Cooler Master Hyper TX3 Review

Mythling 13 juli 2009, laatste update op 13 juli 2009, 6.402 views

Cooler Master Hyper TX3

Pluspunten

• Goedkoop
  • Koelt beter dan vergelijkbare koelers (OCZ Vanquisher, Arctic Freezer 7 Pro e.d.)
  • Stil met lage fansnelheid
  • Door het kleine formaat is de montage op het moederbord eenvoudig
  • Mogelijkheid tot monteren van 2e fan
  • Ondersteuning voor veel sockets, o.a. LGA1156

Minpunten

• Irritant hard geluid bij hoge fansnelheid
  • Zeer beknopte handleiding, waardoor de fanclips even puzzelen zijn
  • Geen LGA1366 ondersteuning
  • Afwerking van de baseplate kan beter

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 3

De Cooler Master Hyper TX3 is de opvolger van de welbekende TX2. Er is niet bijzonder veel veranderd, maar er zijn toch een aantal verbeteringen doorgevoerd. Een greep uit de verbeteringen:

- Nieuwe fanconstructie met een 92mm fan voorzien van PWM
- Mogelijkheid tot het plaatsen van 2e 92mm fan
- Direct touch heatpipes
- Ondersteuning voor Socket 1156

De TX3 heeft een adviesprijs van 14,95. Dat is een interessante prijsklasse met koelers die vaak een goede prijs/prestatie verhouding hebben. Voor deze vergelijkingstest haal ik mijn OCZ Vanquisher uit de kast. Niet alleen is deze koeler concurrent qua prijs, maar ook qua specificaties lijken de twee veel op elkaar. De Vanquisher beviel me erg goed, dus ik ben benieuwd of de TX3 de prestaties kan evenaren of zelfs overtreffen.

Verpakking & Inhoud

De TX3 komt aan in een simpele maar praktische verpakking. In het doosje onderin vinden we de bevestigingsspulletjes, 2 setjes fanclips, Cooler Master koelpasta en een eenvoudige handleiding. De eerste indruk is goed. Het is allemaal vrij eenvoudig, maar goed afgewerkt.

Close Up

De TX3 is een towercooler met 3 heatpipes die de hitte naar aluminium vinnen afvoeren.
Iets nieuws is de positie van de heatpipes. Ze maken namelijk direct contact met de heatspreader van de CPU, waardoor de hitte nog beter en efficiŽnter afgevoerd zou moeten worden. De onderkant is niet spiegelglad, je kunt duidelijk nog streepjes van de draaibank zien. Lappen kan dus een goede mogelijkheid zijn om de prestaties te verbeteren.

Wat me wel tegenvalt zijn de verschikkelijk lelijke kabeltjes die van de fan komen. Deze zijn nog eens versiert met extra stickers om het af te maken. Een klein sleevje zou hier niet gek zijn.

Vergelijking

Als we de TX3 naast de Vanquisher zetten vallen meteen een aantal dingen op.
Het koeloppervlak van de OCZ is duidelijk groter dan dat van de Cooler Master, de fan van OCZ is open, heeft minder mooi rond afgewerkte randjes en moet de antivibratierubbertjes missen. De baseplate van de OCZ is gewoon dof met vrij duidelijke karteltjes van de draaibank, nog duidelijker dan bij de TX3. Qua afwerking wint de TX3 dus vrij duidelijk van de Vanquisher.
Kortom: Beide koelers hebben dus hun voor- en nadelen, waardoor een vergelijking interessant is.

