Specificaties 4,5" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Xcover 3 Grijs Review

WOteB2 9 maart 2016, laatste update op 10 maart 2016, 1.286 views

Samsung Galaxy Xcover 3 Grijs

Prima telefoon die robuust is, goede accuduur en vlot in bediening en gebruik. Voor een buitenmens die een telefoon moet hebben die tegen een stootje kan een uitstekende telefoon. In de review hieronder meer bijzonderheden.

Pluspunten

• Heel robuust
  • Accuduur prima
  • Goede en felle zaklamp
  • Vlotte bediening en is ruim voldoende snel
  • Geluidskwaliteit dik voldoende/goed

Minpunten

• Eigenlijk geen

Ik heb de Samsung Xcover 3 al ruim een half jaar. Het is een echte bouwvakkers en outdoor telefoon die goed tegen een stootje kan. Een paar keer ongewild gevallen en nog volledig intact en geen valsporen te bekennen. Daarop is de Xcover ook op gecertificeerd en heeft ook een militair certificaat. Bouwkwaliteit dus prima en de Xcover 3 ziet er mooi afgewerkt uit. Geen soft buttons, maar echte fysieke die prima te bedienen zijn. De Xcover ligt goed in de hand, stevige grip en dank zij de fysieke buttons ook met handschoenen (en vuile handen) te bedienen. Op de Xcover is ook een outdoor functie met extra gevoeligheid. Dat is handig voor koude omgevingen waarbij je dikke handschoenen aan moet hebben en toch de telefoon kan bedienen. Is instelbaar op gebruikersduur om de accu te sparen.

Bij aankoop zat er Kitkat 4.4.4 op en eind december heb ik de beloofde upgrade naar Lollipop 5.1.1 gekregen. Keurig netjes en Lollipop draait prima op de Xcover 3.

De telefoon is vlot, ruim voldoende intern geheugen en met een SD kaartje voor de foto's is het prima werken.
Standaard zit er touchwiz op. Die draait op de Xcover prima en vlot. Er zit niet veel bloatware op en met Package Disabler kun je er een heleboel afzetten ZONDER de telefoon te moeten rooten. Ik zet standaar Nova Launcher op iedere telefoon en dus ook op de Xcover. Dan is de Xcover niet veel sneller, dus het lijkt erop dat Samsung deze keer goed naar de klanten heeft geluisterd en er niet teveel op heeft gezet.
Het meeste is trouwens zonder Package Disabler ook wel uit te zetten.

Er zit een prima flitser op die als zaklamp gebruikt kan worden. Daarvoor is de bekende blauwe Xcover toets aan de linker zijkant te gebruiken. Je leest weleens reviews dat men het jammer vindt dat je die niet meteen kan gebruiken, maar altijd eerst het scherm moet ontgrendelen. Ik vermoed dat dit bewust is gedaan, want die toetsen aan de zijkant zijn wel heel gevoelig (moet met handschoenen te bedienen zijn) en voor je het weet is je accu leeg omdat je de zaklamp aan hebt staan terwijl de telefoon in je broekzak zit.
Mwa, even de ontgrendelingstoets indrukken en dan de Xcovertoets en de zaklamp doet het.
De fotokwaliteit is prima, ook in donkere omgevingen, dank zij de prima flitser annex zaklamp.

Het beelscherm is goed afleesbaar. Automatische helderheid zit er niet op, maar met één veeg naar beneden kom je al meteen bij de helderheidsinstelling terecht. Vind ik niet meteen een minpuntje. Er zit ook een outdoor brightness functie op. Dan kun je, bijv. een kwartier lang met extra helderheid buiten in de volle zon werken.

De accuduur is prima. Ruim twee en soms zelfs drie dagen is makkelijk haalbaar. Op de Xcover zit een extra zuinigheidsmodus. Dan draait de telefoon met alleen basisfuncties en is die ruim een week te gebruiken, mits je van soberheid houd natuurlijk. De geluidskwaliteit en bereik is ook dik in orde. Wifi en GPS ook dik voldoende. Wifi draait heel snel op de Xcover en ook mobiel internet loopt als een speer. Er zit ook NFC op, dus is deze telefoon bij de tijd.

De Xcover buttons zijn hier en daar dubbel programmeerbaar. Voor een korte en een langere druk op een fysieke toets zijn meerdere mogelijlijkheden.

Voor wie is deze telefoon geschikt? Voor iemand die veel buiten werkt, een telefoon moet hebben die tegen een stootje kan of geen watervrees moet hebben is de Samsung Xcover 3 heel geschikt. Hij maakt goede foto's en is buiten ook goed te verstaan.

De Samsung Xcover 3 ziet er stoer uit, dat is die ook. De Xcover 3 is gecerificeerd. Even spieken bij GSM-Arena: IP67 certified - dust and water resistant up to 1 meter and 30 minutes
- MIL-STD-810G certified - salt, dust, humidity, rain, vibration, solar radiation, transport and thermal shock resistant.

Modieus is de Xcover niet en voor betere foto's kun je beter een Samsung Galaxy S-serie telefoon aanschaffen. Maar die is niet voor outdoor ontworpen.

Prijs/kwaliteit is dik voldoende en ik kan hem voor een echt buitenmens aanbevelen.

Edit: Een paar foto's van de Xcover 3 geplaatst. De laatste foto is met flitser genomen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Xcover 3 Grijs?

Inmiddels heb ik ook een Xcover 3, of eigenlijk m'n tweede Xcover 3. De eerste met Android 5 viel vaak uit. Ik moest 's ochtends vaak de pincode van de simcard-slot invoeren. De huidige Xcover die ik nu heb is er eentje met Android 6.0.1. Het is een degelijk toestel maar 8Gb geheugen is echt te beperkt.