Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia X1 Zilver Review

Outerspace 2 juli 2009, laatste update op 2 juli 2009, 953 views

Sony Ericsson Xperia X1 Zilver

Pluspunten

• Design
  • Veel features
  • Het scherm
  • Stevigheid van het toestel

Minpunten

• Accuduur
  • Slijtage
  • Overgevoelige toetsen in toetsenbord
  • Knoppen aan de voorkant

Afgelopen april heb ik i.s.m T-Mobile deze telefoon gratis kunnen uitzoeken vanwege mijn sterrenstatus aldaar. Het toestel heb ik gekozen na herhaaldelijk GSM Arena door te spitten en op advies van de medewerker.

Design:
Design is iets persoonlijks. Ik vind het toestel er heel erg mooi uitzien, zeer strak en functioneel. De knoppen (bijvoorbeeld X-panel) zijn mooi weggewerkt, soms irritant omdat je met grote vingers nog wel eens op een verkeerd knopje wil drukken. Het toestel is qua formaat niet de kleinste, maar ook zeker niet al te groot met zijn 110.5 x 52.6 x 17 mm. Het mooie is dat er een 3,5mm jackplug in de telefoon gestopt kan worden, wat het makkelijk maakt om een fantsoenlijke koptelefoon aan te sluiten.

Omdat smaak en design iets persoonlijks is, zal ik het hierbij laten.

Bouwkwaliteit
De telefoon is best zwaar (145 gram) voor zijn doen. In mijn ogen alleen maar prettig, want ik moet een telefoon 'voelen'. De telefoon krast wel wat aan de makkelijke kant. De opstaande randjes om de telefoon heen beschadigen ook snel, de randjes vertekenen namelijk snel.

Het toestenbordgedeelte en het scherm voelen zeer stabiel aan. Het is helemaal niet krakkemikkig te noemen. Het schoeft zonder pardon in en weer uit. Ik voel geen speling bij het verschuiven, wat zeker een positief punt te noemen valt. De accu is verstopt achter het klepje (zoals gewoonlijk) en dat klepje krijg je er niet gemakkelijk af. Die accu blijft dus goed zitten, totdat je je telefoon laat vallen.

Scherm:
Het scherm is zeer fijn :9. Men hoeft niet te 'hard' te drukken om een optie te selecteren en het scherm is zeer accuraat vergeleken met mijn E-Ten en/of mijn collega zijn HTC Touch. Het scherm is zeer fijn om naar te kijken vanwege de hoge resolutie (800 x 480 pixels op 3 inch). De kleuren komen goed uit het scherm, niet te dof en verkleurd. Wel zie je vette vingers zitten ;)

Toetsenbord:
Het toetsenbord is gemakkelijk te bereiken door het scherm naar zij te duwen. Het is een goed QWERTY toetsenbord die oplicht wanneer het te donker is of actief wordt gebruikt. De toetsen komen misschien 1mm boven de body uit, waardoor je wel het gevoel hebt dat het een knopje is. Je hoeft gelukkig niet hard te drukken op de toets om iets te kunnen tikken. Soms zijn de toetsen wel overgevoelig.

Camera:
Voor een 3.2MP maakt dit toestel normale foto's. Verwacht geen topkwaliteit, maar slecht is het niet. Hetzelfde geldt voor video's maken. Opties om de foto te bekijken en te bewerken zijn wel weer naar behoren.

Touchpanels:
Deze zijn gemakkelijk te vinden via de voorkant van het toestel. De knoppen zijn soms te moeilijk om in te drukken, zeker omdat de oppervlakte van de knoppen niet groot is. Je kan dus gemakkelijk op een verkeerde knop drukken (ik druk vaak op de X-panel wanneer ik op het 'telefoontje' wil klikken).

Accuduur
Volgens GSM Arena de volgende specs:
Standard battery, Li-Po 1500 mAh (BST-41)
Stand-by Up to 833 h (2G) / Up to 640 h (3G)
Talk time Up to 10 h (2G) / Up to 6 h (3G)

Dit komt redelijk overeen met mijn gebruik van de telefoon. Ik bel redelijk veel, dus mijn telefoon kan ik soms na 4 dagen opladen. Echter laat ik het nooit zover komen omdat ik mijn toestel vaak in de oplader doe van mijn auto. De telefoon laadt (in mijn ogen) gelukkig snel op, dat is wel een pluspunt. De accu is wel snel leeg wanneer je ook WiFi aan hebt staan of wanneer je web'n walk gebruikt.

Internetten
Het internetten kan dmv verschillende browsers. Standaard wordt IE en Opera (ivm web'n walk) meegeleverd door T-Mobile. Het zoeken van het UMTS netwerk gaat redelijk vlot en daarna zit men al op het internet. De pagina's laden snel (kan verschillen per abo) en de weergave kan helaas wel wat beter. De pagina's zijn gelukkig goed in te zoomen door Opera, terwijl IE het soms goed kan vernaggelen. Ieder voor zich, ik vind het internetten zeer plezant met Opera.

Korte samenvatting:
Het toestel werkt erg plezierig. Het toestel voelt vertrouwd aan door Windows Mobile. Nadeel is dat het design goed inelkaar zit en daardoor de krassen / breukjes makkelijk te constateren zijn (zijkanten / jackplug en stylus). Het scherm is een wonder, dit is de kracht imo van dit toestel

Bij deze mijn review. Aangezien ik geen ervaring heb met GPS, Bluetooth, Flashen heb ik die hoofdstukken niet meegenomen in mijn review. Deze kan je wel hier vinden: http://tweakers.net/produ...sson-xperia-x1-zwart.html

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X1 Zilver?

De stevigheid van het toestel is in het begin misschien wel goed te noemen, maar na een poosje(2-3 tal maand) begin je toch echt wel verschil te ondervinden.

Misschien heeft dit een samenhang met de door jou genoemde slijtage? :)
Oef, ik heb juni in mijn review staan. Ik heb hem al sinds april :)
Hij werkt hier nog prima, ook na intensief gebruik.
Heb mijn Xperia een paar keer laten vallen (Telkens schrik ik mij weer een beroerte, want ik ben echt gek op dat ding) maar ik heb op wat kleine putjes op de cover van de batterij na nog niets geen schade, geen losse slider, het is allemaal nog strak :)