Specificaties 2,6" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N86 Zwart Review

Lukosje 22 april 2010, laatste update op 17 november 2015, 9.062 views

Nokia N86 Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Beeldscherm
  • Camera
  • FM Transmitter
  • Gratis navigatie

Minpunten

• Weinig extra accessoires meegeleverd

Review Nokia N86 8MP

Aangezien eind september mijn 2-jarige T-Mobile Relax 150 abonnement zou verlopen, werd het tijd voor mij om mij te gaan oriënteren op een nieuwe mobiele telefoon, ter vervanging van mijn Samsung G600. Na een hele tijd getwijfeld te hebben, is het de Nokia N86 8MP geworden.

De telefoon

De Nokia N86 8MP is een toestel met dubbele slider, wat wil zeggen dat je hem twee kanten op kan sliden (in dit geval naar boven en naar beneden). Als je het scherm naar boven duwt komen de numerieke toetsen tevoorschijn, duw je het scherm naar beneden dan komen er vier toetsen voor de muziekspeler tevoorschijn (vlnr. vorig nummer, stop, start/pauze, volgend nummer). Het toestel heeft een AMOLED scherm met een resolutie van 320x240 waarop zeer heldere beelden getoverd kunnen worden. Hier overheen zit een laagje gehard glas die krassen dient te voorkomen. Verder beschikt het toestel over een 8MP camera, 8GB intern geheugen, een microSD ingang (ondersteunt tot 16GB), GPS unit, FM transmitter en een mini USB en 3,5mm jack aansluiting op de bovenkant.

Voor de overige specificaties verwijs ik jullie door naar de Nokia website:

De doos en inhoud

Ik heb de telefoon besteld bij GSMWeb omdat dit voor mij het voordeligst was. Ik had hem zaterdag 11 juli besteld en de volgende woensdag kwam hij onder rembours binnen. Wat ik kreeg was een vrij compacte, grijze doos. In de doos zat de telefoon, een hoofdtelefoon combinatie (Nokia AD-54 en Nokia HS-83), een USB kabel (USB -> Mini USB), een oplader (ook via MiniUSB), een (Duitse) handleiding en een activeringscode voor één van de vele trials die op de telefoon staan. Schijnbaar vonden ze het bij Nokia genoeg om alleen het broodnodige erbij te stoppen, want persoonlijk vind ik dit nogal aan de magere kant. Maar goed, wel voldoende.

De bouwkwaliteit

Toen ik het toestel voor het eerst in mijn handen had, voelde het een stuk steviger aan dan mijn Samsung G600. De sliders werken perfect en als je in de telefoon "knijpt" is er ook geen gekraak te bespeuren. Ook de knoppen voelen zeer goed en zijn groot genoeg. Het accudekseltje zit er ook zeer stevig op, dus dit is allemaal prima. Aan de achterkant van de telefoon zit een soort uitklappootje zodat je de telefoon schuin neer kan zetten. Dit pootje voelt echter wat minder stevig omdat het van nogal dun plastic is gemaakt. Het scherm is dus van gehard glas wat voor minder krassen op je scherm zou moeten zorgen. Tot nu toe heeft het prima zijn werk gedaan, want er is nog geen kras te bekennen :). Nadeel van het scherm is wel dat het erg snel smerig wordt (vette vingers, enzovoorts).

De belkwaliteit

Is gewoon goed te noemen. Beller is goed te verstaan, en als je zelf belt is ben je aan de andere kant ook gewoon goed te verstaan.

Accuduur

Accuduur is ook wel goed te noemen voor een smartphone. Heb toch regelmatig FM Transmitter + muziek aanstaan, en zo nu en dan GPS, en doe er zo een 3 tot 4 dagen mee. Wellicht dat dit nog iets op te rekken is als ik wat meer met de instellingen zou spelen (3G, GPS, etc uitschakelen). Wat wel vervelend/irritant is, is dat het soms lijkt alsof de telefoon "in één uur leegloopt". Ik bedoel hiermee dat er op het scherm staat dat hij nog half vol is bijvoorbeeld (na 3 dagen om maar wat te noemen), en vervolgens, een uur later, krijg je een notificatie dat je batterij op is. Dit maakt het schatten van hoe lang je nog hebt op een accu aanzienlijk moeilijker, en dit heeft er al een handvol keer tot geleid dat ik halverwege een dag op de universiteit, zonder accuspanning zat.

