Cooler Master Hyper TX3 Review

DaveyYxx 8 juli 2009, laatste update op 8 juli 2009, 936 views

• Compleet gelevert
  • Pushpins
  • Koelprestaties
  • Uiterlijk

Minpunten

• Het installeren van de fanclips is onduidelijk
  • De koelpasta is erg slecht
  • Lelijke stickers op de kabel van de koeler.

Geluidsproductie (min) Score: 5

Processor: Q6600
Moederbord: P35 Neo-f
Geheugen: 4GB Team Elite 800Mhz
Videokaart: XFX 9600GT
Kast: Antec Three Hundred.
Koeler: Scythe katana 2
De koeler zal ik testen tegenover de Schythe katana 2.
De rest is niet relevant.

Whats in the box?
Ja, wat krijg je er nu allemaal bij? Word de koeler compleet gelevert of missen er veel dingen.
Dit zit in de doos:

- De koeler
- Een 92mm PWM fan ( Pulse-Width modulation)
- De handleiding
- Pushpins voor montage van S775 én S1156
- Montage voor amd sockets AM2 (+)
- Fanclips
- Schroefjes
- Garantie papiertje
- En Cooler Master koelpasta

Compleet dus

De eerste indruk.

De koeler kwam binnen en het eerste wat ik dacht, klein! Hij is lekker compact maar toch koelt hij goed. De verpakking is erg goed bedacht en met 1x een sticker losknippen heb je zo de koeler uit zijn verpakking. Ideaal dus. Toen kwam ik bij het monteren van de fan. Dat ging wat moeizaam. Dus ik pakte de handleiding erbij, maar daar kon ik niet veel uit opmaken. Dat is natuurlijk een minpunt. Toen kwam ik bij google. Na wat plaatjes kijken was het eigelijk heel erg simpel. Een fout van mij dus. Toch blijft het wat jammer dat het niet goed beschreven staat in de handleiding. Ook is de koeler erg goed afgewerkt. Daar heb ik niets op aan te merken.

De Hyper TX 3 nader bekeken.

De koeler is erg goed afgewerkt. De lamellen zijn niet buigbaar, bij de Katana 2 kun je deze heel erg makkelijk buigen waardoor ze snel scheef staan. Op de fan zitten 4 rubbertjes om onnodige herrie tegen te gaan. De heatpipes zijn ook netjes afgewerkt maar in de bochten zie je wel wat oneffenheden, niet een minpunt vind ik. De koeler maakt ook gebruik van Direct touch. Dit betekend dat de heatpipes de cpu direct aanraken. Kortom, de koeler is erg goed afgewerkt.

Specificaties.

Alle gangbare sockets worden ondersteunt.
Intel: 775 en 1156. Geen 1366, dit vind ik geen nadeel. Deze koeler is namelijk helemaal niet bedoelt voor de i7. Een i7 vraagt om een high end koeler en deze koeler is met zijn prijs ~15 euro bedoelt voor een midrange systeem.

Amd: AM2 AM3, 754, 939, 940. Ook hier ontbreekt niets.

Heatpipes: Op de koeler zitten 3 heatpipes. Zij maken gebruik van direct contact, de heatpipes raken de processor dus meteen aan.

Gewicht: 470 gram. Gelukkig niet zwaar waardoor de pushpins makkelijk zijn te gebruiken.

Afmetingen: 90 x 51 x 139mm. Dit is niet groot voor een koeler met deze prestaties. Maar toch een stuk groter dan de standaart koeler.

Geluid. 17db- 35db. Dit is echt heel stil. De koeler is naar mijn mening niet te horen. Behalve als hij op 100% draait dan is het geluid erg vervelend en maakt hij veel lawaai. Maar onder het gamen hoor je niets.

De Assemblage.

Dit vind ik een groot pluspunt van de koeler. De koeler installeren werkt erg simpel. Voor intel werkt het met pushpins wat voor deze koeler totaal geen probleem is. Omdat deze erg licht is zijn pushpins totaal geen probleem. Het werkt véél makkelijker dan bij de Katana 2. Deze werkt met pushpins maar daar zitten de lamellen van de koeler in de weg waardoor je er bijna niet bijkomt. De fan installeren bij de Katana 2 is zelfs nog een stuk lastiger dan bij de Hyper TX 3. De fan installeren is ook wel vreselijk vervelend. Dit komt omdat de handleiding totaal niet duidelijk is. Na veel proberen is het wel gelukt en zit de fan stevig vast. Maar toen ik de koelpasta ging aanbrengen kwam het volgende probleem. De koelpasta is ronduit slecht! Het versprijd heel erg slecht en het was dus een hele klus om het goed er op te krijgen. Toen ik de koeler voor de eerste keer had geinstalleerd had ik wat rare temps. 2 Cores waren ~55 graden en 2 cores ~65 graden (stressed). Dit kwam omdat ik de koelpasta tóch niet goed had uitgesmeerd. Na een 2de poging kreeg ik veel betere temps.

Geluidproductie.

Ik heb géén meet apperatuur hiervoor. Maar hier kan ik wel wat nuttigs over zeggen ;).
De koeler is een stuk stiller dan de Katana 2. Maar als de koeler op 100% draaid maakt deze een stuk meer herrie dan de Katana 2 op 100%. Idle is de Katana 2 hoorbaar, de TX 3 niet. Dat deze informatie wat vaag is weet ik. Maar ik hoop dat het duidelijk is dat de TX 3 een stille koeler is!

De prestaties.

De temperaturen zijn gemeten met Realtemp en er is gestressed met Prime 95. Ik heb Prime 95 een nacht laten draaien bij allebei de koelers de hoogste waardes staan in de grafiek. Getest met een Q6600 op 2,4GHZ

De Hyper TX 3

De Katana 2

Geweldig! Echte top temperaturen! Dit had ik niet verwacht voor een koeler van ~15 euro. Cooler Master heeft een top koeler neergezet in het budget segment.

Conclusie.

Cooler Master heeft het waar gemaakt. Een koeler die geweldige prestaties levert, makkelijk is te installeren en het beste van alles. Erg goedkoop is! Kortom als je nu een boxed intel koeler gebruikt en wilt overclocken of je processor een lekkere koele zomer gunt, Ga dan voor de Cooler Master Hyper TX 3!

• Q6600
  • P35-Neo F
  • 4GB team elite 800mhz
  • Antec three hundred
  • Scythe katana 2
  • Windows Vista

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3?

Fijn dat de koeler zo goed presteert!
In je tabel ontbreekt alleen core4 in de stress test.
Daarnaast is je plaatje wel erg groot en wordt daarom niet goed weergegeven. Wellicht handig om deze wat te verkleinen....
Een tip voor je grafieken: maak de schaalverdeling op de assen voor beide gelijk. Dan is het makkelijker om in een oogopslag de belangrijkste informatie er uit te halen.
Het is misschien ook handig om de kopjes groter / vetter te maken zodat ze duidelijker zijn.

Verder een goede review!

[Reactie gewijzigd door karstjan op 8 juli 2009 15:17]