Samsung 850 EVO M.2 250GB

Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 850 EVO M.2 250GB Review

Tobiasve 22 maart 2016, laatste update op 22 maart 2016, 985 views

Samsung 850 EVO M.2 250GB

Heb je een redelijk recent moederbord met een M.2 aansluiting, en ben je net zo lui als mij dat je geen zin hebt in gepruts met Sata en power kabels? Dan ben je bij de Samsung 850 Evo M.2 aan het juiste adres!

Pluspunten

• Makkelijke installatie
  • Razendsnelle prestaties

Minpunten

• Looks

Eind 2015 heb ik mijn eerste eigen PC gebouwd, toen met het idee dat ik die gestaag kon uitbereiden met meer componenten. Vandaar dat ik alleen gekozen had voor een 1TB HDD.
Hoogste tijd om daar dus verandering in te brengen dacht ik.

Laten we beginnen met de prijs, op het moment van schrijven kost dit stukje printplaat je +/- 95,- euries. Terwijl een "normale" Samsung 850 EVO 250 GB ongeveer een tientje lager ligt. Is het het verschil waard? Ja! De prestaties verschillen niet bijster veel als we de benchmarks die Tweakers zelf heeft uitgevoerd mogen geloven (en dat doen wij uiteraard braaf). Maar persoonlijk vind ik het installatie gemak en de compactheid het geld zeker waard. Zeker als je net als mij werkt met een bescheiden case.

Prestaties
Ik kan hier alle feitjes op een rijtje zetten of mooie grafieken met benchmarks, maar die zijn al op verschillende plekken beschikbaar. Dus ga ik niet in de herhaling vallen.
Het is een prima snel schijfje.. Eehh printplaatje.

Installatie
Zoals ik al zei heb ik deze SSD later pas aan mijn systeem toegevoegd.
Dus eerst even kijken hoe we dit beestje op de juiste plek krijgen zonder alles toe hoeven omgooien. Gelukkig viel dat voor mij reuze mee. Kwestie van even snel mijn videokaart verwijderen en voila, alle ruimte om 'm te installeren.
In mijn geval zat er al een schroefje in het moederbord die wordt gebruikt om de SSD op z'n plaats te houden, let op, mocht dit bij jou niet het geval zijn. Samsung levert bij de SSD geen schroefje mee!
Na het verwijderen van het schroefje kon ik met behulp van de handleiding (ja ja zo'n papieren geval) de Samsung heel eenvoudig plaatsen.
Schroefje weer op z'n plaats en videokaart er weer in en klaar is kees.

Eerst even de Bios gechecked en daar verscheen de Samsung meteen en ook mijn Windows had geen problemen om meteen aan de slag te gaan met de SSD.

Een zeer goede oplossing voor mensen die werken met een kleinere case en geen ruimte hebben voor veel 2.5" en 3.5" schijven.
En ook zeker een uitweg voor luie mensen die geen zin hebben in het inpluggen van "al die kabels". Hoezeé voor M.2 SSD's.

Mochten er opmerkingen zijn of zie je een spelfout, laat het mij dan even weten!
Foto's volgen nog

Heb jij ook een Samsung 850 EVO M.2 250GB?

Kun je alsnog de temps testen?
Ha!
Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb even wat snelle test gedaan en dit waren mijn bevindingen:

Idle temp: 33 graden Celsius (mijn PC stond toen al 5 uurtjes te draaien)
De case temp was toen 30 graden en een normale HDD die in dezelfde case zit was 29 graden.

Bij load: 34 graden, mijn case was op dat moment 32 graden.

Het is even snel wat bij elkaar geraapte data, ik hoop dat je er iets mee kan!