Specificaties 17,3" (1920x1080 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI Gaming Series GT72S 6QE-055NL Review

Foritain 17 maart 2016, laatste update op 26 mei 2017, 2.359 views

MSI Gaming Series GT72S 6QE-055NL

MSI zet met de GT72S een beest van een game laptop neer met een extreem pakket aan mooie features waaronder een G-Sync 75Hz scherm. Het is echter geen lichtgewicht, en hij weegt even zo zwaar op je portemonnee, maar het is een indrukwekkend geheel.

Pluspunten

• Pittige desktop game-pc in een laptop. Krachtiger dan een GTX 770 systeem, en zit een R9 290 nog aardig op de hielen.
  • 75Hz G-Sync scherm met meerdere standaard instellingen lekker voor gamers, maar ook prettig voor all-round gebruik.
  • Totaal featurepakket indrukwekkend met o.a. Killer MU-MIMO netwerkchip, SteelSeries RGB Toetsenbord, Dynaudio speakers, een zee aan aansluitingen.
  • Indrukwekkende uitstraling
  • Prettig toetsenbord, prima touchpad.
  • Kan zijn warmte goed kwijt, niet warm op de benen tijdens gamen. Blijft tijdens gamen normaliter ook redelijk stil.
  • Knap binnenwerk. Benaderbaar, prima te onderhouden, en ook uitbreiden is niet ingewikkeld.
  • Hoog 'holy shit' gehalte.

Minpunten

• Blijft een smak geld.
  • Groot, zwaar, grote AC-adapter. Meer voor incidenteel dan dagelijks verplaatsen.
  • Behuizing blijft grotendeels plastic. Alu-look of niet, je kan het zien en een beetje regelmatig schoonmaken is een vereiste om de toffe looks in stand te houden.
  • Scherm mist sRGB bereik om meer dan casual-level foto- of videowerk serieus te nemen.

Review: MSI Gaming Series Dominator Pro G GT72S 6QE-055NL

- Benchmarks
- Up- en Downgraden
- Conclusie

Productpagina @ MSI

De titel van het product, of vooral de lengte, doet al vermoeden dat we met een dijk van een laptop gaan spelen. Gaming, Dominator, Pro, en dan gevolgd door meer tekens dan je lief is doet stiekem een beetje vermoeden dat we naar een Taiwanese toevoeging op de markt gaan kijken. Maar goed, een gaming laptop dus, en als je een beetje kriebels krijgt van marketing kreten dan geen paniek, want als we naar de meer geeky informatie kijken, de specificaties, dan hebben we echt niets om over te klagen: Een overklokbare Intel Core i7-6820HK, een Nvidia Geforce GTX 980M, 16GB werkgeheugen, twee M.2 SSDs in RAID, een extra 1 TB HDD, een 17.3” FullHD 75Hz G-Sync IPS scherm, een Killer 1535 MU-MIMO netwerkchip, meer USB poorten dan menig desktop systeem, RGB verlichting, en jawel: dat allemaal in één laptop. Uiteraard draagt dat geheel een aardig prijskaartje van maar liefst 2349 euro (was tot voorkort zelfs 2599 euro).

We gaan uiteraard kijken hoe dit beestje voor de dag komt, hoe de GPU-/Game-prestaties zijn, maar tevens gaan we een kijkje nemen naar de beeldkwaliteit en ook de nieuwe MU-MIMO netwerktechniek, deze MSI is namelijk één van de eerste clients die daar daadwerkelijk gebruik van kan maken.

De specificaties van de MSI website.

Het basismodel ‘Dominator G GT72S 6QE’ (als je dat een ‘basismodel’ durft te noemen…) bevat meerdere subtypes, oftewel de specificaties zijn wat ruimer opgesteld. De modellen variëren van circa 2000 euro tot bijna 4000 euro, keuze genoeg voor de veeleisende (en vermogende) mobiele gamer. Er zijn verschillende Intel Core i7’s beschikbaar, werkgeheugen varieert van 16 tot 32 GB waarbij je optioneel kan uitbreiden tot 64 GB, en naast de GTX 980M modellen zijn er ook GTX 970M modellen beschikbaar. Naast het hier aanwezige 1080p IPS scherm met G-Sync en 75Hz zijn er ook UHD (4K) schermen beschikbaar met 100% Adobe RGB.

