Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3GS 16GB Zwart Review

STIMPPYYY 6 juli 2009, laatste update op 21 juli 2010, 12.971 views

Apple iPhone 3GS 16GB Zwart

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Stabiliteit & betrouwbaarheid
  • Desing
  • Bouwkwaliteit & afweking
  • Snelheid
  • Camera en Video
  • Kompas
  • Stevigheid (Ondanks zijn dunne uiterlijk is het toestel erg stevig. Mijn 3G heb ik regelmatig laten vallen, zelfs vanaf 2M hoogte, enkele krasjes als gevolg)
  • OS
  • Waardevast

Minpunten

• Prijs (Te duur in Nederland, bekijk alternatieven zoals ItaliŽ en BelgiŽ)
  • Enkel te krijgen met abonnement in Nederland (zie punt 1)
  • Aanpasbaarheid m.b.t. ringtones
  • Accu niet te banderen (bekend, niet storend)

De nieuwe iPhone 3Gs...

Laat ik maar de eerste zijn die een kleine review hierover schrijft.

Hoe doet de 3Gs het tegenover de 3G?
Is het waard om een upgrade uit te voeren naar de 3Gs?

Ik heb de 3Gs nu een week in het bezit en heb hiervoor een 3G gehad.

In het begin van de introductie van de iPhone (2G) was ik nogal sceptisch over het gehele product. Ik en waarschijnlijk meerdere (tot nu toe nog) mensen, zullen zoiets gehad hebben "het is maar een hype, het is immers Apple".

T-Mobile kwam een aantal maanden later met een abbonements-vorm waarin de 3G aanschaft kon worden. Ik met mijn stomme kop een Samsung Soul aanschaft en later toch maar een 3G op marktplaats gekocht. Dit was uiteindelijk geen slechte oplossing want ik ben nu immers wel in het bezit van een iPhone 3Gs.

Hoe doet de 3Gs het nu tegenover de 3G?
Dit is inmiddels wel bekend. De snelheid is enorm toegenomen, het openen van toepassing, installeren van nieuwe apps, het internetten is een genot. Het gaat allemaal erg vlot en soepel tegenover de 3G. Dit is dan ook in mijn ogen het grootste voordeel van de nieuwe iPhone.

Camera
De vernieuwde camera met videofunctie is een leuke toevoeging, deze werkt goed. De interface is duidelijk en helder in elkaar gezet, zoals het inkorten van video's. Er zijn natuurlijk betere camera telefoons te koop op de markt, maar heb ik deze ooit gemist in mijn 3G? Nee eigenlijk niet, het is een leuke toevoeging op het geheel (omdat het moet?). De kwaliteit van video's vind ik goed, 30FPs is meer dan genoeg voor een prima video opnamen. De foto's uit de camera zijn ook prima overdag, 's avonds is het niet zo best, maar dit was met de oude iPhone ook niet. Dit is allemaal een stuk beter geworden ten opzichte van de 3G.

Kompas
Dan heb je nog de kompas. Leuke toevoeging, je kan nu op google maps zien in welke richting je kijkt. Dit natuurlijk per gebruiker verschillend, ik heb zo met mijn 3G een aantal keer meegemaakt dat ik in een stad stond en ergens iets wilde ophalen en daarbij niet wist in welke richting ik keek of liep. Voor mij is dit dus een welkome vernieuwing. Maar hoe nuttig is deze kompas functie nu werkelijk, je hebt immers eindelijk navigatie producten op iPhone. Dit kan ieder voor zichzelf bepalen, ik ga nog geen 100 euro neer tellen voor een navigatie pakket.

Is het nu waard om een upgrade te doen naar een 3Gs?
Als je in het bezit bent van een iPhone (2G of 3G) is dit natuurlijk een belangrijke vraag aangezien de iPhone 3Gs niet goedkoop is. De overstap van 2G naar 3G is logisch, van 3G naar 3Gs nog niet zo. Ik ben persoonlijk van mening dat de mensen die een 3G iPhone hebben best nog een jaar kunnen wachten op de geheel nieuwe iPhone die volgend jaar uitkomt. Dat wil niet zeggen dat ik meer dan tevreden ben over de 3Gs. Ik ben iemand die erg gesteld is op snelheid, de nieuwe iPhone doet het in dit opzicht gewoon velen malen beter dan zijn voorganger. Dat er nu een beter camera inzit is leuk, maar geen overstap waard. Dit geldt tevens voor de overige functies. Voor mij was de overstap ook gewoon erg logisch omdat ik mijn abonnement kon verlegen. De meeste functies zijn ook meegeleverd in de 3.0 update, die dan ook te verkrijgen zijn op de oudere 3G.

Ik wil hier nog graag een stuk kwijt over de iPhone in het algemeen.

