Specificaties Actioncam • max 2560x1440 • 24fps • wifi - Bekijk alle specificaties

SJCam SJ5000x Elite Zwart Review

Downstar2 24 februari 2016, laatste update op 25 april 2016, 5.858 views

SJCam SJ5000x Elite Zwart

Goede prijs t.o.v. GoPro! 2K ondersteuning, Gyro en een twee inch scherm! Al met al een prima action camera voor een hele mooie prijs!

Pluspunten

• Goede prijs
  • 2K @ 30fps
  • 2 inch scherm

Minpunten

• In low light situaties niet het best

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 5
Update April 2016: Er is een Firmware V1.3 uitgekomen.
Deze heeft naast een bitrate booster ook een update gedaan aan de gyro.
Hierdoor ben ik van mening veranderd dat de GYRO nu ook uitstekend lijkt te werken!

Een mooi voorbeeld tussen firmware 1.2.5s en 1.3 is hier te zien

Ik denk dat hij nu zeker niet onderdoet voor de Gitup 2!

Dag Luitjes,

Wederom een review van mij en wederom een van een SJCAM Action camera.

Inmiddels heb ik enkele Sjcam’s eerder reviewed (SJ4000, Sj5000+ en de X1000).
Eerder heb ik al aangegeven dat ik de benamingen vrij verwarrend vind. De SJ5000 kwam in meerdere versies uit. De SJ5000, De SJ500 Wifi en de SJ5000+. De laatste had uiteraard ook gewoon WIFI en was volgens SJCam hun beste model in de SJ5000 Serie. Alleen was deze dan weer voorzien van een Ambarella chipset i.p.v. een Novatek in de andere modellen. Met name een ‘low-light’ situaties zou de Ambarella chipset beter presenteren. Afijn, terugkomend op de verwarrende benaming komt daar met de SJ5000x weer een struikelblok bij. Twee zelfs, maar dat zal ik hieronder verder uitleggen

De SJ5000x is volgens SJCAM de beste actioncamera van de huidige series. Het probleem is echter over welke SJ5000x hebben we het. Want je voelt het misschien al weer aankomen, maar de Sj5000x is er in twee soorten. Zo hebben we uiteindelijk de Sj5000x Limited edition, en de SJ5000x Elite.
Handig he!?

Kort gezegd is de ‘beste’ uit deze twee Sj5000x versies, de elite versie.
Deze heeft een Sony sensor(IMX078 sensor) en heeft de mogelijkheid om in 4K te schieten. Dat dit ook nog niet helemaal 4K is en optimaal zal ik later in de review aanhalen. De Limited Edtion is beperkt tot 2K resolutie en moet het met de OmniVision OV4689 sensor doen. Het schijnt daarnaast dat de limited edition productie inmiddels is gestopt.

In deze review behandel ik dan ook de SJ5000x Elite.

Eigenlijk komen al mijn SJCam’s van Gearbest.com, zo doende ook weer deze. Waarom? Goede prijzen (vaak coupons beschikbaar) en snelle levering.

De X1000 die ik eerder heb gereviewed kreeg ik ter review opgestuurd, voor de SJ5000x kon ik helaas geen review sample krijgen :( :P .. Dan maar gewoon zelf kopen en wat korting afdwingen door te zeggen dat je een review maakt .

Pakketje werd bij Gearbest via ‘NL Direct’ verstuurd. Wat over het algemeen betekend dat je hem vrij vlot binnen hebt. En dat was in dit geval ook weer. Ik had hem met +- 11 dagen in huis kunnen hebben, maar de douane was zo lief om mijn pakketje een speciale behandeling te geven.
Kosten a 37 euro. (BTW+Administratiekosten).

