Specificaties 120mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper 212X Review

Consigliere 6 maart 2016, 1.143 views

Cooler Master Hyper 212X

De Cooler Master Hyper 212X is net zoals zijn kleine broer de TX3i een krachtpatser voor weinig geld! Voorzien van 1 ventilator en uitbreidbaar voor een 2de. De koeler doet waar je hem voor aanschaft, namelijk een heel stuk beter koelen dan de meegeleverde koelers van Intel/ amd.

Pluspunten

• Prijs / kwaliteit
  • Inbouwmogelijkheden
  • Kliksysteem.
  • Meegeleverde Accesoires

Minpunten

• gekleurde ( niet gesleevde kabel )
  • Geen pwm splitter voor 2de fan

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
De Cooler Master Hyper 212X

De opvolger van de Hyper 212 Evo. De bestaande cooler van cooler master gestoken in een “nieuw jasje”. Patent op de 4pijps direct contact systeem om zo een “gat loze” verbinding te krijgen.
De hyper 212X die een stuk groter en zwaarder is dan zijn broertje de nieuw uitgekomen Hyper TX3i lijkt toch ook weer eenzelfde vorm te hebben. We vinden het opkliksysteem bij de fan terug.
Als we goed kijken naar de vorm van het koelblok zien we toch een ander soort vorm. Het zogeheten tunnel effect zit hierin gebracht

De Hyper 212x is compatibel voor zowel de Intel als de AMD-family. De hyper 212X is de opvolger van de extreem populaire 212Evo. Bij de 212x hebben ze verder gewerkt op de performance alsmede het verminderen van het geluid.
Door het nieuwe X-vent systeem die 45 graden gedraaid staat ten opzichte van de heatpipes word er een chaotische air flow veroorzaakt langs de heatpipes waardoor het celcapaciteit van het blok flink toeneemt.
Om ook nog eens de V shaped air flow door het blok heen te gooien koelt de Hyper 212X erg goed.
Doordat de ventilator voorzien is van een zelf smerende as gaat de fan levenslang mee.
Door al deze aanpassingen en verbeteringen is de 212X instaat om de CPU nog koeler te krijgen in idle mode. En onder load zelfs nog koeler dan de Evo.
Wat meteen opvalt als je de koeler beet hebt is dat de lamellen vele malen sterker zijn dan andere fabrikanten. Vergeleken bij mijn Mugen 3 rev b waar je de lamellen (te) makkelijk ombuigt heb je bij de Hyper 212X toch heel wat meer kracht voor nodig. Wees niet bang met de montage van de fan dat jehem krombuigt.

Het verschil tussen de Evo en de X-versie is wat ik heb kunnen vinden nihil de grote van het koelblok. Het gewicht en de fan (40k uur voor de Evo – 160K uur voor de X). Het X-vent systeem (de onder 45 graden ten opzichte van de heatpipes geplaatste sleufjes) voor betere/ chaotische air flow. De V-air flow structuur. (Zie onderzijde)

De EVO zonder "V"

De X met "V"

Voor de rest heb ik niets kunnen vinden waarom de X “beter” zou zijn dan de Evo
(Zie wel dat ik een andere fan heb dan op het plaatje van de fabrikant)
Specs
Uitpakken

Wat Treffen we aan als we de doos bekijken.
Zoals de echte Cooler Master verpakking is ook deze week zwart wit met gekleurde afbeeldingen van het product wat erin zit.
In de doos treffen we buiten doe koeler om:

- De Multi Backplate (amd/ Intel)
- Het anti opeetzakje
- Doosje met accessoires.
- Met in het doosje:
- De gebruiksaanwijzing en het informatieblad
- De montagespin.
- 2 extra beugels voor de 2de ventilator
- Doosje met onderdelen. De koelpasta/ montage bouten en moeren. 2 schuimrubbertjes voor het afplakken van de schroefjes tegen beschadiging van het koelblok.

Nodig voor de montage op een Intel Bord
Missende de montage spin

Wat we eigenlijk ook bij deze koeler missen vind ik persoonlijk is de pwm splitter. Alles wordt meegeleverd voor een eventuele 2de ventilator alleen mist de splitter.
Montage
Bij de montage van de koeler komt hier iets meer kijken dan bij de TX3i. waar je de TX3i goed zet qua socket en erop drukt. Heb je hier eerst de constructie van de Backplate waarna je de koeler met de spin kunt monteren.

Hier kwam ik al snel tot de conclusie dat je bij het te vroeg aandraaien van 1 kant je meteen last krijgt met de overkant. Na 1 a 2 slagen moet je echt de andere kant vast zetten totdat je alles vast aan de backplate hebt zitten. Daarna moet je om de 2 a 3 slagen kruislinks wisselen om zo de koeler en spin goed op zijn plek te houden i.p.v. getordeerd op je moederbord te hebben staan.

Als extra controle punt zit er een uitstulping op het bevestigingsblok die precies in de uitsparing van de montagespin valt.

Let er wel op voordat je vol goede moed de koeler wil installeren je de schroefjes op de juiste gaten zet in de "spin"
Test
Test gedaan door derden

Koel vermogen idle( stock ) en onder volle belasting( overclocked )

Bron: eteknix.com

Geluidsniveau Idle ( stock ) en onder volle belasting ( overclocked )

Bron: eteknix.com
Foto's
Hier nog een aantal foto’s van de 212X

Vergeleken met de TX3i

Door zijn Multi platform kun je deze koeler keer op keer meenemen. Zelf voor het overklokken hoef je hem niet te vervangen want hij houdt zich prima staande tussen de zee van koelers die te koop is op de markt. Minpunten zijn er nauwelijks te vinden. Meer de persoonlijke smaak dat als min punt geld.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 212X?

je review is tevens gelinked aan de verkeerde Hyper 212 X :

Dit is het Nl Model : pricewatch: Cooler Master Hyper 212X
De link die jij doorgeeft is de gene zonder AMD ondersteuning. Echter heeft die van mij dat wel
Pas het wel aan :

CPU Socket IntelŽ