Specificaties 2,4" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Curve 8900 Zwart Review

Leekah 6 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 7.639 views

BlackBerry Curve 8900 Zwart

Pluspunten

• Lange batterijduur
  • Mooi toestel
  • Zeer stabiel
  • Perfecte integratie zakelijke mail/agenda/contacten
  • Goede ondersteuning
  • Leuke spelletjes
  • Gebruik van Documents To Go

Minpunten

• Geen UMTS
  • Browser zou de pagina's beter moeten kunnen weergeven.
  • Het kan in eerste instantie ingewikkeld lijken om de BlackBerry te activeren.
  • Je hebt een speciaal BIS of BES abonnement nodig voor het gebruik van de BlackBerry.

Orientatie en Aankoop
Ik heb lange tijd uitgekeken naar de BlackBerry 8900, ik heb 'm al even mogen proberen toen de codenaam nog Javelin was in plaats van Curve en dit maakte mij zeer enthousiast. Zakelijk gebruikte ik de BlackBerry 8310 al geruime tijd en ik ben een grote fan geworden van het BlackBerry OS. Om een opvolger aan te schaffen was voor mij dan ook de logische keuze, dit ging uiteraard om de BlackBerry 9000 of de BlackBerry 8900. Aangezien ik via het personeelsaanbod van mijn werkgever de 8900 gratis kon krijgen bij mijn zakelijke abonnement was deze keuze makkelijk gemaakt. Na lang uitstel was het eindelijk zover en kon ik afgelopen januari mijn 8900 in ontvangst nemen.
Ondertussen heb ik het toestel ruim een half jaar in gebruik en dit bevalt me nog steeds prima.

Uiterlijk en functionaliteit

Ik vind het uiterlijk van de 8900 erg mooi. Hij is klein, dun en stylish. Aan de voorkant zit een redelijk groot scherm, het qwerty-toetsenbord en de trackball. Aan de achterkant de 3,2 MP camera. Onder de batterijklep zitten de geheugenkaart en de simkaart. De geheugenkaart kan gewisseld worden terwijl het toestel aanstaat. Dit vind ik een grote pré.

Het toestel ligt prettig in de hand en typt als vanouds perfect. Het is een redelijk klein qwerty-toetsenbord waar alle benodigde functies op zitten. Je kan de cijfers en leestekens activeren door de alt-toets in te drukken, je kan hoofdletters typen door middel van de 'aA'-toets. Wel merk ik dat, in tegenstelling tot bij mijn oude 8310, het typen lastiger is als mijn nagels langer zijn, op die momenten glijden mijn nagels te snel weg. Voor mannen zal dit over het algemeen niet veel uitmaken, voor vrouwen kan dit nog wel eens lastig zijn. Gelukkig ben ik niet het type voor lange nagels.
Met dit toetsenbord kan ik lekker snel en efficient mijn zakelijke e-mails behandelen op de momenten dat ik niet op kantoor ben. De trackball werkt erg prettig, ik blijf dit een ideale manier vinden om te navigeren in zowel het toestel als bijvoorbeeld de webbrowser.

Features
BES en BIS
Ik zal eerst, voor de mensen die niet weten hoe de BlackBerry werkt een beknopte uitleg plaatsen. Een BlackBerry kan gebruik maken van BES en/of BIS.

BES:
Dit staat voor BlackBerry Enterprise Server. Deze server zorgt ervoor dat de BlackBerry's geintegreerd worden in het e-mailsysteem van een organisatie. Er zijn versies voor Microsoft Exchange, Lotus Domino en Novell Groupwise. De meeste grotere bedrijven die gebruik maken van een BES hosten deze zelf, het is echter ook mogelijk om dit bij een derde partij te laten doen.
De BES zorgt ervoor dat elke mail, elk agendapunt, elke contactpersoon, etc. automatisch wordt gepusht naar de BlackBerry. Om te kunnen identificeren naar welke BlackBerry welke zaken gepusht moeten worden heeft elke BlackBerry een unieke PIN. Ook is het mogelijk om het normale internetverkeer te leiden via de bedrijfsservers waardoor bijvoorbeeld ook een intern intranet benaderd kan worden via de browser van de BlackBerry.

