Specificaties 2.1-set met subwoofer - Bekijk alle specificaties

Edifier B7 CineSound Review

Foritain 22 maart 2016, laatste update op 26 mei 2017, 2.496 views

Edifier B7 CineSound

De B7 is de eerste soundbar hier in huis. Hierdoor is direct vergelijken lastig, maar we waren erg onder de indruk van het geluid wat deze elegante soundbar weet te produceren. Ook de praktische voordelen van één grote speaker met één draadloze sub was prettig. De B7 mist wel DTS.

Pluspunten

• Prettig en vol geluid
  • Praktisch. Alle speakers in één balk, draadloze sub, dus weinig kabelellende.
  • Elegante uitstraling. Springt niet in het oog, maar als je kijkt ziet hij er netjes uit.
  • Subwoofer wel een prettige toevoeging voor wat extra oomph onderin.
  • Aardig setje aansluitingen: RCA, 3,5mm, Optisch.
  • Ingebouwde Bluetooth functionaliteit
  • Prijs-prestatieverhouding lijkt dik voor elkaar

Minpunten

• Wel een metertje lang, dus lijkt het best te staan bij een 40/42" TV of groter
  • Geen HDMI ingang / DTS ondersteuning.
  • Meegeleverde dunne afstandsbediening matig.
  • Als je reeds een 5.1 set hebt moet je hem niet aan je vrouw laten zien want dan wil ze ook een soundbar.

Review: Edifier S760D

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Edifier

Vandaag weer een review van de categorie ‘maak het jezelf vooral niet te makkelijk’. Audio reviewen is al een pittige uitdaging, en maken we het weer wat pittiger door een nieuwe sub-categorie op te pakken. Het betreft een concept wat in recente jaren razend populair is geworden: De soundbar.

De soundbar lijkt vooral populair geworden vanwege de strakke uitstraling waar een set losse speakers normaliter niet aan kan tippen, zeker niet voor gebruikers die juist ‘onopvallend’ een beetje geluid willen produceren. Een andere factor zal ongetwijfeld het feit zijn dat de speakers die we in TV’s aantreffen praktisch zonder uitzondering bedroevend geluid produceren. De soundbar is dus populair, en we zien dan ook dat elk bekend en minder bekend merk een soundbar uit brengt. Edifier is voor ons inmiddels geen vreemde meer en liet in vorige reviews veelal een sterke prijs-prestatieverhouding zien. Onze beste Pim (pclinde) was erg positief over de B3, en heel toevallig zocht een familielid een leuke soundbar, dus was een nieuwe Edifier op tafel al snel een feit.

De Edifier B7 bestaat uit een soundbar plus draadloze subwoofer, en komt met een adviesprijs van 349 euro.

De specificaties en features van de Edifier website:

Edifier spring er vaak uit met een ogenschijnlijk laag opgegeven vermogen, maar vorige reviews bleek al dat een opgegeven vermogen niets zegt over de kwaliteit, en tevens hadden we al vastgesteld dat de vermogensopgave van sommige bedrijven wel erg ‘optimistisch is’. De soundbar van exact één meter lang is verder gevuld met vier speakers en twee tweeters en voorzien van een aantal aansluitingen: Aux, Stereo RCA (Tulp), Coax, Optisch, en tevens zit er een Bluetooth module in. Dit aantal aansluitingen is één van de focuspunten van deze set.

De Edifier B3 betrof enkel een soundbar, de B7 wordt echter vergezeld door een 8” subwoofer. Deze wordt draadloos verbonden met de soundbar.

De Edifier B7 komt in een flink en apart gevormd pakket. Onze persoonlijke bezorger droeg hem als een soort kruis op zijn rug, gebukt en wel onder het gewicht van de soundbar en subwoofer. Arme man. Het uitpakken begint goed, met o.a. een meegeleverde optische kabel (niet heel gebruikelijk, wel prettig!), naast de kabels voor de andere aansluitingen.

En daar is het setje. Een flinke bar, een recht-toe-recht-aan sub, en een compacte afstandsbediening. De eerste indruk is een neutrale, niet bijzonder opvallende set. Kijken we echter wat dichter bij dan zien we desondanks een keurige afwerking.

