Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G9 Gaming Laser Mouse Review

Gamebuster 13 juli 2009, laatste update op 14 juli 2009, 927 views

Logitech G9 Gaming Laser Mouse

Pluspunten

• sterke maar soepele kabel
  • microgear muiswieltje
  • instelbare DPI en reports per second.
  • plug'n'play in mac, linux en windows.

Minpunten

• heb soepelere kabels meegemaakt, maar die waren minder sterk dan deze.
  • muiswiel gaat relatief snel kapot
  • soft-laagje van brede cover laat los

Als fan van logitech muizen met microgear scrollwiel zocht ik een nieuwe muis nadat ik 2 MX revolution muizen genadeloos naar het muizengraf heb gewerkt. Omdat bij beide MX revolution muizen dezelfde problemen waren (scrollwiel ging op ten duur vaag doen, accu duur ronduit waardeloos, accu die niet meer wil opladen of heel langzaam, rubbertje muiswiel dat los liet) besloot ik deze keer een andere muis met het heilige MicroGear wieltje uit te zoeken.

1e indruk
Tja... logische gezien voor een review begin je met een verhaaltje over aansluiten en installeren van een muis. Gelukkig heb ik daar geen lang verhaal voor nodig: stekker erin, paar seconden wachten en go.

Wat me wel meteen opviel waren die leuke lichtjes aan de bovenkant. Ziet er best interessant uit en kwam er later achter dat het de snelheid aanpaste van de muis, of beter gezegd: het past de DPI aan.

Ook viel het leuke doosje met magneetjes op, die ik meteen ging uitproberen. Hoeveel magneetjes ik ook probeerde, een lege muis vond ik het prettigst. Een lekkere lichte muis vind ik het beste.

Ook die 2 covers zijn wel geinig. 1 met een dry-grip en 1 bredere met een soft-grip. Ik had beide getest en vond de brede het prettigst werken.

Ben daarna direct een spel gaan slepen en de muis werktte prima. Ook de kabel is op zich minder irritant dan verwacht. Het draadje is redelijk soepel maar vooral van goede stevige kwaliteit wat niet zomaar kapot getrokken kan worden. Toch mag het draadje wel iets soepeler van mij, want heb er af-en-toe nog wel eens last van omdat mijn speakers vlak achter mijn muismat liggen waar de kabel dan dus tegenaan stoot. Even reorganiseren en heb bijna geen last meer van die kabel.

Het muiswieltje is ook weer prachtig, alleen ik mis de functie om automatisch te schakelen die in de MX revolution zat. Bij de G9 zit er een knopje aan de onderkant van de muis waarmee je het muiswieltje kan schakelen.

Muiswieltje schakelen?
De betere muizen van logitech hebben het zogenaamte microgear muiswieltje. Dit muiswieltje heeft 2 standen: scrollen met een klik of vrijuit scrollen. Het vrijuit scrollen is heel handig om in 1x hele lading tekst door te zoeken, heb het getest met excel en heb 6000+ records doorgescrolt met 1 flinke draai aan dat wieltje waardoor het nog even door blijft draaien totdat je het wieltje met je vinger stopt. Heel handig dus. Deze stand gebruik ik standaard bij websites en webdevelopment.

Als je schakelt naar de klikstand van het wieltje heb je een muiswieltje dat tegengehouden wordt door een redelijk sterke klik. Het is een mooie stevige klik en niet echt een soft-click die je vaak in normale muizen heb. Vooral handig in games als je op die manier van wapen wisselt: iedere klik is dan 1 wapen verder.

Het schakelen tussen die standen gaat bij iedere logitech muis weer anders. Bij de VX nano moest ik het muiswieltje indrukken als een middelste muisknop, waardoor je de functionaliteit van de middelste muisknop verloor. Bij de MX revolution kon je dit softwarematig erg goed instellen. Bij de G9 zit er simpelweg een knopje aan de onderkant van de muis. Hierbij komt dat je dus de functionaliteit van de middelste muisknop niet verliest en je toch kan schakelen.