BIS:
Dit staat voor BlackBerry Internet Service. Dit zorgt ervoor dat gebruikers ook e-mail kunnen ophalen via POP, IMAP of OWA (Outlook Web Acces). Deze dienst loopt via servers bij RIM en zorgt ervoor dat indien de e-mailaanbieder dit ondersteunt de e-mail ook wordt gepusht naar de telefoon. Indien dit niet mogelijk is zal het toestel om de zoveel tijd een zogeheten 'poll' uitvoeren. Dit houdt in dat het toestel zelf controleert of er e-mail beschikbaar is.

Ik gebruik mijn BlackBerry zowel met een BES als met BIS. De activatie van mijn toestel op de BES was zo gedaan. Je kan dit op twee manieren doen, wireless doormiddel van een toegangscode of via de BlackBerry Desktop Manager. Ik heb voor de tweede manier gekozen aangezien ik de BlackBerry Desktop Manager geinstalleerd heb staan op mijn zakelijke PC en dit dus direct kon uitvoeren. De activatie gebeurde binnen 2 minuten waarop automatisch alle belangrijke zaken gepusht werden (en worden) naar mijn telefoon. Het mooie van het gebruik van de BES is dat alle instellingen die op mijn vorige toestel stonden ook automatisch op dit toestel zo worden ingesteld. Ook als ik het toestel een keer wil 'wipen' (terugzetten naar de fabrieksinstellingen) kan ik 'm weer activeren en lijkt het net alsof dit nooit gebeurd is. Ik beschik weer over alle instellingen inclusief zaken als browserhistorie.

Na het activeren van de BES heb ik ingelogd op de BIS-pagina op internet van mijn provider. Hier heb ik automatisch de melding gekregen dat ik een nieuwe BlackBerry heb en kon ik dus ook gelijk mijn device switchen. Vervolgens zijn de instellingen (servicebooks) gelijk naar mijn toestel gestuurd en was alles weer ingesteld zoals ik het wilde.

Het activeren van BIS kan ook via het toestel zelf. RIM biedt een pagina aan die geschikt is voor het browsen op een toestel waardoor je je ook onderweg hiervoor kan aanmelden maar ook nieuwe e-mailadressen kan toevoegen.

Ik vind de BlackBerry ideaal voor mijn e-mail. Ik ben af en toe en work-a-holic dus ben sowieso erg blij dat ik altijd op de hoogte blijf van de zaken op mijn werk. Daarnaast is het ook erg handig, als er iets tussendoor komt of ik ben onderweg naar een meeting en ik weet de precieze locatie niet meer kan ik altijd op mijn BlackBerry kijken omdat alles volledig met elkaar geintegreerd is. Ik ben zelf van mening dat het werken mét een BlackBerry efficienter werkt.

Camera
De camera van de BlackBerry is niet van uitmuntende kwaliteit. Wel beschikt de BlackBerry over een flitser waardoor ook in donkere ruimtes redelijk leuke snapshots gemaakt kunnen worden. Ook merk ik dat de camera van de BlackBerry geweldig scherpe foto's maakt als het gaat om structuren (van dichtbij). Dit zorgt voor interessante foto's die leuk zijn om bijvoorbeeld als achtergrond te gebruiken. Ik gebruik zelf de camera van de BlackBerry eerder als zaklamp dan als camera maar als ik bijvoorbeeld een dag naar een festival als ParkPop ga of gezellig met wat vrienden in de kroeg zit is de camera goed genoeg om leuke momenten vast te leggen. Zie onderstaande twee voorbeelden voor een foto van dichtbij en op afstand.

Batterij
Een groot voordeel van de BlackBerry is de batterij. Deze gaat zeer lang mee, op het moment dat ik 'm zakelijk intensief gebruik moet ik mijn BlackBerry na een dag of 3,4 aan de oplader hangen. Hierbij heb ik een voortdurende verbinding met internet, bel ik regelmatig, maak ik foto's, filmpjes, luister ik muziek en nog heel wat andere zaken. De BlackBerry is de enige smartphone in mijn ervaring die naast uitgebreide functionaliteiten ook over een uitstekende batterijduur beschikt.

