Specificaties Radiogestuurde muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX1100 Review

Ramon 15 juli 2009, laatste update op 15 juli 2009, 1.562 views

Logitech MX1100

Pluspunten

• goede ergonomie
  • handige scrollwiel

Minpunten

• precisie (kan ik niet aan wennen(?))
  • lust niet alle batterijen

Deze muis heb ik gekocht als vervanger voor mijn Logitech MX510, omdat de scrollwiel daarvan het niet meer goed deed. Ik heb eigenlijk tegen beter weten in een draadloze muis gekocht, ik zal hieronder vertellen hoe dat bevalt.

Ergonomie
Wat betreft ergonomie is het een goede muis. Hij is goed hoog en heeft een goede 'inham' voor je duim. Ik vond de duimknop wat storend omdat je die gauw per ongeluk indrukt.

Functionaliteit
De muis heeft als 'bijzonderheid' (voor mij dan, die vanaf een MX510 komt) een scrollwiel waarmee je horizontaal kan scrollen. Om eerlijk te zijn heb ik deze functionaliteit na een paar maanden uitgezet omdat ik me er alleen maar aan ergerde. De muis heeft verder een knop waarmee je tussen 'smooth' scrollen of normaal scrollen kan wisselen. Met smooth scrollen kan je met één sleur aan het scrollwiel naar de onderkant van een pagina scrollen. Leuke gadget, maar echt gebruiken deed ik het niet.

Precisie
Hier heb ik wat problemen mee. Ik weet niet hoe het komt, misschien het feit dat het een laser ding is, of dat ie wireless is, of dat de plek van de laser teveel naar boven zit en niet in het midden van de muis, ik kan er niet goed mee over weg. Als ik deze muis gebruik dan merk ik dat ik veel meer naast klik dan met mijn MX510. Ik heb hem echt een goede 3 maanden de kans gegeven. Overigens gebruik ik hem op een steelseries muismat, maar ook op een houten tafelblad heb ik er last van.

Vormgeving
De vormgeving is prima. Kleuren zijn mooi onopvallend. Geheel ziet er futuristisch uit.

Bouwkwaliteit
Ook met de bouwkwaliteit zit het volgens mij wel goed. Het batterijklepje wiebelt een beetje als je met je muis gaat schudden, maar zit verder goed vast en valt er niet zomaar uit ofzo. Het scrollwieltje zit een beetje los maar dat is inherent aan die nieuwe feature denk ik.

Batterijen
Wat betreft batterijen lijkt het alsof de muis geen GP batterijen lust. De meegeleverde Duracell batterijen gingen 4 maanden mee, maar mijn GP batterijen slechts met moeite 2 dagen.

Software
Als je de logitech software niet installeert, is het eigenlijk een waardeloze muis, omdat hij dan allerlei vreemd gedrag vertoont en je de knoppen niet kan instellen. Installeer je de software wel, dan moet je ook gelijk gaan configureren. Als je bij default instellingen namelijk op de duimknop drukt, krijg een popup "Er zit geen actie onder deze knop, wil je een actie toewijzen?". Leuk als dat gebeurt als je aan het gamen bent. Gelukkig kan je het wel aanpassen naar gewoon geen actie uitvoeren.

Conclusie en prijs
Ik heb zelf mijn MX510 weer open gemaakt en schoongemaakt, waarna die weer bijna als nieuw is. Ik vind het erg jammer dat de precisie van de MX1100 zo 'slecht' is want de scrollwiel vind ik wel een leuke feature die mijn MX510 niet heeft. Ik denk dat mensen bij wie de precisie een minder groot probleem is, en/of geen GP batterijen hebben de muis prima dienst kan doen.
De prijs/prestatieverhouding vind ik redelijk.

Heb jij ook een Logitech MX1100?

Die precizie merk ik ook. Maar dat ligt niet aan het gegeven dat het een draadloze muis is of een laser-muis. Ik had hiervoor een MX1000, en daarmee had ik die problemen niet. De muis-hand-oog-coördinatie ging perfect. Maar met de MX1100 is dat gewoon een stuk minder.
Je zegt,
"De muis heeft als 'bijzonderheid' (voor mij dan, die vanaf een MX510 komt) een scrollwiel waarmee je horizontaal kan scrollen. Om eerlijk te zijn heb ik deze functionaliteit na een paar maanden uitgezet omdat ik me er alleen maar aan ergerde" verder zeg je
"vind het erg jammer dat de precisie van de MX1100 zo 'slecht' is want de scrollwiel vind ik wel een leuke feature die mijn MX510 niet heeft."
Wat mij betreft nogal contradictioneel.
Verder een nuttige review, bedankt daarvoor!!
Beetje late reply maar ik zal het even uitleggen. De scrollwiel op de MX1100 heeft 2 features:

a) zijwaarts scrollen
b) de mogelijkheid om hem te laten rollen, zodat hij niet tegengehouden wordt.

Het eerste gebruikte ik nooit, het tweede wel af en toe.
Nee de scrollwiel op de MX1100 heeft 4 features:

1: Je kan de scrollwiel klik voor klik laten rollen.
2: De mogelijkheid om scrollwiel te laten rollen, zodat hij niet tegengehouden wordt.
3: De scrollwiel kan je naar links en rechts drukken.
4: En je kan de scrollwiel indrukken.

Als jij die muis heb hoor je dat te wetten.

En ik vind hem goed precies in 3D shooters ik mik nooit mis zo als mensen hier zeggen, en ook de icoons in Windows 7 druk ik nooit mis, zit altijd op de goed plek met mijn Pijl.
Hoi Ramon

Misschien eens denken aan de Razor Deathadder? Ik heb ook de MX510 gebruikt gedurende bijna vijf jaar, daarna ook een beetje Logitech draadloos vreemdgegaan, maar kon er niet aan wennen. Bovendien is een MX1XXX toch best zwaar imho.

De Deathadder is een snelle, precieze vooruitgang aan een draadje. Kost ook gewenning, maar die omhels ik nu.

Maar mocht je voor weinig mijn oude MX510 over willen nemen, kan dat altijd ;-)

...als reserve...

[Reactie gewijzigd door runner76 op 15 juli 2009 15:09]

Bedankt voor je reactie! Ik zal zeker rond blijven kijken naar een nieuwe muis. Misschien is de MX518 een wat betere keus voor mij. ;)
Ik heb een Logitech MX610, lefthanded, die ook wireless is.
Daarbij merk ik ook dat de precisie niet optimaal is, mijn vermoeden is ook dat het komt door wireless. Het is wel een lasermuis.

Heb daarom een Razer Diamondback3G aangeschaft voor het gamen, want met de MX610 was mn aim helemaal weg.
Leuke review. Kort maar krachtig ;)
Latency is je precisie "gevoel" wat mist.

Ik zelf heb ooit gestoeid met de Microsoft Wireless Explorer (versie 1.0).
Windows bediening goed, maar tijdens gamen was alles erg elastiek-achtig.
Schoot overal omheen i.p.v. raak.
Buiten deze gebruikservaringen, slurpte het ding baterijen netals de *****tor van Jantjes zusje.

Draadloos waardeloos. (batterijen oplaadbaar of niet met een bedraade muis heb je geen batterijen nodig, dus groener... geldt ook voor routers en andere netwerk herrie (voor gamen dan..))