Specificaties AMD A4-5000 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock QC5000-ITX/PH Review

AnonymousWP 30 mei 2016, laatste update op 1 juni 2016, 2.651 views

ASRock QC5000-ITX/PH

Een mooi en erg compact moederbordje met een geïntegreerde processor, de AMD A4-5000. TDP bedraagt 15 watt, waardoor hij passief gekoeld kan worden. Ondanks dat hij zo compact en klein is, is hij rijkelijk uitgerust met vele aansluitingen zoals DisplayPort, DVI-D, HDMI, VGA, 2x USB 2.0 en 4x USB 3.0.

Pluspunten

• Erg zuinig
  • Passieve koeling
  • 0 dB geluidsproductie
  • Quad-core
  • Rijkelijk gevuld met aansluitingen
  • De andere storage controller (de AMD chipset storage controller) werkt echter wel tip top in orde

Minpunten

• Je zit toch vrij snel aan de maximale load als je meerdere taken tegelijk doet
  • 2 van de 4 SATA poorten worden aangestuurd door een trage ASmedia storage controller

Layout Score: 5

-Conclusie
-Vragen
-Changelog
-Reacties

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een meer dan prima mini-ITX bordje met een geïntegreerde processor (de AMD A4-5000) voor een leuke prijs. De ASRock QC5000-ITX/PH wordt gebruikt in een Office pc/data opslag pc. Met een TDP van maar liefst 15 watt kan hij passief gekoeld worden. Lekker stil dus!

Naar het begin van deze review

De prijs is prima in orde bij dit CPU-onboard moederbord. Voor iets meer dan 7 tientjes heb je een passief gekoelde AMD A4-5000 én een moederbord natuurlijk, in 1. Buiten de mooie prijs krijg je ook nog eens erg veel aansluitingen. Er zijn natuurlijk ook alternatieven, zoals de ASRock N3150B-ITX bijvoorbeeld. Het enige echte verschil is dat het Intel bordje wat zuiniger is (15 vs 6 watt).

Hieronder zien we dat de prijzen niet heel erg omhoog of omlaag gaan na verloop van tijd:

Naar het begin van deze review

De specificaties van het ITX-bordje en de processor vallen zeker niet tegen. Het is echter niet zo dat je met dit ITX-bordje moet gaan gamen, want de APU is hier niet voor bedoelt. De APU is bedoelt voor basis-taken zoals e-mailen en surfen. Je zou er wel eventueel Minecraft op kunnen spelen. De basis-taken voert hij zonder enkele moeite uit. Wat betreft een YouTube video afspelen @1080p, zit hij rond de 30% CPU load.

Het ITX-bordje ondersteund maximaal 16GB aan DIMM DDR3 geheugen, met ondersteuning van minimaal 1066MHz, en maximaal 1600MHz. Let er wel op dat het bordje 2 slots heeft, en geen 4. Overigens is het gebruikelijk dat ITX-bordjes 2 RAM sloten hebben.

Aangezien het bordje een APU betreft, wat een combinatie is van een best prima GPU in combinatie met een CPU (de AMD A4-5000) in één, bevat het een HD 8330 met ondersteuning voor DirectX 11.1, Pixel Shader 5.0, en maximaal 2GB aan 'shared memory'. Hiermee kun je HDMI gebruiken met een maximale resolutie van 4096x2160 @24Hz, of 3840x2160 @30Hz. Indien je DisplayPort gebruikt, kun je wel 4096x2160 draaien @30Hz. Met DVI is dit 1920x1200 @60Hz, en met D-Sub (VGA) bedraagt het 2048x1536 @60Hz.

Met de HDMI, DisplayPort, DVI, én VGA poort kun je theoretisch gezien dus 4 monitoren aansluiten.

Wat ook geen overbodige luxe is, is dat er maar liefst 4 USB 3.0 poorten, en 2 USB 2.0 poorten aanwezig zijn. Hiermee kun je dus snel gebruik maken van USB 3.0 sticks.

Overigens heb je 8 audiokanalen tot je beschikking en heb je zoals gewoonlijk een AUX ingang, en microfoon poort.

Mocht je nog niet gebruik maken van een USB muis of USB toetsenbord, dan is er ook nog een PS2 aansluiting aanwezig.