Stabiliteit
Het BlackBerry OS is zeer stabiel. Ik gebruik regelmatig cutting edge beta's en zelfs daarmee zijn bijna geen problemen te vinden. Het kan wel eens voorkomen dat de BlackBerry wat kleine problemen veroorzaakt, dan is het een kwestie van het uitvoeren van een zogeheten batterypull (eruit halen van de batterij en er weer in stoppen) en het probleem is opgelost. Het prettige hieraan is dat er bij de BlackBerry een verschil zit tussen het uitzetten van het toestel en het geven van een batterypull/soft reset. Op het moment dat ik het uit zet wordt alleen de stroom uitgeschakeld. Het opstarten van het OS gebeurd daarna binnen 3 seconden. Ik hoef dan enkel nog mijn pincode in te voeren. Je zou dit eigenlijk meer kunnen vergelijken met het op standby zetten van een PC.
Op het moment dat ik een batterypull uitvoer wordt het geheugen opgeschoond en worden processen beeindigd die eventueel problemen veroorzaken. Het OS start helemaal schoon op. Dit kan ongeveer 2 minuten duren en daarna zijn 90% van eventuele problemen die kunnen voorkomen opgelost. Dit zou je meer kunnen vergelijken met het opnieuw opstarten van een PC.
Ik vermoed dat ik ongeveer 1 keer per maand een batterypull uitvoer. Tegenwoordig heb ik hier de applicatie Quickpull voor zodat ik de batterij er niet meer fysiek uit hoef te halen.

Geluid
Het geluid is voor een telefoon prima. Ik luister zelf veel metal en zelfs als ik het geluid voluit zet heeft hij geen problemen met de bas. Uiteraard is het niet te vergelijken met het geluid wat uit een Harman Kardonset komt maar vergelijk het met het geluid wat uit simpele goedkope computerboxjes komt. Het voordeel aan de BlackBerry voor mij is dat ik, als ik mijn headset vergeten ben, toch muziek kan luisteren door te kiezen voor Activate Handset. Hierbij kan je de telefoon tegen je oor houden alsof je aan het bellen bent en gewoon de muziek horen zonder anderen tot last te zijn ermee.

GPS/Bluetooth
Zoals ik ook in een van mijn vorige reviews schreef, ik ben geen grote gebruiker van GPS en Bluetooth. Voor deze review heb ik kort wat dingen uitgetest.
Voor het testen van GPS heb ik Google Maps geinstalleerd. Ik kreeg, terwijl ik binnen zat, binnen enkele seconden een fix waarbij hij de locatie goed weergaf. Na enkele seconden echter sprong het blauwe balletje over naar een hele andere locatie waarbij het leek alsof hij geen GPRS meer gebruikte maar de GSM-masten. Al met al is het denk ik goed genoeg om te navigeren te voet.
Voor het testen van Bluetooth heb ik gekeken of hij mijn G1 kon vinden en hiermee een partnership aan kon gaan. Dit ging zonder enige problemen.

GPRS vs UMTS
De BlackBerry 8900 is een van de weinige smartphones tegenwoordig die niet beschikt over UMTS. Nou beschik ik zelf ook over een UMTS-telefoon maar dat laat ik buiten beschouwing tijdens deze review. Aan het gebruik van GPRS zie ik voordelen en nadelen.
voordelen:
  • Langere batterijduur
  • Snel genoeg voor e-mail
  • Betere nationale en internationale dekking
nadelen:
  • Langzamer internet
  • Ik ga ervanuit dat GPRS in de toekomst uitgefaseerd zal worden dus, minder lange ondersteuning.
Op dit toestel is GPRS absoluut geen nadeel, zelfs tijdens het browsen niet. Voor e-mail maakt het sowieso niet uit omdat elke e-mail wordt gecomprimeerd op de servers van RIM. Voor het browsen merk je natuurlijk wel dat het een stuk trager is, toch kan ik de tweakers.net frontpage openen in ca. 25 seconden. Na 10 seconden kan ik gewoon al alles lezen dus dat is een acceptabele snelheid. Voor het openen van bijlagen geldt dat ik een gemiddeld document binnen 5 seconden kan openen.

Standaard software
internet
Ik heb het net al even gehad over de snelheid van het internet. Wat ik naast de snelheid belangrijk vind is dat pagina's goed worden weergegeven. Hiermee heb ik wisselende ervaringen. Om weer terug te komen op het bekijken van tweakers.net, de artikelen en de pagina's zijn goed te lezen. Wel worden de menubalken bovenaan en links van de site erg lelijk weergegeven. Daarnaast komt het regelmatig voor dat als ik reacties bij artikels probeer te lezen de BlackBerry aangeeft: "Request entity too large'. Dit komt voornamelijk voor bij de artikels waarbij bijvoorbeeld de standaard iPhone vs een ander toestel discussies op gang komen met honderden reacties die eigenlijk allemaal hetzelfde weergeven. Over het algemeen gebruik ik de BlackBerry browser voor het snel zoeken op Google en internetbankieren.

