Specificaties 24,28dB, bij maximaal 1.200rpm - Bekijk alle specificaties

Noiseblocker eLoop B14-PS PWM, 140mm Review

Brutuss 7 maart 2016, laatste update op 9 maart 2016, 2.307 views

Noiseblocker eLoop B14-PS PWM, 140mm

Deze fan in gebruik als uitlaat fan van mijn Computer kast. De fan ziet er mooi uit en presteert prima. Het is een nieuw type fan welke zijn beloftes waar komt.

Pluspunten

• Erg Mooi
  • Stil
  • Duitse Kwaliteit
  • Uitgebreide Featureset
  • 6 Jaar Garantie!
  • Twee aansluitsnoeren van 20 en 50 Cm
  • Door het gladde fan oppervlak hecht er nauwelijks stof.
  • Ideaal te combineren met LED verlichting

Minpunten

• Redelijk prijzig

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5

Achter in mijn computer kast zit een standaard 14 cm case fan van NZXT. Deze fans zitten in een NZXT H440 White computer kast. Aangezien ik de overige drie 12cm Fans al heb vervangen voor de Noiseblocker BS12-PS wilde ik graag de 14cm variant ook vervangen voor een Noiseblocker eLoop fan.

Specificaties computer:Het Asus Moederbord heeft standaard 4 x 4pins (PWM) case fan aansluitingen. Maar ondersteund ook een "ASUS Fan Extension Card". Hierdoor krijg je nog 3 extra aansluitingen die door het moederbord gecontroleerd en bestuurd worden door de Qfan Control.

Na installatie kun je via de BIOS of het programma Asus Al Suite 3 een Fan Calibration laten uitvoeren. Deze calibratie zorgt ervoor dat het moederbord weet wat het minimum en maximum rpm van iedere fan is. Geen enkele fan is namelijk hetzelfde. Na deze calibratie zet ik de fans in "Silent Mode". Het moederbord probeert de fans nu op een zo laag mogelijk rpm te laten draaien.

Specificaties Fan:
  • Startspanning: 5 Vdc
  • Verbruik: 1,44 Watt
  • Geluid: 24,28dB Max
  • Levensduur: 140000 uren

De Fan heeft een uitgebreide featureset aanwezig:
  • 1x 20 cm aansluitkabel met sleeve
  • 1x 50 cm aansluitkabel met sleeve
  • 8x kleine rubbertjes voor trillingsvrije montage
  • 4x schroeven met gekartelde bouten voor gereedschap vrije montage.
  • 8x Uitneembare rubbers tegen trillingen van de fan.
Door iedere bout te voorzien van twee kleine rubbertjes kan de fan gemonteerd worden aan iedere behuizing zonder rechtstreeks contact te maken met de behuizing of ander oppervlak. Ik zelf heb uiteindelijk de grijze rubbers uit de ventilators gehaald en de fans gemonteerd met Rubber fan mounts. (Vond het grijs niet mooi in een zwart / witte kast ;) ).

Er worden twee verschillende aansluitkabels geleverd waardoor je altijd de juiste afmeting kunt gebruiken en zo weinig tot geen kabel over houd welke je weer weg moet worden in je kast.

Deze High-tech Patented Noiseblocker Bionic Loop Fans worden gemaakt in Duitsland en zijn in samenwerking met het Duitste Ministerie van Economie en Bionic researcher Dr. Rudolf Bannasch ontworpen.

Bionic fan blade rotor:
Zoals je wellicht al is opgevallen is de rotor anders dan reguliere fans. Normale fans hebben redelijke turbulentie op de uiteindes van de ventilator bladen. Door de andere vorm krijg je minder turbulentie en daardoor minder energie verbruik, minder geluid en betere prestaties.

Bayer Makrolon kunststof rotor:
De rotor is voorzien van een "Anti-dust technology". Komt erop neer dat de rotor een glad oppervlakt heeft waardoor er geen stof op kan hechten. Ik heb deze fans nu een jaartje draaien en ze zijn nog steeds schoon. Bijkomend voordeel voor mij is de glans op de fans waardoor LED verlichting mooi weerkaatst op de fans.

NB-NanoSLI 2 Magnetic Bearing:
Verder heeft deze fan een "position-invariant magnetic bearing" welke ook tegen stof beschermd is samen met de "NB-EKA P2 Drive" motor. Dit houd in dat je de fan in iedere gewenste positie kan plaatsen zonder dat dit extra geluid of wrijving veroorzaakt omdat de rotor in de lagers van de motor zweeft.

Resonance / interference absorbers::
In de hoeken van de fan zitten grijze rubber hoekjes welke een klein stukje uitsteken. Dit zorgt ervoor dat de fan niet tegen de de behuizing van je kast of koeler aan komt en dus zorgt voor het absorberen van geluid en trillingen.

Zoals ik in de inleiding al had verteld zit er een van deze Noiseblocker eLoop B14-PS fans in mijn computer kast. Overigens zit er ook nog een Noiseblocker eLoop B12-P en zes B12-PS fans in. Hieronder is te zien hoe de airflow is welke door de kast heen gaat.
Doordat ik zoveel fans heb draaien kan ik de fans op een heel laag toerental laten draaien zodat ze niet hoorbaar zijn maar toch goede koeling bieden zoals hieronder te zien is door de gemeten waardes van Asus Al Suite 3. (Omgevingstemperatuur woonkamer 19 graden).

Hieronder de ASUS Al Suite 3 waarin de pc in Idle verkeerd. (Staan enkele programma's open).
Zoals te zien is draaid de fan rond de 370 rpm (Chassis fan 1). De CPU is maar 25 graden.
De computer staat nog op geen meter van me af en is gewoon niet hoorbaar. Heerlijk! Omgevingsgeluid is volledig stil. Het enige wat ik uit de kast hoor is een heel licht gezoem van een ronddraaiende HDD.

Hieronder nogmaals een screen van de Asus AL suite 3 maar nu na 30 minuten spelen in GTA V.
De fan draaien nu op 420 rpm en de CPU is rond de 41 graden.

Dit is echt een mooie ventilator. Er is goed nagedacht over het ontwerp en de prestaties zijn perfect. Je krijgt er genoeg onderdelen bij om de fan trillingsvrij op te kunnen hangen. Er zit 6 jaar garantie op!!! en heeft een levensduur van maar liefst 140.000 uur. In combinatie met wat LED verlichting krijgt het oog ook nog wat. Kortom dikke 5 sterren voor deze fans van Noiseblocker!

Heb jij ook een Noiseblocker eLoop B14-PS PWM, 140mm?

Prima review! Leest lekker en duidelijke foto's/plaatjes.
Mooie review.

Heb de 120mm variant nu op mijn radiator zitten in plaats van de gentle typhoons(bearing ging ratelen)
en zeker niet teleurgesteld. Zag ze op een review van een watercooling forum. (iemand met toegang tot mooi spul voor reviews).
Daar kwamen ze nagenoeg gelijk uit de test met de typhoons, op het feit na dat de typhoons een andere toon produceerde (vond het geluid inderdaad iets fijner, maar het niet meer horen van geratel weegt zeer zwaar).
prima review! mag ik vragen wat die Arduino in je PC doet? :P
Dank je :), Tuurlijk mag je dat vragen. Laat ik daar nou vorige week ook een review over hebben geschreven ;)
Beter laat dan nooit , maar dit is wel een dikke +3 erbij.