Ook wat opslag betreft is er wat keuze. Een enkele HDD is standaard, waarbij de SSD opstelling aardig wisselt. Het model wat ik test heeft twee 128GB SSDs in RAID, excuses: ‘Super Raid 4’, maar er zijn ook modellen met grotere SSDs. Er zijn modellen met DVD-writer, maar ook zoals deze met BluRay-writer.

Een aantal elementen zijn wel hetzelfde bij alle GT72S modellen. Zo zien we overal een fullHD webcam, een SD (XC/HC) cardreader, een Killer LAN chip, een Killer-ac wifi chip, Bluetooth, een HDMI aansluiting, zes USB 3.0 aansluitingen (wat ze soms nog USB 3.1 Gen1 durven te noemen, bluh), een USB 3.1 aansluiting met Type-C connector, een HDMI 1.4 poort, een Thunderbolt uitgang, een (mini) DisplayPort uitgang, audio uitgangen, en een aardige ESS Sabre DAC met Nahimic audio gebeuren. Een lijst die een degelijk desktop systeem niet zou misstaan. Ook de SteelSeries RGB toetsenborden die in alle GT72S modellen zitten zijn het vermelden waard.

Niet geheel onverwacht: deze laptop is verre van licht. Bijna 4KG, en dan moet je tevens rekening houden met een blok van een ac-adapter.

De eerste MSI Gaming laptop die voor mijn neus staat deed mij in eerste instantie aan MSI grafische kaarten denken: Zwarte doos, draak, en een sterke neiging om direct het speelgoed uit te pakken. Intern is het weinig luxe maar vooral karton, de laptop zelf zit in een hoesje, maar het houdt ook niet echt over wat ‘unboxing’ ervaring betreft.

Het eerste wat ik dacht bij de laptop is ‘fors’, gevolgd door ‘wow’ en ‘holy’. Grotendeels van plastic maar toch pittig van gewicht, en dankzij zijn formaat toch aardig indrukwekkend. Geborstelde-alu-look uitvoering op de bovenzijde met het bekende MSI draakje, maar verder toch niet heel extreem over-the-top ‘gamer’ zoals sommige producten kunnen zijn. Stevig voelt het in elk geval wel, zo ook de scharnieren waarmee het scherm open en dicht gaat.

Wat aansluitingen is de Taiwanese ‘more is more’ mentaliteit geen verkeerde. Mini DisplayPort, HDMI, Thunderbolt en Ethernet aansluiting aan de achterzijde, met een Kensington slot optie in het rode mesh, iets wat gezien de prijs geen kwaad kan. SD-kaart, audio, en vier USB 3.0 aansluitingen aan de linkerkant, nogmaals twee USB 3.0 aansluitingen aan de rechterkant, gevolgd door de oude vertrouwde optische drive. In dit geval een BluRay brander, maar er zijn varianten met DVD stations.

Toch even terug naar de achterzijde, waar het zwart (of grijs) met rode elementen toch voor een glimlach zorgt. Met de laptop in de aan-stand verlicht het draakje op relatief bescheiden wijze.

Met de laptop open zien we een flinke sticker met alle mooie specificaties die zich gelukkig eenvoudig laat verwijderen waarna enkel de Intel Core i7 sticker resteert. Webcammetje zit erop, en we zien wat extra functie knoppen aan de linkerkant.

Het door SteelSeries gemaakte toetsenbordje ziet er knap uit, en voelt ook lekker solide aan, ongetwijfeld geholpen door de stevige plaat die eronder zit zodat de laptop niet tot nauwelijks veert wanneer je tikt. De transparante randjes verraden al dat we straks LED verlichting te zien krijgen. De indeling is een vrij gangbare US-International, waarbij enkel de rij met de cijfers iets verder naar rechts staat dan gebruikelijk, en de shift is iets verkort om te zorgen dat pijltjestoetsen niet ten koste gaan van een numpad gedeelte.

