Specificaties 23,8" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell P2415Q Zwart Review

curkey 15 februari 2016, laatste update op 31 mei 2016, 720 views

Dell P2415Q Zwart

Deze monitor heeft een geweldige prijs-prestatieverhouding: er zijn momenteel niet veel monitoren op de markt waar je 4K @60Hz met een gecalibreerd mat(!) scherm, moderne aansluitingen als DP en USB 3.0 krijgt voor rond de 450 Euro. De 24" is wat aan de krappe kant voor 4K reoluties.

Pluspunten

• 4K @60Hz is een grote stap vooruit
  • Moderne aansluitingen: mDP, DP, HDMI en USB 3.0
  • Af-fabriek gecalibreerd, dus goede kleurweergave; geen spiegelingen
  • Stevige voet, goed instelbaar

Minpunten

• 4K is wat veel op 24", 2560x1440 is beter leesbaar
  • USB is lastig te bereiken
  • Geen legacy aansluitingen (maar dat weet je)
  • DP pakt soms de audio op, maar de monitor heeft geen speakers

Zoals de inleiding al laat doorschemeren, is dit een monitor met een erg goede prijs-prestatieverhouding. Er zijn op het moment van schrijven maar weinig aanbiedingen beschikbaar die 4K @60HZ aanbieden met een gecalibreerd scherm (met matte finish _/-\o_ ) en moderne aansluitingen en een prijs die ruim onder de 500 Euro ligt.

Je zult dan ook geen legacy aansluitingen vinden zoals VGA of DVI, maar alleen DP, mDP en HDMI. Op mijn nieuwe Win10 Skylake setup is dat geen issue gelukkig :-)

Ervaringen met games heb ik niet, ik speel nooit spellen. Fotobewerking daarentegen doe ik wel, ik gebruik Photoshop en Lightroom CC voor mijn bewerkingen. Daar merk je wel dat Photoshop wat minder goed schaalt naar 4K dan Lightroom. Het feit dat de monitor af-fabriek wordt afgeleverd met een calibratierapport is een grote pre. De kleuren zien er out-of-the box dan ook erg goed uit, ik hoefde weinig aan te passen.

De monitor heb ik verder nog getest op diverse laptops, zoals eeen Lenovo T440 en een Apple MacBook Pro Late 2013. De T440 gaat niet verder dan 4K @30Hz, maar werkt verder zonder problemen, op de schalingsissues van Win7 na. Daarin merk je wel dat Win10 het een stuk beter doet.

Op de MacBook werkt de monitor ook zonder problemen, al moest ik wel eerst goed zoeken waar ik de resoluties fatsoenlijk kon instellen. Standaard laat Apple je niet alle resoluties kiezen en moet je met de Option-knop aan de gang.

Een verrassing vond ik wel dat de DP aansluiting zich ook presenteert als een audio-device. Met name op de MacBook gebeurde het regelmatig dat ik ineens geen geluid meer hoorde (vooral uit standby). Nader onderzoek wees dus uit dat het geluid was omgeschakeld van audio device, maar omdat de monitor geen speakers heeft, hoor je natuurlijk niks.

In Windows kon ik gemakkelijk de monitor als audio-device disablen, op de Apple heb ik die setting nog niet gevonden (al weet ik nu wel hoe ik het terug moet zetten als hi wisselt).

Ik ben tot nog toe dan ook erg tevreden met mijn aankoop, ik kan alles wat ik wilde doen en zeker voor de prijs heb ik echt niet te klagen gevonden.

Wel moet ik achteraf constateren dat 24" wat aan de krappe kant is met 4K resoluties. Je moet over goede ogen beschikken wil je alles kunnen lezen, en voor dit formaat is 2550x1440 eigenlijk beter. Ik heb nu 4K ingesteld met 125% schaling, wat voor mij nog comfortabel werkt. Voor 4K zou ik minimaal een 27" willen aanbevelen.

Heb jij ook een Dell P2415Q Zwart?