Persoonlijk vind ik het muiswieltje van die logitech muizen onmisbaar. Ik kan niet meer zonder. Het scrollen van pagina's gaat zo ontzettend handig dat ik zelfs het dubbele voor die muis zou betalen alleen al voor dat wieltje.

Toch zijn er ook nadelen aan het wieltje. Vooral bij de MX revolution zijn die wieltjes nogal gevoelig voor schokken. Bij mijn G9 draait het muiswieltje niet altijd even soepel meer in vrijuit scrollen. Ditzelfde probleem had ik bij ALLE voorgaande muizen van logitech met hetzelfde muiswieltje, waaronder dus de eerder genoemde MX revolution muizen en de VX nano.

Ook zijn in alle muizen het rubbertje losgegaan van het muiswieltje na ongeveer een half jaar de muis gebruikt te hebben. Op ten duur moest ik ze los knippen om het muiswieltje nog fatsoenlijk te gebruiken. Mijn G9 vertoont al dezelfde symptonen aan het muiswieltje die ook voorkwamen bij mijn MX revolution muizen voordat ik het rubbertje eraf moest knippen.

De covers
De G9 muis komt met 2 verwisselbare hoesjes. 1 dikke met een zacht laagje en 1 dunnere met een ruwe anti-zweet laag. Persoonlijk gebruik ik voornamelijk de dikke omdat ik de dunne niet lekker in de hand vind zitten.

De dikke cover is lekker stevig en heeft aan de kant van de duim een uitstekende onderkant waar je duim op kan rusten zonder dat-ie over de muismat sleept. Onder dit uitstekende deel zit ook een 3e kussentje. Het zachte laagje is echter bij mij na een tijdje langzamerhand los gaan laten, wat begon bij kleine belletjes aan de hoeken van de muis die later zijn uitscheuren. (zie foto's)
Toch heb ik geen last van de scheurende lak. De enige last die ik ervan heb is dat het er niet echt mooi uitziet.

De dunne cover schijnt een anti-zweet cover te zijn. Echt getest heb ik het niet, want de dunne cover is zo dun dat ie slap is. Ik had bij Call of Duty 4 de 2 muisknoppen aan de zijkant ingesteld als granaat-knop. De onderste was voor een normale granaat en de bovenste voor een flash-bang/stun-granade/smoke.

Bij een schrikreactie gooit mn poppetje echter opeens een granaat! Blijkt dus dat als ik bij een snelle beweging - waarbij ik met mijn duim de muis redelijk hard aanknijp - de onderste knop indruk alleen door in de muis te knijpen. Blijkt dus dat die cover zo verbuigt bij die beweging dat ie dan die onderste knop indrukt en dus een granaat gooit. Na dat een paar keer gehad te hebben maar weer die dikke cover erop gedaan waar dat probleem niet voorkomt omdat die cover simpelweg steviger is. (ook bij die dikke krijg ik het voor elkaar om de vorige-knop in te drukken, alleen moet ik dan wel erg hard in de muis knijpen.

De software
De muis werkt prima zonder ook maar 1 driver te hoeven downloaden. Alle basics, inclusief de middelste muis knop en die 2 knoppen aan de zijkant werken standaard in alle computers waar ik 'm getest heb. (een macbook pro met mac os x, linux x86 en windows xp/vista).

Toch heb ik een keer de drivers met de bijbehoren software gedownload waarmee je de instellingen kan veranderen van de muis. Hier kan je de zogenaamde profiles instellen en kan je instellen hoeveel-ie van DPI veranderd. Je kan het aantal reports per seconde instellen... en nog veel meer. Je kan zoveel instellen maar echt precies weet ik zo niet meer uit mijn hoofd. Ik heb het 1x ge´nstalleerd om te kijken maar nooit echt gebruikt. Van profiel wisselen doe ik ook nooit. Ik heb eenmalig de DPI's ingesteld op 600-800-1000, waarbij ik dus kan schakelen tussen 600, 800 en 1000 DPI met die knopjes die vlak onder de linker muisknop zitten. Ik heb er 3 ingesteld maar je kan max. 5 verschillende DPI waarden instellen. Ook kan je verticaal en horizontale gevoeligheid apart instellen. Allemaal leuke opties maar ik gebruik ze eigenlijk bijna niet.

