Specificaties 34" @ 3440x1440 (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung S34E790C Zilver, Zwart Review

Brutuss 18 maart 2016, laatste update op 14 april 2016, 11.799 views

Samsung S34E790C Zilver, Zwart

Een Curved Monitor... Is dit beter dan een Multi Monitor setup?

Pluspunten

• Vormgeving
  • Design
  • Game Ervaring
  • In hoogte verstelbaar
  • Mooi voet
  • Cable management in voet
  • Redelijk goede speakers voor een monitor
  • Meteen uit de doos te plaatsen

Minpunten

• Glossy rand voren op monitor

Een van de belangrijkste onderdelen van een computer vind ik het scherm. Hier kijk je altijd naar. Je ogen zijn erg belangrijk dus moet het scherm waar je naar kijkt goed zijn. Ik heb het dan ook altijd fijn gevonden om voor een wat groter scherm te zitten. Zeker als je er een geruime tijd voor zit.

Voorheen heb ik al diverse monitoren gehad maar was nooit helemaal tevreden.
De monitor hiervoor was een Acer S273hlbmii. Dit is een 27inch Full HD scherm met een aparte voet.

Vervolgens kwam het Eyefinity van AMD en het Surround Gaming van nVidia uit. Deze nieuwe ervaring zag ik wel zitten en heb na verloop van tijd nog twee dezelfde Acer monitoren gekocht. Mijn eerste ervaringen waren geweldig maar als snel begon ik me te storen aan de randen van de schermen en de lagere grafisch kwaliteit van de games. Aangezien ik altijd graag op een hoge kwaliteit wil spelen en dit ook gewend was met een enkel scherm was ik nu genoodzaakt de kwaliteit te verlagen i.v.m. met de FPS.

Ik gebruik altijd high end videokaarten maar 2 monitoren extra is voor een dikke single kaart ook te veel. Nu zul je natuurlijk denken koop dan een tweede of zelfs derde videokaart erbij. Klopt maar dat gaat moeilijk passen in een Shuttle barebone PC. Daar past met veel pijn en moeite maar een dikke videokaart in ;)

Uiteindelijk weer twee monitoren verkocht en nog een tijdje met één 27inch gewerkt. Op een gegeven moment heb ik ook de gehele Shuttle verkocht en ben een "Normale" PC gaan samenstellen.

Een jaar geleden zie ik vervolgens de Curved schermen van Samsung in het nieuws voorbij komen en was al snel verkocht aangezien het een mooie compromis is tussen een "Multi Monitor Setup" en een groot scherm.

Bij een groot scherm hoort uiteraard ook een grote en goede verpakking. Bij het bezorgen van de monitor door de pakketbezorger was ik dan ook blij verrast door het formaat van de verpakking. De afmetingen van de verpakking zijn: 90 x 53 x 34 cm (B x H x D).

De verpakking is van stevig karton. De monitor zit goed verpakt in beschermfolie en deze zit vervolgens goed geplaatst tussen twee schuimblokken.

Wat meteen opvalt bij het uitpakken is dat de voet al aan de monitor zit. Hierdoor kun je de monitor uit de doos halen en meteen plaatsen. In de doos vinden we zoals het hoort de nodige kabels om deze monitor aan te kunnen sluiten.
  • 1 x HDMI Kabel
  • 1 x Displayport Kabel
  • 1 x USB 3.0 kabel (voor het aansluiten van USB hub op de monitor)
  • 1 x Installatie CD

Interface:
1 x DisplayPort
2 x HDMI
1 x Koptelefoon aansluiting
4 x USB 3.0 (na aansluiten USB uplink)
Ontwerp:
In hoogte verstelbare voet (10 cm)
Kantelbaar: -2° ~ 20°
Black High Glossy bezel
VESA aansluiting 100 x 100
Stroomverbruik:
77 Watt Maximaal
64 Watt Normaal
0,5 Watt Standby
Afmetingen:
821.5 x 364.0x 51.5 mm (B x H x D)
Gewicht:
9,9 kg

Curved:
De grootste eigenschap van deze monitor is uiteraard dat het een gebogen scherm heeft. Samsung geeft hierbij aan dat de mate van de ronding past bij de vorm van het oog. Hierdoor zou je een gelijkmatige en comfortabele kijkbeleving ervaren. Samsung noemt dit de "3000R Curvature" Dit wil zeggen dat de curve van de monitor aansluit op een straal van 3000mm.

