Chuwi Vi10 Ultimate Zwart Review

Dennis H 19 februari 2016, laatste update op 19 februari 2016, 4.357 views

Chuwi Vi10 Ultimate Zwart

De Chuwi Vi10 Ultimate is een Tablet met een 10.6 Inch scherm welke draait op een (legale) versie van Windows 10. Een Tablet welke in combinatie met het toetsenbord ook prima als Mini Laptop te gebruiken is. Met de 2 ‘normale’ USB poorten aan de zijkant en een 8.000mAh Batterij.

Pluspunten

• Prijs/KWaliteit
  • Grote Accu
  • USB Poorten

Minpunten

• Lage Schermresolutie
  • Voelt een beetje 'plastic fantastic'

Review: Chuwi Vi10 Ultimate

Inleiding:
Sinds de komst van Windows Tablets is er naar mijn mening een grote stap gemaakt wat betreft de ontwikkeling en gebruikersgemak van Tablets. Ik maak vrijwel dagelijks gebruik van mijn huidige Tablet en met de komst van Windows 10 kan ik er in principe alles mee doen wat ik anders op mijn Laptop zal doen. Omdat ik mijn andere Tablet te klein begon te vinden (Pipo W2F met een 8 Ich scherm) heb ik dit keer gekozen voor de Chuwi Vi10 Ultimate. Het is een vernieuwde versie van de Vi10 welke al een tijdje te koop is. De grootste voordelen ten opzichte van zijn voorganger zijn; Sneller, een betere en snellere HDMI poort, betere SD kaart lezer tot een snelheid van maximaal 100mb/s.

Link naar het Product: http://www.banggood.com/C...-10-Tablet-p-1004390.html
Link naar het Toetsenbord: http://www.banggood.com/F...-Chuwi-VI10-p-979321.html

De Tablet beschikt over een volledig (legale) Windows 10 versie en heeft een 10.6 Inch scherm wat naar mijn mening de perfecte tussenmaat is. Klein, compact en toch een goed af te lezen scherm zonder na een tijdje last te krijgen van je ogen/nek omdat je erg moet focussen op het kleine scherm wat ik eerder gewend was. Ook was de keuze op de Chuwi Vi10 Ultimate gevallen omdat deze onder andere beschikt over 2 ‘normale’ USB poorten zodat je niet meer hoeft te priegelen met een converter of adapters, meer daarover vindt je in het vervolg van mijn Review.

De Chuwi vi10 Ultimate is beschikbaar in 2 opties. De eerste, waarop deze Review is gebaseerd, is de versie met enkel Windows 10 als besturingssysteem. Daarnaast is er ook een versie beschikbaar welke zowel Windows 10 als Android 4.4 beschikt. De reden dat ik enkel voor Windows 10 gekozen heb, is voornamelijk omdat ik van mening ben dat ik Android niet tot nauwelijks zal gebruiken en dit enkel (kostbare) ruimte in beslag zal nemen.

Verpakking & Accessoires:
De Chuwi Vi10 Ultimate is besteld bij Banggood. Standaard wordt er geen toetsenbord bijgeleverd,maar deze zijn voor ¤25,- te koop. Iets wat ik zeker aan kan raden omdat o.a. het typen een stuk beter/sneller werkt en door de hoes om te vouwen kan hij ook (op een vlakke ondergrond) als standaard worden gebruikt. Bij het toetsenbord zit ook een muis pad/trackpad geïntegreerd, een leuke toevoeging en welke op zich goed werkt, maar gezien zijn relatief kleine oppervlakte helaas niet altijd even handig is voor mensen met wat dikkere vingers. Meer over het toetsenbord lees je in een later gedeelte van de Review.

Banggood heeft er voor gekozen om standaard hun Tablets te verzenden in een op maat gemaakte piepschuimen doos om eventuele schade tijdens de verzending te minimaliseren. Je krijgt dus niet de originele verpakking welke oorspronkelijk bij de tablet hoort. De tablet past perfect in de piepschuimen verpakking waardoor hij niet kan bewegen en hierdoor de kans op eventuele beschadigingen nog kleiner te maken, de accessoires worden in een apart vak naast de tablet verpakt.