Ik zie tegenwoordig veel nieuwe touchscreen telefoons waarbij de specificaties enorm worden opgeschroefd. 1GHz processoren, 512MB etc... maar is dit nu eigenlijk allemaal wel nodig? Ik baseer deze mening nu op de iPhone. Als ik naar de iPhone 3Gs kijk met 600MHz, 256MB e.d. en deze snelheid vergelijk met een Windows Mobile of Android toestel is de iPhone sneller. Dit heeft grotendeels te maken met het OS van de iPhone.

Het gebruiksgemak van de iPhone is niet te evenaren en vind je niet terug in andere toestellen. Nieuwe opties, zoals knippen en plakken, zijn later toegevoegd, maar hier is wel degelijk goed over nagedacht en dit is dan ook wederom erg goed toegepast op de iPhone.

Ik zal even een klein voorbeeld geven: Je kunt de iPhone tegelijk gebruiken als iPod. Nu heb je de functie om voorruit te spoelen met je vinger. Dit gaat al vaak te snel, als je ergens mee bezig bent. In mijn geval als ik aan het sporten ben wil het nog weleens voorkomen dat ik ergens voorbij spoel. Nu is het mogelijk om je vinger op het scherm te plaatsen waar je vooruitspoelt, vervolgens beweeg je je vinger beneden naar het scherm en schuif je naar rechts. Je zult nu zien dat het vooruitspoelen niet gebeurt met stappen van minuten maar seconde. Afhankelijk van de afstand van het scherm t.o.v. de vooruit spoelbalk, zal het vooruitspoelen sneller of langzamer verlopen. Een klein voorbeeld waarom deze telefoon zo'n succes is en daarbij ook zo'n enorm hoog gebruiks gemak heeft.

Ik heb meerdere telefoons gehad met touchscreen, maar geen enkele smartphone kan tippen aan het touchscreen van de iPhone. Daarbij verloopt alles gewoon zo soepel op de iPhone, menu's die in elkaar overvloeien. Alle opties zijn makkelijk te benaderen en dit werkt dan ook direct prima. Bijvoorbeeld het instellen van een mail-adres die verbonden is met een Exchange server, geen uren lang instellen. Je typt je wachtwoord en mail-adres in en klaar is kees.

Als je van plan bent een iPhone aan te schaffen wat dan?
Het lezen van reviews is altijd prima, maar het succes van de iPhone is gewoon te merken in alle opzichten wat direct ook weer voor sommige de reden is te snel te kijken naar de negatieve aspecten van de iPhone, zoals de mindere camera, de mindere snelheid tegenover andere smartphones. Deze wilt men dan ook sneller zien dan de (vele) positieve aspecten. Ik zie het meer als provoceren, de iPhone is werkelijk een steengoed product. Ik heb in jaren nooit een telefoon gehad waarmee ik zoveel lol heb, die ik dagelijks een aantal uur gebruik, waarop ik zelfs spelletjes doe.

Who care's dat een andere telefoon net even een betere video functie of camera heeft?
Who care's dat telefoon X een 1GHz processor heeft?

Het is moeilijk om dit in woorden uit te drukken voor degene die nog aan het twijfelen zijn. Het is moeilijk om te laten zien wat ik hiermee bedoel, maar als je de aanschaf wilt wagen voor een iPhone ga A.U.B. niet uit van reviews en ga het product zelf testen tegenover andere toestellen. Het kan in de winkel, maar de ervaring is dan minder. Je bent dan in een minder relaxte omgeving. Als je de kans hebt probeer het toestel bij iemand thuis, speel er even een kwartiertje mee en oordeel dan zelf.

Ik wil hier niet mee zeggen dat andere telefoons niet goed zijn, men die graag tig instellingen wilt doen moet inderdaad niet kijken naar de iPhone en is beter af bij een Windows Mobile toestel. Maar het is gewoon niet te ontkennen dat Apple een geweldig product op de markt heeft gezet met goede prestaties die te danken zijn aan het OS, multitouch etc...

Als iemand vragen heeft of aspecten die hij graag aanbod ziet komen, laat het dan in een reactie weten ik zal bekijken of ik hier dan iets mee kan!

Heb jij ook een Apple iPhone 3GS 16GB Zwart?

Ik vind je verhaal eigenlijk best magertjes. Je zet er alleen in neer wat er veranderd is tegenover de 3G. Beetje over kompass en camera (who cares?) praten. En je zet een aantal positieve punten in je eindstukje, terwijl ik deze niet terug kan vinden in het verhaal.