Tot slot is er een 1 gigabit LAN aansluiting aanwezig met Lightning/ESD Protection (ASRock Full Spike Protection). De aansluiting biedt ook de optie voor het herkennen van bijvoorbeeld een defecte internetkabel. Wat ook handig is, is dat het ondersteuning biedt voor PXE-boots. Hiermee kan je bijvoorbeeld een image van je server halen, en direct installeren op je pc. Natuurlijk zit er ook een Wake-On-LAN optie in verwerkt. Als kleine toevoeging kan je zelfs de lampjes van de LAN-poort uitzetten. Dit wordt allemaal aangedreven door een Realtek RTL8111E netwerkchip.

Je zou er theoretisch gezien zelfs op kunnen gamen. Aangezien er een PCI Express 2.0 x16 slot aanwezig is. De meeste game kaarten trekken de bandbreedte van PCI-Express 2.0 x16 nog niet vol. Dus je zult als het goed is, geen bottleneck moeten krijgen.

Wat je ook niet zo snel verwacht bij een passief gekoelde APU, is dat er op het ITX-bordje, alsnog een 3-pins fan connector zit. Hiermee kun je dus een eventuele CPU fan er op aansluiten. Maar dat is naar mijn mening niet nodig, aangezien de passieve koeling de APU prima koel houdt.

Bij het moederbord, zit ook een DVD waar drivers opstaan, utilities, Anti-Virus software (trial van Norton), de Google Chrome browser en Toolbar, en een trial versie van Start8.

Tot slot zit er nog een Quick Installation Guide bij. Die onder andere ook hier te bekijken/downloaden is: ftp://europe.asrock.com/Manual/QIG/QC5000-ITXPH_multiQIG.pdf. De manual is hier te bekijken/downloaden: ftp://europe.asrock.com/Manual/QC5000-ITXPH.pdf

Dan hier de volledige specificaties:

Klik hier voor nog meer informatie over de ASRock QC5000-ITX/PH.

Naar het begin van deze review

Moederborden zijn vrijwel altijd stevig en zullen niet zo heel snel doorbuigen. Het is echter wel zo dat je er voorzichtig mee moet omgaan, zoals elk stukje apparatuur. Als je namelijk al een klein beetje elektrisch geladen (ESD) bent, kun je het moederbord al beschadigen of zelfs onbruikbaar maken. Door even je vinger tegen het ijzeren puntje van het stopcontact te houden, wordt je statisch ontladen.

AsRock zelf geeft aan dat dit niet nodig is, omdat dit bordje over zogeheten "ESD Protection" beschikt. Zie hieronder voor uitleg:

Het moederbord werd samen met de andere componenten (zie inventaris + reviews + in combinatie met (zie onderaan review) geleverd in een goed verpakte doos. De doos was goed volgestopt met beschermingsmateriaal zoals lucht gevulde zakjes.

De eerste indruk die ik krijg van de doos van het moederbord is dat het allemaal een beetje overweldigend overkomt. Natuurlijk is dat gewoon marketing natuurlijk, je product in de schijnwerpers zetten, maar aan de andere kant is het juist een pluspunt. Zo kun je op het eerste gezicht zien wat de specificaties zijn van het moederbord.

Het moederbord is veilig verpakt in de doos, zoals je hieronder kunt zien. De Quick Installation Guide ligt bovenop, met daaronder een groot stuk karton waar het moederbord onder ligt. Het moederbord is verpakt in een antistatische verpakking.

Verder worden er maar liefst 2 SATA kabels meegeleverd voor de 2 SATA aansluitingen die op het moederbord zitten. Zoals gebruikelijk wordt er een I/O shield meegeleverd.