Om het pakket zo minimaal te houden zijn er ook weinig tot geen accessoires meegeleverd bij de Tablet. Naast de oplaadkabel, adapter en wat boekjes (o.a. gebruikershandleiding en garantie) is er verder niks te vinden. Wel is er standaard al een screenprotector op zowel de voor- als achterzijde van de tablet aangebracht.

Chuwi Vi10 & Specificaties:
Eenmaal de Chuwi Vi10 Ultimate ontdaan van zijn verpakkingsmateriaal en de tablet in mijn handen, is mijn eerste indruk zeer positief. Het 10.6 inch schermformaat is groot, maar niet te groot. Wat ik al eerder schreef, naar mijn mening een perfecte tussenmaat. Een Tablet welke qua formaat prima geschikt is om te gebruiken voor wat internet/spelletjes op de bank en wanneer je hem in het toetsenbord klikt perfect is om (langere tijd) aan te werken, documenten te schrijven etc.

Afgezien van de Standaard applicaties welke meegeleverd worden bij Windows 10 heeft Chuwi er voor gekozen om verder géén bloatware te installeren op de Tablet. Gelukkig maar, aangezien ik me daar erg aan kan ergeren en deze soms nog een moeilijk te verwijderen zijn. De Tablet staat grotendeels al ingesteld voor je, zodat je niet hoeft te puzzelen met de Chinese taal/instellingen. Standaard staat de taal geselecteerd op Engels, maar het installeren en activeren van de Nederlandse taal spreekt voor zich. In tegenstelling tot sommige andere Tablet krijg je bij de Chuwi Vi10 Ultimate niet standaard het office pakket van Microsoft meegeleverd (Word, Excel etc.) Gelukkig is het tegenwoordig niet moeilijk meer om deze op het internet te vinden.

Uiterlijk & Gevoel:
De Chuwi Vi10 Ultimate voelt naar mijn mening wat ‘plastic fantastic’ aan, kraakt hier en daar bij het vasthouden en is aan de zware kant. De randen aan de boven en –onderzijde zijn afgewerkt met een aluminium strip welke vastgezet is met kleine schroeven. Dit geeft de Tablet al wel wat meer ‘body’ en ziet hij er wat strakker uit, toch is hij naar mening wat saai en heeft hij een wat goedkope uitstraling. Ook over de achterkant ben ik niet erg positief, hoewel deze gemaakt is van glas voelt de gladde en glanzende achterzijde goedkoop aan en is enorm gevoelig voor vingerafdrukken.

Aan de voorkant bevind zich het Windows Logo wat functioneert als Home button. Verder zitten aan beide zijkanten van de Tablet o.a. 2 speakers. Een logische plek naar mijn mening en ze hebben er goed aan gedaan om deze niet aan de achterzijde te plaatsen wat je soms nog wel eens tegenkomt bij sommige versies. Ook is hierdoor de geluidservaring een stuk positiever omdat het geluid vanuit de zijkant komt. De kwaliteit van het afspelen van bijvoorbeeld notificaties is goed, helder en duidelijk. Natuurlijk zul je bij het afspelen van muziek wel merken dat het geen top kwaliteit zal zijn, en het geluid dan misschien wat blikkerig klinkt. Maar voor het luisteren van muziek of films kun je ook gebruik maken van de 3.5 Jack plug aan de zijkant van de Tablet. De USB poorten, Micro USB, Micro HDMI, SD kaart slot en de 3.5 Jack Plug hebben ze allemaal aan één zijde gepropt, dit hadden ze misschien beter kunnen verdelen over beide zijkanten. Aan de bovenzijde vinden we de Aan/uit knop en de volume regelaar welke van hetzelfde materiaal zijn als de rand. De knoppen zitten er goed en stevig in, ook moet je ze relatief krachtig indrukken wat het voordeel heeft dat ze niet per ongeluk ingedrukt worden als de tablet ergens tegen aan stoot.