Mijn eigen ervaring is dat het zeker prettig kijkt en er ook fijn mee te werken / gamen valt. Overal waar je kijkt is het scherm naar je toe gedraaid. Zou je dit formaat met een plat scherm hebben krijg je ook nog eens kleur vervorming omdat de kijkhoek te groot wordt.

Materiaal:
De monitor oogt duur doordat het lijkt dat overal metaal voor is gebruikt. Maar bij nadere inspectie zijn de meeste delen van plastic met een metaal structuur aangebracht.

De voet is wel voor het grootste gedeelte van metaal. Dit mag natuurlijk ook wel met het gewicht van bijna 10kg van deze monitor. Aan de onderkant van de voet zitten rubberen dopjes die ervoor zorgen dat de voet niet krast op je bureaublad en stevig blijft staan op zijn plek.

Paneel:
Het VA paneel in deze monitor heeft een Utra WQHD resolutie van 3440 x 1440 pixels. Dit komt neer op ongeveer 2,5 keer zoveel pixels als een Full HD monitor.
Gezien deze resolutie heeft het scherm een beeldverhouding van 21:9. Dit maakt de monitor ideaal voor het kijken van films, spelen van games en het multitasken. Je kunt namelijk met gemak twee of drie vensters naast elkaar zetten om in te werken.

Ergonomie:
Verder is de monitor ergonomisch gezien ook goed bedeeld. Er zit een mooie voet aan die met het scherm mee is gebogen. De monitor is in hoogte verstelbaar. Hierdoor kan de monitor maximaal 10 cm naar boven of naar onder verschoven worden. Dit is iets wat ik wel redelijk belangrijk vind vooral als je bijna 2 meter lang bent. De meeste schermen met een niet verstelbare voet staan dan te laag op je bureau.

Het scherm kan ook nog gekanteld worden van -2° tot 20°.

Mocht je het scherm willen ophangen hoef je alleen maar de voet te verwijderen en dan komt er een 100mm VESA aansluiting tevoorschijn.

Aansluitingen:
De monitor heeft alle aansluitingen netjes bij elkaar zitten aan een kant. Door middel van een plastic kapje aan de achterkant van de voet kun je de kabels door de voet heen laten lopen waardoor je geen kabels ziet lopen als je voor het scherm zit.

De monitor beschikt over de volgende aansluitingen:
  • 1 x Voedings aansluiting
  • 1 x DisplayPort
  • 2 x HDMI 1.4
  • 1 x Koptelefoon aansluiting
  • 1 x USB 3.0 Upstream
  • 4 x USB 3.0 Downstream
Zoals te zien is zijn de oudere VGA en DVI aansluitingen niet meer te vinden op deze monitor. Wil je het meeste kunnen halen uit dit scherm is het beste om deze aan te sluiten via een DisplayPort kabel. Dit omdat de HDMI 1.4 poorten niet de UWQHD resolutie op 60Hertz aan kunnen.

Bediening:
Het OSD menu van de monitor kan bedient worden door middel van een joystickje welke zich aan de rechter achterkant bevind. Als je alleen knoppen gewend bent is het even wennen. Maar na verloop van tijd werkt het naar mijn mening sneller om hiermee te navigeren door de menu's.

In het OSD menu kun je onder andere de functies Picture-by-Picture, Picture-in-Picture en de Gamemodus in en uitschakelen.

Het OSD menu:
Hieronder is te zien hoe het OSD menu van deze monitor in elkaar zit en welke opties er in te stellen zijn.

Als je het joystickje naar links (zachter) of rechts (harder) beweegt word het volume van de interne speakers aangepast mocht je deze gebruiken. Zoals ik al eerder aangaf gaan deze speakers best hard en komt er ook nog redelijk goed geluid uit voor monitor speakers.

Beweeg je het joystickje naar boven of naar onderen dan kun je meteen de Brightness, Sharpness en het Contrast aanpassen.

