T-Mobile G1 Zwart Review

Leekah 19 maart 2009, laatste update op 19 maart 2009, 2.690 views

T-Mobile G1 Zwart

Pluspunten

• Stabiel
  • Snel
  • Veel applicaties en mogelijkheden
  • Geen stylus
  • Qwerty-toetsenbord
  • Open Source

Minpunten

• Batterijduur
  • Applicaties enkel op te slaan op interne geheugen
  • Nog geen betaalde applicaties
  • Geen mogelijkheid tot maken screenshots zonder root

Orientatie & aankoop
Het besturingssysteem Android heb ik langere tijd met veel interesse gevolgt. In eerste instantie omdat ik zelf een fervent Linuxgebruiker ben en een grote interesse heb voor Open Source producten. Toen het besturingssysteem steeds verder ontwikkeld werd begon ik het ook écht interessant te vinden voor het dagelijks gebruik.
Mijn eerste kennismaking met Android was op mijn oude Windows Mobile toestel, de HTC TyTN II. Ik heb hier Android op geinstalleerd toen het nog volop in ontwikkeling was. Ik kon er toen nog niet mee bellen en er waren weinig functionaliteiten. Wel viel de stabiliteit van het besturingssyteem me op en dit sprak mij erg aan na jaren lang met het minder stabiele Windows Mobile gewerkt te hebben.

Toen de eerste foto's van de G1 beschikbaar kwamen was ik hier echter niet enthousiast over. Ik vond het toestel op de foto's zeer lelijk en besloot op dat moment het wel in de gaten te houden maar dat ik waarschijnlijk op de opvolger zou wachten. De eerste keer dat ik het toestel in het echt zag viel het me echter alles mee.

Uiteindelijk heeft de stabiliteit van het besturingssyteem, de integratie met de Googleproducten en het uiterlijk de doorslag gegeven voor mij om het toestel aan te schaffen.

Ik heb het toestel in combinatie met een T-Mobile abonnement gekocht.

Uiterlijk en functionaliteit
Het uiterlijk van het toestel sprak me, zoals ik hierboven al aangaf niet direct aan. De foto's die ik ervan zag gaven geen goede indruk van het toestel, het deed me erg aan de Sidekick denken (in Nederland uitgebracht als HipTop). In het echt is het niet het meest stijlvolle toestel maar ik vind het niet lelijk.
Het scherm schuift open door een soort scharnier, hierdoor schuift hij niet helemaal recht open. Dit sprak mij erg aan, het ziet er enigzins retro uit maar daar hou ik wel van. Ook voelt het openschuiven erg stabiel en stevig.
In de doos van het toestel zit een stickervel meegeleverd. Ik zal deze zelf niet gebruiken maar dit kan erg interessant zijn voor mensen die hun toestel een ander uiterlijk willen geven. Het zijn geen lelijke stickers.

Het toetsenbord werkt erg prettig. Het is een qwerty-toetsenbord waarvan de toetsen precies groot genoeg zijn en ook precies ver genoeg uit elkaar staan om snel en blind te kunnen typen. Doormiddel van de ALT-functie kunnen speciale tekens zoals !, $ en % getypt worden. Aan de rechterkant van het toetsenbord zit een verhoging, in eerste instantie verwachtte ik dat ik dit niet prettig zou vinden, ik merk echter dat het een ondersteuning geeft tijdens het typen die erg fijn werkt.
Als het scherm ingeschoven zit kunnen er nog maar 6 knoppen gebruikt worden. Dit gaat om de telefoonknop, de thuisknop, de terugknop, de uitknop, de menuknop en een trackball.

De simkaart zit onder het batterijklepje. Ik vond dit iets minder, ik was er aan gewend geraakt dat bij mijn vorige toestel de simkaart op een andere plek zat, op deze manier hoefde je de batterij er niet uit te halen op het moment dat je de simkaart wilt wisselen (iets wat ik regelmatig doe). Ook voelt bij de G1 het achterklepje niet helemaal stevig aan, hij is vrij moeilijk te verwijderen en ik heb het gevoel dat ik 'm breek.
De plek waar de geheugenkaart in kan zit mooi weggewerkt in de verhoging naast het qwerty-toetsenbord.