Betrouwbaarheid

Hier heb ik voldoende voor gegeven. De telefoon functioneert eigenlijk altijd naar behoren, maar heb nou toch al een aantal keer gehad dat ie vastliep, of dat de flitser van de camera bleef hangen. Zelfs is ie een keer spontaan gaan rebooten zonder dat ik daarom gevraagd had. Ook heb ik nogal eens dat ik na het opstarten iets te snel op toetsen begin te drukken, en dat ie dan ook even vastloopt (dan is ie dus nog niet helemaal geboot, maar je kan al wel op knoppen en menu's drukken). Maar goed, ik begrijp dat dit allemaal nogal "normaal" is bij nieuwe Symbian telefoons, en ik hoop ook vurig dat daar met nieuwe firmware-updates nog verandering in zal komen.

Update 8-11:

Nog even een stukje over het vastlopen van de telefoon en de reboots:
Nadat ik firmware 20.115 geïnstalleerd had, viel me op dat het steeds meer voorkwam dat de telefoon vastliep en/of rebootte tijdens het afspelen van muziek. Tijdens één ritje Amsterdam Zuid - Amersfoort kreeg ik 4 keer een vastloper en 2 keer een reboot waarbij één keer een album van mij telefoon verdwenen was :S. En toen was de maat vol. Bij de lokale Nokia Care Point wisten ze me alleen te vertellen dat het hen een softwarematige fout leek, en dat het probleem hun verder niet bekend was. Laat mijn broertje nou een 5800 hebben met hetzelfde probleem ....... Maar goed, ik ging dus maar wat dingen proberen, en na de eerste poging was het schijnbaar al verholpen: Nadat ik het massageheugen, waarop al mijn muziek staat, had geformatteerd en opnieuw had volgepropt met muziek, heb ik geen vastlopers meer gehad. Het blijft mij een raadsel hoe dit kan, maar een format is wel effectief zo blijkt.

Features
Ik zal hier nog een aantal van de features van de telefoon bespreken, die ik voornamelijk gebruik. Ik zal dus een aantal punten overslaan, maar het lijkt mij dat het weinig nut heeft om het te bespreken als ik er verder geen ervaring mee heb.

De camera

Camera presteert beter dan verwacht. Foto's zijn goed en scherp voor een telefoon. De kwaliteit van de foto's zijn ook wel okay, maar kan nog wel beter. Kwaliteit wordt hoogstwaarschijnlijk nog wel beter met de komst van nieuwe firmware versies.

Fotograferen gaat tot 8MP, video opnemen gaat tot 4MP. Camera beschikt over een groothoeklens, wat zeker gemakkelijk is (bijvoorbeeld het nemen van foto's van grote objecten op een vrij korte afstand). Dit is ook de eerste telefoon die ik gezien heb met een flitser waar je wat aan hebt. Er zit een dubbele led flitser op die ontzettend veel licht produceert. Zie onderstaande afbeeldingen ter illustratie.