Bij het indrukken van de joystick verschijnt het onderstaande menu. Hier kan gekozen worden voor de volgende onderdelen:
  • Boven: het uitgebreide menu
  • Rechts: PIP/PBP (Picture in Picture / Picture by Picture)
  • Onder: het uitschakelen van de monitor
  • Links: het aanpassen van de source

Picture:
Als we door middel van de bovenste optie in het vorige menu in het uitgebreide menu zijn gekomen heb je keuze uit enkele categorieën:
  • Picture
  • Screen
  • Options
  • Settings
  • Information
In het menu Picture kan onder andere het Contrast, Sharpness, Color, Response tijd en de Game mode ingesteld worden.

De Response tijd kan door middel van drie standen geschakeld worden:
  • Standard
  • Faster
  • Fastest
De Brightness licht op als de "Game Mode" aan staat. Hierdoor verdwijnen wel weer het contrast en de sharpness. Door het inschakelen van de game modes wordt het beeld een stuk feller en zou deze sneller moeten reageren.

Screen:
In het menu Screen kan onder andere de Image Size en de PIP/PBP aangepast worden.

Bij "Image Size" is te kiezen tussen Wide en Auto.

Bij "PIP/PBP" kan deze modus in of uitgeschakeld worden. Bij het inschakelen komen de volgende opties tevoorschijn:
  • Size
  • Position
  • Sound Source
  • Source
  • Image Size
  • Contrast

Options:
In het Options menu kan de taal van het OSD menu aangepast worden. Nederlands staat hier overigens niet tussen. Verder kan de tijd dat het OSD menu op het scherm blijft staan aangepast worden (5 ,10 ,20 , 200 sec) en of het menu transparant moet zijn of niet.

Settings:
In het Setting menu kunnen de volgende onderdelen worden aangepast:
  • Sound: hier kan het volume aangepast worden en de sound modus (Standard, Music, Movie, Clear Voice).
  • Eco Saving: in te stellen op Maximum, Minimum en Off. Hiermee wordt de intensiteit van de backlight aangepast. Hoe feller de backlight hoe meer energie er wordt verbruikt. Ik hoef het beeld niet fel te hebben staan al helemaal niet in de avond.
  • USB Super Charging: op USB poort 1 en 2 kan deze optie ingeschakeld worden zodat bijvoorbeeld je Smarphone sneller geladen kan worden.
  • PC/AV Mode: aan de hand van wat voor apparaat je aan de monitor hangt kan hier de modes aangepast worden om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.
  • DisplayPort Version: in te stellen op versie 1.1 of versie 1.2
  • Source Detection: kan ingesteld worden op manual en auto. De auto stand zal ieder kanaal automatisch langs gaan tot deze een actief input signal heeft gevonden. Met manual kun je dit zelf bepalen.
  • Key Repeat Time: hiermee wordt de response bepaald van een een knop als deze ingedrukt wordt. De te selecteren opties zijn: Acceleration, 1 sec, 2 sec en No repeat. Ik heb alleen vraagtekens hierbij omdat de monitor geen knop bezit maar een joystick. Bij het aanpassen van de instellingen heb ik ook geen verschil gemerkt in gebruik van de joystick.
  • Off Timer: met de Off Timer kan het scherm automatisch worden uitgeschakeld. Er kan met stappen van 1 uur een tijd tussen de 1 en 23 uur ingesteld worden.
  • Power LED On: hiermee kan je aangeven of de LED rechtsonder op de monitor aan gaat als de monitor uit staat (standby) of als deze in gebruik is.
  • Rest All: hiermee worden alle instellingen in het menu hersteld naar standaard fabriekswaarden.

Information:
In het Information menu is te zien naar welke type monitor je aan het kijken bent, via welke source het scherm is aangesloten en op welke resolutie met verversingssnelheid deze wordt aangestuurd.

Bij het eerste gebruik heb ik getest of er geen dode pixels waren. Dit kun je het beste testen met de primaire kleuren RGB. Via de volgende website kun je dit makkelijk doen. Nu zijn we inmiddels een jaar verder en heb ik de test nog eens gedaan. Zoals het hoort geen dode pixels.

Rand:
Gezien de (zelf gemaakte) Ambilight achter de monitor komt de rand goed naar voren. Deze is nagemeten op 1cm dik en het scherm eindigt 1 mm voor de rand. Het enige jammere van de rand vind ik het glossy zwarte plastic. Glossy is altijd erg gevoelig voor krassen en vlekken.

