Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 11,6" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus EeeBook F205TA-BING-FD019BS Review

jordiz64 18 maart 2016, laatste update op 23 maart 2016, 200 views

Asus EeeBook F205TA-BING-FD019BS

Een prima laptop voor erbij. Doet zijn werk prima voor thuis op de bank of onderweg in de bus of trein. Prestaties zijn zoals je zou verwachten voor deze prijs.

Pluspunten

• Handzaam en dus makkelijk mee te nemen
  • Lange accuduur
  • Fijn toetsenbord en touchpad

Minpunten

• Scherm reflecteert in de zon
  • Geluidsniveau ingebouwde speakers vrij zacht
  • Glanzende deksel is een vingerafdrukmagneet

Hoi!

Allereerst: Welkom bij mijn derde review op Tweakers. Dit keer een review van de laptop die ik een tijdje geleden voor ''erbij'' gekocht heb: De witte variant van de Asus F205TA. Mocht je hier en daar een foutje opmerken, geef dit dan gerust even door, dan pas ik het aan :)
Soms doe je aankopen waarvan je een maand ervoor nooit gedacht had dat je het nodig zou gaan hebben. De aankoop van deze laptop was er zo een.

Eind september ben ik samen met mijn klas begonnen met het maken van een bioscoopfilm genaamd ''Spaak'' met de bekende regisseur Steven de Jong. In het proces voor de opnames was ik medeverantwoordelijk voor de productie. Hierbij hadden we steeds vergaderingen en iedereen zat hier met een laptop.... En daar kwam ik aan, met m'n notitieblokje. Niks mis mee natuurlijk, maar echt snel ging dat niet :P

Hier wou ik verandering in brengen: Rond december ging ik dan toch maar op zoek naar een klein laptopje en kwam al snel uit bij de F205TA, omdat mijn beste vriend deze ook had! :)
Indruk

De laptop is allereerst klein, lekker compact en kan zo in mijn schooltas om mee te nemen. Het opstarten gaat snel en je bent zomaar op je bureaublad om te doen wat je wilt doen. Dit dankzij de 32GB EMMC geheugen dat ingebouwd zit.
Scherm
Het scherm heeft een resolutie van 1366 bij 768 pixels en is op de 11,6 inch aan scherm erg scherp. Het scherm kan voor mij helder genoeg. In de zon reflecteert het scherm wel heel erg, waardoor zelfs met de prima helderheid het scherm niet goed meer te lezen is. Een beetje beschutting zoeken voor de zon wanneer nodig is dus geen overbodige luxe ;)
RAM
De laptop heeft 2GB ram en opzich is dat voldoende. Windows houdt namelijk zijn ram gebruik prima binnen de perken. Echter gebruik ik Chrome als browser (slechte gewoonte misschien), welke erg ram-lustig is :P. Daarom herladen browserpagina's wat vaker, maar ach ;)
Opslag
De laptop beschikt dus over 32GB EMMC geheugen, wat best wel snel is. Wel is de 32GB krapjes, omdat er na de windows installatie maar zo'n 22GB over blijft. Nu ben ik zelf niet zo afhankelijk van super veel programma's, maar met het een en ander aan Office programma's, Spotify en Chrome zit je al vrij snel aan de maximale opslag.

Wel kun je wel de opslag uitbreiden met een micro-sd kaart! :)
Toetsenbord en touchpad

Over het toetsenbord kan ik vrij kort zijn: Fijn!
Ik heb laptops geprobeerd waarbij het toetsenbord behoorlijk rot typte, maar bij de F205TA typt deze erg fijn. Genoeg travel en het geluid bij het typen is ook erg satisfying ;)

De touchpad doet ook erg goed zijn werk en beschikt ook over het een en ander aan ''shortcuts''. Met 2 vingers slepen is scrollen, 3 vingers slepen is een soort alt-tab menu etc. Erg fijn!
Aansluitingen en Wi-Fi
De laptop heeft aan de linkerkant de stroomaansluiting, de Micro-SD slot, een Micro-HDMI aansluiting en de 3,5mm jack.
Aan de rechterkant zijn de 2 USB 2.0 poorten te vinden. Helaas geen 3.0, maar voor de prijs van de laptop zal ik dat geen minpunt noemen.

De laptop beschikt verder natuurlijk ook over Wi-Fi. Via mijn Experia Box V10 5Ghz wifi heb ik prima snelheden gehaald. Ik heb 100/100 liggen, via wifi haal ik op de F205TA Tussen de 40 en 60mb down en tussen de 40 en 50mb upload. Ook het verbinden met de mobiele hotspot op mijn Xperia Z5 gaat goed.
Batterij
Ook over de accuduur van de laptop kan ik vrij kort zijn: lang!
Ik heb eigenlijk nog nooit een school/draaidag gehad dat ik voor het einde van de dag zonder stroom kwam te zitten. Om even een goed voorbeeld te geven: Bij een hele middag Netflix (Het binge-watchen van Doctor Who, zo'n 8 uur lang oeps), had de batterij van de 100% nog ong. 10% over. Dit is natuurlijk super!
Dan de conclusie: Kopen of niet? Ik zou zeggen: Overweeg of het het waard is. Zoek je een laptop die niet super krachtig is, maar de basic taken zoals Office, YouTube, Netflix etc. meer dan prima doet, dan is deze laptop een goede keuze. Zoek je echter iets meer kracht voor bijvoorbeeld fotobewerking/video editing etc. dan heb je aan deze laptop helaas niet genoeg.

Voor een handzame laptop voor op de bank of voor onderweg is deze laptop zeker een aanrader!

Heb jij ook een Asus EeeBook F205TA-BING-FD019BS?

Reviews door de redactie