Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G9 Gaming Laser Mouse Review

chocolade-reep 9 juli 2009, laatste update op 9 juli 2009, 1.864 views

Logitech G9 Gaming Laser Mouse

Pluspunten

• Verschillende frontjes.
  • Fijn scrollwiel.
  • Extra knoppen.
  • Aanpasbaar gewicht.
  • Intern geheugen.
  • Setpoint.
  • Hoog DPI
  • Hij is heel precies.

Minpunten

• Niet meer verschillende frontjes.
  • Er komen hele kleine belletjes op.

Inleiding:

Deze review gaat over de Logitech G9 muis, dat is een muis uit de gaming serie van Logitech. Hij heeft de volgende specs:

Werkt met Windows XP en Vista.
Wordt aangesloten met USB 2.0
Dynamische wrijvingscoŽfficiŽnt (Ķk): .09**
Statische wrijvingscoŽfficiŽnt (Ķs): .14**
Aanpassingsgewicht: tot 28 g
Muisknoppen (links/rechts): 8 miljoen klikken
Muisvoetjes kun je 250 km bewegen.

Reden van aanschaf:

Een jaar geleden heb ik een tijd lang gewerkt met mijn laptop op een verhoging en dan met toetsenbord en muis daaronder, toen had ik een Logitech ultra flat tobo en een optische muis van Conceptronic. Ik was zo onder de indruk van dat tobo, ook omdat het van Logitech was, daarom wou ik ook een muis van Logitech. Toen ik dit filmpje zag was ik om: http://www.gamekings.tv/i...oetsenborden-en-een-muis/ en toen begon ik met mijn zakgeld te sparen voor de muis.
Ik heb hem besteld bij Redcoon en 4 werkdagen later kreeg ik een hele mooie doos binnen met de muis erin.

Verpakking:

Wat ik al zei, het is een hele mooie vierkante verpakking waarvan je de muis kan zien als de doos nog dicht is. De doos bestaat uit 2 driehoeken die samen een vierkant vormen. Je kunt de doos openklappen en dan zie je dat in de ene driehoek de muis zit en in de andere het extra frontje, boekjes en drivers.
Nou, meteen opengemaakt en alles aanschouwen, aansluiten en ‘muizen’.

http://img5.imageshack.us/img5/4453/1002784s.jpg http://img35.imageshack.us/img35/9092/1002783p.jpg http://img35.imageshack.us/img35/9725/1002785e.jpg

Customizen:

Dat is voor mij de grootste reden geweest waarom ik deze muis wou. Je kunt hem helemaal naar jouw wensen aanpassen.
Er zitten 2 verschillende frontjes bij ťťn grote met anti-slip-achtig materiaal, een gleuf voor je duim. En ťťn kleinere waar je minder snel zweet handen van krijgt door het ruwe materiaal. Zelf had ik er graag een combinatie van gezien, omdat ik het grotere frontje fijner vind en snel last heb van zweethandjes.

http://img35.imageshack.us/img35/9144/1002786c.jpg http://img34.imageshack.us/img34/6567/1002787.jpg http://img39.imageshack.us/img39/9111/1002788f.jpg

Wat je nog meer kan aanpassen is het gewicht, er zit een heel mooi doosje bij met 8 gewichtjes; 4 van 4g en 4 van 7g. Reken zelf maar uit hoeveel mogelijkheden dat zijn. Ik heb daar niet over te klagen, zelf heb ik er 19 gram in en dat ‘muist’ wel lekker.

Als je daar mee klaar bent kun je weer verder. Als je Setpoint (software voor instellingen van de muis) hebt geÔnstalleerd, zie je dat er nog heel veel te customizen valt. Er zitten 6 extra knopjes op. Je kan het scrollwiel naar links en naar rechts klikken. Bij je duim zitten 2 knoppen en onder de linkermuisknop zitten ook 2 knopjes. Per knop krijg je een hele lijst met allemaal opties die je die knop wilt geven. De knopjes onder de linkermuisknop zijn eigenlijk bedoelt om het DPI aan te passen maar je mag het ook een andere functie geven.
Wat je ook kan aanpassen is de kleur van het led, om het mooi te laten aansluiten mij je toetsenbord.

