Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3GS 32GB Zwart Review

Berimbau 3 juli 2009, laatste update op 3 juli 2009, 3.708 views

Apple iPhone 3GS 32GB Zwart

Pluspunten

• bedieningsgemak
  • snelheid
  • zakelijk goed te gebruiken
  • tevens leuk speeltje door alle apps
  • helder geluid
  • prima ontvangst met Vodafone

Minpunten

• vrij gladde afwerking waardoor voor de veiligheid een case nodig is
  • alleen applicaties te gebruiken die door Aplle zijn goedgekeurd (vind ik geen probleem)

Op 25 juni heb ik mijn schoonvader gevraagd dit toestel in BelgiŽ te halen omdat die daar los verkocht kan worden zonder abonnement (ik heb zelf Vodafone en wil bewust niets meer met T-Mobile te maken hebben) en tegen een schappelijke prijs in vergelijking met Nederland. De 26ste had ik het toestel meteen opgehaald omdat ik reuze benieuwd was naar het toestel en of het apparaatje niet helemaal overhyped is. Ik was redelijk ontevreden over mijn HTC touch cruise omdat het resitieve touchscreen en de kleine letterjes van het virtuele toetsenbord vrij slecht te bedienen waren.

Het eerste wat opviel was de verpakking. De Iphone 3GS is in een stevige en mooie verpakking geleverd met een quickstart manual, het simkaartpennetje om de simkaarthouder boven uit het toestel te drukken.
Het is geleverd met een oplader die uit losse elementen bestaat zodat je deze ook kan gebruiken om je toestel via de USB-poort van de PC op te laden en te synchroniseren met iTunes.
Tevens is de doos voorzien van de bekende oordopjes, maar nu met een microfoontje in de draad waarmee he ook het volume kan regelen van telefoongesprekken en eventuele muziek die je afspeelt.

Ik heb nog nooit serieus met een Apple telefoon of computer gewerkt, maar bij aanzetten viel het bedieningsgemak meteen op. Het capacitive touchscreen reageert heel nauwkeurig. Het werkt echt op een elektrische lading in je vingers. Met een pennetje kan je het toestel niet bedienen

Rede dat je een telfoon aanschaft is in de eerste instantie om te kunnen bellen. Middels iTunes heb ik zeer eenvoudig en snel mijn contactpersonen uit outlook kunnen synchroniseren. Het eerste gesprek met mijn vriendin gevoerd. Het viel mij op, in vergelijking met mijn HTC dat het geluid een stuk helderder klonk. Mijn HTC was al prima, die was ik gewend, maar dit was een groot verschil in positieve zin.

iTunes zet standaard alle mailaccounts van de gebruiker over op de iPhone zodat je daar ook al je mail kan lezen. Je iPhone stel je zo in dat je de mail handmatig, elk kwartier/half uur of uur ophaalt.

Het nieuwe aan dit toestel in vergelijking met zijn voorganger (die ik nooit in handen heb gehad) is oa het kompas. Deze gaf echter meteen een melding dat er een fout was opgetreden en dat je hem moest syncen door in een achtje te draaien. Ik had niet het gevoel dat dit werkte, maar goed... waarschijnlijk komt dit af en toe voor. Want meestal werkt het kompas naar behoren. Het is een leuke functie voor mensen die geen richtingsgevoel hebben, maar verder voegt het niet heel veel waarde toe voor mij.
In combinatie met google-maps en een route lopen/fietsen/rijden kan je zien welke kant je opkijkt, dat is wel grappig want je orienteerd je daardoor net iets makkelijker in een vreemde stad.

SMS en e-mail gaat erg goed en door het toestel 90 graden te draaien dan draait het hele scherm mee en heb je dus een breder toestenbord die je met twee vingers kan bedienen.
Ik maak er zelf weinig typfouten mee. Je hoeft geen kracht te zetten, enkel maar het scherm licht aan te raken op de letter die je wilt.
Als je een verbetering wilt aanbrengen dan houdt je je vinger op de tekst tot er een vergrootbubble bover je vinger verschijnt en schuif je naar de plek die je wilt verbeteren of waar je wilt inspringen.