Kleine domper, maargoed risico van het vak.
Alle producten van buiten de EU met een waarde boven de 22 euro komen in aanmerking voor belasting. 21% van de productwaarde en de gebruikelijke ik meen 13,50

Simpel verpakt in een witte bubbeltjes envelop. Waar je bij andere shops nog wel eens 10 meter aan bubbelfolie erbij krijgt was dat hier zeker niet nodig. SJCam heeft sinds enkele modellen haar dozen verbeterd qua design maar ook qua kwaliteit. Deze voldoet dus ook prima om de Sjcam veilig in te versturen!

Uiteraard komt deze SJCam weer met de gebruikelijke Waterproof case en een hoop extra mounts (GoPro compatible!).

De Sj5000x is nu tevens in de aanbieding voor 117,99$ = ¤107,5
Hij is te bestellen via http://goo.gl/qn0ofJ

Opvallend zijn de volgende punten:

- Sony IMX078 Sensor + (nieuwe) Novatek NTK96660
- 4K @ 24 FPS*
- 2K @ 30 FPS
- Built-in Gyro Anti-shake Stabilization Sensor
- 2 inch scherm
- Wifi

*4K is interpolated, zie ook kopje resultaten!

Tja er is weinig veranderd aan het model t.o.v. voorgaande modellen zoals de Sj4000, SJ5000, X1000.
Het enige model wat echt afwijkt van deze series is het M10 model(kubusje).

Verder kan de schermgrote op bepaalde modellen verschillen(1,5”/1,54” of 2” zoals op de SJ5000x)

Wat foto’s van de SJ5000x Elite:

Qua uiterlijk mag er dan weinig zijn veranderd, qua software/firmware is er wel het een en ander veranderd. Momenteel draai ik op firmware 1.2.5-S.

Wat het eerst opvalt is dat (ongetwijfeld door het grotere scherm) het layout wat is gereorganiseerd.
Het is allemaal wat duidelijker in mijn ogen ten opzichte van bijvoorbeeld de SJ5000+(die inmiddels in de laatste firmware V2.8, ook een layout ‘upgrade’ heeft gehad).

Zo is sneller duidelijk hoelang je nog kan filmen i.p.v het aantal Gigabytes wat nog vrij is.
Is de indicator voor de batterij een stuk beter geworden en zie je snel of opties aanstaan (bijvoorbeeld WDR, Loop etc.).

Ook in de rest van de firmware zijn de nodige veranderingen. Zodra de SJ5000x is opgestart kom je gelijk in de video mode. Dat blijft uiteraard de basis van een Action camera :P ! Éen druk op de menuknop voorop het toestel brengt je naar de foto mode. Wanneer je nogmaals op de menu knop drukt kom je in een nieuw centraal scherm. Dit scherm geeft snelle toegang tot de belangrijkste modes op de camera.

Een hele verbetering ten opzichte van voorgaande modellen, waarbij je steeds naar het instellingen menu moest en door een hoop pagina’s moest om dingen als video timelapse etc. aan te zetten.

Ook als je nu in bijvoorbeeld mode photo lapse zit en je drukt op de menu knop, dan krijg je de instellingen voor de photo lapse (zoals interval tijden etc.). Ook dit scheelt weer een hoop gedoe door allerlei schermen heen te klikken om de tijd bijvoorbeeld van 2 seconden naar 5 seconden te zetten!

Het vertrouwde instellingen menu is er uiteraard nog steeds wanneer men in het centrale scherm op Setup drukt. Er zijn in dit menu zelfs wat nieuwe features bij gekomen!

Een mooie is de FOV(Field of View) optie. Deze is in te stellen op 170,140,110 en 70 graden.
Uiteraard heb je in de 170 graden een groothoek en is het effect van fisheye duidelijk zichtbaar.
Op 70 graden is er een stuk minder in beeld, waardoor lijnen rechter zijn.

Ook is er een optie ‘Underwater mode’, volgens SJCam worden de kleuren bij onderwater beelden in deze mode wat aangedikt voor een beter resultaat.

Slow Movie, De naam zegt het al Je maakt een filmpje in Slowmotion, Niet echt heel bijzonder gezien ik het beeld liever later zelf bewerk wanneer ik bijvoorbeeld een filmpje in 60 of 120FPS heb geschoten.