Het Testsysteem

Ik ga beide koelers testen in mijn reguliere PC. Ik heb van de test meteen maar een excuus gemaakt om een degelijk overklokbord te kopen zodat ik mijn E8400 (E0 revisie) flink op zijn staart kan trappen. Ik heb daarom een Asus P5E aangeschaft. Dit bord met Intel X38 chipset staat goed bekend als overklokker, dus ik ben benieuwd of deze koelers mij daarbij helpen. Samengevat ziet mijn systeem er als volgt uit:

Moederbord:
Asus P5E, Intel X38
CPU:
Intel E8400 E0 revisie
Geheugen:
OCZ ReaperHPC PC6400 800mhz CL5 (2x2GB)
Videokaart:
EVGA Geforce 8800GTS 512MB
Behuizing:
NZXT Apollo, 2x Nexus RealSilent 120mm casefan, 1x standaard NZXT 120mm LED fan
Harde Schijf:
Samsung Spinpoint F1 640GB

Montage

Het in elkaar zetten van de koeler is niet bijzonder ingewikkeld. Afhankelijk van welk socket je hebt, moet je er pushpins of een hefboompje opschroeven, net als bij de Vanquisher.
De fan zit bij de Vanquisher al vast, maar bij de TX3 moet je deze met behulp van fanclips vastzetten. Dit viel me behoorlijk tegen, want het vergt enig logisch/creatief inzicht. De handleiding heeft het vrij simpel over “monteer de fan”, met een betrekkelijk vaag getekend plaatje erbij. Elk merk heeft weer zijn eigen fanclips, dus je moet echt heel goed op het plaatje kijken, en een paar dingen proberen. Maar dan… “oohja, natuurlijk” en zit de fan binnen een minuut vast.

De montage van de Vanquisher op het moederbord is altijd weer een gevecht. De pushpins van OCZ moeten zo ontzettend strak, dat je ze meestal pas na een kwartier vloeken en tieren eindelijk vast hebt. Vervolgens staat je moederbord behoorlijk krom.
Cooler Master heeft het daarentegen wel goed voor elkaar. De koeler is echt een stuk kleiner, dus je kunt gewoon normaal bij alle pushpins terwijl het moederbord in de kast zit. De pins klikken vrij eenvoudig vast, en voor je het weet zit de koeler netjes op zijn plek. Kudo’s voor Cooler Master, zo horen pushpins te werken!

Resultaten

Temperaturen
Ik heb de CPU op standaard clocks een half uurtje laten draaien met IntelBurnTest v2.2. Veel heter zul je hem dan niet krijgen. De temperatuur is gemeten met Realtemp met een TjMax van 100graden. Naast de temperatuur op 100% belasting heb ik ook een aantal gamebenchmarks gedraait en een half uurtje prototype gespeelt om de temperaturen te meten bij dagelijks gebruik. Vervolgens heb ik de CPU overgeklokt naar 3,6ghz (1.168V), om dan dezelfde tests nog eens uit te voeren. Dat allemaal ook nog eens met verschillende fansnelheden. Alles een keer op Silent mode, en een keer op 100% fan.
Het was behoorlijk warm tijdens het testen, ik heb met behulp van een airco de omgevingstemperatuur tussen de 22 en 23 graden gehouden.

tabel met standaard resultaten:

tabel met OC resultaten:

Grafiekje:

De resultaten spreken voor zich… ondanks het grotere koeloppervlak moet de Vanquisher de TX3 echt aan zich voorbij laten gaan. De TX3 is in alle gevallen beter dan de Vanquisher, maar vooral bij hogere temperaturen richting de 60 graden is de TX3 toch een stuk efficiŽnter. De direct-touch heatpipes bewijzen zich hier absoluut.

Geluid
Geluidsproductie is moeilijk te beoordelen, dat blijft objectief. Ik heb helaas geen Decibelmeter, dus het blijft mijn ervaring van het geluid. Beide koelers zijn op Silent mode ook echt stil, ik kan ze nauwelijks van mijn casefans onderscheiden.

De Vanquisher klinkt op 100% gewoon als een harde fan. Vervelend, maar daar kan je aan wennen. De TX3 heeft een serieus vervelende zoem, dat vond ik echt heel storend. Het prestatieverschil is ongeveer 2 graden, dat is de extra herrie in mijn ogen (of oren) niet waard.