Scherpte:
Met een resolutie van 3440 x 1440 is het beeld van de monitor erg scherp. De monitor heeft dan ook een pixeldichtheid van 110 DPI. Aangezien alles wat kleiner oogt past er heel veel op het bureaublad. Meerdere schermen naast elkaar weergeven is dan ook geen probleem. Als je eenmaal dit scherm gewend bent valt enige normaal scherm bijvoorbeeld op het werk wel een beetje tegen.

In games is deze scherpte en hoge resolutie natuurlijk mooi meegenomen. Het beeld in games is dan ook erg mooi. Je moet hiervoor wel een degelijke videokaart hebben want je moet toch bijna 5 miljoen pixels aan sturen.

Reken voorbeelden aantal pixels:
  • Full HD: 1920 x 1080 = 2 Miljoen Pixels (2.073.600)
  • WQHD: 2560 x 1440 = 3,7 Miljoen Pixels (3.686.400)
  • UWQHD: 3440 x 1440 = 5 Miljoen Pixels (4.953.600)
  • 3 x Full HD: 5760 x 1080 = 6,2 Miljoen Pixels (6.220.800)
Bij mijn vorige Multi Monitor setup moest ik dus 6.2 miljoen pixels aansturen met een lagere DPI. Het beeld was dus wel groot maar niet heel erg scherp. Met deze monitor hoef ik "maar" 5 miljoen pixels aan te sturen en is het beeld weliswaar kleiner maar nog steeds redelijk groot en erg scherp.

Helderheid:
Deze monitor heeft een helderheid van 300 cd/m² ruim voldoende als je het mij vraagt. Ik heb de monitor in maximale Eco stand staan omdat het anders veel te fel is. Met de game stand komt het wel weer goed tot zijn recht.

Kijkhoeken:
De kijkhoeken van 178° Verticaal / 178° Horizontaal zijn prima helemaal gezien het beeld ook nog in een curve is gemaakt. Als je normaal voor het scherm zit heb je geen last van contrast veranderingen. Ga je echt veel moeite doen dan zal dit altijd lukken maar bij normaal gebruik is het prima beeld.

Response / input lag:
Het scherm heeft een 4 ms (Gray to Gray) reactiesnelheid. Dit is prima voor gaming. Ik speel onder andere graag shooters. Hierin heb ik geen last van ghosting. Waar je eerder last van zult hebben is frame drops als je te veel van je game kwaliteit wil vragen. Je moet niet verwachten dat je met een single videokaart alles op maximaal kunt spelen. Dingen als Anti Aliasing zullen in het gareel gehouden moeten worden. Nu maakt de Ultra WQHD resolutie dit wel weer goed vanwege het scherpe beeld.

Ik heb het scherm nu inmiddels een jaar in mijn bezit en ben er nog steeds erg tevreden over. De monitor ziet er degelijk uit en is met mooie materialen afgewerkt.

De monitor is in hoogte verstelbaar en kan worden gekanteld. De voet is meegebogen met het scherm wat een leuk detail is. Mocht het scherm aan de muur gehangen willen worden hoef je alleen maar de voet te verwijderen zodat de VESA aansluiting tevoorschijn komt.

De kleuren zijn erg mooi als je het juiste kleuren profiel kiest (Cool1). Het contrast en de helderheid is erg goed. Voor mij zelfs veel te fel. Maar in een zeer lichte omgeving kan het uiteraard wel goed van pas komen.

Bij TV's zie ik het nut helemaal niet in van een Curve aangezien dan altijd maar een persoon recht voor de TV kan zitten en optimaal van de curve gebruik kan maken. Bij een monitor is dit wel fijn omdat je alleen voor het scherm zit en altijd naar het midden kijkt.

De curve die in het beeld zit is erg fijn om mee te werken. Als je naar links of rechts kijkt op de monitor is het beeld door de curve nog steeds recht voor je ogen.

Multitasking is echt een genot op dit scherm gezien de mega Ultra WQHD resolutie kan je zeker twee of zelfs 3 vensters met gemak naast elkaar kwijt.

