Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Tower, 11 interne bays - Bekijk alle specificaties

Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs Review

aminam 14 maart 2016, 499 views

Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs

Een prachtige kast met hoge bouwkwaliteit een veel features, dit alles wel tegen een aardige meerprijs

Pluspunten

• hoge bouwkwaliteit
  • schitterend design
  • veel features

Minpunten

• prijs
  • koeling
  • montagegemak
  • gewicht

Deze prachtige kast wint de harten van velen, maar men moet eerst natuurlijk wel over de flinke aanschafprijs heen om er mee te mogen spelen. Dit is dan ook mijn voornaamste minpunt aan de kast, maar als je voor een langere tijd een mooi systeem wilt huisvesten is dit een pareltje.
Design
De kast is grotendeel gebouwd uit gezandstraald aluminium, dit geeft een prachtig uiterlijk vooral in de grijze uitvoering en is goed bestand tegen vingerafdrukken.
Beide panelen kunnen 90 graden open slaan en verwijderd worden door ze simpelweg van de scharnieren te tillen. Zowel de zijpanelen als het enkele voorste paneel worden vastgehouden door 4 pinnen die met vrij weinig moeite vast en los klikken. Na het verwijderen van het voorpaneel en het openslaan van beide panelen kan er vooraan de kast een groot 360mm luchtfilter verwijderd worden voor schoonmaak. Tevens vindt je hier het led lampje wat door het paneel heen schijnt, deze kun je gemakkelijk vervangen door een witte of groene die bijgeleverd zijn.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AFz7G4qvD04uJr.jpeg
Montage
Dit is helaas niet de makkelijkste kast om in te werken, dit komt voornamelijk doordat er weinig speling is tussen de moederbord plaat en het rechter zijpaneel. Het aanleggen van de kabels wordt ook niet makkelijker door de kap die over de gehele onderkant van de kast loopt, ook al geeft dit een mooi schoon design. Om een radiator bovenin de kast te monteren moet je eerst een 360mm rekje er uit trekken. Dit rek biedt alleen de mogelijkheid om je radiator of fans aan de onderkant te monteren, dit tot mijn grote ongenoegen zorgt er voor dat de radiator volledig in zicht van het raam te hangen komt en de bovenkant van je moederbord volledig bedekt.

Dit wordt echter wel goedgemaakt door goed afgewerkte kabel gleuven rond het moederbord en de fantastische klittenband bevestigingen achter het moederbord.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AFz7GIqDYAUP0Y.jpeg

Je kunt daarin tegen ook een 360mm radiator in de voorzijde van de kast kwijt, standaard zijn hier 2 140mm fans gemonteerd maar je kunt aan beide zijde van de bevestigingspunten fans kwijt. Maar als je gebruik wilt maken van de ssd mount aan de zijkant van de psu kap moet je de ruimte onderaan vrijlaten voor het kabelwerk wat daar langs zal lopen. Dat is de enige manier om een ssd daar te plaatsen tenzij je hem op de kop of verkeerd om wilt en de kabels uit de inkeping in de kap wilt laten lopen.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AFz7G2WYwtsc7J.jpeg
Prestaties
Qua prestaties is deze kast niet heel indrukwekkend, vooral omdat de bovenkant bijna volledig afgesloten is komt veel warme lucht uit een boven geplaatste radiator direct weer in de kast. Om geluid tegen te gaan heeft phanteks een zacht dempend materiaal om de randen van de deuren geplakt om vibraties tegen te gaan. De harde schijf platen worden ook geleverd met geluiddempende rubberen ringen, ondanks deze goede investeringen maakt de kast nog steeds geluid door trilling maar dat is minimaal.

Voor de liefhebbers is er achter het moederbord een fanhub aanwezig, hiermee kunnen 6 fans aangesloten worden op 1 moederbord fanpoort waardoor ze allemaal hetzelfde zullen presteren. Zelf gebruik ik deze optie niet omdat mijn moederbord me hier al beter van voorziet.

De (naar mijn mening) enkele ontwerp fouten nemen niet weg dat dit een prachtige kast is waar veel mensen tevreden over zullen zijn. Ik ben er in ieder geval nog steeds blij mee en kan hem aanraden, zo lang je vooraf weet of je geplande configuratie mogelijk is.

Heb jij ook een Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs?