Specificaties Range Extender, WiFi max. 1,75Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link AC1750 Wi-Fi Range Extender RE450 Review

pclinde 16 maart 2016, laatste update op 30 mei 2017, 3.659 views

TP-Link AC1750 Wi-Fi Range Extender RE450

De TP-LINK RE450 is een dual-band extender met prima prestaties. Het verlengde netwerk voelt stabiel en betrouwbaar aan. In volle glorie is de RE450 een fors apparaat, wat nadelig is met dubbele stopcontacten. Ondanks wat minpunten ben ik erg tevreden, en is het een aanwinst in ons huis.

Pluspunten

• Installatiegemak (WPS of via LAN).
  • Uitbreiding van het bereik, zeker wel 12 tot 15 meter in goede omstandigheden.
  • Ondersteuning voor dual-band (2.4 en 5.0Ghz).
  • Degelijk apparaat met LEDs, fysieke knoppen en verstelbare antennes.
  • De meegeleverde software is inhoudelijk prima in orde.
  • Prestaties van het 'verlengde' netwerk is krachtig.

Minpunten

• Het apparaat is erg fors, sommige dubbele stopcontacten zullen met een tweede stekker niet bereikbaar zijn.
  • Gemis van een geïntegreerd stopcontact.
  • Het is een degelijk en betrouwbaar apparaat, toch is de prijs nog wat aan de hoge kant.

Beheerbaarheid Score: 5

- In de Praktijk
- Software
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
TP-LINK RE450 Range Extender productpagina

In mijn ouderlijk huis was ik altijd tevreden met de draadloze verbinding. Ik was ook niet zo veeleisend, want de router stond immers op mijn eigen kamer. Nu ik verhuisd ben hecht ik meer waarde aan een stabiele verbinding in heel het huis. Ik zit nu ook veel vaker met mijn laptop of iPad op de bank in de huiskamer.

S’ avonds vind ik het fijn om nog even wat productiviteit, of plezier te hebben op mijn iPad voor het slapen. Vaak genoeg pak ik ook mijn telefoon voor het 9GAG momentje van de dag. Ons nieuwe huis heeft alleen wat problemen qua dekkingsgebied. De verbinding in de slaapkamer is niet super prettig en valt om de havenklap weg. Zeker als ik tussen mijn dekentjes verstopt lig. Er moest dus verandering komen in de situatie, een klusje voor een range extender!

Vandaag bespreek ik de TP-LINK RE450 een AC1750 extender. Deze RE450 heeft kost momenteel circa 68 euro. Zijn de dagen er dan eindelijk dat een 9GAG sessie in bed volkomen geslaagd is? Je leest het verder in mijn review.

Een overzicht van de specificaties van de officiële TP-LINK website:

De RE450 is een 802.11ac extender met een theoretische doorvoersnelheid van 450Mbps op de 2.4GHz frequentieband, en 1300Mbps op de 5.0GHz frequentieband. Het liefste zou ik gebruik van de 5.0GHz frequentieband op de bovenverdieping, of dit mogelijk is lezen jullie dadelijk in het hoofdstuk in de praktijk.

Verder is de RE450 uitgerust met drie uitklapbare antennes voor een beter ontvangst en bereik. De witte behuizing is voorzien van drie witte status LEDS op de voorzijde, een Gigabit Ethernet poort op de zijkant, en een power / reset knop en LED knop op de tegenovergestelde zijde. De afmetingen bedragen 202 x 125 x 86mm wat best flink is voor een extender. Laten we de RE450 maar eens uitpakken om een beter beeld te krijgen.

De RE450 komt in een nette verpakking, stevig en degelijk genoeg voor een extender. Op de voorzijde zien we zoals gewoonlijk een productafbeelding en inhoudelijke informatie. Op de achterzijde is gevisualiseerd wat een range extender doet in de praktijk.

In de verpakking vinden we de documentatie en een netwerkkabel. Het is netjes dat TP-LINK de gebruiker hierin voorziet, want de RE450 heeft een Gigabit Ethernet poort. De meegeleverde documentatie voorziet duidelijk informatie over het installeren van de RE450.

Door naar de RE450 zelf. De behuizing is vrij fors voor een range extender. De totaliteit voelt robuust aan, de plastic behuizing sluit op de randen netjes aan. TP-LINK kiest voor drie externe antennes. De antennes op de zijkanten zijn te stellen voor een optimale positie. De bovenste antenne kun je uitschuiven, maar valt niet te stellen naar een specifieke richting.