Als je op een 60cm van het scherm zit, is door de hoge DPI de beeldkwaliteit ook perfect. Je kunt geen pixels zien zitten en hebt dus een mooi strak beeld.

Gamen is een waar genot op dit scherm. Voorheen had ik een Multi monitor setup wat uiteraard groter was maar het had ook enkele nadelen zoals de benodigde GPU power, naden tussen de schermen, plaats op je bureau enz. Dit scherm is super breed en heeft uiteraard geen randen in het midden. Het is dus voor mij een ware vervanging voor de Multi monitor setup.

De prijs van deze monitor is natuurlijk aan de stevige kant. Maar na een jaar gebruikt te hebben ben ik nog steeds erg tevreden over deze monitor en blijf ik van mening dat het belangrijk is om naar een kwalitatief goede monitor te kijken.

Mijn DIY Ambilight achter op de monitor maakt het plaatje compleet. Hieronder enkele plaatjes en een demo video. Wil je meer weten over dit DIY Ambilight project? Kijk dan eens naar de volgende review.

Hieronder een Demo filmpje van het opstarten van GTA V op de Samsung monitor met Ambilight.

Heb jij ook een Samsung S34E790C Zilver, Zwart?

Staat volgens mij alleen een foutje bij het lijstje met aantal pixels.
UHD: 2560 x 1440 = 3,7 Miljoen Pixels (3.686.400)
•WQHD: 3440 x 1440 = 5 Miljoen Pixels (4.953.600)

Deze beide kloppen niet. De eerste is WQHD, de tweede is Ultra WQHD.
UHD is 3840 x 2160 = 8,3 Miljoen Pixels

De term WQHD gebruik je ook diverse keren in de tekst, waar je eigenlijk UWQHD bedoelt.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 12 april 2016 14:18]

Bedankt voor het opmerken. Ik heb het even gecontroleerd en daarna uiteraard aangepast. ;)
ps check dan ook de laatste nog even.
3 x Full HD

Die klopt ook niet, want een Full HD scherm is 1080 hoog en niet 1440.
Het aantal pixels klopt overigens wel als je 5760 X 1080 doet.
Waar ik zie toch echt 1080 staan ;)
Leuke review maar ik mis helaas nog wel iets :

Mijn grootste probleem is schermoppervlakte , ik zie nergens een plaatje met hoe het een beetje eruit zou zien met meerdere dingen naast elkaar , dus ik kan nog niet goed inschatten of het een vervanging zou kunnen zijn voor mijn tripple monitor setup.
Ik geef inderdaad aan dat het voor mij ruim zat is maar ik kan me voorstellen dat men dit ook graag zou willen zien.

Bij deze heb ik dan ook een foto toegevoegd bij het onderdeel "Paneel". Hoop dat dit wil helpen bij het maken van een keuze voor je.
Super dank je wel , ik twijfel enorm ,aangezien ik normalite ook nog wel is een serie kijk fullscreen op 1 monitor en dan fullscreen aan het werk ben in een vm op een andere.
Ik ben vooral benieuwd hoe het vergelijkt met een dual monitor setup waar je 4 schermen open hebt staan.
Mooie review en wat ziet het scherm er goed uit!

Het is overigens wel erg ongelukkig dat je mousepointer in beeld te zien is bij de non-pixel test. Nu lijkt het namelijk op een dode pixel.

Aangezien je het al kort aanstipt (en ik erin geïnteresseerd ben geraakt), zou je de review kunnen aanvullen met de info over je DIY Ambilight project?

p.s. wat een mooie set-up had je bij je Shuttle :)

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 19 maart 2016 09:22]

Dank je Kiswum.

Hier heb je inderdaad wel een punt ik ga dan ook vanavond nieuwe foto's maken als het donker is.

Aangezien het DIY Ambilight project niet geheel met de monitor te maken heeft heb ik dit in een andere review ondergebracht over de Arduino. Dit is namelijk de controller van de LED verlichting. Ik heb dit nu ook toegevoegd in de "Conclusie".

Ik heb diverse Shuttle PC's versleten. Het zijn compacte en krachtige computers met de juiste hardware. Helaas ben je redelijk beperkt qua uitbreiden en de koeling laat ook te wensen over. Die drie schermen erbij maakte het plaatje wel af ;)
Waarom bent u niet voor de LG gegaan?