Verder heb je nog Watermark. Hiermee kun je (vooralsnog alleen) het SJCam logo onderin beeld brengen bij al je video’s.

Een stukje wat ook onder design mag komen is de naar mijn inzien verbeterde Waterproof case.
Hij lijkt beter te sluiten en bovendien netter afgewerkt. Ook sluit hij beter om de camera aan, waardoor de camera niet zomaar uit je case kan glijden/vallen. Daarnaast heb ik geen last van vignetting(randen van waterproofcase zichtbaar) zoals ik de SJ5000+ wel heb!

Sj5000+:

Sj5000x:

4K is natuurlijk het leuke van de SJ5000x Elite variant, toch is het ‘maar’ in 24 FPS.
Dat is ansich nog niet zo’n minpunt, het probleem ligt hem meer in het feit dat de 4K resolutie niet echt wordt behaald. Het is een interpoled resolutie. Oftewel er zijn lijnen aan toegevoegd om de 4K resolutie te halen..(Real 2880x2160 which is interpolated by the player to 3840x2160.)

Veel interessanter is dan ook de 2K resolutie die ondersteund wordt. Deze schiet in 30 FPS, iets wat volgens de wetenschap voor het menselijk oog als vloeiend moet worden ervaren. Sommige zullen zeggen dat dit als bij 23,97 behaald wordt, maar ik hanteer zelf 30FPS.

In deze review ga ik dus ook niet in op het 4K verhaal. Je zult je wellicht afvragen waarom SJCam 4K toevoegt als het toch geen 4K is. Kort antwoord > Marketing.

Door de term 4K te dragen hopen ze toch net even wat meer SJ5000x elites te verkopen.
Een ander Selling point is naast de 4K optie, de ingebouwde Gyro Sensor. Deze helpt bij het opvangen van trillingen in video’s en zorgt voor een stabiliserende werking.

Over het algemeen weet de Gyro het beeld wel te verbeteren zodra de functie aanstaat. Echter heb Ik bij concurrentie modellen beter werkende Gyro’s gezien! Met name de Gitup Git 2 verbaasde me in dat aspect.

Hieronder zie je een video geschoten door Youtube gebruiker Nigel S:

Daarin is duidelijk te zien dat de SJ5000x elite wel degelijk het beeld stabiliseert, maar dat met de Gitup 2 betere resultaten worden geboekt.

Afijn, verder met wat we echt onder het kopje resultaten horen te verwachten.
Juist, Foto’s en video’s geschoten met de Sj5000x elite!
http://i.imgur.com/k7tMbTF.jpghttp://i.imgur.com/NCCCJ2a.jpghttp://i.imgur.com/vbi4Wee.jpghttp://i.imgur.com/tbUpOYp.jpghttp://i.imgur.com/96ob7Vi.jpghttp://i.imgur.com/3WjiLai.jpghttp://i.imgur.com/8E9okpo.jpghttp://i.imgur.com/wri1b9e.jpghttp://i.imgur.com/JXTsJac.jpghttp://i.imgur.com/vSvjbu8.jpghttp://i.imgur.com/Uhon7aO.jpghttp://i.imgur.com/fsGIfuC.jpg Exposure op 5 Seconden.

De video’s op Youtube zijn niet bewerkte materialen, ze komen rechtstreeks uit de camera.
Let erop dat Youtube maximaal een bandbreedte van +-10 Mbit ondersteund. Hierdoor is de kwaliteit dus achteruit gegaan ten opzichte van het origineel.