De voorzijde is voorzien van het welbekende pianolakje, beter bekend als glossy. Veel gebruikers zien glossy vaak als minpuntje mede door de krasgevoeligheid. Op de RE450 misstaat het zeker niet. Naar verwachting zal de RE450 vooral een vast plekje krijgen in het stopcontact, dus van aanraking is vrijwel geen sprake. Op de voorzijde zijn drie status LEDs zichtbaar één voor de power, één voor de 2.4GHz verbinding en nog één voor de 5.0GHz verbinding. De LEDS zijn blauw van kleur als de verbinding actief is, en kleuren rood op wanneer deze non-actief is. De RE450 zal bij het wegvallen van de verbinding zich automatisch proberen te herstellen.

Boven de LEDs zien we nog een cirkel, dit is de WPS-knop (WiFi Protected Setup) om direct verbinding te maken met je router. Installeren via WPS is erg simpel. Laat de router het WPS-signaal uitzenden, druk op de knop met een beetje geluk wordt de verbinding tot stand gebracht. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan het zo zijn dat de RE450 te ver weg is van de router. De LED geeft rood licht als dit het geval is. Tevens is de LED rood als de verbinding niet toegankelijk is of problemen ervaart.

Op de achterzijde en zijkanten zijn voorzien van inkepingen voor de hitteafvoer. De fysieke knoppen zijn hier ook te vinden. De totaliteit van de extender voelt als eerder gezegd erg robuust aan. Het apparaat is wel wat lomp qua formaat, maar de toch wel verzorgde afwerking neemt dit een beetje weg. Toch is het grote formaat nadelig, zo blokkeert het een tweede stekker bij specifieke dubbele stopcontacten. De RE450 hangt in sommige stopcontacten wat wiebelig, net of het ieder moment een vrijeval gaat maken, gelukkig is dit niet het geval. Het had natuurlijk ideaal geweest als er een geïntrigeerd stopcontact aanwezig was, jammer genoeg ontbreekt dit.

Tijdens een router review heb ik hier normaal een volledig verhaal over mijn leefomgeving. Toch haal ik nog even wat belangrijke aspecten aan voor de onderstaande testresultaten. De RE450 bevindt zich op de bovenverdieping van onze dijkwoning. Het is dus van belang dat de dekking in onze extra kamers en ‘master bedroom’ beter worden. Er bevinden zich een aantal geïsoleerde muren. Het persoonlijke doel is de realisatie van een volledige stabiele verbinding. De snelheid van de draadloze verbinding komt op de 2e plaats, en moet acceptabel zijn om HD-content af te spelen, of om een Twitch stream te kunnen volgen.

Ik ben aangesloten bij Ziggo en maak gebruik van het Ziggo Max pakket met 200Mbps download en 20Mbps upload. De meegeleverde modem (Technicolor TC7200) staat ingesteld op bridge modus. De router die ik gecombineerd heb in deze test is de Touch P5 van TP-LINK. De RE450 bevindt zich ongeveer 16 meter weg van de router. Let the test begin!

Met mijn MSI GE620DX laptop aangesloten op de Gigabit Ethernet poort zien we de volgende resultaten.

Waar ik normaal in onze bovenkamer op 16 meter afstand problemen heb met de 5.0GHz verbinding zien we nu een enorme verandering. Normaal was er sprake van een zwak tot geen signaal, afhankelijk van je positief ten opzichte van de router. Als ik met mijn neus richting de router stond was er een verbinding, zodra ik wegdraaide viel deze om de havenklap weg. Hieronder mijn nieuwe resultaten op de bovenkamer en onze slaapkamer. De meters in afstand is de fysieke afstand vanaf de RE450.

De 2.4GHz verbinding is erg competitief aan de router snelheid die ik op de bovenetage behaal. We zien dus bijna geen snelheid winst, wat ook niet de doelstelling is met een extender. Het gaat hier juist om het uitbreiden van het dekkingsgebied. Een stukje stabiliteit en betrouwbaarheid mag ook niet ontbreken. Waar het soms bij de router wisselvallig was afhankelijk van je positie. Ik kan nu wel stellen dat dit verleden tijd is, de bovenetage is voorzien van een stabiele 2.4GHz verbinding.

Laten we dan ook nog maar de iPad 3 en MSI laptop meenemen in deze draadloze test. Hier zijn de resultaten ook niet veel beter dan die van de router, wel is de stabiliteit hier ook een verbetering.