BlackBerry Maps
Een verschrikkelijk slechte maps applicatie in mijn ervaring. Ik zou iedereen aanraden om Google Maps te installeren.

SMS/MMS
Het is bij de BlackBerry mogelijk om ervoor te kiezen de SMSjes/MMSjes weer te geven in de algemene berichteninbox waar ook alle mails terechtkomen of in een aparte inbox. Ik heb er zelf voor gekozen om ze in een aparte mailbox weer te geven aangezien ik nogal veel zakelijke mail ontvang. Daarnaast wordt er als je deze keuze maakt met een apart icoontje aangegeven of het een e-mail of een SMS is.

Docs To Go
Ik weet niet of dit providerafhankelijk is maar op mijn BlackBerry 8900 staat standaard Documents To Go geinstalleerd. Dit is niet de full edition maar een basiseditie die goed genoeg is voor het gebruik op de mobiele telefoon. Ik gebruik deze applicatie met name voor het openen van Excel, PowerPoint en Word documenten die ik ontvang via de e-mail. Het bewerken van Excel en PowerPoint documenten vind ik zelf niet ideaal via Documents To Go, daarvoor zou ik de full edition aanraden.

Games
Er zijn een paar games standaard meegeleverd met de BlackBerry die een leuk tijdverdrijf zijn.
BrickBreaker:
Iedereen kent dit spel wel, al is het in duizenden verschillende namen te vinden. Je bestuurt een pad met je trackball en moet daarmee ervoor zorgen dat een balletje de blokjes kapot maakt en niet valt. Grappig, snel te spelen en handig in de trein.

Word Mole:
Boggle maar dan engelstalig. Ook erg leuk om snel even te spelen.

Texas Hold'em King 2:
Moet eerlijk bekennen dat ik dit nooit gespeeld heb. Niet mijn type spel, voor mensen die ervan houden vast erg leuk. Hetzelfde geldt voor de andere twee games die erop staan, namelijk, Sudoku en Klondike.

BlackBerry Messenger
Een erg handige applicatie voornamelijk. Je kan hiermee communiceren met andere mensen die over een BlackBerry beschikken. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is de BlackBerry PIN van iemand anders (en uiteraard toestemming van degene die je probeert toe te voegen). Handig voor zakelijk gebruik, leuk voor persoonlijk gebruik.

Een zeer uitgebreide smartphone, met name geschikt voor zakelijk gebruik. Absoluut aan te raden voor mensen die een oplossing zoeken om hun zakelijke desktop te integreren met de telefoon of veel mailen. Minder aan te raden voor mensen die veel willen internetten of graag mooie foto's maken.

Heb jij ook een BlackBerry Curve 8900 Zwart?

Btw, je hebt geen speciaal abonnement nodig. Ik gebruik de bold zonder speciaal abonnement en het enige is dat je geen email kan laten pushen. Echter als je GMail gebruikt dan is hier een speciale applicatie voor die zelf kan pushen zonder een BIS
Klopt, maar ik ga ervanuit dat de meeste mensen een BlackBerry zullen gebruiken om gebruik te kunnen maken van BIS of BES. Hier zijn uiteraard uitzonderingen in.
Goede review! Gebruik het toestel zelf ook en kan me goed vinden in jouw bevindingen!

Als navigatie zou je bijvoorbeeld nav4all kunnen gebruiken. Werkt erg goed maar heeft een groot nadeel. Het heeft internet nodig om te kunnen functioneren. Dat vind ik dan ook direct het grootste nadeel van een BB. Geen goede navigatie welke de kaarten op je toestel heeft staan...

Gebruik zelfs overigens Opera als webbrowser maar dat zul jij ook al wel doen ;)
Thanks! Navigatie heb ik niet nodig in principe. Ik gebruik de fiets, mijn benen of de trein en dan heb je aan Google Maps voldoende. ;-)

Opera gebruik ik niet maar dat komt omdat ik de G1 heb die een veel betere browser heeft. ;-)
Fijn toestel idd...ben van een SE Xperia geswitched naar een 8900. Geen moment spijt gehad! Geniet elke dag van de gemakken van de 8900.