Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia X1 Zwart Review

Roytoch 5 mei 2009, laatste update op 3 november 2009, 2.542 views

Sony Ericsson Xperia X1 Zwart

Pluspunten

• Design
  • De niet-stock ROM
  • Standaard al veel features
  • Veel extra features beschikbaar
  • Solide en betrouwbaar

Minpunten

• Accuduur
  • Gewenning toetsenbord
  • Opstaande randjes scherm
  • Slijten van accuklepje

In maart dit jaar heb ik van een relatie een gebruikte Xperia X1 gekregen, welke op dat moment nog helemaal in nieuwstaat was. Inmiddels gebruik ik hem zo'n 2 maanden en is het tijd om het spreekwoord (iets met een gegeven paard en in de bek kijken) te vergeten!

Design: Zeer goed

Het ontwerp is natuurlijk het eerste wat opviel. Ik kom van een HTC Tytn (lelijk blok), en daarvoor had ik een K850i van Sony-Ericsson (nog steeds een van de mooiste telefoons, imho). De X1 vond ik vanaf de eerste afbeeldingen al fantastisch mooi: het zwarte met zilver, het grote touchscreen, materiaalgebruik... en in het echt valt dit niets tegen.

Het toestel is compacter dan hij op de foto's lijkt, en het geborstelde metaal op de accuklep en voorzijde zijn erg mooi. Van de knoppen op de voorzijde van het toestel moet je houden, deze vind ik qua ontwerp echter origineel en mooi. Wat mij betreft het mooiste toestel uit de Windows Mobile-collectie!

Het toetsenbordje is qua uiterlijk ook prachtig. Gescheiden toetjes met duidelijke opdruk, de rand eromheen is van een metaalachtig materiaal, en de wijze waarop het toestel openschuift (met een 'bochtje' waardoor het scherm wat naar de gebruiker toestaat) is mooi en werkt bovendien erg prettig. Wat mij betreft is het toestel qua ontwerp in ieder geval een 10 waard.

Featureset: Zeer goed

De featureset wordt natuurlijk voor een groot deel bepaald door het OS. Aangezien ik WinMo al eerder op een toestel had gehad, waren er ook geen schokkende wijzigingen. Er zijn nog wel een aantal dingen die positief danwel negatief opvallen:

Als eerste het toetsenbord. Deze typt minder fijn dan die van mijn oude Tytn, ondanks, of juist vanwege, de uit elkaar staande toetsjes. Daarnaast begint het scherm vlak boven de bovenste rij toetsen, waardoor je je tijdens het typen vaak gehinderd ziet door de opstaande schermrand.

De camera is voor een 3,2 megapixel (i know, pixels zijn niet zaligmakend) niet erg sterk. Voor een smartphone echter wél, en een snapshot is dan ook zo gemaakt. De uitstekende camerasoftware op het toestel, en de cameraknop op de bovenzijde, laten hem net zo gemakkelijk een foto maken als met mijn oude K850i (een 'echte' cameratelefoon).

Het scherm is resistief (?). Dit schijnt te betekenen dat je moet 'duwen' op het scherm om input te krijgen, in plaats van 'swipen' zoals bij de telefoon van Apple het geval is. Ik heb hier echter geen last mee en gebruik niet eens de stylus. Waar WinMo vaak wordt verguisd op zijn vingeronvriendelijkheid, heb ik hier totaal geen last van. Het scherm reageert snel en goed, en ik kan alles met de duim bedienen.

Het aantal programma's dat beschikbaar is voor WinMo is natuurlijk erg groot. Van emulators voor GBA en SNES-games (eindelijk kan ik genieten van Super Mario World), tot mediaplayers, tot browsers tot ftp-clients, ga zo maar door. Het is allemaal wat meer zoeken omdat een app-store-iets niet echt bestaat voor WinMo, maar als het is gevonden is het allemaal vrij eenvoudig te installeren (CAB downloaden en openen, ja klikken, ok klikken, klaar).

Qua media heb ik ook weinig te klagen. Het standaard mediapanel is vrij goed om audio te luisteren, en de standaard Toucflo-speler werkt nóg beter (touchflo? zie verderop!). Met video is er echter wat geks aan de hand: alleen Windows Media Player, met zijn kenmerkende slechte interface, heeft hardware acceleratie. Dit stelt je in staat om goed geencodeerde films op hoge resolutie af te spelen. Jammer dat het niet handiger kan, maar het werkt opzich prima. Coreplayer, wat ook overal wel te vinden is, heeft minder acceleratie maar stelt me wel in staat een Divx van 400 mb/40 minuten (chuck) vloeiend af te spelen. Het feit dat de audio-aansluiting een 'gewone' 3.5 mm jackplug is, is sowieso positief: geen gerotzooi met verloopstukjes en baggerdopjes, maar gewoon je eigen oordoppen aan het ding.