Features
Camera
De G1 beschikt over een 3.1 MP camera. Van de camera moet niet meer verwacht worden dan wat basisfunctionaliteit. Met daglicht kunnen er redelijke foto's gemaakt worden, is het echter iets donkerder dan gaat de kwaliteit zeer snel achteruit.

Geluid
Het geluid is goed. Je moet het natuurlijk niet vergelijken moet goede boxen of zelfs het geluid van een standaard televisie maar het is prima om een muziekje te luisteren, te genieten van achtergrondgeluiden, muziek bij games of andere applicaties en handsfree te bellen.

Snelheid
Wat ik ideaal vind bij de G1 is dat aan de hand van de applicaties die je gebruikt en het geheugen die applicaties nodig hebben wordt bepaald of applicaties op de achtergrond moeten blijven draaien en meer of minder recourses nodig hebben. Hierdoor blijft het toestel erg snel en reageert direct op hetgeen ik wil. Een verademing na het gebruik van Windows Mobile dat toch minimaal 1 keer per dag een soft reset nodig had. Mijn G1 heeft momenteel een Up time van 33 uur, ik heb 'm uitgezet om m'n simkaart te verwisselen, verder is dit niet nodig geweest.

Touchscreen
Over het touchscreen ben ik erg te spreken. Het is een capacitief touchscreen en dit werkt sowieso al erg prettig. Het reageert snel op aanraking en je hoeft niet te hard te drukken om de juiste reactie te krijgen. Je krijgt bij het toestel een schoonmaakdoekje geleverd, op deze manier kan je de vlekken er snel weer vanaf halen.

GPS
Ik gebruik GPS niet erg vaak. Ik heb geen rijbewijs dus zal niet vaak navigatie gebruiken. Ik vind het echter erg handig in combinatie met Google Maps als ik bepaalde nieuwe locaties moet vinden. Ik krijg vrij snel een fix (binnen 30 seconden) en heb zelfs enkele malen op kantoor een fix gekregen, dat had ik nog nooit eerder meegemaakt. Op het moment dat ik geen fix krijg (voornamelijk binnen) wordt de locatie alsnog zeer goed bepaald aan de hand van de GSM-masten.

Bluetooth
Ik ben ook geen bluetoothgebruiker, nooit geweest en zal ik ook nooit worden. Het is interessant om te vermelden dat, hoewel de G1 op dit moment nog geen A2DP-ondersteuning heeft dit met de volgende major update (cupcake) wel zo zal zijn. Dit hoeft dus geen reden te zijn om de G1 niet aan te schaffen.

Batterij
De batterijduur is matig te noemen. Uiteraard hangt het erg af van het gebruik, de standbytijd is erg hoog maar bij bellen, internet, gebruik van applicaties etc. gaat de batterijduur erg snel zakken. Voor mij is dit niet heel erg aangezien ik de G1 op kantoor altijd aan de oplader heb hangen dus ik kan 'm altijd gebruiken als ik 'm nodig heb en heb nog nooit zonder gezeten. Als je echter geen oplader tot je beschikking hebt maar 'm toch erg intensief gebruikt kan dit een groot nadeel zijn. Het is voorgekomen dat mijn G1 binnen 4 uur bijna leeg was.

Standaard Software
internet
De standaardbrowser op de G1 werkt erg prettig en als een volwaardige browser. Ik ben nog geen pagina tegengekomen die niet perfect wordt weergegeven en de zoomfunctie werkt erg intuitief. Het gemis van multitouch kan voor sommige mensen als een nadeel worden ervaren, voor mij is dit echter niet zo want ik vind dit niet prettig werken.
Sites met pop-ups worden op een prettige manier weergegeven (geen reclame pop-ups maar gewenste pop-ups). De pop-up komt in een layer over de huidige pagina en is ook weer makkelijk af te sluiten door op het kruisje te drukken of op de terugknop.
Als de browser opgestart is kan je door te typen gelijk een site invoeren of een Google zoekopdracht uitvoeren. Er zijn meerdere windows te openen met een maximum van 8. Bij normaal gebruik zal dit meer dan genoeg zijn.