De soundbar is een apart geval, soms oogt ‘ie klein, soms lijkt ‘ie wel eindeloos. Met exact een meter zal het gevoel van formaat toch sterk van je TV afhangen. Het gros van wat je van de bar zal zien is de stofkap, maar aan de zijkanten zien we leuke details in geborsteld aluminium, met wat extra knoppen voor het geval dat. De stofkap is ook te verwijderen zodat we de collectie drivers goed kunnen aanschouwen.

Aan de achterkant treffen we alle aansluitingen aan, inclusief de door mij geliefde optische ingang. Indien gewenst kan de bar opgehangen worden met de meegeleverde beugel, je schroeft dan de plaat tegen de muur, en daar hangt de bar in. Eenvoudig te doen.

De sub is zoals ik zei wat recht-toe-recht-aan, zeker vergeleken met het beest van de S760D. Bescheiden voetjes zetten de sub een eindje van de grond. Aan de achterzijde zien we de knop om de hoeveelheid ‘laag’ naar wens af te stellen, en nog opvallender: de sub wordt draadloos verbonden met de bar. Onderop zien we de 8 inch driver.

De meegeleverde afstandsbediening is het modelletje ‘dun met zachte dome knoppen’, niet mijn favoriet. Het werkt, maar geeft weinig gevoel in de knoppen, of gevoel van luxe. Hier zien we ook de eerste indicatie dat deze set niet zo zeer handmatig wordt afgesteld (uiteraard kan je eq settings in je bronapparaat aanpassen), maar gebruik maakt van een collectie pre-sets. De afstandsbediening gebruik je dus vooral als input- en volume regelaar.

Hoewel de Edifier B7 de eerste soundbar is die op tafel, excuseer: bij de TV, staat is het zeker niet de enige speakerset die is gepasseerd. Recentelijk hebben we verschillende 2.1 en 5.1 setjes uitgebreid zitten beluisteren, alvorens de Edifier S760D een permanent plekje te geven in de huiskamer. De vergelijking met deze S760D lijkt al snel scheef te lopen: niet alleen kost deze bijna twee keer meer (600 euro versus 350), maar een 5.1 set biedt inherent andere voor- en nadelen. Toch ga ik enige vergelijking niet uit de weg.

Met de B7 gepositioneerd onder de televisie zette deze soundbar ons toch al snel serieus aan het denken, want in veel opzichten en bij verschillende gebruiksdoeleinden toont hij aardige gelijkenissen met de S760D. Net als bij de duurdere Edifier-broer is het geluid wat hij weet te produceren (mits je niet te veel gaat afstellen) neutraal, zuiver, en hoewel er uiteraard altijd ruimte is voor ‘beter’ is de eerste indruk vooral dat je toch vrij weinig mist. Dat klinkt misschien wat vaag, echter ben ik van mening dat juist dat onderdeel cruciaal is. TV speakers doen veelal pijn aan je oren, en matige audio doet je al snel wensen naar wat beters. De relatief dunne soundbar weet toch een aardige diepte te creëren en het idee te geven dat je kamer (in dit geval een ruimte van 6x6) goed is gevuld met geluid, en tevens dat dat geluid gewoon lekker klinkt. Vergelijken met de TV speakers ga ik verder niet op in, dat is een strijd die elke half degelijke speaker eenvoudig dient te winnen en één waar de B7 ook geen momentje voor hoeft te zweten.

De sub mist weliswaar iets van de power die de (fysiek ook veel grotere) 10 inch sub van de S760D weet neer te zetten, maar ook vooral als je een directe vergelijking weet neer te zetten in je kamer. An sich gedraagt deze 8 inch, wat al groter is dan menig soundbar-set weet te bieden, wederom op prima wijze: Wat diepte aan de onderkant toevoegen zonder te brommen of kloppen wat typische budget subs kenmerkt. Zet je hem uit dan hoor je in feite pas dat je hem mist, en zo hoort het. Het steekt een klein beetje dat de Edifier B3 zonder sub maar liefst 150 euro (bijna de helft!) goedkoper is biedt de sub toch een duidelijke toegevoegde waarde. Niet zoveel bij TV programma’s , echter bij films en gaming is het een duidelijke toegevoegde waarde. Hoewel je met de knop aan de achterzijde zelf je ‘hoeveelheid’ sub kan instellen is het zeker niet nodig om hem ver open te zetten en zou mijn advies zijn terughoudend te zijn om de invloed bescheiden te houden.