Iets minder bescheiden is de RGB verlichting onder het toetsenbord. Standaard in een multi-kleur stand, maar met de software kan je daar verandering in aanbrengen, bijvoorbeeld door alles in een enkele kleur in te stellen.

Omdat de laptop al eerder was gebruikt alvorens ik er mee aan de slag kon, en daarbij ook geheel leeg was gemaakt kan ik niet laten zien hoe het eerste gebruik normaliter aanvoelt. Ik ben met een schone Windows 10 Pro versie aan de slag gegaan, maar ik vermoed dat MSI standaard alle software er wel op heeft staan. Bij een schone installatie moet je uiteraard alle software van de MSI site halen, wat een aardig pakketje is gezien de vele extra’s die je bij deze laptop krijgt.

Hoewel de laptop grotendeels plastic is voelt het allemaal toch lekker solide aan in gebruik. Tijdens pittige game sessies blijft het scherm prima stil, het touchpad werkt prettig tot zover touchpads sowieso prettig kunnen werken, en het toetsenbord voelt lekker vlot en lijkt stevig in de behuizing te zitten. Misschien niet direct het gevoel wat je zou verwachten als je het prijskaartje weet, maar laten we de dikke componenten die je daarvoor hebt gekregen vooral niet vergeten. Een gamer zal het touchpad sowieso zelden gebruiken, dus het belangrijkste is dat het toetsenbord ‘game-capable’ aanvoelt, en dat is ook zeker het geval. Ook de brede linker shift en brede enter zullen meestal in de smaak vallen. Wel lijkt de tilde knop iets breder dan normaal, waardoor de 1 knop iets meer boven de q valt dan gebruikelijk (meestal zit hij ietsje naar links) waardoor ik in mijn gewoonte de eerste paar keer wel per ongeluk naast de 1 drukte. Niets dat niet went als dit je eigen nieuwe laptop is in elk geval. Niet onprettig is de relatief stille aanslag van een dergelijk bord, wat zeker voor de gezinsleden van typische mech-rammers best prettig zal zijn.

Ook aardig indrukwekkend is het geluid dat deze laptop weet te produceren. Nu zal een gamer die dik 2000 euro voor een laptop neertelt vast een leuke headset gebruiken, maar de laptop weet toch een aardig deuntje te produceren en het is zeker geen straf om gewoon met de speakers aan te gamen. Toegegeven: het kan niet tegen een leuk speakersetje op, maar dat mag je ook niet verwachten. Desondanks bovengemiddeld geluid waar prima op te gamen valt, en je ook rustig een filmpje of serietje mee aan kan of tijdens je werk wat achtergrondmuziek mee kan maken. Opvallend leuk is de Nahimic software, waarmee je aardig wat met je geluidsweergave kan spelen, en tevens opnames kan maken van je game-sessies.

Wat in positieve zin opviel was dat de laptop zelfs tijdens het gamen veelal stil bleef, en ook niet overdreven warm aanvoelde. Zelfs gamen met de laptop op schoot was geen straf en leidde niet direct tot oorverdovend kabaal. Enkel bij zwaardere CPU taken merk je dat de interne koeling meer aan de bak moet, waardoor de laptop wel aanwezig is, maar het viel allerzins mee. Zelfs op dat moment voelt de laptop overigens op je handen of benen alsnog niet warm aan, dus warme (of zelfs aangebakken) benen tijdens het gamen is geen issue.

Dat de MSI GT72S in praktisch elk opzicht als een snelle laptop aanvoelt mag vanzelfsprekend zijn, dat is een zorg die bij gebruik van elke SSD laptop eigenlijk niet langer van toepassing is. Toch moet het gezegd worden dat ik in mijn tijd met deze MSI GT72S, die hier naast een Asus N73 staat, toch een bijzonder prettige laptop is voor allround gebruik in en rond het huis.

