Samsung Galaxy S7 edge 32GB Zwart Review

JordyBl 17 maart 2016, laatste update op 31 maart 2016, 6.641 views

Samsung Galaxy S7 edge 32GB Zwart

Een goede smartphone, met grote pluspunten en kleine verbeterpuntjes.

Pluspunten

• Prachtig design
  • Snelle hardware
  • Goede camera
  • Zeer goed scherm
  • IP68 certificering
  • Uitbreidbaar geheugen
  • Accuduur

Minpunten

• Touchwiz / bloatware
  • Witte kabbeltjes, zwarte telefoon
  • Standaard geen adoptable storage (valt wel te "unlocken")
  • Geen IR blaster

Na jaren van trouwe dienst was mijn LG nexus 5 wel eens aan vervanging toe. Op zich voldeed mijn nexus 5 nog best prima, en kon ik er alles mee doen wat ik wou. De nieuwe generatie smartphones zijn echter op bijna elk aspect er behoorlijk op vooruit gegaan, hetgeen voor mij een upgrade rechtvaardigde.

Ik zal in deze review regelmatig de Galaxy S7 met de nexus 5 vergelijken om inzichtbaar te maken wat er gedurende de afgelopen jaren nou precies is verbeterd/verandert. Alhoewel het misschien interessanter is om de S7 met andere huidige generatie smartphones te vergelijken hoop ik dat de vergelijking met de oudere nexus 5 mensen kan helpen met het maken van de keuze om wel of niet up te graden naar een nieuwe generatie smartphone.

Specificaties

• 5.5 inch SUPER AMOLED scherm
• Resolutie 1440 X 2560, 534 PPI
• 150.9 X 72.6 X 7.7 mm, 157 grams
• Android 6.0 Marshmallow
• Exynos 8890 Octacore
• 4GB LPDDR4 RAM
• 32 GB, micro SD tot 200 GB
• 12 MP camera met OIS
• 5 MP front camera
• 3600 mAh accu

Uiterlijk

De Galaxy S7 EDGE is een smartphone met een relatief groot 5,5” AMOLED-scherm. Toch zijn de afmetingen erg compact gezien het schermformaat, wat natuurlijk een direct gevolg is van de gebogen randen waardoor er praktisch geen bezels aan de zijkant zitten. Hierdoor lijkt het ook alsof het scherm helemaal doorloopt, hetgeen een futuristische look geeft die mij erg bevalt.

Ten opzichte van de S6 EDGE zijn er subtiele esthetische veranderingen doorgevoerd, zo steekt de camera een stuk minder ver uit, is het metalen omhulsel van iets donkerder grijs en de algehele kleur diepzwart (i.t.t. donkerblauw bij de S6). Al met al een prachtige telefoon waar qua uiterlijk maar weinig op aan te merken valt. Enig nadeel is dat de glazen achterkant een fragiele indruk achterlaat en een enorme fingerprint magneet is. Pluspunt is de IP68 rating, waardoor hij stof en waterproof (1.5m tot 30min) moet zijn.

Net iets minder elegant is dat de zwarte S7 met witte kabels en adapter wordt geleverd. Het was mooier geweest als de kleur hetzelfde zou zijn als de mobiel.

Hardware en prestaties

Het scherm kunnen we redelijk kort over zijn en is geweldig. De resolutie is met 1440p erg hoog, en de pixels zijn dan ook niet zichtbaar. Met mijn nexus 5 1080p scherm kon ik echter de pixels ook al niet onderscheiden, maar de PPI van de s7 (534PPI) is aanzienlijk hoger dan de nexus 5 (445PPI). De kleurweergave is zeer goed, de kleuren spatten van het scherm af maar zijn wel wat verzadigd. Mocht je een meer natuurgetrouwe kleurweergave prefereren dan kun je in de instellingen het scherm aanpassen naar basis-weergave, waardoor de kleuren minder verzadigd zullen zijn. Door de AMOLED-techniek kunnen pixels individueel worden uitgeschakeld waardoor de zwart-waarden, en de daarmee samenhangende contrast-ratio, geweldig is. De maximale helderheid van het scherm is ook erg hoog, waardoor in de volle zon het scherm nog goed valt af te lezen. Ik denk dat dit het beste scherm is wat ik tot nu toe in een smartphone heb gezien!.