(Extra) knoppen:

Er zitten dus 6 extra knoppen op en dat werkt heel lekker. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik die per ongeluk ingedrukt heb. De duim knoppen zijn heel gemakkelijk te bedienen en voelen heel degelijk aan.
De 2 extra knoppen bij het scrollwiel werken ook fijn. Je tikt er zo met je vinger tegenaan, maar je moet wel kracht zetten, niet teveel, precies goed.

Dan heb je nog de laatste 2 extra knoppen, die liggen niet echt in handbereik, maar dat is ook niet nodig. Ik heb ze laten staan op DPI instellen en wordt alleen gebruikt als er iemand anders achter mijn computer kruipt, omdat ik mijn DPI zo hoog heb.

Dan heb je nog de 2 gewone knoppen en het scrollwiel. De rechter/linkermuisknop werken lekker licht met een lekkere klik. Niets op aan te merken. Het scrollwiel was wel even wennen, hij scrollt namelijk zwaar met een klik systeem, maar als je dat eenmaal door hebt wil je niet anders. Op de onderkant zit ook nog een knopje, deze zorgt ervoor dat het wieltje helemaal geen weerstand meer heeft, dat is om langs lange pagina’s te scrollen, maar in de praktijk gebruik ik dat nooit.

Setpoint:

In tegenstelling tot het progamma dat bij de G15 zit, is Setpoint erg fijn werken. Alles is heel gemakkelijk te bedienen en het ziet er goed uit.
De instellingen zijn verdeeld over 6 verschillende categorieŽn:

Basisinstellingen
Knoppen
Aanwijzer
Scrollen
Profielbeheer
Macrobeheer

In de basisinstellingen kun je instellingen doen, zoals de kleur van het led, naam van het profiel en dat soort dingen.

Bij Knoppen (je raad het al) kun je de knoppen verschillende functies geven, dat gaat heel simpel: je klikt een knop aan en je kiest de functie.

Bij aanwijzer kun je dingen doen, zoals het DPI aanpassen en in hoe grote stappen je dat wilt aanpassen. Als je dat hebt ingesteld kun je doormiddel van de door eerder genoemde knopjes het DPI aanpassen in de doorjou geselecteerde grote stappen.

Bij scrollen kun je aangeven in hoe grote stapjes je wilt dat je muis scrollt.

Onder het menuutje profielbeheer kun je al je profielen beheren, zelf weet ik niet hoe dit zit, maar je kan 5 profielen instellen op de muis. Die doet bijvoorbeeld het ene profiel de led blauw en bij het andere profiel de led geel, ook kun je de knopjes dan per profiel aanpassen. Hoe dit werkt weet ik ook niet, dat komt mede, doordat ik daar geen interesse voor heb.

Tot slot kun je bij macro’s hele toetsencombinaties instellen.

Vormgeving/bouwkwaliteit:

Nou, qua vormgeving kun je er over zeggen wat je wil, maar hij is gewoon goed. Hij ligt lekker in je hand, tenminste dat is mijn mening. Hij is ook ergonomisch.
Wat de bouwkwaliteit betreft vind ik die ook wel okť, hij voelt wel stevig aan. Het enige wat er nou wel vervelend aan is, is dat het handoppervlak van het frontje begint te bladeren, heel klein beetje hoor. Ik heb verhalen gehoord dat het heel erg is, al na 6 maanden, maar daar heb ik gaan last van. Bij mij komen er hele kleine belletjes op; 1 waar je duim ligt en 1 onder het randje. Heb ik verder nog geen last van maar hoop dat het niet erger wordt.

Geheugen:

Dat is een hele fijne feature van deze muis. Als je een heel profiel helemaal heb ingesteld (ook met macro’s enzo) is dit vooral handig. Er zit dus geheugen in de muis waarmee je de mogelijkheid hebt maximaal 5 profielen op te slaan IN de muis. Al je instellingen worden niet opgeslagen op de computer, maar op de muis. Als je dus de muis op een andere computer aansluit blijft alles nog zoals het was. Volgens mij, heb je dan ook niet eens Setpoint nodig.

Conclusie:

Maakt het je niet uit dat je een beetje veel voor een muis betaald en ben je veeleisend op muisgebeid?
Dan zou ik toch maar over deze muis na gaan denken. Je mag hem misschien niet mooi vinden (Sommige vrienden van mij vonden hem niet mooi) maar toch, hij is echt heel fijn. Er is bijna overal over nagedacht. (behalve linkshandige frontjes.)