Ik heb weinig gedaan met foto's en video's, maar wat ik gezien heb is het prima voor een paar kiekjes en een sfeerimpressie. Ik ben van mening dat als je serieus bezig wilt zijn met beeld je toch moet werken met een camera die specifiek voor dat doel gebruikt wordt en niet dat je dezelfde kwaliteit van een telefoon moet verwachten

Via Itunes kun je bij ruim 35000 applicaties komen die voor een groot gedeelte niets zijn, maar er zitten ook nuttige tussen, die ook nog een gratis zijn, zoals fileinfo, reisinformatie, sociale netwerken, grappige games etc etc etc

De bouw van het toestel komt mij degelijk over, maar hoe deze zich houdt na een paar maanden/jaren kan ik niet zeggen. Het is alleen een relatief glad toestel die als je niet uitkijkt zo uit je handen vliegt. Ik heb gelzen dat het toestel erg warm kan worden, maar die mening deel ik niet. Ik merkt niets van extreme temperatuurstijging, hooguit van zeer matige steiging wat vrij normaal is als er meer vermogen wordt opgenomen.

De batterijduur vind ik redelijk. Maar is ook logisch dat je het toestel bijna elke dag moet opladen. Het toestel nodigt namelijk uit tot gebruik. De applicaties zijn leuk, filmpjes kijken op youtube etc.

Mijn conclusie in vergelijking met mijn vorige smartphone is....... tja die is er gewoon niet. HTC moet in de iPhone 3GS qua gebruiksgemak en snelheid zijn meerdere zien.

Heb jij ook een Apple iPhone 3GS 32GB Zwart?

Degelijke review. Hadden alleen wel wat plaatjes bij gemogen om je alinea's meer kracht bij te zetten, maar ondertussen heeft elke tweaker wel een iPhone gezien en beroerd, dunkt mij.

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, alleen heb ik net een nieuwe 3G (zonder S). Ik vind het echt een geweldig apparaat, en alle voor en nadelen die je noemt kan ik me in vinden.

De snelheid bij de 3G vind ik toch wel een beetje tegenvallen (het blijft een embedded systeem, maar mail en safari op achtergrond (doet 'ie standaard :S) maakt 'm echt traag, en geen idee waarom hij safari blijft opstarten...). Soms schokt het beeld op springboard, en dat vind ik echt jammer.

De afwerking is schitterend en hij ligt heerlijk in de hand, maar hij is inderdaad te glad om hem altijd zo te gebruiken. Daarom heb ik een casemate Vroom gekocht, wat echt een superleuk hoesje is (met bandprofiel als achterkant) en je krijgt er een gratis screen protector bij. Het enige nadeel is dat de 'stil'-modus knop vrij is, waardoor hij zou kunnen bekrassen (jammer, aangezien de rest perfect blijft), en dat er een heel dun randje zit bij de connector. Een los rondje screen protector voor de home knop lijkt me ook geen slecht idee, want dadelijk heb je een gloednieuwe iPhone met alleen allemaal kleine krasjes op de home knop...

Nog een nadeel vind ik de Apple-'locks'. Ringtones aanmaken van niet in itunes gekochte muziek gaat niet (kan wel, maar is niet de officiele manier). Geluidjes voor SMS, Mail e.d. zijn niet aan te passen (of je moet echt gaan rommelen met openSSH). Achtergrondjes, andere icoontjes e.d. ook niet mogelijk. Dit maakt het geheel wel de slicke uitstraling behouden, maar ik zou toch willen dat ik voor dit geld het apparaat eigen kan maken, i.p.v. elke iphone het drietoon-geluidje voor smsjes (andere zijn ook gewoon niks).
Ook mis ik standaard een ingebouwde kalender op de lockscreen. Dit is een simpele download via appstore, maar toch. Ik heb altijd een nokia gehad met het stand-by scherm.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 3 juli 2009 11:40]

ik wil niet heel flauw doen, maar als je geen iphone 3g 'S' hebt dan zit niet echt in hetzelfde schuitje aangezien de S-versie flink sneller is. Daarom klopt jou commentaar over de snelheid waarschijnlijk niet in vergelijken met de telefoon uit de review...
Ook mis ik standaard een ingebouwde kalender op de lockscreen