Wat wel handig is, is dat de software de instellingen opslaat in de muis. Dit houdt in dat de instellingen hetzelfde zijn op een andere computer en zelfs in een ander OS, zoals MAC of linux. Hiervoor hoef je ook geen drivers of software te installeren.

De gewichtjes
De gewichtjes gebruik ik niet. Ik vind de muis prima zonder gewichtjes. Met gewichtjes is het alleen maar lastiger dat ding op te tillen met 1 hand. Vind die gewichtjes dus ook een beetje nutteloos, maar is leuk om te hebben.

De kussentjes onderop
De kussentjes... ook een belangerijk onderdeel van een muis. Niets irritanters dan een stofje onder de muis die je muis irritant laat bewegen. Toch is deze muis wel degelijk gevoelig voor het kleinste stofje onder de muis. Ik had hier minder last van bij mijn VX nano. Dit probleem was opgelost met een zachte muismat met stof-oppervlakte. Ik heb hier de grootste Steelseries muismat die ik in de winkel kon vinden. Ik schat dat ie ongeveer 40 bij 50cm is. Zonder deze muismat irriteerde ik me nogal aan ieder stofje onder die muis.

Comfort
Om eerlijk te zijn vond ik de MX revolution beter in de hand zitten. Ik heb nu nog steeds soms problemen om die muis op te tillen met 1 hand terwijl ik de muis bedien. Bij de MX revolution had ik veel betere grip op de muis. Had laatst ook weer de MX even vastgepakt en vind het nu nog steeds beter in de hand liggen, dus het was geen kwestie van gewenning. De dunnere cover van de G9 gebruiken is geen optie omdat ik die vorige/volgende knop soms nog wel eens gebruik en ik liever niet heb dat ze automatisch ingedrukt worden wanneer ik even mijn muis te stevig vast houd.

De G9 muis van logitech is een geweldige muis, maar niet 1 met een extreme levensduur. Het complexe muiswieltje is redelijk gevoelig voor schokken en het dunne covertje had wel iets steviger gemogen. Het is een redelijk dure muis maar voor zijn functionaliteit mag dat ook wel.

Ik had toch liever een draadloze versie gezien. 1tje die hetzelfde is als in de VX nano. De VX nano is draadloos en werkt met 2 AAA batterijen. Deze batterijen gaan belachelijk lang mee en ik merk eigenlijk geen vertraging of prestatieverschil. De VX nano heb ik nu anderhalf jaar in bezit en heb de batterijen maar 2x hoeven vervangen.

Logitech Website

Heb jij ook een Logitech G9 Gaming Laser Mouse?

Zelf vind ik het fijn dat hij een draad heeft. Dan hoef je er nooit nieuwe batterijen in te doen en je hebt nooit vertraging.
Waarom zeg je dat hij een korte levensduur heeft. Ik heb hem en jaar en er is niks mis mee.
Bij mij heeft ie een relatief korte levensduur. Met relatief bedoel ik dat ik een muis heb gehad die al 6 jaar zijn werk vlekkeloos doet zonder enige mankementen en dat deze muis na een half jaar/jaar kuren krijgt aan muiswieltje en het lak loslaat.

Ook heeft logitech mij laten zien met de VX nano dat ze goede draadloze muizen kunnen maken. De nano heeft een enorme levensduur op 1 paar batterijen en heb nog nooit ook maar 1 merkbare vertraging gehad. Ik merk geen prestatieverschil tussen deze G9 en de VX nano. De MX revolution had echter een waardeloze levensduur op een volgeladen accu.

Heb de punten iets verbeterd.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 juli 2009 01:05]

Negatieve eigenschappen: niet draadloos

Komaan zeg. Als je een draadloze muis wil, koop je een draadloze muis. Een met draad kopen en dan als negatief punt niet draadloos zetten, is gewoon belachelijk.
Ja... daar heb je gelijk in.
Weggehaald :)

Ik bedoelde dat ik liever een draadloze had gezien. Met de VX nano heeft logitech mij laten zien dat ze goede draadloze muizen kunnen maken zonder merkbare vertraging en een enorme batterijduur.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 juli 2009 01:02]