e-mail
Je kan de G1 alleen activeren met je Gmailaccount. Dit kan door in te loggen met een al bestaande Gmailaccount of een nieuwe aan te maken. Je hoeft maar eenmalig in te loggen en daarna blijf je ingelogd. De Gmailaccount wordt voortdurend online gesynchroniseert met je Gmail. Hierdoor beschik je voortdurend over de meest recente e-mails.
De Gmailapplicatie op de G1 werkt vrijwel hetzelfde als Gmail op de PC. Je hebt al je e-mails, je kan ze een ster geven, verwijderen, verplaatsen naar mappen, labels toevoegen etc.

Naast je gmail kan je ook andere e-mailadressen toevoegen. Deze e-mailadressen kunnen gebruiik maken van IMAP4 of POP3.

Synchronisatie
Het is niet mogelijk om de G1 te synchroniseren via een computer. Alles gaat via internet en wordt direct met je Google-acount gesynchroniseerd. Dit gaat om e-mail, agenda, contacten etc. Er is vrijwel geen vertraging te merken, op het moment dat ik een contactpersoon toevoeg op de G1 staat hij binnen 30 seconden (en meestal sneller) ook in m'n Gmail.

Kalender en contacten
Ook de kalender werkt erg intuitief. Het is weer vergelijkbaar met Google Calender online. Je kan events toevoegen, makkelijk door de verschillende dagen en afspraken scrollen en uiteraard verschillende views selecteren. Daarnaast kan je verschillende kalenders aanmaken die ook verschillende kleuren gebruiken. Op deze manier is het erg makkelijk om privé-afspraken te scheiden van zakelijke afspraken.
Op het moment dat je een contactpersoon toevoegt op de G1 komt er een nieuw mapje bij je contactpersonen in Gmail, 'Starred in Android'. Ik gebruik dit voornamelijk om ervoor te zorgen dat de contactpersonen die ik wil zien in m'n telefoon gescheiden worden van de e-mailadressen die ook in de contactpersonen worden opgenomen maar waar geen telefoonnummer aan gekoppeld is.
Ook is het mogelijk om favorieten toe te voegen, hiervoor is weer een apart tabblad bij de contactpersonen.

Maps
De Google Maps applicatie is niet alleen handig maar ook erg leuk om te gebruiken met dank aan de streetviewfunctie. Het leuke aan de streetviewfunctie is dat je niet alleen de streetview kunt bekijken (die bijvoorbeeld ook te bekijken is op de pc via http://maps.google.nl) maar ook gebruik kunt maken van het interne kompas in de G1. Op deze manier kan je de telefoon draaien en draait het beeld mee. Ideaal om de weg te vinden maar ook om net te doen alsof je bijvoorbeeld in Parijs bent. Ook is dit een functie die het altijd goed doet om aan andere mensen te laten zien op bijvoorbeeld vrijdagmiddagborrels.

Berichten
De SMS inbox maakt gebruik van threaded SMS. Ik SMS redelijk veel met een paar personen en ik vind het zelf erg prettig om de volledige conversatie terug te kunnen lezen. De MMSjes die ik verstuur komen ook in deze conversaties.
Naast SMS en MMS heb je ook de mogelijkheid om gebruik te maken van Instant Messaging. Dit loopt allemaal via Google Talk. Ik ben zelf een fervent Google Talkgebruiker dus ik vind dit ideaal.

Thuisscherm
Het standaardthuisscherm bestaat uit drie schermen. Door met je vinger naar links of naar rechts te slepen kun je naar het volgende scherm gaan. Op het scherm heb je de mogelijkheid om widgets te plaaten (zoals een klok of een zoekscherm), shortcuts naar applicaties en bestanden. Daarnaast zit er een soort knop die je naar boven kunt schuiven om terecht te komen bij alle applicaties en kunnen er verschillende wallpapers ingesteld worden.