Het I/O shield heeft de volgende aansluitingen:
  • 1 x PS/2 Mouse/Keyboard Port
  • 1 x D-Sub Port
  • 1 x DVI-D Port
  • 1 x HDMI Port
  • 1 x DisplayPort 1.2
  • 1 x Optical SPDIF Out Port
  • 2 x USB 2.0 Ports (Supports ESD Protection (ASRock Full Spike Protection))
  • 2 x USB 3.0 Ports (AMD FT3 Kabini A4-5000 Quad-Core APU) (Supports ESD Protection (ASRock Full Spike Protection))
  • 2 x USB 3.0 Ports (Etron EJ188H) (Supports ESD Protection (ASRock Full Spike Protection))
  • 1 x RJ-45 LAN Port with LED (ACT/LINK LED and SPEED LED)
  • HD Audio Jacks: Rear Speaker / Central / Bass / Line in / Front Speaker / Microphone
Excuus voor de matige foto, maar dit is hoe het er momenteel uit ziet in de Antec ISK 110 Vesa: http://i.imgur.com/uueDE4Bl.jpg

Op de volgende foto's is te zien hoe klein het moederbord daadwerkelijk is. Alhoewel dat voor zichzelf spreekt aangezien het een Mini-ITX moederbord is.

Naar het begin van deze review

Dit moederbord met geïntegreerde processor is niet aan te raden om mee te gamen. Daar is hij immers ook niet voor bedoelt. Hij is namelijk bedoelt om simpele taken mee uit te voeren. Alhoewel het een HD 8330 met ondersteuning voor DirectX 11.1, Pixel Shader 5.0, en maximaal 2GB aan 'shared memory' bevat. Lichte games kunnen uiteraard wel gespeeld worden, maar ga er maar niet van uit dat je dan op 1920x1080p kan spelen. Spellen als FIFA 2014 @1366x768 kunnen met 46 fps gespeeld worden. Minecraft leunt vooral op de processor, en niet op de GPU. Aangezien de processor sterker is dan de GPU, in dit geval, is het mogelijk dat je Minecraft vrijwel vloeiend moet kunnen draaien.

Hieronder is te zien hoe de AMD A4-5000 presteert tegenover i5's en i7's:

Helaas is de vergelijking niet echt fijn. Aangezien de gemiddelde consument, die dit moederbord zou kopen, een vergelijking wilt zien tussen i3's en Pentiums. Dat is een wat eerlijkere vergelijking zonder een al te groot gat. Dus daarom nog een benchmark met een i3 en Pentium:

Dan nu wat benchmarks die zijn uitgevoerd in programma's. Let op: de resultaten kunnen afwijken van nu. Omdat nieuwe versies van deze ge-benchmarkte programma's, waarschijnlijk verbetert zijn:

Ook heb ik zelf een aantal benchmarks uitgevoerd met Geekbench:

Naar mijn mening vielen de temperaturen erg mee en waren ze goed binnen de perken. En dan te bedenken dat de APU passief gekoeld wordt!

Wil je net zoals ik, voor weinig geld, een prima pc bouwen die tóch aardig krachtig is? Dan kom je met dit moederbord al een heel eind. Het gaat dan ook niet per se om de prijs, maar voor simpele taken als Office, internetten en e-mails lezen heb je geen i3 of beter nodig. Vandaar dat ik gekozen heb voor dit moederbord.

Voor huis-tuin-en-keuken gebruik dient deze APU dus prima, maar het is niet aan te raden om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Want dan gaat hij al vrij snel richting de 100% load.

Wil je echter gaan gamen maar heb je niet veel te besteden voor een fysieke videokaart, dan zijn de APU's van AMD een prima alternatief (zoals te zien is bij de benchmarks), deze bijvoorbeeld: pricewatch: AMD A10-7850K Boxed.

Heb je vragen, opmerkingen, of positieve feedback? Die zijn van harte welkom! Die kun je kwijt in de reacties :). Je mag me natuurlijk ook een privé bericht sturen.

Vond je m'n review leuk om te lezen, of heb je er wat van geleerd, of heb je een andere goede reden? Beoordeel dan mijn review met een 0, +1, +2 of +3.

Bekijk ook mijn andere reviews die ik heb geschreven: http://tweakers.net/productreview/user/590416/

Indien je het een nominatie waard vindt, kun je mijn review nomineren door op de volgende banner te klikken:

Tweakers - nomineer voor review van de maand

Naar het begin van deze review

Heb jij ook een ASRock QC5000-ITX/PH?