De praktische voordelen van een soundbar zoals een elegantere uitstraling en minder gedoe met speaker positionering begon al snel te wegen, en ook het feit dat je de subwoofer dankzij de draadloze verbinding eenvoudig uit de weg zet voelde toch als een aantrekkelijk pluspunt voor tal van verschillende kamerindelingen. Hoewel het aantal aansluitingen wel iets onder doet voor de S760D zal menig gebruiker toch uit de voeten kunnen met een optische, tulp, en 3.5mm ingang, en de toevoeging van Bluetooth is praktisch ook een pluspunt. Ware het niet dat deze set al voor iemand anders bestemd was hadden we vermoedelijk nog wel even een gesprekje gehad of de praktische voordelen en elegantere uitstraling niet zwaarder weegt dan onderlinge verschillen.

Even van een serietje genieten, 'testen' is serieus werk! (Ter illustratie: Dat is een 52" TV)

5.1 sets worden, net als typische 2.1 sets, echter veelal als ‘pc speakersets’ ingedeeld, en niet zonder goede reden. Vooral bij gaming (shooters, 3D Games) biedt een surround opzet en de grotere sub toch een ervaarbaar verschil, maar je vergist je als je denkt dat je met een soundbar niet een uitstekend potje Halo of GTAV kan spelen. Het genieten van de absurde radiostations in GTA V is even aanwezig als bij onze PC ervaringen met verschillende headsets. Bij intense actie films houdt het voordeel van surround nog stand, maar bij ietwat rustiger beeldmateriaal zoals series of gewoon ouderwetse TV wordt begrijpelijk waarom de soundbar zo populair is geworden. Surround voegt op dat moment minder toe, en zelfs met het prijsverschil zet het je toch aan het denken. Hoewel de constructie van de soundbar een andere geluids ervaring teweeg brengt dan de 2.1 en 5.1 sets die zijn gepasseerd, vermoedelijk deels te wijten aan een kleinere klankkast, is het één die zich gezien het prijspunt toch duidelijk weet te overtuigen.

Waar deze soundbar met zijn flinke collectie aan drivers er extra uit weet te springen is echter toch de muziekweergave, iets waar je kwaliteitsverschillen tussen speakers vaak eenvoudiger kan opmerken dan bij films of gaming. Zowel gestreamd via het netwerk als via bluetooth vanaf je telefoon leent de B7 zich uitstekend als achtergrondmuziekspeler of als basis om je muziekdvd’s mee weer te geven. Na een pittige test sessie van films, games en series was het tijd om van een kopje koffie te genieten en wat muziek weg te laten spelen, en ‘het metertje’ wist daar toch een lekkere, ruimte vullende weergave te verzorgen die zoals ik eerder schreef weinig lijkt te missen en wederom onderstreepten wat wij zochten: uitstekend geluid welke je een hoger prijskaartje zou toebedelen dan Edifier er voor vraagt.

Wat ‘maaren’ betreft valt nog wel één en ander toe te voegen aan de Edifier, al blijft het goed te overzien. Het ontbreken van DTS ondersteuning is wel een relevante als je DTS content via de optische toegang (Waarbij de soundbar dus het digitale geluid om moet zetten naar analoog) af wil spelen, wat voor de meer technisch ingestelde gebruikers die streamen vanaf hun server of NAS wel een (serieuze) beperking kan zijn. Voor de gemiddelde netflixer, zij die de soundbar direct aan de TV hangen uiteraard geen issue. Dat je in de soundbar niet handmatig de weergave kan wijzigen (bijvoorbeeld meer bass e.d.) lijkt ook te passen bij de keuze om het product op de eenvoudigere gebruikers te richten, lang niet iedereen zal het missen, maar audiofielen met een voorkeur voor -3 bass +7 treble -3,14 sub -1 links en +2 rechts achter zullen wellicht stuiteren. Meer relevant op alle gebruikers is de keuze voor de dunne afstandsbediening met simpele dome knopjes die je plat drukt. Leuk dat het lekker compact is, en op een afstandje oogt het nog wel elegant, maar het ziet er m.i. goedkoop uit en het gebrek aan elke vorm van feedback doet het simpelweg goedkoop aanvoelen.

De eerste speakerset review waar wij ons aan waagden kwam van Edifier, en de eerste soundbar van hetzelfde merk is nu een feit. Een goed gesloten beoordeling is nog altijd lastig gezien een beperkte ervaring met de vele honderden producten op de markt die in meer of mindere mate als alternatief kunnen dienen, maar zelfs als we de emoties bewust wat proberen te bedaren blijven wij hier in huis erg positief over deze B7 soundbar. Wederom lijken ze een product neer te zetten waarbij de prestaties het prijskaartje overtreffen.