• Logitech G15V2
  • Logitech ultra flat
  • MSI P45 Platinum
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech G9 Gaming Laser Mouse?

Heb hem ook, erg fijn in gebruik. Looks zijn ok vind ik persoonlijk ookal vinden veel mensen het ding afstotelijk. Mousepad is belangrijk voor het gevoel erbij (heb zelf een fUnc ArcheType 1030), kies die met zorg (zoals bij elke 'game' muis).

De service die Logitech voor deze muis biedt is erg goed te noemen. Als je ooit je voetjes of je frontjes 'versleten' hebt, kan je ze gewoon aanvragen bij Logitech dan liggen ze binnen een paar dagen gratis (!) op de mat. Aanvragen van reserveonderdelen is alleen niet zo makkelijk te vinden op de website.

Afwezigheid van andere soorten frontjes is jammer, had daar meer van verwacht. Muis is nu een flinke tijd op de markt en pas een paar maanden geleden zijn eindelijk andere soorten frontjes op de markt. Die zijn (behalve dat ze vrij lelijk zijn) ook niet te krijgen in Nederland, dacht ik.
Ja! Laat eens zien, ik heb alleen die frontjes gezien vaar je zoon foto op kan laten maken. Of bedoel je dat?
Ik bedoel inderdaad die custom grip, en vroeger (nu niet meer?) had nog een paar grips met wat standaard plaatjes.
Bij mij laat dat hele soft-laagje los met die muis. Ook loopt het muiswieltje niet 100% lekker meer. Ik heb in totaal 4 verschillende logitech muizen gehad met allemaal dat microscroll wieltje (2x MX revolution, VX revolution en G9).

Beide MX revolution muizen zijn kapot gegaan na een half jaar, waarbij de accu verrot was en het muiswieltje niet meer goed functioneerde.

De VX revolution werkt nog steeds prima en werkt op 2 AAA batterijen die zo ongeveer 3-6 maanden meegaan. Alleen het rubbertje van het muiswieltje heeft los gelaten en liet het muiswieltje vastlopen. Heb daarom het rubbertje eraf geknipt. Na bijna 2 jaar in bezit werkt de rest van de muis nog prima.

De G9 heeft nu dat het zachte laagje van de "dikke" cover los laat. Tevens begint ook weer het muiswieltje kuren te krijgen: soms draait ie niet soepel. Het draad is echter wel aardig soepel maar had nog wel wat soepeler gemogen want hij irriteert me soms.

Kortom... dat scrollwieltje is bij mij altijd op een of andere manier vroeg of laat vaag gaan doen. Beetje jammer, want het zijn wel hele handige wieltjes en nu ik ze eenmaal ken kan ik niet meer omgaan met muizen zonder zo'n wieltje.

offtopic:
"chocoladereep".... wat een naam... :P

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 juli 2009 14:58]

Heb jij wat tegen mijn naam!!?? :9

Maar even serieus, hoelang had jij die G9 al toen hij mankementen begon te vertonen?
Er hangt een soort van folie rond dat het 'fluweelachtiger' doet aanvoelen maar komt er in verloop van tijd volledig vanaf, dit heb ik bij mijn mx laser al. Ik snap niet dat logitech hier nog steeds hetzelfde materiaal voor gebruikt maar voor de rest nog steeds de beste muis die er is.

Mvg
Ja, gelukkig heb ik er nog geen last van, maar mocht het zo zijn dat het zich uitbreid meld ik het wel even.
Is dit een vinger muis, of een muis waar je je hele hand op kan laten rusten?
Een volwaardige muis waar je je hele hand op kan laten rusten.

[Reactie gewijzigd door chocolade-reep op 9 juli 2009 15:58]

Nette review hoor, en idd een hele fijne muis. Ik heb 'm gekocht voor het gamen (voornamelijk fps) en daar het gewicht exact op aangepast zodat ie licht en dus snel te bewegen is. On-the-fly DPI aanpassen is ook erg nuttig, zodra ik ga snipen even DPI wat lager zodat je minder 'trilt', daarna DPI weer hoger zodat je snel kunt reageren.
Helaas niet symmetrisch :( (zegt een linkshandige)