Dit is in firmware 3.0 toegevoegd!
Geluidjes voor SMS, Mail e.d. zijn niet aan te passen
Voor mail niet, voor SMS wel ;) daar gebruik ik Chime, die echoot mooi na, heh.
Edit: oh ik snap wat je bedoelt, je kunt daar geen eigen geluid voor op je iPhone zetten. Dat klopt helaas.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 3 juli 2009 12:04]

Wat betreft die ringtones van muziek uit de iTunes store. Die werkt ook niet als deze muziek uit de Nederlandse iTunes Store komt. Waardeloos is dat met die licenties van die platenmaatschappijen. Daarom ben ik van het gebruik van de iTunes Store weer afgestapt. (Nee, niet alleen omdat ik geen ringtones kan aanmaken, maar het algemene aanbod is veel minder dan bij de rijk gevulde Amerikaanse iTunes Store.)
kan je op deze telefoon wel eigen mp3's gebruiken als ringtone , ik had begrepen van een vriend dat appe daar moeilijk over doet bij eerdere versies van de i-phone.

en ik vraag me toch af wat jij d'r ongeveer voor heb moeten betalen om de beoordeling van de prijs te kunnen bergijpen.

en is als je iedere 2 dagen de telefoon moet opladen die accuduur niet iets wat te positief? of heb je alleen nog veel met de telefoon gespeeld zodat je veel moet opladen?
In iTunes kun je een willekeurig mp3tje omzetten naar een AAC bestand (dmv rechtermuisknop), die bestand zoek je op (dat is een m4a bestand geworden), en dan moet je de extensie aanpassen naar m4r. Vervolgens open je hem opnieuw, en zet ie 'm in het rijtje ringtones.
Je moet 'm ook nog even inkorten naar <30s toch? :)
Je hebt in ieder geval wel geluk met zo'n schoonvader :Y) . Ik wilde in de middag van 26 Juni of in de ochtend van 27 Juni een ritje naar BelgiŽ maken voor de nieuwe iPhone, maar dat kon helaas niet doorgaan. Toen ik om 13 uur belde waren ze in heel Antwerpen en omstreken al uitverkocht. En ondertussen zit ik nog steeds met m'n 3G :+ .

Ontopic:
Aardige review, wat (eigen) foto's zullen zeker niet misstaan. Een paar screenshots van nieuwe functies in de 3GS (Kompas / Voice control / Filmen / enz.) zouden ook leuk zijn.
Uiteraard, maar die foto's zijn allemaal wel te vinden op de apple website. ;-) Wat je daar ziet, zie je op de iPhone 3gS net zo goed. :-) Dus ik denk dat iedereen die beelden wel kent ;)
Ook mijns inziens is de accuduur wat te positief beoordeeld. Elke dag opladen lijkt me geen voldoende waard, namelijk.

Verder een toffe review! :) Zoals anderen al zeiden, zouden plaatjes niet misstaan. Ik ben wel benieuwd naar de layout van de nieuwe elementen.
Ligt aan het gebruik. Als je af en toe belt en sms't dan kun je er makkelijk een paar dagen mee doen, gezien mijn iPhone 3GS in stand-by bijna geen stroom verbruikt. Maar als je zoals ik vanavond even leeg trekt door lekker verslaafd Need for Speed te spelen, dan ben je in 2 uur wel 60% lichter.
vrij gladde afwerking waardoor voor de veiligheid een case nodig is
Een goede oplossing hiervoor zijn de folies die je op de achterkant plakt, van BestSkinsEver of Bodyguardz bijvoorbeeld. Die zijn vrij stroef en je houdt je iPhones een stuk zekerder vast met zo'n ding :)