De Europese variant heeft een Samsung Exynos 8890 chip aan boord, terwijl de Amerikaanse variant met een snapdragon 820 chip wordt verkocht. Reden hiervoor zou zijn dat de snapdragon 820 niet de ideale bandbreedte ondersteund voor Europese netwerken. Vraag is natuurlijk, wat betekend dit in de praktijk? De Exynos chip is een zeer krachtige chip, die qua prestaties aan de absolute top zit en enkel marginaal wordt overtroffen door de SD820. Het verschil zo klein (zie AnTuTu benchmarks beneden) dat dit in dagelijks gebruik waarschijnlijk niet te merken valt.
Om gelijk maar even een benchmark vergelijking te maken met mijn oude LG nexus 5, de G S7 EDGE scoort ruim het dubbele met 128.000 terwijl de nexus 5 met SD801 chip niet verder komt dan 51.000. Daarnaast liep de benchmark zeer vloeiend op de S7, terwijl de nexus 5 er duidelijk erg veel moeite mee had.

De chip wordt ondersteund door maar liefs 4GB aan LPDDR4 geheugen waardoor je veel apps tegelijk open kan hebben. Ondanks het grote werkgeheugen is mij wel opgevallen dat sommige apps toch weer afgesloten worden na de telefoon een tijdje niet gebruikt te hebben. Ik weet niet of dit specifiek iets is wat bij de Galaxy S7 gebeurd, of dat het komt door Android (Doze) om energie te besparen. Maar opvallend is het wel.

De S7 EDGE heeft een grote accu aan boord van 3600 mAh. Met middelzwaar gebruik kom ik makkelijk de dag door, en heb ik nog 30-40% over tegen het einde van de avond. Wil je de hele accu in een dag leegtrekken moet je dus behoorlijk je best doen, en voor de meeste onder ons zal de accuduur dan ook als een groot pluspunt ervaren worden. Vergeleken mijn 2300mAh nexus 5 is de accu zeker een verademing, daarmee haalde ik vaak de avond niet eens.

Camera

Een van de selling points van de S7 is de camera. Er wordt gebruik gemaakt van een chip van Sony (alhoewel sommige een Samsung chip hebben met gelijkwaardige specificaties), namelijk de IMX-260. De camera is 12MP wat een stuk minder is dan de 16MP van de S6 vorig jaar. Gevolg van de lagere resolutie is dat de pixels groter zijn, meer licht kunnen verzamelen en de lichtgevoeligheid van de camera dus een stuk beter is. De foto’s die met weinig omgevingslicht worden genomen zijn dan ook erg goed! Buiten de sensor om is er nog een reden de lichtgevoeligheid, namelijk de hoge ISO (1250) waarden. Dit gaat helaas wel erg ten koste gaat van de fotokwaliteit. Echter is er een “pro” modus waar de ISO, sluitertijd en witbalans zelf in te stellen valt, en in die modus zijn zeer acceptabele plaatjes te schieten. Ook ondersteund de camera 4k video-opname.

Tip: wil je 4k video opslaan op een SD-kaart, zorg er dan voor dat het kaartje snel genoeg is (minimaal U3 klasse)

Naast de lichtgevoeligheid is een ander groot pluspunt dat deze camerasensor gebruik maakt van dual pixel technologie, hetgeen de autofocus zeer snel maakt. Kortom, minder maar wel betere pixels vergeleken veel concurrerende smartphones. Hieronder wat voorbeelden in vergelijking met de nexus 5.

Software

Hier laat Samsung duidelijk een steekje vallen. Komende van een nexus 5 met stock Android is touchwiz een flinke tegenvaller. Allereerst wordt de telefoon met veel bloatware geleverd, wat tot mijn frustratie ook niet te deinstalleren is. Zo heb ik nu 2 browsers, 2 mail apps, meegeleverde hardloop/fitness app die niet gebruik, meerdere spraakrecorders en een kalender app. Dit alles is overgoten met een naar mijn mening lelijke en donkere skin (alhoewel over smaak niet te twisten valt). Mocht je touchwiz toch willen blijven gebruiken dan is het misschien handig te weten dat er veel skins verkrijgbaar zijn om het uiterlijk naar smaak aan te passen. Daarnaast heb ik gemerkt dat touchwiz nogal is graag notificaties geeft voor de meest onnozele dingen, dit is in stock Android duidelijk minder. De notificaties kun je gelukkig uitschakelen in tools > meldingen. Persoonlijk heb ik nova launcher geďnstalleerd, waardoor Android er weer uitziet zoals ik gewend ben.

Conclusie: The good the bad and the ugly.

The good:
Samsung heeft hier echt een pareltje van een product neergezet. Een prachtig design! het scherm is het beste wat ik ooit in een smartphone heb gezien. De camera maakt zeer goede foto’s, ook met weinig omgevingslicht en van bewegende objecten. De hardware is zeer snel en ook de accuduur is prima in orde.

The bad:
Ondanks dat de S7 bijna alles goed doet zijn er toch altijd nog wat kleine verbeterpuntjes. Zo heeft de S7 geen IR blaster en is ook een USB-C poort achterwege gelaten. De behuizing, hoe mooi die ook mag zijn, voelt fragiel aan en is een echte vingerafdrukmagneet (leuk scrabble woord). SD kaartjes kunnen standaard niet als adoptable storage worden gebruikt, dit kan met een "hack" worden opgelost.