Wanneer we een vergelijking maken met het SJ5000+ model, dan zien we dat de SJ5000+ net iets anders met kleuren om gaat. Dit is te verklaren door de verschillende chipset in beide modellen.
SJ5000x = Novatek en SJ5000+ = Ambarella. En met name in situaties met low-light zien we dat de SJ5000x een stuk minder presteert. (De verschillen tussen beide chipsets heb ik eerder in mijn SJ5000+ Review al aangetoond). Overdag vind ik de kleuren in de SJ5000x dan weer beduidend beter (meer contrast)

Sj5000+ (links) VS SJ5000x (rechts)

http://i.imgur.com/4Y397Cy.jpg http://i.imgur.com/K4JuWDZ.jpg

http://i.imgur.com/SP4C08X.jpg http://i.imgur.com/rzwXHvC.jpg

http://i.imgur.com/whqakIF.jpg http://i.imgur.com/3FvDj4T.jpg

De SJ5000x elite brengt wederom een verbetering ten opzichte van voorgaande modellen.
Een groter scherm, de 2k resolutie die uiterst scherp is, en uiteraard de Gyro ongeacht dat die wat beter kan als je kijkt naar concurrentie. De Gitup 2 heeft daarin tegen weer een wat minder scherp(lees gedetailleerd) beeld. Het is maar net waar de prioriteiten liggen.

En dat is eigenlijk ook de hele conclusie van dit verhaal, Waar liggen je prioriteiten?

Ik krijg dan ook regelmatig de vraag van mensen of ze nu moeten upgraden van de Sj4000 of welk SjCam model dan ook naar het (zoveelste) nieuwe model van SJCam of moeten ze misschien wel kiezen voor een model van de concurrentie?

Voor je zelf moet je duidelijk maken wat je met de action camera wil doen.
Ga je vaak in het donker filmen dan is de Sj5000+ misschien wel een betere keuze dan de Sj5000x.
Doe je aan actiesporten of film je vaak met veel dingen waarin het beeld veel schommelt,
dan ben je misschien wel beter af met de Gitup 2, Wil je gewoon een leuke action camera voor (echt!) weinig geld dan ben je ook al goed af met de Sj4000.

Wil je gewoon een mix van dit alles, ja dan kan ik je de Sj5000x elite aanraden ;)!

Uiteraard heb ik voor de luie of misschien wel erg fanatieke mensen ook weer een video review gemaakt. Hiermee hoop ik een nog duidelijker beeld te geven van deze camera.
Vrijwel alle punten uit deze review worden daar nog eens uitgelegd.

Dank voor het lezen/bekijken van de review, mochten jullie het waarderen..
Dan is een likeje op de video in Youtube van harte welkom.

Mochten er nog fouten in deze review staan(ongetwijfeld spelfouten, ik heb de tekst verder niet gecontroleerd en vrij vlot getypt dus :P..) dan mag je me even PM/DM'en

Downstar

Update:
De Sj5000x is nu tevens in de aanbieding voor 117,99$ = ¤107,5
(mogelijk moet je als coupon SJ5000X opgeven om de gereduceerde prijs te krijgen!)

Hij is te bestellen via http://goo.gl/qn0ofJ

Nog betere prijs dus :D!

Heb jij ook een SJCam SJ5000x Elite Zwart?

Ziet er echt top uit!
Was zelf naar iets op zoek voor vakanties/sport te filmen met mooi beeld en erna te bewerken en na deze review denk ik dat dit de beste keuze is :)

Ook qua budget denk ik dat het echt bang for buck is!
Zeker dat die site voor te bestellen betrouwbaar is trouwens? Want is echt wel mooie prijs ;)
Zeker mooi ding!!

Gearbest is zeker betrouwbaar en snel! Komen al mijn cams vandaan en heb er al veel meer besteld! Altijd netjes binnen gekomen!
(Wel even opletten met bestellingen uit niet EU landen. Boven de 22 euro heb he kans op extra btw)
Mooie review!
Ik heb zelf vorig jaar de s4000 gehaald, kwam me goed van pas in Curacao. Zou je het aanraden om te upgraden? En hoe zit het met de knoppen aan de zijkanten? Bij de S4000 was die na een tijdje 'in' de behuizing gegaan, las er meer over op internet, hoewel die nog te bedienen was. Alleen voelde ik geen feedback meer. Ik vind de menu op je foto al veel beter uitzien dan op de s4000

[Reactie gewijzigd door Musta op 11 april 2016 20:23]

SJ4000? met of zonder wifi?