De bovenetage krijgt lucht om te ademen. Normaal was het een vrij verstikte situatie. Met het kijken van YouTube filmpjes schakelde mijn telefoon om naar de 4G-verbinding, omdat het WiFi signaal te zwak. Dit is nu iets wat verleden tijd is. De stabiliteit en betrouwbaarheid is op de bovenetage verbeterd. Ik kan zelf stellen dat het 5.0GHz verbinding betrouwbaar genoeg is om te gebruiken, en een stuk sneller dan de vorige situatie. Hier was het krampachtig gebruik maken, tot eigenlijk alleen maar gebruik van het 2.4GHz netwerk. De realisatie van 5.0GHz op het volledige woonperceel komt stapje bij stapje dichterbij, I like it! Toch zijn hier nog meerdere extenders voor nodig om dit te realiseren.

De plaatsing van een extender is ook niet geheel onbelangrijk. In de huiskamer hebben we een wenteltrap met een open trapgat. Halverwege de huiskamer viel mijn WiFi weg en ging deze over op de RE450. Deed ik vervolgens weer een stap richting de router, dan pakte hij het signaal van de router weer op. Ik heb dus even moeten spelen met de perfecte positie. Houd hier rekening mee, en probeer een ruime afstand te pakken, en vermijd eventuele hotspots waar je router het dekkingsgebied goed bereikt. Op die manier vermijdt je een irritatieprikkel als je bij het zoveelste WhatsApp gesprek wegvalt. Nee, het is niet het probleem van de extender het is puur de gekozen positie. Met een goede positie ervaar je plezier, en vraag je jezelf misschien wel af waarom je niet eerder hebt gekozen voor een extender.

Gebruikers die gebruik maken van de WPS-knop zullen nooit in aanraking komen met de software. Dit is dan ook het grote voordeel van WPS, plug & play en uitbreiden maar. Als je de extender via een computer configureert door middel van een netwerkkabel, dan kom je wel in aanraking met de software. Je bezoekt dat de inlogpagina op: www.TPlinkrepeater.net en zult vanaf hier van start gaan met de setup. Deze setup bestaat uit een totaal van vijf stappen. Waar het op neer komt is het opsporen van de verbinding die jij wilt uitbreiden, het wachtwoord invullen voor zowel 2.4 als 5.0GHz verbinding en je bent klaar.

Zodra je klaar bent kun je inloggen met het standaard wachtwoord (admin / admin). Ingelogd bevinden we ons op de startpagina. De vormgeving heeft dezelfde sfeer en uitstraling als de door mij gereviewde TP-LINK Touch P5 router. Fijn om overeenkomsten te zien, zeker als je met één merk in je netwerkinfrastructuur wilt werken. Het startscherm vertelt ons of de verbinding actief is, of de router zijn werk doet en daaropvolgend de extender zelf.

Heb je bezoekers die wel op het draadloze netwerk via de router mogen, maar niet via de extender? Dan kun je gebruikers uitsluiten in het verbinden met de extender. Hier zijn er twee mogelijkheden: Blacklist en Whitelist.

Het instellen van een apart IP-adres en DHCP behoren ook tot de mogelijkheid.

De LEDs op de RE450 kunnen uitgeschakeld worden met de fysieke knop op de extender zelf. In de software kun je ook een apart schema instellen voor het LED-gebruik.

Basisinstellingen als een back-up maken, fabrieksinstellingen en het aanpassen van de inloggegevens vinden we in de algemene instellingen. Hier kun je ook in een log bijhouden wat er in de tussentijd gebeurd. De twee errors komen voort uit de setup, eerst werd de verbinding tot stand gebracht, waarna deze weer verbroken werd om alle instellingen op te slaan. Na deze stap was het draadloze netwerk op de 2.4 en 5.0GHz verbinding actief.

De TP-LINK RE450 is een product dat doet wat het moet doen. Dit klinkt misschien wat voorspelbaar, en toch vind ik het belangrijk om te benoemen. Het uitbreiden van het dekkingsgebied en ontvangst is in een handomdraai succesvol, iets wat gewoon niet te veel tijd mag kosten. Uiteraard ben ik wat dieper ingegaan op de achterliggende context, maar voor de consument moet dit apparaat gewoon snel kunnen functioneren. Zonder dat je tegen eindeloze problemen aanloopt.