Overig
Aan de bovenkant van het scherm zit een witte rand met informatie. Hierin staat het bereik aangegeven, hoe vol de batterij is en een klok. Dit witte vlak kun je ook naar beneden schuiven om de verschillende notificaties te bekijken en eventueel te verwijderen. Je kan bijvoorbeeld zorgen dat de G1 op de pc wordt gezien als een harde schijf door dit scherm naar beneden te schuiven en te kiezen voor 'USB connected'. Door vervolgens te kiezen voor 'Mount' kun je van alles op je geheugenkaart zetten.
In de instellingen is vanalles aan te passen. Zo kun je dataroaming in/uit schakelen, kiezen wat er gesynchroniseerd moet worden en of er een beveiliging moet komen bij het unlocken van het scherm (deze beveiliging is geen code zoals bij de meeste telefoons maar een patroon).

3e partij software
Via de market is het mogelijk om allerlei applicaties te installeren. Ik zal hier de voor mij essentiele applicaties bespreken. Deze applicaties zijn erg leuk of enorm nuttig en onmisbaar voor de G1.

Games
Een paar van de games die ik graag speel zijn de volgende:
PapiJump - Een simpel spel waarbij het doel is om een balletje zo hoog mogelijk te krijgen.
Dungeon Wonders - Een offline RPG (momenteel nog in beta)
Brain Twister - Een puzzelspel, zeer complex en uitdagend
Red Stone - Een ander puzzelspel, varierend van zeer makkelijk tot onmogelijk

Shazam
Een applicatie die ook al beschikbaar was op de iPhone en in de UK via de SMS. Je laat deze applicatie luisteren naar een stuk muziek en vervolgens wordt er via internet gezocht naar artiest en naam van het lied. Via de applicatie kun je doorgelinkt worden naar YouTube, Google en plaatsen waar je online CD's kan kopen.

SnapTell
Met je fotocamera kan er een foto gemaakt worden van de cover van een CD, boek, DVD of van een streepjescode. Aan de hand van deze code wordt het product opgezocht op internet en kan je reviews bekijken maar ook plaatsen waar het product te koop is. Ook kan het product worden toegevoegd aan de favorieten.

Open Home & Any Cut
Twee applicaties van dezelfde developer. De ene applicatie vervangt het thuisscherm door het Open Home thuisscherm. Deze breidt het thuisscherm uit tot 7 schermen. Ook kan er een dock geplaatst worden en andere skins geinstalleerd worden.
Met Any Cut kunnen er snelkoppelingen geplaatst worden waardoor je vanuit je thuisscherm direct naar je favoriete contactpersoon kunt bellen of smsen en snelkoppelingen naar andere applicaties.

Locale
Met Locale is het mogelijk om aan de hand van criteria het gedrag van je telefoon te bepalen. Zo kun je ervoor zorgen dat aan de hand van GPS-coordinaten het geluid van je telefoon verandert. De mogelijkheden hiervan zijn enorm. Je loopt bijvoorbeeld je favoriete café in en automatisch wordt het geluid erg hard gezet zodat je de telefoon nog kunt horen. Je gaat naar de dokter en automatisch wordt het toestel uitgezet. Ook kan je de criteria zetten op batterij, tijdstip en afspraken in de kalender. Ideaal om ervoor te zorgen dat de batterij minder snel leeg gaat en het geluid nooit op onverwachte tijden aanstaat terwijl dit eigenlijk uit had moeten staan.