Je hebt vrij veel instellingen bij de camera. Je kan bijvoorbeeld scenes selecteren. Hier heb je de keuze uit Automatisch, Gebruiker gedefinieerd en nog een aantal andere presets. Persoonlijk gebruik ik altijd de automatische functie omdat deze in bijna alle omstandigheden de juiste instellingen kiest en ik verder niet heel erg veel verstand heb van fotografie. Bij gebruiker gedefinieerd heb je de mogelijkheid om de camera naar eigen wens in te stellen met instellingen als witbalans, kleurtoon, belichtingscompensatie, lichtgevoeligheid, scherpheid en contrast. Verder kun je nog panorama foto's en een reeks afbeeldingen maken.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3rGfiSZGN.jpegRandom foto, genomen met 8MP en automatische instellingen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm39wXhyGLD.jpegFoto van verlichte kamer. Genomen zonder flitser, 8MP.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3WwhcT4D3.jpegFoto van zelfde, maar dan onverlichte kamer. Genomen met flitser, 8MP

Update 22-10
Sinds firmware 20.115 zit er ook een gezichtsherkenning functie in de camera. Dit is op zich wel een leuke feature, omdat de camera, als je een persoon fotografeert, gaat focussen op de persoon wat resulteert in (wat ik vind) betere foto's. Zover ik heb kunnen testen werkt het maar op 1 persoon per keer. Verder hebben ze de kwaliteit van de foto's nog wat opgeschroefd met deze firmware versie.
Changelog: http://tweakers.net/meukt.../nokia-n86-8mp-20115.html

GPS

De Nokia N86 8MP komt ook met een ingebouwde GPS unit, die ervoor zorgt dat je kan navigeren door middel van Ovi Maps. Dit is echter vrij duur, en heb er zelf nog niet echt gebruik van gemaakt, afgezien van de 10 dagen die ik gratis bij de telefoon kreeg. Je kan navigeren met de GPS unit en/of door middel van Assisted GPS en/of Bluetooth en/of op basis van netwerk. Ik maak echter door gebrek aan een data bundel alleen gebruik van de integrated GPS unit.

Het wil nogal eens variëren hoeveel tijd het kost eer dat je een GPS fix hebt met deze telefoon. Soms heb je hem in 20 seconden, maar soms moet je ook langer dan 2 minuten wachten. Niet echt handig als je in een auto zit... Verder vind ik hem vrij traag, als je in een drukke stad rijdt wil het nog wel eens zo zijn dat ie pas zegt dat je rechtsaf moet terwijl je al voorbij de afslag bent. Weet niet of het zo blijft, maar tot het verandert hou ik het wel bij een TomTom in de auto :Y). Het scherm is ook vrij klein voor een "navigatiesysteem", maar groot genoeg. De informatie die je krijgt op het scherm is duidelijk en informatief. Tijdens het rijden worden bij het naderen van kruispunten ook de te volgen rijstroken aangegeven, wat op sommige momenten zeker handig is. Al met al is het leuk dat het erop zit, maar ik denk dat je er meer aan hebt als je te voet gaat, aangezien je dan geen last hebt van bovenstaande minpuntjes.

Update 22-04-2010:
Door een nieuwe firmware update (v30.009) beschikt de N86 nu ook over gratis navigatie. En ik maak daar uiteraard dankbaar gebruik van. Er zijn nog wat meer dingen aan Ovi Maps veranderd. De interface ziet er beter en duidelijker uit en ook werkt het allemaal wat sneller: Een fix krijgen duurt nu nog maar een luttele seconde (uiteraard afhankelijk van waar je staat), en navigeren gaat ook een stuk sneller (het is nu zelfs goed te doen). Al met al zeer content hierover. Zeker voor gratis navigatie werkt het goed.

Zie verder de review van Tweakers.net over Ovi Maps:

Muziekspeler en FM transmitter

De muziekspeler van deze telefoon is eigenlijk hetgeen wat ik het meeste gebruik van de features van de Nokia N86. De applicatie gebruikt voor het afspelen van muziek is hetzelfde op de meeste andere Symbian S60 telefoons, en zal hier niet verder op ingaan.