Mooie review, 1 kleine opmerking, de ASmedia storage controller is niet van ASRock :)
Dankje! :D

Ah. Dat dacht ik omdat het beide met "AS" begon. Dan neem ik aan dat het van het 'bedrijf' ASmedia is?
Dankje! :D

Jup, ASmedia maakt storagecontrollers, staat los van ASRock.
Oke. Dankje. Ik ga het aanpassen.
Zou je nog eventuele energiemetingen kunnen doen tijdens verschillende manieren van werken met het bordje? Ik ben erg benieuwd naar wat hij idle / half load verbruikt (NAS-gebruik bijvoorbeeld).
Op zich is het namelijk een prima basis voor een thuisservertje die niet zoveel te doen hoeft te hebben, maar als hij idle alsnog een hoop verbruikt is dat natuurlijk zonde.

Mooie review verder!

[Reactie gewijzigd door Merethil op 30 mei 2016 09:03]

Hmm, dan moet ik even denken hoe ik dat ga doen. Ik dacht namelijk dat HWmonitor ook het energieverbruik uitlas. Maar ik zie dat inderdaad niet staan. Ik kan het even onderzoeken voor je, en dan kom ik er wellicht later op terug. Maar dan moet ik eerst kijken wat de mogelijkheden zijn. Dit is wellicht interessant voor je: http://www.tomshardware.c...-5000-review,3518-13.html.

Zoals je misschien weet, heb je namelijk fysieke apparatuur nodig om dit soort metingen te doen, die heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

Bedankt trouwens! :)

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 30 mei 2016 11:12]

Ik heb zelf ergens een keer een powermeter bij gekregen die prima lijkt te werken (best precies voor hoe weinig hij nieuw kost), dus heb zelf vaak metingen gedaan bij mijn pc's en laptops; sinds ik zelf voor mijn stroom moet betalen ben ik daar wat meer op gericht dat pure performance :P

Mocht je er ooit aan toe komen dan hoor ik het in ieder geval graag; als je de apparaatuur echter niet kan krijgen zonder investering voor alleen deze review kan je daar weinig aan doen natuurlijk en kan ik je niets kwalijk nemen ;)

In ieder geval: Hopelijk blijf je doorgaan met reviewen! Ook deze is lekker fijn lezen en lekker veel plaatjes die een hoop duidelijk maken.
Ik ga mijn best doen om zonder te investeren, er aan te komen. Als dit niet lukt, zal ik de grafieken uit de link die ik je gestuurd heb, in de review zetten :). Bedankt voor het meedenken. Is inderdaad een leuke en belangrijke toevoeging aan deze review.
Leuk om te horen! :D
Over een paar weken krijg ik de OnePlus Loop binnen (een Virtual Reality Headset van OnePlus). Hier zal ik ook een review van maken en publiceren :).
Even een opmerking over: Je zou er theoretisch gezien zelfs op kunnen gamen. Aangezien er een PCI Express 2.0 x16 slot aanwezig is van deze zijn slechts 4 lijntjes aangesloten!!

Verder een lekkere lap text en ondanks bovenstaand toch een +3
Wat bedoel je exact met "4 lijntjes"?

Bedoel je dan het aantal PCI-E lanes wat de processor maximaal aankan?

Bedankt voor je compliment + beoordeling :).
Er zijn 4 lanes aangesloten, het is eigenlijk een PCI-E X4 slot. Als je hier een videokaart in stopt zal deze niet maximaal werken. Staat vermeld bij de specificatie van Asrock.
Nee, klopt. Maar dan kies je ook niet voor dit moederbord, als je wilt gaan gamen. Want dan wordt de processor vermoedelijk de bottleneck.
Vond je m'n review leuk om te lezen, of heb je er wat van geleerd, of heb je een andere goede reden? Beoordeel dan mijn review met een +3.
done :+
Oew, wat een mega-review! _O_ +3
Mooi klein bordje.
Nette review, vooral zo door gaan !
Dit soort reviews is een van de redenen dat ik zo graag op Tweakers kom.

Wat ik mij nu afvraag : welk type/merk PSU heb je hier voor nodig ?
Ik zou dit board in een HTPC willen gebruiken met een SSD van ca 64GB en een BluRay speler.
Zou een MiniPSU van 80W dan voldoende zijn ? Of kan het nog kleiner/lager ?