Overig
Een paar andere leuke applicaties:
QuickPedia - Zoek direct naar artikelen op een voor de G1 aangepaste wikipedia
Lyric Search 2.0 - Zoek direct naar de lyrics van de muziek die je luistert
Sky Map - Aan de hand van je GPS-coordinaten en je kompas krijg je een Sky Map met bijvoorbeeld alle sterrennamen.
WikiNotes - Laat je notities net zo aan elkaar linken als de wikipediapagina's
PicSay - fotobewerking
Huizen in de buurt - Huizen die te koop staan in de buurt, gebruikt GPS
Mario Simulator - Door te springen krijg je Mariospringgeluidenb

Dit zijn natuurlijk maar een paar voorbeelden. Er zijn nog veel meer leuke en interessante applicaties. Op het moment dat de betaalde market beschikbaar komt in Nederland zal dit nog uitgebreider worden. Een nadeel aan de applicaties is er ook. Applicaties kunnen namelijk alleen op het interne geheugen worden opgeslagen. Dit is erg weinig en snel vol. Ik hoop dat Google hier mettertijd een update voor uit zal brengen zodat de applicaties ook op de geheugenkaart kunnen worden opgeslagen.

Een zeer uitgebreid besturingssystem wat erg snel en prettig werkt. Een aanrader voor zowel geavanceerde gebruikers als beginners. Het toestel zelf werkt ook erg fijn en is een absolute aanrader!

Heb jij ook een T-Mobile G1 Zwart?

Reviews door de redactie

Root acces is niet nodig voor het maken van screenshots, het kan ook met behulp van de SDK zie: http://www.androidplanet....en-op-je-android-toestel/

Ook een mooie batterij die je G1 niet dikker maakt maar toch een hoge capaciteit heeft: http://www.fommy.co.uk/vi...cat=Batteries&skuno=81931
Leuk om te lezen. Ik zou bij de minpunten wel noemen dat synchronisatie met Outlook niet mogelijk is. Dat is voor een normale telefoon nog acceptabel maar voor een telefoon die zich in het smartphone segment beweegt, en als concurrent van Windows Mobile toestellen gezien mag worden, wel degelijk een groot minpunt.

Ik moet er niet aan denken mijn ca. 250 contacten 1 voor 1 over te mogen typen :p

Niet direct van belang, maar toch: je schrijft ook dat jouw Windows Mobile ervaring 1 soft reset per dag was. Dat lijkt me dan een uitzondering helaas. Ik gebruik al jaren WM (sinds de Orange SPV M500) en ik soft reset een keer per maand denk ik, ik weet het niet eens precies.

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 20 maart 2009 11:11]

Je kan outlook wel gewoon met gmail syncen.
Het lukt dus wel, maar alleen indirect.
Het is voor mij persoonlijk geen minpunt, vandaar dat ik het ook niet bij de minpunten heb genoemd. Ik kan me voorstellen dat het voor anderen wel een minpunt kan zijn. Gelukkig is het wél mogelijk om de contactpersonen in Outlook te exporteren en vervolgens weer te importeren in Gmail. Handmatig overtypen is dus niet nodig. Voor zakelijjke gebruikers is het toestel dan weer niet ideaal omdat op het werk vaak Outlook of een soortgelijk programma gebruikt wordt.

Ik heb dat met meerdere toestellen ervaren, maar ik gebruik mijn toestel altijd zeer intensief, dat kan hier ook in meespelen natuurlijk.
Mijn complimenten voor de nette review.
Je kunt trouwens al voor ongeveer ¤18 een batterij met bijna 2x de standaard capaciteit (2200mAh) kopen: http://cgi.ebay.com/Exten...A15%7C39%3A1%7C240%3A1318
Misschien kun je die eens proberen? Ik weet dat het geen excuus is voor de slechte duur van de standaard batterij, maar voor 18 euro hoef je niet heel moeilijk te doen lijkt me.
Echt een hele goede review met veel relevante informatie. ;) Persoonlijk vind ik de batterijduur wel erg kort maar dat lijkt het euvel van meer toestellen ( bv iPhone ).
Inderdaad een goede review. Wel grappig dat je de stabiliteit van Android baseerde op een praktisch niet werkende ontwikkelversie op je TyTn2. Als er weinig werkt kan er ook weinig misgaan!

Ben zelf nu ook een Android gebruik op mijn TyTn2 en ben er ook zeer te spreken over. Nog niet alles werkt, maar goed. Kan bellen en internetten!
Haha, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb het toestel natuurlijk ook niet gekocht zonder het zelf uit te proberen op het toestel zelf. ;-)