Het concept soundbar viel goed in de smaak, en de meter lange B7 springt onder een beetje televisie niet in het oog terwijl hij wel een aantrekkelijke indruk achter laat wanneer je je oog er op laat vallen. De meegeleverde beugel om hem op te hangen is ook een prettige plus. Het praktische voordeel van een enkel apparaat in plaats van meerdere speakers (met als gevolg meerdere kabels en ‘gedoe’ met positionering’) is ook iets wat je niet kan negeren en vooral de dame meerdere keren deed suggereren dat het toch wel charmanter is dan de 5.1 set die er nu staat. Dat de meegeleverde subwoofer ook nog eens draadloos verbonden wordt (uiteraard is wel stroom vereist) is de slagroom op de praktische taart. Een gebrek aan aansluitingen speelt een rol bij veel instappers, maar de B7 heeft nog een aardige collectie waar velen mee uit de voeten komen waaronder optisch, 3.5mm en tulp. Prettig is ook de toevoeging van Bluetooth, waardoor je hem tevens direct vanaf je telefoon kan laten spelen. Enkel zij met een chique versterker die bijvoorbeeld via HDMI willen afspelen staan in de kou, en ook DTS ontbreekt waar je rekening mee moet houden als je de optische aansluiting wilt gebruiken. Zodoende positioneert de B7 zich dus minder voor techies als alternatief voor high-end set om hun huidige audio en video apparatuur aan te vullen, maar meer als goede oplossing voor ‘de gewone consument’ om hun huidige televisie aan te vullen met een set waar toch heerlijk geluid uit komt, voor een prijs die toch goed te overzien is (en waarbij geen extra investering in versterker e.d. nodig is).

En geluid maken doet deze soundbar. Met het gros van de bar daadwerkelijk gevuld met speakers komt er zelfs verdacht goed geluid uit die je televisieseries, films en muziek tot leven brengen. De elegante uitstraling doet wellicht je een ietwat licht geluid verwachten, maar het vult de ruimte uitstekend en ook de lagere tot lage-midden tonen komen uitstekend voor de dag. Muziek komt met keurig detail naar voren en zowel de oude rock muziek dvd’d tot rustige muziek van vandaag komt erg prettig voor de dag. In geen enkel gebruiksdoel hadden we het gevoel dat de bar de content tekort deed, dus de ervaring met deze set an sich de laatste weken was gewoon positief. Al met al wederom positief verrast van de prestaties die Edifier voor het bedrag neer weet te zetten.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier B7 CineSound?

Nette Review !! +3
Je staat in me favorites :) ! Dus ik ga er als een Flash opzitten idd als er weer iets bijspringt ^^ !
Mooie review, met Easter-Henk op de achtergrond :)
Scherp inderdaad, die staat nu mooi in de kast achter de tafel, bij elke foto sessie kunnen we ervan genieten :D
Mooie review, er zal zeker een hoop uren in zitten door het testen :D
Wat een zeer gave en uitgebreide review wederom :) +3 vanzelfsprekend _/-\o_
Top review!

Ik had liever een kabel tussen de soundbar en sub, draadloos ziet meestal na een tijdje altijd ineens weg te vallen, te gaan storen of andere nare effecten te geven.
Dank je :)

En mbt draadloos, met die BT verbindingen van tegenwoordig is dat niet zo'n issue als de RF ellende van vroeger. Ik heb er tijdens het testen, en van de huidige eigenaar, nog niets van gemerkt/van gehoord iig. Draadloze subs begint wel een beetje de standaard te worden bij niet-super-budget-spul als ik zo rondkijk.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 23 maart 2016 16:37]

En wederom een goede, uitgebreide review! +3 _O_

Waarom zit er eigenlijk een nieuws-knop op de afstandsbediening?
Dank je :D

De nieuws-knop geeft je direct al het actuele nieuws over de speakers. ;) Dat zou nog eens wat zijn. 'News' is één van de eq presets. Niet heel specifiek op gelet, want dat je goed nieuws kan volgen met een beetje soundbar is vanzelfsprekend, maar de nadruk zal daar op stemmen liggen o.i.d.