Mooie review!
De Samsung Curved Monitor was een van de eerste op de markt.

Als ik nu naar de LG schermen kijk vind ik:
- Het design van de Samsung mooier. De gebogen voet valt erg in de smaak bij mij.
- Verder zijn de zeer kleine randen bij de LG erg mooi maar helaas zijn die er alleen aan de boven en zijkanten. Die dikke onderrand vind ik dus niet mooi uitzien.

[Reactie gewijzigd door Brutuss op 19 maart 2016 23:00]

Valt dit scherm nog ietwat te overclocken in Hz? Hier ben ik wel benieuwd naar en is redelijk simpel te testen :)
Ik heb het een en ander op internet opgezocht hierover aangezien dit voor mij onbekend was.

Als ik vervolgens mijn instellingen van het nVidia Configuratie scherm ga kijken en naar aangepaste resoluties wil gaan kijken krijg ik een behoorlijk groot venster met allerlei waarschuwingen over het mogelijk beschadigen van je monitor en het verlopen van garantie en dergelijke.

Ik wil dit dan ook niet uitvoeren om te kijken hoe ver ik zou kunnen gaan. Hopelijk heb je hier begrip voor.
Met EVGA Precision X (installeerbaar via Steam) is alles zeer makkelijk in te stellen. Je monitor of gpu kan er niet beschadigd door raken, gezien je er alleen een snellere bitstroom naar toe voert.

Die waarschuwingen slaan nergens op tbh en het kan echt een duidelijk ervaringsverschil maken :)
Erg mooie review. En mooi scherm (mijn bankrekening beschermen is lastig zo :) )

offtopic:
heb je die achtergond ook online staan van deze foto http://ic.tweakimg.net/im...inal/1AGIchx75PHlDEH.jpeg
Dank je, Je kan die background hier downloaden.
Je zou de Hz er nog bij kunnen zetten? Dit scherm is 60Hz, ik zou juist kijken naar wat voor Hz een scherm heeft ivm gaming.
Dank voor de Tip. Ik heb het in de specificaties erbij vermeld.
Super toffe review! Had ik maar eens wat extra geld voor alles wat ik zou willen. :P Dit is ook iets wat op het lijstje mag. Geloof me... het lijstje is niet kort. +3

[Reactie gewijzigd door pclinde op 21 maart 2016 12:24]

Dank je ;) Iedereen heeft denk ik wel zo'n lijstje. Op de een of andere manier raakt dat lijstje ook nooit leeg :D
Je schrijft: Wil je het meeste kunnen halen uit dit scherm is het beste om deze aan te sluiten via een DisplayPort kabel
Welke beperkingen zitten op de HDMI ingangen? Niet de volledige resolutie met 60Hz framerate?
HDMI kan inderdaad niet de UWQHD resolutie aan op 60Hz. Hier meer info. Ik heb dit voor de duidelijkheid ook nog even vermeld in de review.
Bij deze ultra wide screen monitors heb je veel meer last van IPS glow, geen backlight bleed maar als je je hoofd iets hoger of lager ten opzichte van de monitor verplaats. Ik heb zelf een LG en films/spellen met donkere scenes zijn gewoon om te huilen, waarom dit zo is weet ik niet maar ik kan me er erg aan storen, vooral als je zo'n bedrag er voor moet lappen.
Dit scherm is een VA paneel en geen IPS.
Dus ook geen IPS glow.
Het LG paneel is anders dan deze.
Zie: http://tweakers.net/pricewatch/compare/453073;429172/

LG heeft IPS, deze Samsung niet.
Dit was voor mij ook de reden om een VA paneel te kiezen.

IPS is leuk voor kleurechtheid en professioneel werk maar voor gaming vind ik het een minder goede technologie. IPS glow speelt een grote rol, maar ook de grenzen aan de responstijden. VA kan sneller zijn als een degelijke IPS, maar laat het alleen een beetje liggen op de donkerste 80-90% zwart tinten.

En je hebt last van tone shift bij kijken onder een hoek, maar dat lost deze curved versie natuurlijk vrij elegant op.

Ik zit nu op een Eizo FG2421 VA paneel. Als deze Samsung 120 hz zou kunnen was het een instant buy geweest...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 april 2016 14:05]