Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

i-chat 16 juli 2009, 737 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• stevig gebouwd
  • redelijk groot scherm
  • goede geluidskwaliteit en bereik
  • goede standaard voip client

Minpunten

• niet al te beste GPS functies, zowel de default app als de fix.
  • trage firmware update service (vodafone)
  • iets minder overzichtelijke menu's > al valt er mee te leven.
  • geen automatische netwerk keuze op basis van beschikbaarheid

ik heb deze telefoon nog ongeveer 2 maanden geleden bij een nieuw abonnement gekregen -

nu moet ik er dus gelijk bij zeggen dat ik normaal altijd sim only abonnementen neem en daar zelf een los toestel bij koop, A> omdat dit gemiddeld goedkoper is (aan het einde van je contract) - en B> omdat ik niet zo'n fan ben van branded toestellen. zo ook dit keer

Begrijp me niet verkeert hoor want het is een geweldig toestel en kan bijna alles wat je van een telefoon in deze prijsklasse mag verwachten. het probleem alleen is dat vodafone (in dit geval) de de software mateloos laat achterlopen, ten opzichte van wat er beschikbaar is.

toen ik de doos opende vond ik een telefoon met firmware versie 1.0 .xxxx - terwijl er meen ik al een 1.1x versie en een 2.0x beschikbaar waren. (maar goed dit valt dus te updaten, nadat je een recente nokia suite hebt geinstalleerd, zal deze je gelijk aanbieden om de nodige tools te downloaden en een update af te werken).

Dat alles betekende voor mij dus. slechte youtube ondersteuning (hoewel dit standaard op de telefoon werd gepromoot (in toepassingsbeheer). een GPSfix (of eigenlijk beter gezegt een gebrek daaraan) om van te huilen, en veel moeite met het conecten met mijn wlan verbinding thuis...

gelukkig is er dan de nokia suite - en ja de nieuwe suite is een behoorlijke vooruitgang ten opzichte an alle vorige versies die ik ooit heb uitgekotst. een firmware update was dan ook snel gedaan (echter maar wel slechts naar versie 2, en dus niet naar de gehoopte 3 (waar je inmiddels hier op tnet, behoorlijk positive berichten over kunt lezen)

dit is dan ook gelijk DE negatieve sidenote wat betreft mijn ervaringen met de E71 in combinantie met vodafone branding.

toch is gelukkig versie 2 al een HEEL stuk beter dan versie 1, inmiddels kan ik wel gewoon youtubben, en m'n gps fix is toch al IETS verbeterd - verder heb ik nog niet echt verbeteringen ondervonden. maar dat komt wellicht omdat heel veel dingen al gewoon goed werken.

> zo is de browser van deze telefoon echt een uitkomst, (op mijn vorrige telefoons (waaronder de SE w910i, en de Cookie (die ik een weekendje van een vriend mocht lenen). was ik gewend om Opera mini (.jar) te gebruiken, wat op zich een hele goede brouwser is, maar vaak toch nog een heel stuk te kort komt. (bijv bij het openen van tweakers.net - was het een ramp om de hoofdsite te openen en comments te lezen (die zitten niet in de .mobi versie helaas).
> ook de ingebakken voip client (niet tegen vodafone zeggen) heeft me al een aantal keren een grote dienst bewezen bij het uitbellen naar vrienden in de vs. - het geluid daarvan is overigens naar mijn mening een geweldig stuk beter dan bijv skype, - en ook de stabiliteit verbaasde me in positie zin (over een hsdpa verbinding had ik echt geen vlekkeloos gesprek verwacht).
> maar dit geld eigenlijk ook voor het gewoon bellen, ook het bereik is een stuk beter dan m'n vorige telefoons zo heb ik in tunnels nu zelden nog ontvangst-verlies wat ik vooral met mijn W910i nog wel had).
> de media speler doet gewoon zijn werk, en met het geluid ervan valt goed te leven.
> een ook een zeer welkome feature is het kunnen encrypten van je geheugenkaart, (wat dus betekend dat je bij diefstal niet bang hoeft te zijn voor de contactgegevens van je vrienden collega's of klanten).