Zoals ik eerder al aangaf in deze Review beschikt de Chuwi Vi10 Ultimate over 2 ‘normale’ USB 2.0 poorten. Het grootste voordeel hiervan is natuurlijk dat je niet meer hoeft te kloten met USB adapters om zo bijvoorbeeld een normale USB Stick in je Micro USB ingang te krijgen. Met de Chuwi Vi10 kun je gewoon ieder USB apparaat in je tablet stoppen en zal hij hem direct herkennen. Ook is er een Micro USB aanwezig voor data over te zetten of voor het opladen van de Tablet.

Het IPS scherm met een resolutie van 1366x768 is niet het nieuwste en beste scherm welke beschikbaar is. Eigenlijk loopt Chuwi daar zelfs een beetje me achter, maar bij gebruik merk ik dat het scherm toch wel vrij helder en scherp is. Ook de kleuren voelen natuurlijk aan en worden goed weergegeven. Aangezien ik de Tablet ook wel een buiten gebruik om aan te werken was het voor mij belangrijk dat het scherm ook goed af te lezen was in de buitenlucht. Dat is gelukkig ook het geval bij de Chuwi Vi10 Ultimate. Wanneer je de helderheid op 100% zet en recht voor het scherm zit kun je deze nog prima aflezen. Verschillende kijkhoeken worden wat lastiger wanneer je de tablet buiten gebruikt, dus voor de mensen welke naast je zitten is het scherm moeilijk af te lezen. De setails rondom het scherm, en dan heb ik het over de randen/bezels rondom het scherm zijn aan de brede kant en hadden persoonlijk een stukje dunner gemogen om hem zo een wat strakker uiterlijk te geven. Verder kan het scherm tot maximaal 10 vingers/touch bewegingen tegelijkertijd registreren.

In gebruik & Batterij::
De Tablet is uitgevoegd met een Quad Core 1.84GHz 64 Bit processor in combinatie met 2GB Ram geheugen. Met deze combinatie werkt de Tablet snel en vloeiend, het openen van bestanden en applicaties werkt soepel en ook wanneer je meerdere programma’s open heb staan blijft de Tablet vlot werken en kun je snel schakelen naar eerdere programma’s om zo verder te gaan waar je mee bezig was. Gemiddeld doet de tablet er +/- 20 seconden over om volledig op te starten. Standaard wordt de Tablet geleverd met 32GB geheugen waarvan 8GB gereserveerd is voor het besturingssysteem en overige programma’s om de Tablet te laten werken. Gelukkig is er ook een SD kaart slot aanwezig waarmee je het geheugen tot maximaal aan 64GB extra kunt uitbreiden. Ook is het bij Windows 10 mogelijk om een SD kaart als ‘vast geheugen’ te laten functioneren waardoor je Tablet hem niet meer als SD kaart leest maar als interne harde schijf. Dit werkt beter en gemakkelijker voor het opslaan van applicaties, programma’s en/of bestanden.

Hoewel ik het touchscreen van de tablet slechts sporadisch gebruik wanneer hij is geïnstalleerd in de toetsenbord standaard, wekt deze goed en accuraad. Hij registreert de ‘veeg bewegingen’ naar behoren. Rechts bovenaan het scherm is een kleine notificatie LED verwerkt. Een leuke toevoeging deze zal knipperen wanneer je bijvoorbeeld een mail ontvangen hebt of bij een andere notificatie. Ook zal hij knipperen wanneer je de Tablet oplaad en blijft hij branden wanneer hij volledig is opgeladen. Een kleine bug in het systeem is dat als de tablet in slaapmodus is, hij soms wat moeite heeft hieruit te ontwaken. Zodra je het scherm activeert blijft hij zwart en geeft hij geen response. Een reset, door de aan/uit knop 10 seconde in te blijven drukken waardoor je tablet opnieuw opstart lijkt de enige oplossing hiervoor. Ik heb nog geen oplossing gevonden voor dit probleem en weet helaas ook niet of dit een software probleem is, of dat het ergens anders aan ligt.