Allereerst dank voor je review :)

Ik ben momenteel aan het kijken naar een externe monitor voor mijn Late 2013 13" rMBP en de Dell P2415Q komt in meerdere reviews naar voren als een goede kandidaat. de knoop is bijna door, maar...

Nu las ik dat je een late 2013 MacBook Pro aangesloten hebt aan de Dell P2415Q maar kan niet helemaal goed opmaken of die ook op 60Hz draaide. Doet hij dat? Dit is voor mij wel een pre.

Alvast bedankt voor je reactie.

Peter

Edit.
Ik las op MacRumors trouwens de volgende post. Wellicht voor jou ook interessant..

Deze gebruiker geeft aan dat de standaard meegeleverde kabel warm kan worden en minder goed zou presteren. Ook het wakker maken van de MBP in clamshell modes gaf soms problemen. Hij heeft hiervoor een andere kabel gebruikt die wel goed werkt.

[Reactie gewijzigd door Pixeldude op 23 mei 2016 10:38]

Je veronderstelling klopt, ik kan 3840x2160 @60Hz draaien op mijn MBP.

Ik heb daarvoor een tweede DP kabel gekocht bij de lokale computerboer. Het was niet de goedkoopste kabel die ze hadden, maar het zal geen high-grade ding zijn, want hij was een eurootje of 15 dacht ik.

De standaard meegeleverde kabel zit aan mijn desktop PC vast. Ik heb daar vooralsnog geen issues mee gehad.
Dank voor je reactie :)

Dat is goed om te horen! Vreemd genoeg lees ik namelijk wel op verschillende andere plekken dat de MacBook Pro (Retina, 13-inch, eind 2013) geen 4K aankan op 60 Hz...

Zo ook de support van Apple zelf namelijk. https://support.apple.com/en-us/HT206587

Daar staat wel dat de 15" het wel zou aankunnen. Heb jij zoals ik ook een 13" of een 15"?

Wil het wel even zeker weten natuurlijk ;)
Ik heb een "screenshot" geupload van de monitor-settings onder OSX, inclusief de OSD informatie van de monitor.

Voor de duidelijkheid, ik heb de 15" versie MBP, dat dan weer wel.
Ai, jammer. Ik had stille hoop dat het je gelukt was met een 13" rMBP maar helaas. De 15" rMBP heeft namelijk net iets meer power en heeft daarmee wel een output van 4K in 60Hz. de 13" moet het doen met max 30Hz maar daar valt volgens mij niet echt lekker op te werken..

Dank voor je reacties trouwens! :)
De DP pakt audio op is een goed ding: De audio gaat nl. naar de audio-out van de monitor. Zo kan je speakers aansluiten op de monitor en afhankelijk van het gebruikte video-signaal heb je dan automatisch het goede geluid over je speakers
Klopt, mits je speakers hebt aangesloten dan is dat een goede zaak. Ik heb alleen geen speakers aangesloten.

Ik bedoel alleen dat het signaal ongevraagt wordt omgeleid. Bijvoorbeeld wanneer ik van ingang wissel (laptop naar pc of weer terug), of wanneer de computer uit zijn slaap ontwaakt, dan gooit hij soms ineens de audio setup door elkaar.

In plaats van dat de muziek via mijn koptelefoon op de geluidskaart blijft gaan, loopt het signaal ineens naar de monitor. Dat ongevraagde wisselen vind ik dan een minpunt.
True, maar dat is natuurlijk een kwaaltje van Windows en niet van de monitor. De monitor kan er weinig aan doen dat jouw PC random besluit geluid over de displayport te gooien.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 april 2017 12:31]

OS-X vooral heeft daar een handje van.
Maar goed, of het een OS-dingetje is of die van de monitor of de monitor-driver, ik weet het niet.
Met andere monitoren had ik daar vooralsnog geen last van, dus vertel mij maar wat of het is :-)
Hmm gek, heb hier ook OSX en geen last van (met dezelfde monitor). Kan me wel voorstellen dat jij het als vervelend ervaart. Windows doet het juist bij mij

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 april 2017 13:30]