

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de MX1100R. Ik heb er 55,85 Euro voor betaald inclusief verzendkosten, en meen dat ik voor deze prijs best een aardig muisje heb. Ik blijf echter maar een gevoel hebben dat het een aanzienlijk goedkoper uitgevoerde muis is in vergelijking met de MX1000. Alsof je van een Lexus naar een Opel overstapt, zeg maar. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er gelijkenissen zijn met mijn Silvercrestmuisje die ik door mijn moeder ooit heb laten kopen (ik durf niet naar de Lidl) voor 20 Euro (en daar zat ook een toetsenbord bij). Waar ik eerst de duidelijk verschillen tussen mijn MX1000 en dat Silvercrestdingetjemerkte, is die grens nu meer vervaagd als ik de laatste genoemde vergelijk met mijn MX1100.

Heb jij ook een Logitech MX1100R?

Klinkt erg herkenbaar, ik heb zelf een tijdje een MX Revolution gehad, maar kon daar ook maar niet aan wennen, het aparte scroll wheel op daat ding kon je voor geen voelde voor geen meter aan als je erop klikte, en het scrollwheel bij de duim was wat mij betreft ongewenst. Daarom houd ik het nog steeds op mn MX1000 alhoewel ik eigenlijk wel weer wat anders wil.
Ik had zelf ook een MX1000, maar me linkermuis knop werkte niet goed meer dus moest ik een nieuwe zoeken. Omdat ik over zowel de MX1100 als de MX Revolution niet zo heel veel positiefs kon vinden heb ik uiteindelijk een G5 gekocht, maar dat is wel met draad. En dat is jammer, want de MX1000 vond ik een zeer goede draadloze muis.