In de Tablet is een 8000 mAh batterij verwekt, wat voor Tablet begrippen aan de hoge kant is. Dit zorgt er mede voor dat het gewicht van de Tablet aan de zware kant is, het voordeel van zo’n grote accu is natuurlijk wel dat je er langer op kunt werken zonder hun tussendoor op te hoeven laden. In praktijk kun je er zo’n 8 tot 10 uur non-stop mee werken (internet, mail en documenten lezen/schijven.) Natuurlijk wordt deze tijd wel aanzienlijk korter wanneer je tussendoor ook spelletjes/films kijkt. De Chuwi Vi10 wordt bij langdurig gebruik bij het kijken van films of het spelen van filmpjes erg warm in de linker bovenhoek. Ook bij het installeren van applicaties of programma’s valt het me op dat hij erg warm wordt. Wanneer je de Tablet vast hebt, is dit niet altijd even prettig.

Het opladen gaat ook redelijk snel, wanneer je Tablet volledig leeg is, zal het zo’n 4 á 5 uur duren voordat deze weer volledig is opgeladen.

Over de Wifi verbinding is weinig te zeggen, de verbinding is stabiel, het bereik is goed en heb ik geen last van een wegvallende verbinding.

Ook over de Camera heb ik weinig te zeggen omdat ik deze niet gebruik. Zowel aan de voor- als achterzijde bevindt zich een 2.0MP Camera. De kwaliteit van foto’s is matig en heeft veel ruis bij schemer. Overdag en bij voldoende licht voldoet de camera aan de voorzijde om bijvoorbeeld Skype gesprekken te voeren. De camera aan de achterzijde is misschien slecht, maar ik ben van mening dat deze in de toekomst ook gewoon het beste weggelaten kunnen worden. Dit scheelt in gewicht en aankoopprijs en alleen mensen met een verstandelijk beperking zullen hier ooit foto’s mee willen maken.

Toetsenbord:
Één van de accessoires welke niet standaard worden meegeleverd, maar ik zeker kan aanraden is het toetsenbord. Het originele toetsenbord standaard is te koop voor ~¤25,-

Op de Chuwi vi10 Ultimate zitten aan de onderzijde enkele (magnetische) conrector punten en 2 bevestigingspunten waarmee je de tablet in het toetsenbord klikt. Hiermee staat hij stevig in de standaard, en dankzij de conrectoren welke contact maken met elkaar wordt hij op deze manier verbonden. Dit geeft een veel stabiele verbinding dan met een bluetooth verbinding.

Het gebruik van het toetsenbord is over het algemeen erg fijn. Natuurlijk zijn de toetsen relatief klein en zitten dicht op elkaar, maar na een tijdje ben je daar wel aan gewend. Het toetsenbord voelt stevig aan en ook de knoppen/toetsen veren goed mee en voelen degelijk aan. De muis pad werkt ook uitstekend, maar ook deze is aan de kleine kant, maar doet zijn werk verder prima. Aan de onderzijde zit de linker en rechter muisknoppen verwerkt welke je in kunt drukken. Via de mouse pad kun je ook gebruik maken van gestures, welke je waarschijnlijk ook wel bekend zijn bij laptops. Zoals bijvoorbeeld het in en uit zoemen van het scherm etc. Enig minpuntje aan het toetsenbord is dat de geïntegreerde muisknoppen ook gestures registreert. Van mij hadden ze beter twee fysieke knoppen kunnen maken welke in principe los staan van de muis pad zodat je gewoon je vinger op de muisknop kunt houden zonder dat hij ineens in of uit begint te zoomen omdat hij dit ziet als een 'gesture'.

