Specificaties 92mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master TX3 i Review

Consigliere 3 maart 2016, 686 views

Cooler Master TX3 i

De cooler master Hyper TX3i evo een kleine maar toch sterke Intel koeler. Door zijn kleine vorm kan hij makkelijk in nagenoeg elke kast gemonteerd worden. De Prijs Kwaliteit van deze koeler is gewoon weg top !

Pluspunten

• De prijs kwaliteit van deze koeler is gewoon erg goed !
  • Montage systeem
  • Stil op minimum kracht en acceptabel op 100%
  • Kan als relatief kleine koeler flinke processoren acceptabel koel houden !

Minpunten

• Kleur van de kabel.
  • Geen multi Platform ( AMD / Intel )
  • Eventueel een pwm splitter had erg mooi geweest.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
De Cooler Master Hyper TX3i

De cooler master Hyper TX3i evo een kleine maar toch sterke Intel koeler.
De koeler beschikt over 3 heatpipes met direct contact op de CPU.
Deze heatpipes lopen uit in een redelijk slanke koelblok

De Cooler Master Hyper TX3i is de 4de TX3 versie van Cooler master. Na de TX3, TX3 fan bracket en de Evo is dan nu de beurt aan de TX3i om zich te laten bewijzen. Zoals elk product dat van Cooler Master vandaan komt zit weer in een prachtige verpakking. Full color en duidelijke afbeeldingen wat je vind ik de doos.
Ondanks dat de naam veranderd van de TX3 versie blijft het koelblok even groot.
Doordat de Heatpipes direct contact maken met de CPU wordt het “gat” tussen CPU en koelblok verminderd. Dit zorgt weer voor een goede warmteoverdracht. Met zijn 17Dba op de minimale stand is het mogelijk om de koeler zo stil mogelijk te krijgen.

Specs

Zoals elke TX3 versie beschikt de koeler over een slank uiterlijk waardoor de montage met fan niets in de weg zit. Geen hoge rammodules of gave Heatsink tussen het I/O paneel en je CPU
De fan van de koeler is voorzien van de Long live sleeve bearing.
Qua gewicht valt alleen de bracket versie uit de boot met zijn 470gram tegen over de 306g van de andere versies. Zelfs inclusief de 92mm fan (73gr) komen we niet aan de 470 gram van de bracket versie

De air flow licht tussen de 15,7 en 43.1CFM (26,7 - 70.17 m3/h)
De Fan speed bij de Hyper TX3i is 800-2200 RPM (PWM) Bij de andere versies is dit ook gelijk behalve bij de Bracket versie is het 600 rpm hoger.

Uitpakken

Het uitpakken van de TX3i is een verrassend iets. Wanneer je de doos beetpakt voelt deze al licht aan en word bevestigd door de grote foambumper om de koeler.
Deze zit stevig in het foam gedrukt en word bijna geheel erin geplaatst.
Dit alles zit afgesloten met een klein plak doosje op de maat van de doos.

Wat vinden we bij deze koeler geleverd behalve de koeler en de 92mm fan. Die overigens op elke versie gelijk is.
In het doosje vinden we de volgende onderdelen:

• Het boekje van de Hyper TX3i
• Installatie boekje hoe we de koeler moeten installeren en de pootjes kunnen veranderen
• 4 schroefjes om een extra (niet bijgeleverde) 92mm fan te kunnen monteren.
• 2 beugeltjes die ook nodig zijn voor de 2de montage van de extra fan.
• De welbekende Cooler Master koelpasta spuitje
• Schuimrubberplakjes die ter bescherming over de extra schroefjes geplakt kunnen worden zodat je het koelblok niet beschadigd.
• Een Zakje anti eetbaar spul.

Wat er nog wel in had mogen zitten maar dit is puur extra. Een pwm splitter zodat je zonder extra kosten de 2de fan kan aansluiten.

Montage

Voor het monteren van het koelblok hoef je geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben.
Volg het boekje en je klikt hem met 4 x drukken vast op je CPU/moederbord. Let van tevoren op welke socket je hebt. Pas hier de 4 pootjes op aan. De stand voor de 1366/ 755 en de overige 115X serie. De schroefjes gaan makkelijk door de gaatjes en draaien moeiteloos in je koeler.
Hierdoor is het bijna onmogelijk dat je het koelblok schuin/ scheef monteert.
Na de montage van de koeler is het een kwestie van de fan erop klikken. Persoonlijk vind ik het jammer dat de kabel van de fan transparant is waardoor dit erg opvalt ten opzichte van de meeste moederborden en kasten.

Test door derden

bron: Bit-tech.net

Foto's

Hieronder nog een aantal foto's

Vergeleken met de 212X

De Hyper TX3i van Cooler Master is een kleine zwaargewicht die alles prima weet te koelen.
Helaas kon ik niet vinden tot welke heethoofd deze jongen is opgewassen.
De Hyper TX3i is wat betreft de prijs/ kwaliteit verhouding een prima koeler!
Hij zit goed stevig verpakt en er zijn voldoende accessoires mee geleverd.

Heb jij ook een Cooler Master TX3 i?

nette review! fijn dat de TX3i de naam hoog houdt
bedankt :)

[Reactie gewijzigd door Consigliere op 30 maart 2016 11:21]

Dat is een erg slanke koeler nog vergeleken met de tx3i
Klopt, maar dat wilt niet zeggen slechter of minder efficiŽnt :)