Sj5000x elite is wel een verbetering, qua scherpte wellicht niet heel veel.
Je merkt niet extreem veel meer van de 2K ten opzichte van Full HD resolutie. Maar met name Gyro sensor en het menu zijn een leuke verbetering.

Je kan altijd je SJ4000 weer verkopen en dat geld bij de SJ5000x elite doen ;)
Uhm de gewone zonder WiFi. Ik heb hem gisteravond ff weer erbij gepakt, de knoppen zijn erg wiebelig en die ene is ingedrukt nog steeds zag ik. Mn zusje heeft m het afgelopen jaar gebruikt voor t opnemen van har lessen, mr zij zettr het gewoon op ene plek neer en opnemen maar.
Denk dat ik toch wel voor deze ga binnenkort, meenemen o vakantie
Ik zie dat er een nieuwe firmware beschikbaar is voor deze 5000x elite. Heb je die al geprobeerd ? Ben benieuwd of de Gyro nog verbeterd is. Twijfel nu tussen deze cam en de gitup. Ga heb voor op de motor gebruiken van daar.
Ik draai momenteel nog op 1.2.5S, V1.3 is het laatste nu met veel verbeteringen (volgends de chaneglog)

The long-awaited SJCAM SJ5000x Elite v1.3 is almost here. We are still testing the firmware and will upload it to this blog shortly. Here are just some of the added features, optimizations and fixes:
SJCAM SJ5000x Elite v1.3 Firmware Quick notes
– New UI Icons
v1.3 Fixes:
– 240fps Playback
– Car Cam powers on when Car is turned on

Verbeteringen op het gebied van Gyro dus, ik moet het eerst testen voor ik er een uitspraak over kan doen. Maar ik was persoonlijk erg onder de indruk van de prestaties van de Gyro van de Gitup 2.

Maar wellicht is de gyro in V1.3 in de SJ5000x elite net zo goed.
Even voor de duidelijhkheid nog, Zie dit :P...

Zekerste weten dat de gyro nu goed werkt! V1.3 moet ik dus nog maar gauw even updaten :)!
Ben benieuwd. Ik kon de changelog niet vinden bij de V1.3 firmware:

Klopt, alweer een tijdje.
Ondanks het een Chinees product is en je daar qua service/support vaak niet te veel mag verwachten op het gebied van software/firmware. Zijn ze bij sjcam flink bezig om de firmware te verbeteren, echt een pluspunt!
Hallo

Ik ga volgende week naar Vietnam en had graag een alternatieve go pro gekocht. Na het lezen van talrijke revieuws zie ik het bos door de bomen niet meer. Zouden jullie de Sj 5000x elite of de sj 5000 eerder aanraden? Eerder had ik de sj4000 maar deze is stuk. Het doel zou vooral zijn om mijn reizen op vast te leggen evenals deze op skivakanties gaan te gebruiken. Is de sj 5000x elite nu de beste sj cam op de markt voor mijn doelen die ik ermee heb of wat zouden jullie aanraden?

Grtz
Hallo,

Kun je misschien iets meer vertellen over de battarijen. Is het mogelijk om elke batterij van de SJ5000 serie te gebruiken? Ik heb op gearbest gekeken en ik zag iets staan dat de batterij van de SJ5000+ niet in de sj5000x elite te gebruiken is. Klopt dat?

groet,
S
Ik heb deze en een SJ4000 WiFi en het zijn dezelfde batterijen, er is inderdaad verwarring over. Op Ebay zijn ook batterijen van een ander merk te koop met een hogere capaciteit, die heb ik ook en dat scheelt weer een % of 30.

[Reactie gewijzigd door pandit op 10 maart 2017 18:49]