Palm Treo 500 Zwart Review

thijsken 15 juli 2009, laatste update op 15 juli 2009, 505 views

Palm Treo 500 Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Mooi scherm
  • Mooi uiterlijk

Minpunten

• Ontbreken Wifi
  • Accu gaat 1 dag mee

Één jaar lang heb ik de MDA Vario van T-mobile gebruikt. Een smartphone met uitschuifbaar toetsenbord én touchscreen. Na een jaar het toestel intensief gebruikt te hebben deed ik met gemengde gevoelens afstand van mijn trouwe smartphone. Enerzijds blij om eindelijk af te zijn van het gepriegel met de stylus, anderzijds bedroeft wegens het verlies van Windows Mobile. Mijn MDA werd namelijk ingewisseld voor een Nokia 6300, een midrange toestel van Nokia. Ook deze heb ik ongeveer een jaar gebruikt, waarna het weer tijd was voor een nieuw toestel.

Bij de keuze van een nieuw toestel had ik duidelijke richtlijnen:
- Windows Mobile 6.0 of 6.1
- Een Volwaardig Qwerty toetsenbord
- 3g internet
- Geen Touchscreen
Maximum prijs: 250 euro.

Mijn keuze: Palm Treo 500.

Specificaties; Wat mist

"Wat mist?" hoor ik u denken. Ja wat mist. De Palm Treo 500 is op dit moment niets anders dan een instap model. Voor 139 euro is hij simlock vrij te koop. Dat is erg goedkoop, zeker gezien wat je er voor terug krijgt. Het toestel heeft alles wat er van een basic smartphone verwacht kan worden maar er ontbreken dus een aantal dingen:
- Wifi is niet aanwezig. Wanneer het toestel als internet device gebruikt gaat worden, is een internet abonnement of bundel dus een vereiste.
- GPS ontbreekt. Bij steeds meer modellen zie je dat dat wel zo is. Ook bij instapmodellen word steeds vaker een GPS chip ingebouwd. Een goed voorbeeld daarvan is de Samsung C6625.
- Het toestel draait op Windows 6.0, en dus niet 6.1. Is dat een gemis? Niet persé, maar het vernieuwde sms systeem in 6.1 was welkom geweest.

Prestaties en accuduur

De Treo 500 voldeed aan al mijn eisen en viel ruim binnen mijn budget. Het toestel draait op Windows 6.0. Hoewel 6.1 wel wat verbeteringen met zich mee bracht, moet ik zeggen dat Windows 6.0 me prima bevalt. Het lijkt erop dat Windows 6.0 precies goed op de Treo draait. Hij heeft overduidelijk niet over aan rekenkracht, hij heeft het af en toe moeilijk, maar het is nooit irritant traag. Multitasking is ondanks het magere geheugen van 64 mb prima mogelijk met basic applicaties. Met de nadruk op basic. Waar ik wat minder over te spreken ben is de accu duur. Mijn Treo is verslaafd aan het stopcontact. Hij komt de dag prima door, maar heeft dan wel weer erg trek in het stopcontact. 1 dag op een lading is niet bijzonder slecht voor een smartphone, maar een betere accu was welkom geweest

Look and feel

Ik vind het een mooi toestel. Laat ik het maar gewoon gelijk zeggen. Ik heb me werkelijk verbaast over hoe de telefoon aanvoelt. Hoewel het toestel al bijna 2 jaar op de markt is, ziet hij er absoluut niet verouderd uit. Hij voelt robuust aan en ik heb dan ook geen losse onderdelen kunnen ontdekken. Het gewicht voelt goed. Hij is niet te zwaar, maar hij heeft wel een gewicht van een serieuze telefoon. Het scherm is zowel binnen als buiten goed leesbaar. Het toetsenbord heeft me eerlijk gezegd verbaast. In eerste instantie had ik moeite met de grote van de toetsjes en de afstand daartussen. Maar na wat oefening was dit probleem echter snel verdwenen.

Internet en E-mail

Internet werkt goed. Daarbij moet wel vermeld worden dat ik Opera Mini gebruik en ik internet via een 3g abonnement. Wifi ontbreekt immers bij de Treo 500. Ik gebruik Opera Mini omdat Internet Explorer de pagina's simpelweg te langzaam laad. Ter vergelijking: Wanneer ik de Tweakers homepage laad duurt dat in IE meer dan 30 seconden. Met Opera is dat 7 tot 10 seconden. Daarnaast geeft IE de pagina verkeerd weer, ongeacht de instellingen.
E-mail is erg simpel in te stellen. Ik gebruik zowel Windows Live, Hotmail en POP3 mail, en die werken prima naast elkaar.

De Palm Treo bied gezien de prijs een goede smartphone. Enkel de specificaties verraden dat het hier om een ouder model gaat. Het toestel doet nog steeds modern aan, maar er ontbreken echter wat functies die niet ontbreken bij toestellen die nu uitgebracht worden. Wanneer je op zoek bent naar een basic toestel waarmee je enkel wat wilt surfen, e-mailen en smsen, dan voldoet de Palm Treo 500 prima. Zoek je echter een toestel met wat meer power voor multitasking en wil je wat meer functies zoals GPS en Wifi, dan kun je deze Treo beter links laten liggen.

Al met al een prima toestel. Wanneer ik een cijfer zou moeten geven:

Heb jij ook een Palm Treo 500 Zwart?

Mooie review, ik heb hem zelf ook alweer een geruime tijd en ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zelf Skyfire als browser en dat bevordert het mobiel internetten inderdaad aanzienlijk in vergelijking met de standaard browser.

De helderheid heb ik laag staan en dan doet hij het krap twee dagen als ik niet al te veel zit te surfen. True; geen superprestaties, maar het meest tevreden ben ik over de eenvoud om internet te delen via de usb kabel. Zeker icm een laptop met linux een uitkomst :)