MSI levert de laptop met een flink softwarepakket. Naast de SteelSeries bundel voor je toetsenbord vinden we bijvoorbeeld het “MSI Dragon Gaming Center”. Waarom het zo’n absurde naam heeft? Dat moet je mij niet vragen, maar consistentie ontbreekt een beetje gezien de snelheidsstanden van de processor meer van auto’s weghebben dan van draken: Green, Comfort en Sport. Tevens kan je daar op eenvoudige wijze je processor iets overklokken.

De software om je kleurweergave van je scherm aan te passen is een persoonlijke favoriet, waarbij de sRGB modus niet onverwacht voor de prettigste resultaten geeft voor webbrowsen en fotografie, maar waarbij de game modus wel wat voordelen (bijv. contrast) geeft in games.

Iets vergelijkbaars zien we terug bij Audio, waarbij je met de Nahimic software profielen kan maken voor je geluidsweergave, hieraan kan tweaken, en eventueel ook opnames kan maken.

Hoewel ik de laptop dus niet vanuit de fabriek heb kunnen ervaren is het wel prettig dat de softwarepakketten niet direct noodzakelijk waren om het systeem goed te gebruiken. Enkel het SteelSeries pakket is soort-van verplicht gezien de RGB LEDs niet werken zonder de software aansturing. Voor de rest kan je de laptop dus relatief ‘licht’ draaien.

Ongetwijfeld zal iemand vallen over het feit dat dit model ‘slechts’ een Full HD scherm heeft op 17.3” terwijl je ook 4K laptops kan kopen voor de helft. Echter met een Dots-per-Inch van ca 125 heeft het scherm nog altijd meer pixel scherpte dan menig desktopscherm, inclusief mijn 27” 1440p gaming scherm. Mijn eerste opmerking is dan ook dat, in mijn nederige mening, een 1080p scherm op dit formaat praktisch gewoon geen punt is om over te vallen, zeker gezien het hier om een gaming laptop gaat en je met mobiele grafische processoren toch geen resoluties hoger dan 1080p aan wil sturen. Daarbij kan ik heel kort zijn over het feit dat dit scherm 75Hz is en G-Sync heeft: daar heb je als gamer meer aan dan aan extra pixels.

De eerste subjectieve indrukken van het IPS scherm waren positief, deels ook vanwege de MSI True Color applicatie die je eenvoudig laat schakelen tussen verschillende profielen zoals ‘Gamer’ en ‘sRGB’, waarbij vooral de laatste voor allround gebruik erg prettig is. Toch toonde de korte meting van het scherm pre-kalibratie een redelijke afwijking van de kleurechtheid in de sRGB stand. Met 0,32 cd/m2 zijn de zwarte delen van het scherm voldoende zwart, en de maximale helderheid van 304 cd/m2 zorgt voor voldoende licht in een goed verlichte ruimte. Het resulterende 950:1 contrastratio is tevens meer dan prima. Echter de gammawaarde van 2,04 zit verder van de 2,20 dan je eigenlijk zou willen zien. De kleurtemperatuur is met een waarde van ca 6750K overigens nog best aardig Hoewel dit, om maar een voorbeeld te noemen, een reviewer zeker niet in de weg staat om een goede selectie aan foto’s van een product te maken, of een vader om een goed beeld te krijgen van de foto’s van de kids, schiet de standaard instelling toch wel tekort als je op deze laptop verwacht (semi) professioneel met foto’s aan de slag te gaan.