Als ik eerlijk mag zijn, lijkt dit 1 grote mislukte marketingverhaal. Wees objectief en maak vooral duidelijk hoe je tot die positieve punten bent gekomen. Je conclusie is groter dan je werkelijke tekst. Misschien moet je het nog leren, maar in je conclusie zet je geen nieuwe feiten (vooral meningen) neer, maar concludeer je op wat je daarvoor hebt gezegd. En als laatste kritiek punt: ARGUMENTATIE!! Als ik jou geloof is het knippen en plakken revolutionair (bestaat al 15 jaar op normale gsm's), maar leg dan ook uit waarom. Maak geen holle beweringen.

En als ik eerlijk ben. Voor een prijs van 800 euro mag ik verwachten dat deze telefoon als een speer werkt en vooral dat deze uitblinkt tegenover de concurrentie die meestal 300-400 euro goedkoper zijn. En oh ja, fotos graag en geen gekopierde plaatjes van het internet. Maakt je review net ff geloofwaardiger :)

OP dit moment 1 ster :)

[Reactie gewijzigd door appie2003 op 7 juli 2009 08:25]

In bepaalde mate geef ik je gelijk, maar ik vind het niet eens zo storend dat hij een vergelijking maakt tussen de 3G en de 3GS. De 3G is al een jaar op de markt en iedereen weet wel hoe hij werkt. Deze jongen geeft aan wat hem is opgevallen aan de overstap naar de 3GS en 3.0.
Wat betreft de opbouw van het verhaal geef je wel gelijk. De reviewer moet inderdaad nog het een en ander leren over chronologie binnen een gescreven review.
Qua plaatjes geef ik je ook gelijk.
Over de knip en plak functie heeft hij neit aangegeven dat het revolutionair is. Hij zegt dat er echter goed over nagedacht is en dat het goed werkt. Tegenover mijn N73 werkt het inderdaad ook veel beter, en misschien zelfs voor Mobiele Telefoons wel revolutionair! Nou had ik hiervoor geen Touch Screen telefoon, dus ik weet niet hoe het werkt op bijv. een Nokia (die toch ook wel goede functies hebben) weet ik niet.
De volgende keer zou ik wel eerst kijken naar de review, en niet naar het product. Ik krijg bij je reactie het gevoel dat je alleen wilt zeiken omdat hij meegaat in de iPhone-hype, terwijl ik het een redelijk informatief verhaaltje vond; zeker voor bijv. iemand die net een iPhone wil gaan kopen en een beetje gebruikersverhalen wil lezen.
Moet ik er wel even bijzeggen dat jij, Appie, ook geen ster bent in het gebruik van goede argumentatie. Maar dit is wel 1 van je meest zinnige post in relatie tot een Apple product. De review zou inderdaad op die punten, de werking, veel beter kunnen. Maar tegelijk is hier wel tijd in gestoken en is het op die punten na, niet onaardig, 1 ster vind ik te weinig. Ik geef er nu 3 voor. 1 bewaar ik voor de echte crap. :)
Ik heb een N97, maar vind eigenlijk de iPhone 3gs van een vriend van mij beter. De apps, en vooral de spellen zijn beter beschikbaar, natuurlijk ook omdat er de meer vraag is, dan komt er ook aanbod. De censuur is daarentegen een minpunt. De instellingen, met name internet instellingen zijn eenvoudiger in te stellen. Tot slot ziet hij er beter uit. Ik ben eigenlijk anti-Apple, maar dit is een goed product. Dat het alleen bij t-mobile te koop is zegt wel weer iets over Apple, en de ondersteuning zal wel snel ophouden, maar op dit moment is het prima.
Ondersteuning zal wel snel ophouden? Had hiervoor een iPhone 2G en die wordt nog steeds ondersteund met nieuwe firmware (ook voor de 2G was firmware 3.0 een geweldige toevoeging). Inmiddels wordt hij dus al 2,5 actief ondersteund. Dat zie ik geen enkele andere telefoon hem nadoen...
Ik ben het op veel punten met je eens. Ben net iets meer dan een week in het bezit van een 3G en moet zeggen dat er inderdaad geen telefoon of ander apparaat in de buurt komt qua gebruiks- en bedieningsgemak.
Ik heb ook een Archos5 en dacht altijd dat het touch-screen daarvan goed werkte, maar een week met een iPhone geeft een heel ander beeld weer. Op de Archos moet je echt drukken op het scherm om je vinger te laten registreren. De iPhone hoef je maar lichtjes over te zwiepen en hij reageert. Nu kan dit allemaal liggen aan resistief of capacitief scherm, maar eerlijk gezegd geef ik daar geen fuck om. Dit werkt gewoon! En heerlijk.
Wat betreft nadelen vind ik dat er nog wel meer zijn. Zo vind ik het echt van de zotten dat je niet makkelijk een ringtone kunt maken van een liedje op de iPhone en dat dit zelfs binnen iTunes redelijk lastig is.
Een sms- of mail-toon is helemaal niet te veranderen!? Is dit nu zo veel gevraagd?
Batterijduur vind ikzelf niet storend, maar eerlijk gezegd is een dag wel heel erg aan de korte kant (dat is nog wel op stand-by/gewoon gebruik)
De behuizing krast heel vlug. Vooral de chromen accentjes. Ik wilde hem helemaal perfect houden maar zelfs na anderhalve week zie ik al minieme krasjes met een screen protector en een casemate vroom.
De 3GS in mindere mate, maar de 3G wordt heel snel sloom. Ik zit eraan te denken om weer te restoren, want alles duurt nu 5 keer zo lang...
Ook mis ik nog een aantal features zoals een tweede camera, een USB-poort, een MicroSD-slot. Vooral dat laatste is weer typisch iets om ervoor te zorgen dat de volgende generatie weer 'beter' zal zijn...