De winnaar van de vergelijking lijkt me duidelijk. De Cooler Master levert de beste prestatie, het minste geluid en een eenvoudige montage tegen een heel aantrekkelijke prijs. De TX3 is op het moment van schrijven een euro goedkoper dan de Vanquisher. Dat maakt de keuze eigenlijk alleen nog maar makkelijker. Wat mij betreft is de Cooler Master Hyper TX3 een absolute aanrader

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3?

Sinds een weekje gebruik ik deze koeler ook als backupdingetje. Ik verbaas me hoe hij presteert t.o.v. een TRUE120 en zeker voor 15 euro mag ik niet klagen.

De fan maakt veel geluid op hoge toeren. Maarja, welke 80mm niet?
Je moet even goed kijken hoe de clips moeten worden geschroefd.
En de baseplate voelt inderdaad niet helemaal egaal aan, maar hij houd de processors die ik heb toch heel erg koel. Een E4400 met 1,44v er op (3,2ghz) houd ie onder de 60 graden, best knap :).

Enige wat irritant is, is dat de montagepuntjes (die witte dingetjes) niet altijd even lekker in de gaten gaan, ik drukte er gisteren al per ongeluk een de verkeerde kant op, maar gelukkig niets kapot.

Voor 15 euro (inc verzenden) heb ik nog geen betere koeler gezien :D.

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 14 april 2010 20:44]

Offtopic:
excuseer mij, maar deze koeler heeft een 92mm fan.

Ontopic: zeer nette review. Ik heb hem ook en heb nog steeds geen spijt. Hij houdt mijn phenom ii x2 550 netjes rond 40 graden met cnq op 45 graden level 5
en ik vindt nu de fanclips niet echt heel praktisch. Goed, er zijn misschien weinig andere manieren om een fan vast te zetten, maar een duidelijkere handleiding o.i.d voor de clips zou leuk zijn. Ik heb er voor op YouTube moeten gaan kijken.
Ik heb een Amd Phenom II x4 955 @ 3,2 en heb ook deze koeler erop staan.
Ook ik gebruik cnq en draait bij mij normaal op 4x 0,7 en de fan draait op level 1.

Welke snelheid draaid je cpu in idle ? want vind level 5 wel erg hoog !
je kan bijna zo copy paste doen dan heb je ook een review van de OCZ vanquisher :)
Haha, inderdaad.

Verder nette review. Misschien nog een tipje: gebruik anders TERW_DANs benchbakker om je benchmarks in tweakers zelf te zetten, misschien nog wel een tikkie netter :D. Verder kudos :thumbsup:
Ik kreeg voor geen mogelijkheid de ventilator goed vast.
Als ik de ventilator monteerde voor dat ik het op de socket ging bevestigen viel hij er zo eraf. Na de bevestiging lukt het ook niet omdat je gewoon geen genoeg ruimte hebt om hem goed te monteren.

Ik was het zat. Ik pakte de seconde lijm en nu zit hij zeker goed vast 8)7 :*)
Netjes :9

Helemaal met je eens. Moet er alleen bij toevoegen dat ik een am3 socket heb.
Hierbij moet je met een soort hefboom de koeler vastklikken. bij mij krijg ik hem maar niet volledig horizontaal. hoe hard ik ook druk.

Ook ik heb gemerkt dat hij op volledige belasting gewoon weg irritant word. maar zolang je m maar automatisch laat terug clocken heb je er geen last van.
en heb ook gemerkt dat hij de fan niet makkelijk op het koelblok wil.
ik heb deze koeler ook gekocht alleen ik vind het met een am2 er vervelend ik was 8 minuten kwijt om het op mijn moederbord te bevestigen en de fanclips dat klopt helemaal ik wist ook niet hoe het werkte en toen vond ik een filmpje op youtube en toen wist ik het
maar voor de rest een prima koeler!