Na een korte kalibratie was het geen enkel punt bijvoorbeeld de gamma op 2.18 te krijgen (met 2.20 als doel). Kalibratie veranderd uiteraard niets aan het feit dat dit paneel niet 100%, maar ca 86% van het sRGB bereik kan weergeven, of 63% van het Adobe RGB bereik. Hierdoor is meer dan casual-level fotografie of filmbewerking dus feitelijk geen serieuze optie, maar het staat een gamer die ook wat foto’s maakt en wat filmpjes maakt waarbij kleurechtheid niet van wezenlijk belang is natuurlijk zeker niet in de weg. Overigens claimt MSI met hun 4K (niet G-Sync, en 60Hz) paneel wel 100% Adobe RGB weer te kunnen geven, dus als dat je enige kritiekpunt is biedt MSI alternatieven. Persoonlijk? De voordelen van een iets hogere snelheid en G-Sync lijken mij een relevanter voordeel voor de doelgroep, en het scherm oogt gewoon erg prettig.

Backlight bleeding is wel enige sprake van maar blijft toch voldoende bescheiden om niet in de buurt van hinderlijk te komen, en positief mag ik de uniformiteit van het scherm bestempelen. Witbalans en kleurweergave blijft over praktisch het hele scherm ruim binnen redelijke (waarneembare) marges, en ook de uniformiteit van de verlichting zit met een score van boven de 85% op een keurig niveau.

Een klein stukje van mij wilde dit hoofdstuk met enkel het woordje ‘lol’ invullen alvorens verder te gaan, maar daarmee zou ik deze laptop toch niet helemaal een eer aandoen. Het mag duidelijk zijn: als je een beest van een laptop vol gaat belasten, en dan hebben we het nog niet eens over het kunnen overklokken, dan trek je de accu in een uur tot anderhalf uur rustig leeg. Dat is een vrij standaard consequentie van een game-laptop die je veelal toch koopt als desktop-replacement, of als LAN-party bak waar je hem alsnog aan de stroom hangt. Niet vreemd natuurlijk gezien alle onderdelen op power zijn uitgezocht, niet op een laag verbruik. Zodoende gaan we er ook niet te veel op in en sla ik uitgebreide batterijduur tests over ten gunste van meer relevante testjes.

Zodra je echt actief gaat bezuinigen door je scherm minder te verlichten, door de verlichting van je toetsenbord uit te schakelen, door de processor terug te klokken met behulp van de ‘green’ modus, en door niet te gamen maar ‘slechts’ te browsen en wat te tikken dan kan je de batterijduur eventueel nog wel verdubbelen tot verdrievoudigen. Een volle dag in de collegebanken zit er alsnog niet in, al vraag ik mij af of je serieus al dat gewicht wilt meeslepen, maar als je met een gebroken enkel op de bank zit (ahem) kan je er rustig een avondje op tikken.

En dan nu wat Benchmarks. De benchmarks zijn uitgevoerd op een schone Windows 10 installatie met de laptop in de turbo modus. Alle benchmarks worden drie maal uitgevoerd en de gemiddelde score wordt gebruikt, bij grote uitschieters voer ik de benchmark nogmaals enkele malen uit, maar dat was bij geen enkele test aan de orde.

Eerst de heilige graal: 3D Mark FireStrike:

Vergeleken met een desktop i7 systeem doet deze laptop dus geen onaardige zaken. Een desktop GTX 770 laten we achter ons, maar een R9 290 scoort toch net even hoger. Het geeft direct aan in welk segment we komen te zitten. In de populaire Heaven benchmark zien we hetzelfde plaatje, in de Valley benchmark blijft de machine opvallend genoeg aanzienlijk achter. Ik heb daar geen verklaring voor.

Om de review enigszins overzichtelijk te houden ga ik niet alle games opnieuw in de grafieken zetten, maar na het hikje in Valley toonde de laptop zich in elke game benchmark op vergelijkbare wijze als in FireStrike: Iets krachtiger dan een GTX 770 in een desktop systeem, en als gevolg keurige framerates op 1080p. In de meeste games zal je met hoge instellingen geen moeite hebben de 60FPS te halen, en met G-Sync aan kom je in de meest extreme games met een flink lagere FPS alsnog goed uit de voeten. 40-45 FPS, soms zelfs lager (mits je dan geen extreme framedrops hebt) en je hebt dankzij de sync feature alsnog een soepele ervaring.

Al met al indrukwekkende prestaties voor een laptop. Relativeren komt straks.