The ugly:
Samsung laat toch echt een behoorlijke steek vallen met de software. Gelukkig valt dit nog enigszins op te lossen door het gebruik van een andere launcher, zoals nova launcher of google now. Ook de meegeleverde witte adapter en kabeltjes passen qua kleur niet bij de zwarte S7.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S7 edge 32GB Zwart?

Meer advertenties

Prima review! Ook een prima vergelijking met de foto's van de Nexus 5.

Een paar kleine op- en aanmerkingen :
- 'Let er ook op dat als je met 4K video op wil nemen, dat het SD kaartje klasse U3 moet zijn'. Dat hoort toch niet onder The bad? Lijkt me meer een tip.
- 'Ook de SD kaartjes kan niet als adoptable storage worden gebruikt'. Wellicht toevoegen dat het standaard niet zo is, maar wel aan te passen is via een 'hack'
- 'Ook de meegeleverde adapter en kabeltjes vloeken qua kleur met de zwarte S7'. Ze vloeken niet, ze zijn niet bijpassend.
Bedankt voor je reactie! heb het e.e.a. aangepast.
Van de minpunten begrijp ik alleen de bloatware en de IR Blaster. Dat was een leuke onderscheidene feature van Samsung Telefoons.
Alhoewel je bloatware kunt uitschakelen. daarom eigenlijk geen probleem.

De minpunten:
[Touchwiz] - Dit is waar juist veel features in zitten die niet in Standaard launchers zit zoals die van Nexus. Deze feature zou ik niet willen missen op mijn Note 4

[Witte kabbeltjes], zwarte telefoon] - Dit vind ik gewoon gezever. Het onderscheid juist de oplaadkabel tussen de andere kabels. Dus alleen maar handig.

Geen adoptable storage - Dit is intussen al opgelost.
xdijk, bedankt voor je reactie. Een mening geven over design en uiterlijk is altijd subjectief. Dat jij de kabeltjes onderscheidend en handig vindt is prima, maar persoonlijk vind ik het niet mooi. Gezever? ik snap dat je dat zegt, de kleur van een kabeltje is natuurlijk veel minder belangrijk dan een mooi scherm, snelle hardware en goede camera. Reden om het toch toe te voegen is dat het een duur product is waar heel veel aandacht is besteed aan afwerking en design, dat ze dan niet even bijpassende accessoires meeleveren vind ik dan persoonlijk jammer. Maar het is zeker een klein punt.

Ook fijn dat je erop wijst dat adoptable storage is opgelost.
Leuke vergelijking met de Nexus 5, al zal die het op gebied van software denk ik altijd winnen van Touchwiz. 1-0 voor Nexus in dat geval.

Tip:
Net als bij alle Android telefoons, kun je veel apps uitschakelen. Zo schakel ik op bijna alle telefoons die ik test een aantal apps uit die met Google te maken hebben (Hangouts, Ebooks, Music, etc). Veel software zul je inderdaad niet kunnen verwijderen, maar je kunt het via de apps gewoon uiteschakelen en dan zul je er nooit meldingen en/of updates van krijgen. Tevens zal het ruimte besparen. De APK's blijven echter wel op de telefoon staan en dat is dan ook het grootste verschil tussen wissen en uitschakelen. Scheelt je weer een hoop bloatware ;)

Oh ja, de reden dat Samsung geen USB-C connector heeft, dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met hun duurste accessoire, de VR Bril. Mocht je deze bril al hebben aangeschaft bij je S6, S6 Edge (+) of Note 4, dan wordt je niet weer op de kosten gejaagd. In deze bril zit namelijk een standaard USB poort, waar de telefoon in wordt geklikt. Als Samsung het lef had om een vernieuwde versie daarvan uit te brengen, dan hadden ze hun vaste fans enorm teleurgesteld. Het is dus zeer waarschijnlijk een bewuste stap om in een goed daglicht te kunnen blijven bij hun fanbase.

p.s. Samsung levert de S7 met zowel een Samsung als Sony chipset ;) Dit is o.a. via Aida te controleren. Bron: nieuws: Samsung gebruikt verschillende camerasensoren voor Galaxy S7

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 18 maart 2016 14:24]

Mag prijs bij de minpunten? :)

Verder top review. Ook jammer van die bloatware weer.
Je hebt gelijk dat deze telefoon zeker niet goedkoop is, maar ook niet buitensporig voor hetgeen je ervoor krijgt. Dit is nou eenmaal de prijs voor een gloednieuw vlaggenschip... Naar verluidt kost het samsung ongeveer 250euro om de S7 te fabriceren (hier een interessant artikel daarover : http://recode.net/2016/03...ts-at-least-255-to-build/). Gezien de relatief lage productiekosten lijkt het alsof Samsung een enorme winst moet maken, maar vergis je niet in de overige kosten. Zo komt er nog transport, invoerheffingen, distributiekosten, marketingkosten (best veel) en winst voor alle tussenpersonen bij. Boven op de totale prijs komt dan nog eens BTW. Gelukkig woon ik in Zwitserland en is de belasting hier 8%, maar in Nederland is dat 21%, (800*0.21=168euro BTW). Alhoewel een hoop geld zijn de kosten dus goed te verklaren en niet buitensporig. Ik vind het dan ook geen minpunt.

