Specificaties Starterset, WiFi-AC (5GHz) 733Mbps, 3x 100Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link AV500 Powerline ac Wi-Fi Kit TL-WPA4530 KIT Review

bartpijn 16 februari 2016, laatste update op 16 februari 2016, 3.600 views

TP-Link AV500 Powerline ac Wi-Fi Kit TL-WPA4530 KIT

Een gemakkelijk te installeren powerline met snelle verbinding. De WiFi AC maakt het pakket compleet. Ik heb nu overal in huis een 5GHz verbinding, de 2,4 band staat zelfs uit!

Pluspunten

• Snelle verbinding
  • Gemakkelijk te installeren
  • WiFi AC
  • Web interface
  • LEDjes kunnen uit
  • Kabel aansluitingen

Minpunten

• Verlies van stopcontact
  • Belemmerd grenzende stopcontacten

Beheerbaarheid Score: 4
Thuis heb ik een TP-Link Archer C7 staan met een ac snelheid van 1750 Mbps. Deze router voldeed uitstekend. De 5 GHz band kwam helaas niet tot aan het einde van het huis door, logisch ook in een betonnen nieuwbouwhuis. Ik heb lang gesukkeld met een normale powerline van icidu en een switch, dus had de meeste apparaten bekabeld en mobiele apparaten op de 2,4 band. Ik was het langzame internet beu en stuitte op dit product.

Ikzelf werk in de retail van dit soort apparaten en wist hem natuurlijk gemakkelijk te installeren, maar volgens mij is dit voor ieder te doen. De app maakt het snel aanpassen van instellingen zeer eenvoudig. Het koppelen van de twee 'kastjes' is zo gebeurd en Wi-Fi clone d.m.v. WPS was ook zo gebeurd.

Na alles goed ingesteld te hebben ben ik op verschillende apparaten een speedtest gedaan, die tot mijn verbazing geen snelheidsverlies had. Mijn snelheid zat tegen de 120 Mbps aan (wat overeenkomt met mijn Ziggo aansluiting). Dit klonk haast te mooi om waar te zijn, dus ik heb die test meerdere malen op verschillende momenten gedaan. Het is een stabiel netwerk.

Ik ben zeer tevreden over dit product en raad het ieder aan als beste alternatief voor een extender of simpelweg een netwerk upgrade.

Heb jij ook een TP-Link AV500 Powerline ac Wi-Fi Kit TL-WPA4530 KIT?

Per abuis dubbele reactie

[Reactie gewijzigd door FBFATA100 op 15 juni 2016 19:03]

Wegens slechte werking van WiFi range extender (repeater) ook deze TP-Link Wi-Fi TL-WPA4530 KIT gekocht.
Vlotte installatie mbv installatie-instructie. Heel makkelijk was dat klonen van de WiFi-instellingen mogelijk was. Wel moesten de 2.4 GHz- en de 5 GHz-instellingen afzonderlijk worden gekloond van de Horizon-box naar de WiFi-Powerline.
Op de WiFi Powerline kan ook een "guest" WiFi worden geactiveerd.
Het overschakelen (roaming) van de Horizon-box WiFi naar de Powerline WiFi verliep met een Windows 10 laptop zonder enig probleem. Met een MacBook Pro ging dit niet zo eenvoudig. Om door te gaan met Safari moest eerst een nieuwe webpagina worden opgeroepen.
Een probleem was de update van de firmware. Op de site van TP-Link was een upgrade alleen beschikbaar als .bin bestand. De op de site staande Windows utility "tpPLC_Utility" kon daar niet mee overweg. De utility wilde zowel een .nvm als .pib bestand voor de update.
Gelukkig bleek de update mbv de webinterface van de kit (IP-adres even opzoeken in de lijst van DHCP clients in de Horizon-box; toegang: admin / admin) met het .bin bestand wel mogelijk.
Prima kit. Verdient de voorkeur boven een WiFi range extender (repeater).

[Reactie gewijzigd door FBFATA100 op 15 juni 2016 19:06]