Waarom zou je deze laptop moeten upgraden vraag je je af? Geen idee, maar dat wil niet zeggen dat we niet bij het binnenwerk willen komen om te zien hoe het er uit ziet, en uiteraard wanneer reparaties nodig zijn. Dat avontuur begint met een sticker dat je garantie verliest als je hem open maakt. Pff, fight the power!

‘Avontuur’ is niet echt het goede woord, want een handje vol schroefjes later zien we flink wat onderdelen binnen handbereik. HDD of SSD vervangen is een eitje, geheugen bijvoegen kan eenvoudig (de reeds aanwezige modules zitten dan wel weer een laagje plastic verder), en ook de netwerk chip kan je bij. De koeling valt vooral op met strakke zwarte heatpipes van de CPU en GPU elk naar hun eigen ventilator toe. Vervanging van die onderdelen is uiteraard ook mogelijk, al zijn dergelijke onderdelen niet eenvoudig (of goedkoop) om aan te komen. Toch is het positief dat je in elk geval bij kwetsbare (HDD) onderdelen kan, en tevens dat je de laptop eenvoudig schoon kan houden. Kudos.

Één van de onderdelen die we daar al zagen (dat kleine chipje aan de rechter kant) is de Killer 1535 MU-MIMO netwerk chip waar ik het nog even over wil hebben. Ok, een netwerk chip klinkt misschien niet direct als iets wat sexy is, maar als je vervolgens ziet dat je dik 70MB/s (MegaBYTE) draadloos kan wegpompen dan wordt je daar toch best gelukkig van. Dat vereist natuurlijk wel dat je een degelijke router in huis hebt die Wireless-AC ondersteunt, maar als je deze laptop kan betalen zal een degelijke router niet meer dan een fooi voor je zijn. Dergelijke prestaties zitten overigens voor het eerst tegen bedrade netwerkprestaties aan, dus ook als gamer mag je best gelukkig worden van een netwerk chipje.

Niet alleen dat, maar MU-MIMO is ook een techniek die absoluut potentie toonde in een recente review van de Linksys EA8500. Nu ga ik niet die hele review herhalen, maar het komt er op neer dat het gebruik van deze laptop met een MU-MIMO router wel degelijk voordelen heeft voor je draadloze prestaties in huis wanneer je meerdere gebruikers actief hebt op je netwerk.

De MSI GT72S toonde zich een waar beest van een laptop. Visueel indrukwekkend, krachtige prestaties, een collectie aansluitmogelijkheden, features en extra software functionaliteit waar je u tegen zegt, en een knap game scherm om het geheel tot leven te brengen. Het forse prijskaartje kunnen we natuurlijk niet negeren, waarbij een fanatieke desktop-gamer als ikzelf natuurlijk wat moet zeggen over het feit dat je voor hetzelfde geld een flinke desktop setup kan kopen, of vergelijkbare prestaties kan kopen voor een flinke duit minder. Daar gaat het echter niet om, want een laptop als deze koop je omdat je a) de ruimte simpelweg niet hebt b) de mobiliteit nodig hebt. Zodra je aan die voorwaarden voldoet en een mooie zak centjes hebt dan toont MSI met deze laptop dat je de prestaties van een pittige desktop computer absoluut in compacte vorm kan kopen.

“and then some..”, want naast de dikke CPU/GPU prestaties maakt het 75Hz G-sync scherm een uitstekende indruk voor gamers, en het RGB verlichte, snelle en prettig stevige toetsenbord draagt bij aan een heerlijke game ervaring op een laptop. Het touchpad is prima maar een losse muis zal onvermijdelijk zijn, en hetzelfde kan gezegd worden voor het geluid: absoluut uitstekend voor een laptop, maar ik gok dat elke gamer alsnog aan een losse headset zal beginnen. Tevens vind ik het positief dat de onderdelen eenvoudig te bereiken zijn (mits je die garantie sticker netjes kan bewerken) in het geval van problemen of upgrades, en tevens dat de laptop als gevolg ook eenvoudig schoon te maken is.