Conclusie:
De Chuwi vi10 Ultimate is voor mij de uitstekende manier om onderweg te werken en mee te nemen. Het 10.6 inch scherm is groot genoeg om fatsoenlijk af te kunnen lezen en compact genoeg om overal mee naar toe nemen. De 2 standaard USB poorten zijn een groot voordeel en vergoten het gebruikersgemak. Ook over de batterij duur ben ik erg tevreden en is de notificatie LED een leuke en mooie toevoeging aan het geheel. Minpuntje is dan misschien toch de relatief lage resolutie van het scherm, de bouwkwaliteit welke naar mijn mening toch wel wat beter had gekund en wordt de Tablet vrij warm bij intensief gebruik.

Pluspunten:
- Schermgrootte.
- Windows 10 werkt perfect.
- Grote batterij capaciteit.
- Toetsenbord welke los te bestellen is, is zeker een aanrader!
- Afwerking is goed.
- 2 'normale' USB poorten
- Notificatie LED

Minpunten:
- Scherm heeft een wat lage resolutie.
- Bouwkwaliteit is in orde, maar had beter gekund.
- De achterzijde is nogal gevoelig voor vingerafdrukken en had naar mijn mening beter een matte afwerking kunnen krijgen.
- Tablet is aan de zware kant.

Heb jij ook een Chuwi Vi10 Ultimate Zwart?

Goede review! Interessante tablet en zeer interessante prijs.

Verder eens met Spekkie88, voor weinig geld meer heb je de Hi10, wat een meer volwassen versie is met 64GB, hogere resolutie en meer RAM. Wel zie ik dat daarbij de batterij significant kleiner is (6600 mAh).
Dat was dan ook de reden om de Hi10 niet te kopen. Door het betere scherm/hogere resolutie verbruikt hij meer stroom terwijl de capaciteit van de batterij een stuk kleiner is dan de Vi10. Ik had een tablet/mini laptop nodig waar ik een gehele werk dag mobiel mee kon zijn qua Word, Excel, Internet en Mail. Geen super zware programma's dus, maar wel een grote batterij capaciteit nodig. Dat was de reden voor mij om voor de vi10 ultimate te gaan. Met de 8.000 mAh batterij hoef ik me geen zorgen te maken dat hij onderweg uitvalt en zonder stroom kom te zitten.

Wat betreft het opslag geheugen, de standaard 32Gb aan geheugen is inderdaad weinig, maar voor mij geen probleem. Met een SD kaart en een USB stick kom ik een heel eind. Bestanden worden automatisch opgeslagen op de SD kaart en kan ik eventueel overzetten naar USB.

[Reactie gewijzigd door Dennis H op 20 februari 2016 10:14]

Duidelijk, thanks!

Wat is dat kleinere apparaatje trouwens dat ernaast op de foto staat in je review?
De PIPO w2f met een 8inch scherm ter vergelijking.
Top review! Ik heb het idee dat je veel krijgt voor de prijs die je betaalt.

Ik verwacht dan ook dat de huidige laptops/ultrabooks in de toekomst zullen verdwijnen en vervangen worden door tablets met een volwaardige versie van W10.
Voor organisaties heb ik meer het idee dat oplossingen zoals continuum de toekomst gaat worden (als de ontwikkeling hiervan verder is)

[Reactie gewijzigd door Zionrage op 19 februari 2016 11:10]

Je krijgt inderdaad veel 'bang for buck'. En afgezien van de (kleine) minpuntjes is het zeker geen verkeerd product.