Je hebt eigenlijk 3 manieren om muziek af te spelen op deze telefoon:
• Via de 3,5mm audio ingang aan de bovenkant
• Via de ingebouwde speakers
• Draadloos via Bluetooth/FM Transmitter

Via de 3,5mm audio plug kan je gewoon alle oortjes of speakers met de telefoon verbinden. Geluid wordt goed overgedragen. De (in-ear)oortjes die bij de telefoon geleverd worden zijn van voldoende kwaliteit, echter verkies ik toch mijn eigen oortjes (AKG K340) wegens comfort en de betere kwaliteit. Bij het aansluiten van een apparaat wordt er meteen door de telefoon gevraagd om wat voor soort apparaat het gaat. Ik denk dat dit verband heeft met een aantal instellingen. Een verschil tussen deze keuzes heb ik echter nog niet echt kunnen vinden.

Over de ingebouwde speakers kan ik vrij kort zijn: Bagger. Deze telefoon verzuimt het om lage tonen af te spelen, en dat komt de muziek niet ten goede. Voor "luidspreker-gesprekken" zijn ze wel voldoende, en ze gaan ook hard genoeg als je hem handsfree wil gebruiken, maar meer dan dat hoef je er niet mee te proberen.

Dan beschik je nog over de mogelijkheid om het geluid draadloos te versturen. Dat kan via Bluetooth en via de FM Transmitter.
Ik heb een JBL On Tour XT Bluetooth in mijn bezit, een portable speaker waar je apparatuur via bluetooth mee kan verbinden. Met de Nokia werkt dit zeer gemakkelijk: Je zet je bluetooth aan, je zoekt naar het apparaat (via een tab genoemd Gekoppelde apparaten) en je zoekt verbinding. Nadat de verbinding tot stand is gebracht zie je meteen een "koptelefoon logo" staan, wat dus inhoudt dat het geluid over de bluetooth verbinding verzonden kan worden. Stuur je geluid over deze verbinding, dan zie je dat door middel van een apart icoontje in de rechterbovenhoek (2 bluetooth icoontjes die in verbinding staan). Het werkt allemaal perfect. Als je het andere bluetooth apparaat uitzet, verbreekt de telefoon de verbinding en zodra het apparaatje weer aangezet wordt, wordt je gevraagd of je opnieuw wilt verbinden (mits je je bluetooth nog aan hebt staan natuurlijk). Geluid komt verder goed aan bij de ontvanger, zonder vervormingen of iets dergelijks (kan natuurlijk wel anders zijn als er een ander bluetooth apparaat wordt gebruikt). Helemaal top :).

De FM Transmitter gebruik ik regelmatig. Je hebt bij deze telefoon de mogelijkheid om een FM frequentie te kiezen, om hier vervolgens je muziek over uit te zenden. Dit is echt een uitkomst als je bijvoorbeeld je eigen muziek in de auto wil hebben. Je hebt een bereik tot 2 meter, en binnen die afstand is het signaal gewoon goed te ontvangen. Tot nu toe heb ik nog geen FM apparaat gezien wat hier niet meteen mee werkte dus dat is gewoon top. Het wilt alleen nog wel eens zo zijn dat er andere zenders gaan storen zodra je te dicht op de frequentie van die zender gaat zitten.

Helaas...

Afgelopen zaterdag (12-12-09) probeerde ik een foto te maken met de telefoon. Ik kwam er toen achter dat de camera het beeld niet meer scherp kon krijgen op afstanden groter dan 5 centimeter, wat natuurlijk compleet waardeloos is aangezien de telefoon door Nokia wordt aangeprezen als camerafoon. Ik vandaag (14-12) naar een Nokia Care Point in de buurt gegaan, en daar zeiden ze (waar ik al bang voor was) dat hij teruggestuurd moest worden voor reparatie. (Overigens wel top service bij die service points!). Ben de telefoon nu 2 tot 3 weken kwijt, wat zeer spijtig is :(. Heb er echter wel voor gekozen om van de betrouwbaarheid van de telefoon geen ster af te trekken omdat ik ervan overtuigd ben dat het gewoon een ongelukkig defect is (bij het service center was het ook geen bekend probleem).

