Specificaties 13,3" (1920x1080 S-IPS), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook UX303UB-R4100T Review

wvdv2002 15 februari 2016, laatste update op 17 februari 2016, 1.656 views

Asus ZenBook UX303UB-R4100T

Met deze laptop koop je echt waar voor je geld. Het was de enige laptop die ik kon vinden die aan al mijn eisen voldeed. De nieuwste Core I7 processor, een dedicated video kaart en de 512GB SSD zijn super. De bouwkwaliteit garandeert dat de laptop lang mee zal gaan.

Pluspunten

• Helder mat scherm
  • bouwkwaliteit
  • Ultrabook maar toch veel aansluitmogelijkheden
  • Bijgeleverde accesoires
  • supersnel
  • veel waar voor je geld

Minpunten

• Nog een paar software bugs
  • Elektronisch 'piepje'
  • wifi ontvangst.
  • Lage PWM frequentie toetsenbord achtergrond verlichting

De zoektocht
Na lang zoeken en na het meermaals doorspitten van de pricewatch is daar de laatste maand toch niet de voor mij perfecte laptop uit komen rollen. De eisen waren:
- 11.6-14 inch laptop.
- Mat FHD scherm (niet hoger, want dat kost teveel batterij en is redelijk nutteloos
- Core I7 laptop
- minimaal een 256GB SSD
- Een dedicated video kaart zou gaaf zijn.

Deze laptops kwamen uit pricewatch selectie:
Dell XPS 13 9350-7570
Acer Aspire V3-372-77FR
Asus Zenbook UX305UA-FC002T
Maar die waren allemaal of te duur of ze mistten nog wat functies.

De laptop uit de pricewatch die het dichtste bij kwam was de Asus UX305UA. Toen ben ik nog naar de mediamarkt gegaan om die eens te bekijken. Het is een heerlijk sexy laptop en idioot dun. Maar om dat te bewerkstelligen hebben ze wel bijvoorbeeld alleen een mini HDMI aansluiting aangebracht.
Zoektocht nog steeds niet geslaagd...
De vondst
Toen kwam ik op een duitse site een uitstekende review tegen van de Asus Zenbook UX303UB-R4100T. Dit model had eindelijk alles wat ik belangrijk vond en was nog eens veel betaalbaarder dan bovenstaande opties! Voor 1337 euro (inclusief verzending en verwijderingsbijdrage, via notebooksbilliger.de) krijg je het volgende:

- Een volledig Aluminium behuizing
- Een Full HD mat 13.3 inch scherm.
- Een Core i7-6500U
- Een dedicated Nvida Geforce 940M videokaart
- Een 512GB Micron M600 SSD
- 8GB werkgeheugen
- Wifi 802.11AC, dus ook 5GHz
- Bluetooth 4.0
- Toetsenbord verlichting

Aansluitingen:
aan de linkerkant bevinden zich:
- 2x USB 3.0
- 1x SD kaart. Een SD kaart steekt ongeveer 2 CM uit als deze ingestoken is.

Alle aansluitingen aan de linkerkant bevolkt.

Aan de rechterkant bevinden zich:
- 1x Headphone+mic aansluiting
- 1x Power in, met een haakse aansluiting aan de power adapter.
- 1x HDMI
- 1x Mini Displayport
- 1x USB 3.0 met altijd aan functie. Dus ook als je laptop uit staat kan je hier je mobiel mee opladen. Een nuttige functie.

Alle aansluitingen aan de rechterkant bevolkt.
Accesoires:
- 1x verloopstukje mini displayport naar VGA
- 1x verloopstukje USB 2.0 naar Ethernet 100mbit.
- 1x beschermhoes voor je laptop
- 1x Adapter 65 watt.
- 1x kabeltiewrap met klitteband

Na het binnenkrijgen van de laptop in een zwarte doos met daarin een iets mooiere doos. Was het uitpakken geblazen. Door de meegeleverde accessoires krijg je het gevoel dat je een compleet product krijgt. Het is dan wel maar een 100mbit ethernet dongle, maar het zit er toch maar bij. Net als een goede laptop hoes.