[Reactie gewijzigd door HellFury op 6 juli 2009 15:42]

Daar heb je gelijk in. Het maken van een ringtone is lastig. iTunes is eingelijk best een prima product als je even 15 min erin stopt om het programma te leren kennen. Verder heb ik ook helemaal geen zin om mijn e-mail toons en ringtones aan te passen. Er zitten leuke ringtones bij. Vervelend is het wel als je met een aantal vrienden zit en iedereen heeft dezelfde ringtone! Dus hier geef ik je wel gelijk in.

De features geef ik niet veel om. 16GB is voor mij genoeg, de meegeleverde kabels zorgen voor een USB-poort.

De krasgevoeligheid.. tja het blijft een gebruiksproduct, hier kan je wel moeilijk over doen vermijden kan je het nooit. Ik ben van mening dat als je het spul op een andere manier zou produceren het er ook minder mooit uit zou zien

[Reactie gewijzigd door STIMPPYYY op 6 juli 2009 16:00]

Het is inderdaad meer een gebruikers ervaring dan een uitgebreide review. Daar heb ik ook helemaal geen zin, daarvoor verwijs ik je naar de vele reviews die te vinden zijn op het internet.

Ik vind het vreemd dat men (appie2003) denkt dat een review aan alle volwaardige criteria moet voldoen.

Al met al ik wil best wat dingen toevoegen maar ik ga niet beschrijven hoe goed/slecht de camera is t.o.v. andere telefoons.
Bedankt voor je review!
Vindt de review een beetje een pro-Apple verhaal.
Ik heb de iPhone in handen gehad en vindt het geen slechte telefoon.

Echter het is en blijft een hype.
En deze review benadrukt dat eigenlijk.

Voornamelijk komt het neer, waarom GEEN iPhone. Ipv waarom zou je hem WEL moeten nemen wat juist een standaard benadering is.
Ik ben ook van plan om een 2e ATI kaart voor een crossfire configuratie aan te schaffen.
Moet ik dan kijken waarom ik het NIET zou moeten doen? Of nou juist waarom ik hem WEL zou moeten aanschaffen in de zin van wat zou ik ermee opschieten?
Deze review is 6 maanden geleden geschreven, trekt een vergelijking met een telefoon die al een jaar daarvoor op de markt kwam, welke weer de 2e generatie is. Als je dan serieus nog denkt dat dat een hype is zou ik eens opzoeken wat het woord 'hype' betekent.
Goede review, had de mijne kunnen zijn (had ook eerder de 3G en ben normaal na x maanden wel zat van een toestel).

Weinig pro-apple verhaal aan, ik heb niks in huis van Apple, behalve de iPhone en ben het 100% met de review eens! Er is gewoon geen toestel te krijgen wat zo goed reageert wbt het scherm e.d. en makkelijk is qua software (de)installeren als de iPhone.

@__Kevind__, m'n buurman heeft een N900 en ik zou niet willen ruilen
Goede review!

Heb nu mijn 3GS drie dagen (na 15 jaar! Nokia's) en ik ben compleet verrast.
De overstap naar iets anders dan Nokia kwam door het magere aanbod van smartphone's.
Nu weet ik na drie dagen al dat dit een goede keus is!
Snel, uitgebreid en voorl intuÔtieve bediening.
inmiddels 19 maart, bijna twee maanden geleden dat ik mijn 3GS aanschafte (zie bovenstaande post)
Nog steeds zwaar enthousiast. Enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken, is het feit dat hij niet een autoconnect via BT kan maken met mijn Headunit in de auto. Moet ik handmatig doen. De oorzaak is dat mij HU ťťn van de eerste was met BT, inmiddels is deze standaard al iets aangepast.
Jammer, maar geen probleem.
De accu houdt het inmiddels drie volle dagen en een beetje uit, met normaal gebruikt (BT/ Wifi aan) regelmatig internet, mail, spelletjes en natuurlijk bellen en sms-en

Top aankoop van de laaste twee jaar.