Update reparatie
Ik kreeg begin deze week (maandag 28-12) een sms dat mijn telefoon gerepareerd was binnen de garantie. Ik blij en telefoon opgehaald. Er werd gezegd dat het binnenwerk vervangen was, maar toen ik de telefoon zag had ik al een vermoeden dat ze me gewoon een nieuwe meegaven. Wat ook waar bleek. Er waren een paar dingen "anders" in vergelijking met mijn eerste N86.
  • "Camera unit" ziet er anders uit. Eerst was ie rond, nu vierkant. Heb echter geen verschil kunnen ontdekken op de foto's
  • Speakers klinken beter (in ieder geval anders; lagere tonen komen er nu iets beter uit). Kan ook best zijn dat mijn vorige N86 gewoon brakke speakers had door een productiefout of iets dergelijks
  • Regiocode van deze telefoon was anders. In plaats van een Duits toestel heb ik nu een Euro 2 toestel (alleen maar beter eigenlijk want krijg nu sneller mijn updates binnen)
Nou weet ik niet of dit komt doordat ik nu een Europees toestel heb, of omdat ze wellicht een revisie hebben gedaan van deze telefoon. Al met al ben ik erg content over hoe de garantie afgehandeld is en dan vooral de snelheid en professionaliteit waarmee dit gedaan is.

Conclusie:

De Nokia N86 8MP is een kwalitatief goed product met een goede featureset, voor een vrij goede prijs. Heb er dan ook nog geen moment spijt van gehad sinds ik hem gekocht heb.
_____________________________________________________________________________________
Updates:

Update 15-10-2009: Paar foto's ter illustratie toegevoegd, en hier en daar een beetje de tekst aangepast.
Update 22-10: Stukje toegevoegd over muziek over bluetooth, klein stukje bij camera toegevoegd mbt nieuwe firmware.
Update 8-11: Stukje bij betrouwbaarheid gevoegd met betrekking tot vastlopers en reboots. Hiermee heb ik ook betrouwbaarheid een extra ster gegeven.
Update 9-12: Tekst nog klein beetje bijgewerkt. Volgende update gaat waarschijnlijk over één of andere update.
Update 14-12: Onderaan stukje toegevoegd over een defect aan de telefoon.
Update 01-01-2010: Kleine update over garantie afhandeling en wat eigenschappen aangepast/verwijderd
Update 22-04: Klein stukje over nieuwe firmware met betrekking tot navigatie, link naar Nokia Ovi Maps review toegevoegd.
Update 20-09: Telefoon is niet meer in mijn bezit. Deze review zal dan verder ook niet meer worden aangepast. Bedankt voor alle feedback.

Heb jij ook een Nokia N86 Zwart?

Goeie review maar een aantal kleine dingetjes kloppen niet helemaal naar mijn mening, bijvoorbeeld:
Ik denk dat je dit beter weg kan laten, het heeft geen toegevoegde waarde voor een review om dat te vertellen, het is meer iets voor een handleiding.

Verder goeie review waar ik wel wat aan zou hebben mocht ik een nieuwe telefoon zoeken :P Ben wel een beetje nieuwsgierig, hoe is de kwaliteit nou werkelijk van de FM transmitter? Mijn ervaring is namelijk dat je er altijd wel wat ruis doorheen hoort waar je dat ding ook neer legt in de auto (andere FM transmitter voor de iPod).

edit: waarom is de betrouwbaarheid minder volgens jou (waardering)? dat is iets wat ik niet terug kan vinden in de review

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 23 oktober 2009 00:52]

Ik had eigenlijk meer de bedoeling om het gemak aan te geven waarmee het verbinden gaat. Maar ik zal er nog wel even naar kijken :).