Ik denk echter niet dat Tablets ooit de Laptop zal gaan vervangen. Het zijn (naar mijn mening) nog steeds 2 op één staande producten. Hoewel de Tablet is nu eigenlijk een uitgeklede en goedkopere versie van een Laptop aan het worden is welke compacter, en dus ook makkelijker mee te nemen, zal de Laptop het altijd blijven winnen op functionaliteit.
Qua functionaliteit en dus ook hardware wint de laptop inderdaad. Echter spreek ik dan ook niet over één of twee jaar, maar meerdere jaren wanneer de huidige hardware van de laptop, in een tablet zit.
Ik snap wat je bedoelt inderdaad. Ik denk echter dat ze dan onder de naam 'mini laptop' worden verkocht.
Is de X5-Z8300 voldoende krachtig naar jouw idee voor Word/Outlook e.d.?

Zit te twijfelen tussen de Chuwi Hi10 en de Cube i7. Maar weet eigenlijk niet of ik de betere prestaties van een core-M nodig ga hebben voor aantekeningen en the likes..
Ik typ dat vanaf een Hi10 en kan je vertellen dat de z8300 meer dan snel genoeg is voor word and the like. Zlefs portal 2 is tot op zekere hoogte speelbaar. Wat mij persoonlijk tegenstond aan de I7 is dat die dock maar 1 vaste stand heeft (het is geen scharnier).

Verder een duidelijke review, wat ik me alleen afvraag is waarom gekozen voor de Vi10 en niet de Hi10? Voor een 25 euro meer heb je al de Hi10 met 64GB, 4GB RAM en een scherm met een resolutie van 1920*1200...
Jammer genoeg is het officiele dock van de Hi10 wel weer duurder, maar daar komt bij dat die een "echte" laptop ervaring bied.
Kan je de tablet opladen per 5V powerbank?
Las dit ergens, maar not sure ;)
Met de Xiaomi Powerbank kan ik de tablet opladen als ik hem in de micro USB plug. Wanneer ik het kabeltje omdraai en in de standaard USB plug dan laad de powerbank op vanuit de batterij in de tablet.

Dus ja, het kan beide :P
Ik had de Vi10 Ultimate besteld bij Geekbuying, hetzelfde apparaat met 64 GB. Echter, ze stuurden me de Vi10 Pro, een dual boot windows 8.1/Android 4.4. Toen ik dat ontdekt had, had ik hem al uitgepakt en opgestart, want volgens mij zijn alle vi10 versies identiek qua uiterlijk. Nu ben ik in het proces van retourneren, maar heb er wel natuurlijk mee zitten spelen.
Zonder problemen geupgrade naar win10, de Android partities blijven intact. Wat me wel opvalt, en dat heb ik ook gelezen in de reviews van de Hi10 op Geekbuying, is dat als je een harddisk in de USB stopt hij ineens uit gaat! Start je hem dan weer op, dan heeft ie nog wel zijn normale batterij percentage. Maar als je hem opstart nadat je nogmaals een HDD in de USB stopt, dan heeft hij ineens 0% batterij en moet hij weer helemaal opladen......
Heb jij dat ook? OVerigens kun je er wel een HDD in doen als hij aan de lader ligt.
Ik heb dit tablet nu ook een paar weken.
Zonder toetsenbord,gebruik liever mijn logitech K400r.
Ben er op 1 ding na wel tevreden over.
Buiten is als de zon schijnt het scherm niet af te lezen,ook niet als hij op 100 % staat.
Bij bewolkte lucht is het wel goed te doen,maar niet bij zonlicht,ook niet als je je omdraait.
Nu is dat geen groot probleem voor mij,maar misschien wel voor een ander.
Ik heb nu een aantal weken een Hi10Pro met docking keyboard en H2 pen.

Het heeft wel wat hoofdbrekerdjes gehad maar die waren eerder mijn schuld (ik wil iets dat niet kan) of meer een windowd/android dingetje
Maar voor onder de ¤200,- een hele degelijke 2 in 1.. moet ik ook niet zeiken is het wel?

Zal ook es een review schrijven...

-- daarover gesproken.. kan ik alleen maar een review schrijven over producten die al op tweakers staan? Kan alleen knopje zoek product vinden, geen knop nieuw product....

[Reactie gewijzigd door Waarnemer op 24 november 2016 17:32]