[Reactie gewijzigd door JordyBl op 18 maart 2016 18:07]

Uhhm, de BTW is niet 21% van het bedrag dat je betaald, maar 21% van de prijs zonder BTW. Dit komt dus neer op 800-(800/1.21) = 138,84 ;)
Je hebt helemaal gelijk :)
Waarom de prijs als minpunt?

Ja de telefoon is prijzig, maar om te bepalen of het een plus- of minpunt is, gaat het altijd om de prijs-kwaliteit verhouding.
nou, zelfs dan is het het niet echt waard, bijvoorbeeld een oneplus 3 of nexus 6p zijn in gebruik vrijwel gelijk, and kosten beide een hele hoop minder
Was het niet juist dat de Exynos in Amerika te kort komt?
Een vraag, hoe ziet het scherm eruit / grijswaarden in het pikdonker? Amoled heeft altijd vegen en vlekken, en recent bij mijn S6 is het echt heel erg (zie s6 topic http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46315875)

Hoe doet dit scherm het in het donker, met zwarte kleuren?
Ik ga vanavond even kijken en laat 't weten, maar tot nu toe is mij nog niets opgevallen. Nou herken ik dat van mijn laptop, en daar is het meestal het gevolg van lage kwaliteit content
Bij mijn S6 komt dit voor bij Netflix, maar ook bij eigen opnames van donkere zaken, zoals een concert.
Voor zover ik kan zien zijn er geen vlekken met de S7 Edge. Ik heb ook wat donkere scenes met veel zwart/grijswaarden met netflix bekeken, maar alles ziet er prima uit!. Volgens mij heeft de S7 Edge een nieuw scherm t.a.v. de S6 Edge en S6 Edge+ aangezien het schermformaat afwijkt?? Of de standaard S7 ook een nieuw scherm heeft weet ik niet, dus wellicht dat daar wel een probleem is met de weergave van grijstinten. Hieronder een foto van een scene in netflix:

[Reactie gewijzigd door JordyBl op 30 maart 2016 23:12]

Mooi dat je de vergelijking trekt met de Nexus 5, dat is namelijk precies het toestel waar ik vanaf wil upgraden naar deze.
Snap ergens iets niet met externe opslag bij de S7 Edge
Kun je niet gewoon er een Micro SD in plaatsen ! Want hoe doe je dat dan met een "hack"
En hopelijk kun je toch nog wel OneDrive bij blijven gebruiken
Dat klopt, er kan gewoon een SD kaartje in. Echter wordt dat geheugen dan niet gezien als adoptable storage. Adoptable storage betekend dat het systeem het extra geheugen volledig integreert, zodat het alsware onderdeel wordt van de interne opslag. Het geheugen wordt nu echter standaard gezien als extra geheugen, waar maar een beperkt aantal (soort) apps en media bestanden op geplaatst mag worden. Dmv van een "hack", bij gebrek aan een beter woord, kan van een sd opslagkaartje wel adoptable storage worden gemaakt. Hopelijk maakt dit het iets duidelijker ;)
Ik vond dit een hele goede review. Vooral de camera vergelijking maakt het een zeer goede review.

Ik heb pas een Samsung tablet gekocht en moest toen heel erg wennen aan Touchwiz ten opzichte van de stock Android van de Nexus 7. Zelfs na installatie van Nova Laucher Pro had ik hier last van.

Ik heb ontdekt dat je in Android de bloatware kan uitschakelen. Per app slechts een paar klikken en je hebt geen last meer van:
- Notificaties van bloat apps.
- Bloat apps verschijnen niet meer in je drawer(waar alle apps instaan).
- Bloat apps gebruiken je RAM en SoC niet meer.
Hierdoor is mijn ervaring met Touchwiz eigenlijk net zo goed als stock Android.

Heb jij bovenstaande dingen ook geprobeerd voordat je een oordeel velde over de bloat / touchwiz?
Geen kritiek ofzo maar ik ben heel benieuwd of je nog steeds last hebt van de typisch onnodige Samsung dingen op je mobiel als je die apps uitschakelt(zonder root).