Over de FM transmitter:

Ik rijd zelf voornamelijk in een Fiat Punto uit '99, waarbij de antenne bovenop het dak zit. Als ik de telefoon gewoon op de voorstoel leg of op het dashboard/handschoenenkastje, dan heb ik geen last van ruis. Echter als het regent, en de auto dus zeg maar zeiknat is, dan hoor je wel een lichte ruis. Heb ik ook in de badkamer bij een fm radio. Als het er vochtig is na douchen oid dan ontstaat er wat ruis. Maar afgezien hiervan is het een prima zender. In grotere auto's werkt het ook prima. Bij een Audi A8 uit (ik meen) '97, waarbij antenne op kofferbak zit, kan ik gewoon de telefoon op de achterbank leggen. Echter is het dan wel lastig met muziek wisselen, want die auto is vrij groot, en het bereik van de zender niet zo (dus kan de telefoon gewoon niet binnen handbereik houden tijdens rijden oid). Hoor verder geen vervormingen of ruis of iets in die geest; heb je ontvangst dan heb je goed ontvangst :).
Ik neem aan dat je met futureset eigenlijk featureset bedoelt? Verder goede en uitgebreide review
Haha uiteraard. Thanks for telling :)
Je noemt bij de negatieve eigenschappen "beetje karige featureset".
Ik geloof dat je daarmee probeert aan te geven dat je de inhoud van de doos (hoeveelheid accessoires) niet overweldigend vindt.
In mijn ogen is de featureset van een toestel de hoeveelheid mogelijkheden / eigenschappen die het toestel biedt. Zaken als GPS, Wifi, FM transmitter, camera mogelijkheden e.d. vormen samen de featureset.
Als dat de correcte betekenis van featureset is dan kun je die bij dit toestel erg moeilijk karig noemen, dit toestel heeft juist ontzettend veel features.
Wel een behoorlijk uitgebreide en lekker te lezen review trouwens.
Mja, moet je gelijk geven dat het woord featureset hier een beetje onhandig gekozen is. Ik zal het nog wel even aanpassen. Bedankt voor de reactie :).
mooie uitgebreide review :) geeft me een goed beeld wat ik nu van deze telefoon kan verwachten. als de foto's erbij staan issie helemaal af !

[Reactie gewijzigd door Jeffrey0416 op 14 oktober 2009 09:10]

Hoe kan jij al de nieuwe Firmware versie (v30.009) erop hebben???
Hij is nog helemaal niet beschikbaar via OTA of NSU? =\

Wil je me dat aub eens uitleggen, ik snak namelijk naar de nieuwe firmware sinds mijn n86 ongelooflijk traag werkt, en redelijk vaak vastloopt...

Ik hoor het graag!

Groetjes Milo.
Heb een .eu toestel en daarvoor is de firmware gewoon beschikbaar via NSU. Maar snap uberhaupt niet waarom hij traag is bij jou? Ding werkt hier gewoon snel en loopt nooit vast (telkens format doen na een update zoals je in review kan lezen)

Je kan ook het GoT topic er op nakijken.

[Reactie gewijzigd door Lukosje op 26 april 2010 13:27]

Kleine tip:

Zet ook een plaatje van de telefoon zelf in je review, op deze manier krijg je direct een wat beter beeld over de gehele telefoon.

Verder een prima review!
Bedankt voor je reply, heb even plaatje erbij gedaan
Mooie, goed geschreven review. Duidelijk en in alle voor en nadelen kan ik me, als bezitter van dezelfde telefoon goed vinden.
Ook mooi dat je deze review up-to-date houdt dmv de updates.

Wat ik wel vreemd vind is dat je er geen koptelefoon bij hebt gekregen....misschien heeft dat te maken met het feit dat je een Duitse hebt? Ik heb een EU versie, en daar zat een in-ear hoofdtelefoon bij (AD-54+HS-83).
Heb er wel een bijgekregen maar het staat verderop in tekst, niet echt handig en zal het aanpassen.

Bedankt voor de reactie ;)
Netjes;) Goed en duidelijk, zelfs nog een stuk over reparatie.. 4/5:-)
Je kunt muziek ook via de DLNA controlpoint over Wlan afspelen op compatible versterkers en mediaplayers.
Hoe doe je dat dan? Kan me niet herinneren dat ik ooit een dergelijke optie ben tegengekomen...