Bouwkwaliteit
De hele laptop lijkt stevig in elkaar te zitten. Er zit een hard rubberen rand rond het hele scherm als afstandhouder, het Asus logo op de achterkant van het scherm is enigzins in te drukken, maar je ziet dan geen drukvlekken op het LCD verschijnen. De scharnieren voelen stevig aan, maar de laptop is wel met 1 hand te openen. Het toetsenbord geeft in het midden iets mee, maar lijkt goed stevig. Het touchpad is groot en werkt goed, ik vind het fysiek klikken zelfs redelijk stroef gaan. Mocht je iets willen aanpassen aan de laptop, met 6 kleine Torx en 2 kruiskop schroeven krijg je zo de hele onderkant eraf.

De bovenkant van de laptop.

De onderkant van de laptop.
Software
Als je de laptop inschakelt mag je even de laatste stappen van de windows 10 registratie doorlopen. Daarna gaat natuurlijk eerst alle bloatware eraf, zoals Mcafee virus scanner, Cyberlink foto en video bewerker en een paar kleine games. Toch altijd weer jammer dat het moet. De Asus utilities laat ik maar staan.
Hier zitten wel nuttige tools tussen zoals een tool om de altijd aan USB poort in te stellen.
Geluid
Wat opvalt tijdens het muziek afspelen is het volume en de kwaliteit van het systeem. Bij hardere volumes hoor je helaas wel wat vervorming. Maar het is een stuk beter dan mijn oude Lenovo X121e laptop. Het is nu gewoon mogelijk om goed verstaanbaar een film te kijken of te skypen. Een beetje muziek draaien gaat ook prima. Er zit nog wel ergens een bugje in de geluids software, want af en toe als je een koptelefoon inprikt en dan er weer uithaalt schakelt de geluidskaart niet weer terug naar de externe speakers. Dan moet je nogmaals je koptelefoon erin stoppen en weer uit halen. De twee microfoons om bijvoorbeeld te skypen zitten aan de onderkant van de laptop aan de voorkant, dus die werken wat minder goed als je je laptop op schoot hebt.
Beleving
Al met al vind ik het echt een super laptop. Het ding is heerlijk snel. Opstarten is zo gepiept. Maargoed, dat mag je ook verwachten van de snelste processor van het moment. Het hele apparaat voelt degelijk en doordacht aan.
Tijdens normaal gebruik hoor je de twee ingebouwde fans totaal niet. Deze heb ik nu nog maar 1x horen opspinnen en dat was tijdens een zware solidworks sessie. Er zit wel een raar elektronisch piepje in de laptop. Als het helemaal stil is in de kamer hoor je om de halve seconde prrrt, prrt, prrt. Het is verder niet storend, maar ik ben wel benieuwd waar het vandaan komt. Het scherm heeft een hoge helderheid en is in de zon nog goed leesbaar. De toetsenbord verlichting heeft 4 helderheidsstanden. Helaas is de dimfrequentie zeer laag, waardoor je als je je hoofd of de laptop wat beweegt de leds goed kan zien knipperen. Dit vind ik een beetje slordig...
De enige echt onaangename verassing was het ingebouwde QWERTZ toetsenbord, maar dat had ik kunnen weten als je een laptop in Duitsland koopt.

Voor benchmarks en getallen zou ik toch willen verwijzen naar de duitse review. Die is zeer grondig en niet te overtreffen. Dit is toch zo'n beetje de beste configuratie die je op dit moment in een ultrabook kan kopen. Dus ook al zouden de prestaties je tegenvallen, je zult niet zo snel iets snellers vinden.
Al met al een zeer goede laptop waar je jaren plezier van wilt hebben. Er zijn een paar kleine minpuntjes, maar je krijgt veel waar voor je geld.

Heb jij ook een Asus ZenBook UX303UB-R4100T?