[Reactie gewijzigd door Irtimid op 31 mei 2016 11:44]

Bedankt! Leuk om te horen :D.

Ik heb geen PSU hoeven te kopen. De PSU (lees: laptopoplader) kreeg ik bij de case (zie "gebruikt in combinatie met") : http://static.tweakers.ne...uWIPhXkHYXPmfUt0/full.jpg.

Ik weet niet welke case je op het oog had, of heb je er al een?
Nee ik heb nog geen case op het oog. Sowieso zou het hele project om er een HTPC mee te bouwen een stuk duurder uitvallen dan ik had verwacht.
Ik heb gister even snel zitten tellen (lees mandje bij MeGekko vol gekieperd) en dan zat ik op ca 340 Euro.
En of dat het mij nou waard is om af en toe een Blu-Ray of video te kijken weet ik nog niet.

Neemt niet weg dat het heel leuk speelgoed is ;)
Dat is vrij duur, 430 euro. Voor een vrij eenvoudige HTPC. Ik heb het systeem (zie inventaris "Pappies pc'tje") voor 200 euro gekocht. Of wil je wat andere extraatjes?
Tsja ik had een andere case waar ook een (evt slimline) BR speler in kon en de speler zelf.
Aangezien er geen PSU bij zat moest ik die er ook bij bestellen. Alles bij elkaar kwam ik dan op dat bedrag uit.
Ik denk er in ieder geval nog even over na, bedankt voor je meedenken, much appreciated !
Graag gedaan en succes! Als je advies, hulp of vragen hebt, dan weet je me te vinden :).
Toffe review!

Zou het mogelijk zijn om League of Legends op dit bord(je) te spelen? Zou gezien de specs volgens mij moeten kunnen (maar dan niet alles op max)
Dankje! :D

Uhm, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar het zal er wel op draaien. Ligt eraan. Welke resolutie?
1920x1080 zou voor mij genoeg zijn :-) (lees voor de kids) :-)
Dat zou hij moeten kunnen trekken. Maar dan niet op hoogste settings natuurlijk, zoals je zelf al aangaf. Zelf speel ik geen League of Legends, dus kan ik het helaas niet voor je testen. Als ik wel LoL had, had ik het voor je getest.

Anyway, bekijk deze video anders eens: https://www.youtube.com/watch?v=7ZybDoLc9yQ

In de beschrijving:
We benchmarked (and played) a 5 vs 5 in LoL v5.3 with an A4-5000 (Kabini) with a Radeon HD 8330, 4 GB DDR3 RAM, Intel 520 SSD in different detail settings. Highest settings with AA at the beginning resulted in an average of 26 fps (min 21). Medium details without AA but still 1080p got us playable 42.5 fps (min 31 fps). The ugly min settings achieved only 6 fps more on average, so you can stick at least at medium settings.
Alweer een uitstekende review.
En natuurlijk up-to-date.
Mijn opmerkingen weet je natuurlijk al ;p

Ga zo door!
Mooie review :) Ik vraag me eigenlijk nog wel 2 dingen af:
- Hoe presteert dit bord tov de N3150, prijstechnisch de directe concurrent
- Waarom zou ik een paar euro meer betalen voor een onzuinigere CPU (tov de N3150)?
Bedankt! :)

Zie hier de belangrijkste verschillen qua aansluitingen en upgrademogelijkheden: http://tweakers.net/pricewatch/compare/447369;431838/

Ik heb voor de wat langzamere AMD variant gekozen vanwege de aansluitingen en upgrademogelijkheden etc.
Ok, dus eigenlijk zeg jij: kiezen tussen iets meer performance of meer aansluitingen? Weet je zo wat ongeveer de performanceverschillen zijn dan?
Ik zelf heb geen benchmarks, en echte officiële benchmarks zijn er ook niet. Anders gewoon op de volgende pagina kijken: https://www.google.nl/?io...+vs+amd+a4-5000+benchmark

Ligt er aan. Wat vind jij zelf belangrijker?
Ik zat ook al lang naar dit bordje te kijken voor mn xpenology maar ik ben toch voor een zwaardere config ga.
Des al niet te min een zeer uitgebreide review. Dank!