Installatiegemak via WPS is pure eenvoud. Hangt de RE450 op een degelijke afstand, dan ben je snel online met de extender. Je zult niet alleen merkbare verbeteringen waarnemen als het om afstand gaat, de RE450 mits deze een goede plaats heeft biedt de RE450 ook een stabielere en betrouwbare verbinding. In de uithoeken van onze bovenverdieping heb ik overal het gemakt van de 2.4 en 5.0GHz verbinding. Met name de 5.0GHz verbinding is enorm verbeterd, deze viel om de havenklap weg en behaald nu snelheden van oplopend tot 146,31Mbps, dit is wel in de meest ideale situatie. Als ik het bereik zou kunnen omschrijven in meters is dit ca 12 tot 15 meter). De juist plaats vinden is ook nog een dingetje, zelf ervaarde ik op mijn telefoon (of tablet of w/e) een omschakeling tussen het signaal afkomstig van de router, en vervolgens weer vanaf de RE450. Het is bij voorbaat handig om tijd te besteden aan de positionering van je AP, ongeacht welke je koopt.

De RE450 heeft een robuuste en degelijke uitstraling. Met de twee uitklapbare antennes en één uitschuifbare is het een vrij groot apparaat. Hierdoor is het formaat soms wat lomp in een stopcontact. Met een dubbel stopcontact zie je dan ook dat de andere stekker geblokkeerd is. Met het formaat komt ook wat extra gewicht. Soms hangt de RE450 wat wiebelig in het stopcontact, sprake van vallen is er niet, maar echt stevig voelt het ook niet. Ook mis het een geïntrigeerd stopcontact op het apparaat. Deze is al zo groot, dus dit had er best bij gemogen op het verlies van een stopcontact te dekken.

De huidige prijs circa 68 euro is aan de hogere kant. Toch is deze AC1750 extender een betrouwbaar stukje aan hardware. Met de testresultaten, toegankelijke software en het gemak is deze prijs naar mijn mening ook niet te hoog. Waar ik normaal mijn twijfels zou trekken, is de RE450 gewoon een zeer degelijke en uitgebreide extender. Voor dit net wat luxere segment betaal je een klein beetje extra. Toch zijn de minpuntjes hierboven iets om rekening mee te houden. Eerlijk is eerlijk, dit had net nog wat beter uitgewerkt mogen zijn.

Heb jij ook een TP-Link AC1750 Wi-Fi Range Extender RE450?

Goed bezig Pim.

Maar slechts een 'middle' veilig wachtwoord? ;)
Bedankt! Het moet niet te complex worden, anders vergeet ik m'n wachtwoord steeds. :p
Tip: KeePass. M'n meeste wachtwoorden onthoud ik gewoon. Degene die ik blijkbaar fout had, bekijk ik in KeePass.

Mooie review met prachtige foto's trouwens! Lijkt me een vrij degelijk dingetje :). +3
Voorheen maakte ik gebruik van LastPass. :) Ik ga KeePass eens bekijken, bedankt! :)
Jullie Tech Testers hebben de afgelopen dagen een hoop +3 reviews de grond uit gestampt :D
KUTGW!
Gaaf, weer zo'n uitgebreide review! +3 _O_
Deze extender heeft een mooie netwerkpoort, maar kun je dit ook gebruiken om er een bridge van te maken en deze bekabeld aan te sluiten op je router?
Poeh goede vraag. Ik ben momenteel op vakantie, dus ik kan het niet direct nakijken. Ik vermoed van wel, maar zeker weten doe ik het niet. :)
Ik vraag me hetzelfde af. Heb jij hier het antwoord al op gevonden?
Beste
Met de nieuwste firmware update is dit mogelijk. Standaard wordt dit niet geleverd, je moet hem zelf upgraden.
Mvg
Dat klinkt niet verkeerd! Ik ga het binnenkort eens uitproberen. :)
Ondertussen heeft TP-Link een firmware update op hun website staan waardoor je deze range extender als router kunt gebruiken. Hierbij moet je dus de kabel (van je modem rechtstreeks) in de range extender plaatsen en dan kan je hem configureren als router.
Het enige nadeel is dan dat er geen extra netwerkpoort is om een ander toestel bedraad aan te sluiten.

[Reactie gewijzigd door stigske op 12 oktober 2016 21:16]

Top review Pim..!! bedankt dat je de tijd en moeite hebt genomen om je ervaringen te delen.. _/-\o_
Mooie review,
kan je de 2.4Ghz en 5Ghz dezelfde naam geven zodat ie als 1 unit wordt gezien? Net zoals mn Ziggo modem/router.
PS zo te zien wel hierboven!! Of moet je dan hetzelfde merk hebben?

[Reactie gewijzigd door bgttje op 20 april 2017 14:01]

Je kunt op de RE450 de 2.4 + 5.0 samenvoegen als één naam. Hopelijk beantwoord dit je vraag. :D Bedankt!