toch zijn er nog zat dingen die ik mis aan dit toestel.
> zo wil de browser bepaalde voorkeurst instellingen niet onthouden,
> zijn de lettertjes soms toch wel erg klein (voor iemand die minder goed ziet),
> bied nokia (of symbian), geen Nederlandstalige spraak ondersteuning
(als je al iets als spraak op je telefoon zet, doe dat dan in alle talen die je systeem zelf ook ondersteunt).
> ook mis ik een beetje voorkeurs netwerken.
nu moet ik bijv voor elke app, kiezen via welk netwerk deze op internet mag. liever had ik gezien dat ik zelf een lijstje kan maken met toegangspunten en dat de telefoon vervolgens de meest optimale verbinding kiest, wifi als dat beschikbaar is, maar 3g of gprs als als dit er niet is. (misschien heeft iemand hier een 3rd party tooltje voor??? )
> en ook het homescreen is wat aan de beperkende kant, het werk allemaal goed hoor en zelfs vrij snel, maar ik heb gewoon te weinig ruimte om alles goed en duidelijk kwijt te kunnen
(zo had ik in de plaats van 5 snelkoppelingen liever 5 tabbladen gehad. voor zaken als
office, media, data overdracht, internet, - waaruit bij elke een menuutje tevoorschijn kwam met de meest gebruikte opties, zoals respectievelijk: quickoffice en calender, mediaplayer en fototoestel, sync en BT, Browser en email, etc.

toch ben ik zeer tevreden over dit toestel, de bouw kwaliteit voelt degelijk aan, en het scherm is precies groot genoeg, ook gaat de accu lang genoeg mee om de hele dag veel te bellen, te internetten en te emailen (of gewoon rustig een muziekje op te zetten in een overvolle trein).

ook is er veel software beschikbaar waardoor je de telefoon goed kunt aanpassen aan al je wensen en behoeften,

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

Vaste eerste reactie (mensen, leer dat nu eens):

- Plaatjes
- Onderverdeling
- Kopjes dikgedrukt
Spraakondersteuning bestaat wel degelijk, misschien niet geweldig maar het is er wel:
(Zou idd beter zijn als het al ingebakken zat in het Nederlands, maar goed)

Je moet eerst het language pack downloaden, en dan de stem (andersom kan ook natuurlijk maar zonder language pack kun je de stem niet gebruiken ;))

Is ook via het Download! menu te vinden, alleen is dit naar mijn mening te goed verstopt tussen alle overpriced Jamba shit die zich ook in het menu bevindt (toen ik nog een E51 gebruiker was, was het Download! menu veel overzichtelijker zonder al die troep...)

En wat betreft je vraag over voorkeursnetwerken, daar zijn inderdaad programma's voor, ik gebruik ze zelf nog niet, maar in het E71 topic valt daar wel ergens meer over te lezen.
(Ik heb mijn linkerselectietoets als WLAN ingesteld en de rechter als Web, kan ik het nog enigszins zelf sturen, maar het kan zeker makkelijker)

[Reactie gewijzigd door EdwardTheGreat op 16 juli 2009 14:10]

tnx voor de tip - spraak werkt nu redelijk goed,

maar een netwerk switcher - heb ik nog niet kunnen vinden...

zoektermen als wisselen tussen 3g en wifi - levert nog niets op,
tenzei ik wellicht verkeerde zoektermen gebruik ... ook op google vind ie niets,

maar ik heb misschien een tooltje gevonden in de vorm van:
Birdstep SmartConnect 1.3.6 (free)

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2009 01:59]

Probeer McGuider bijv eens als navigatieprog. Werkt stukken beter (zelfs handiger en soms zelfs sneller dan de TomTom One van m'n vriendin)

Ook surfen met Opera Mini zou de pret kunnen vergroten.

Viel Spass met de machien ;)
heb mcguider geprobeerd (de trialware versie van tpb) - maar dat werkte toch wat minder lekker, nu dus Garmin geinstalleerd - en de kans is groot dat ik deze binnekort aan ga schaffen, ik had na +/- 3 minuten een fix - terweil dat met nokia maps bijv ruim 10minuten kun duren - ok de straatnamen etc waren duidelijk te lezen en vinden...

handig programma moet ik zeggen...