Enige kritiek is er ook, al valt het meeste te relativeren. Zo mist het scherm bijvoorbeeld wat van het sRGB kleurbereik wat voor serieuze foto liefhebbers wel een puntje zal zijn, maar staat dat gamers, streamers, en huis-tuin-keukengebruik zeker niet in de weg. Sterker nog, het scherm is vanuit een all-round- en game perspectief zelfs heel prettig te noemen onder andere dankzij de meerdere aanwezige kleurinstellingen. Een ander punt is dat de keuze voor twee kleine SSDs in RAID vooral leuk is voor de marketing afdeling, want het praktische voordeel voor gamers is nihil terwijl deze oplossing minder zuinig is, meer risico heeft op defecten, en vooral ook duurder is dan een enkele grote M.2 SSD. De behuizing van de laptop verdient ook een kritische opmerking: prima stevig en staat het geheel als een huis, maar het blijft wel plastic wat je onder je vingers voelt, en waar je ook duidelijk vingerafdrukken en polsplekken op achter laat welke je regelmatig moet bijhouden. Nu zou metaal gezien het prijskaartje niet misstaan, en het geheel voelt hierdoor wat minder luxe dan een pittige workstation in de hogere prijsklassen, maar plastic lijkt een onvermijdelijk kwaad als je naar gaming laptops kijkt. Als laatste moet je rekening houden met het forse gewicht van de laptop, de afmetingen, en het feit dat de AC adapter een blok aan je been is, en uiteraard dat gamen op de batterij geen langdurige oefening gaat zijn, maar ook dat zijn vooral overwegingen inherent aan de keuze voor een gaming laptop in plaats van enkel dit specifieke model.

De overwegingen voorafgaande aan je aanschaf zijn duidelijk, maar het moet worden gezegd dat met een toffe uitstraling, indrukwekkende processor en grafische kaart, en aangevuld met een pittige extra featureset zoals het G-Sync/75Hz scherm, het toetsenbord en razendsnelle wifi prestaties de MSI Gaming Series Dominator Pro G GT72S 6QE een hele indrukwekkende laptop is. Ik zie hem in elk geval met pijn in mijn hart vertrekken.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een MSI Gaming Series GT72S 6QE-055NL?

en is de laptop voor eigen gebruik? :P
natuurlijk +3 mooie review, etc etc het gebruikelijke zeg maar :+
Nee, die kwam enkel even ter leen om MU-MIMO te testen, dit mbt deze review: productreview: Linksys EA8500 review door Foritain

Maar gelukkig kon ik er een paar weken uitgebreid van genieten ;)
en je mocht van de eigenaar de garantie ervan af halen? :D
Zelf heb ik een oudere gt72, en de garantie sticker in nederland mag gewoon verbroken worden om te upgraden of data van je schijven af te halen zolang je maar geen hardware matige schade aanbrengt blijft je garantie behouden. Ik ben nu wel een beetje jaloers dat deze uitvoering nu eindelijk g-sync heeft ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door thijsjek op 20 maart 2016 11:10]

Weer een hele mooie review geworden! Dank.

Zelf een MSI GT70 2OD-835XNL (Dragon Edition),
Die wordt met gamen op schoot wel aardig warm en luidruchtig.

Aan al dat moois hangt zoals je zelf schrijft wel een prijskaartje,
hij weegt even zo zwaar op je portemonnee zal na aanschaf wel meevallen ;)
Maar je krijgt er wel wat voor terug.
Na aanschaf kan je de prijs gelukkig snel vergeten, en dat lukt ook wel met zo'n dikke bak op tafel :D

Ik weet niet hoe die GT70 gekoeld wordt, maar ik was positief verrast door deze. Warme lucht direct naar achteren (sommige game laptops blazen nog omlaag), en heel warm voelde het echt niet. Denk dat ze de koeling goed onder handen hebben genomen dan.
Een ook van mij weer een dikke pluim voor deze +3 review! _O_