Accuduur: Voldoende

De accuduur is altijd een heikel punt bij smartphones. Ik heb echter mijn mail op handmatig synchen staan, omdat ik toch van 9 tot 5 op kantoor zit met mijn privémailbox open. Ik laat hem alleen 's avonds de boel eenmaal bijwerken (contacten en agenda via activesync van Google, mail via imap van Gmail). Een dag smartphonegebruik ziet er voor mij ongeveer zo uit:

7 uur, wekker gaat. Op weg naar werk, een uur muziek aan. Op werk beetje spelen, in de pauze msn aan, 3 of 4 telefoontjes, een aantal smsjes, en op de terugweg weer een uur muziek. Op deze manier gaat de accu 2 dagen mee. Inderdaad: niet heel veel.

Ik ben echter van mening dat gezien de kleine accu (qua formaat(, die 1500mah inhoud heeft, en het grote scherm etc, dit niet erg is. Ik gooi hem simpelweg op werk of thuis aan de lader. Voor een 'ik kan mijn nokia 3 weken gebruiken zonder opladen'-gebruiker is dit veel te weinig, maar mijn oude tytn haalde niet eens het einde van de dag.

Bouwkwaliteit: Goed

Veel klachten op het forum over scheurtjes in de body (plastic deel, voornamelijk bij audio-adapter en stylus-ruimte). Ik heb hier echter geen last van gelukkig. Wat wél een heikel punt is, is de oh zo mooie metalen batterycover. Deze wil graag slijten aan de randen, waardoor de achterzijde er nu al gebruikt uitziet. De voorzijde heeft dit niet/minder, daar ben ik blij om. Op dit moment kost een origineel achterklepje 30 tot 40 euro, waardoor de irritatie/kostenratio nog niet doorslaat naar 'nieuwe achterkant kopen'.

Het toestenbord en met name het schuifmechanisme erachter maakt een stevige indruk. Er zit nauwelijks speling in het schuiven, en het voelt erg solide aan. Het dichtklappen van het toestel gaat eenvoudig: hij 'snapt' als het ware dicht als je hem inschuift. Doordat de telefoon compact aandoet, voelt hij toch vrij zwaar, iets wat ik als zeer prettig ervaar.

Het scherm houdt zich uitzonderlijk goed. Ik gebruik hem zonder screenprotector en heb hem in een verder lege broekzak zitten. Met dagelijks gebruik merk ik weinig van kleine krasjes op het scherm tot nog toe (vingerafdrukken daarentegen...). Een nadeel van het scherm vind ik wel dat deze een milimeter dieper ligt, waardoor zich wat vuil ophoopt tegen de randen van het scherm. Het is niet zo erg dat het niet leesbaar is, maar wel een irritatiepuntje. Dit geldt ook voor de knoppen onderin, welke gedeeltelijk 'over het scherm heen liggen'. Dit heeft ook viezigheid tot gevolg.

Gebruiksgemak: Goed

Het alom gehaatte WinMo! Ik heb het 2 weken in standaardvorm gebruikt, waarbij ik alles opzich prima kon gebruiken. Een zakelijk gebruiker zal waarschijnlijk blij zijn met de duidelijke layout van het todayscherm. De panelinterface is 'nieuw' bij de X1: deze stelt je in staat snel van today-layout te wisselen. Zo had ik een panel met standaard-today, één met het gratis (voor deze telefoon dan) SPB Mobile Shell, één met Pointui 2.0, en een media-scherm (standaard). Opzich werkt het switchen hiervan vrij eenvoudig, het was alleen niet zo nuttig: het voelt als wisselen van user in windows, omdat je wil internetten in plaats van filmkijken.

Toen kwam de heuglijke dag, waarop ik werkelijk verliefd werd op het toestel: ik ging flashen. De tytn die ik had was ook al geflasht dus ik wist al hoe het werkte, en dan is het onmogelijk eenvoudig. Een paar klikjes, en 10 minuten later stond Touch-It van Itje erop (te vinden via de bekende kanalen). Deze rom heeft als voornaamste onderscheidende punt de stabiliteit in combinatie met de Touchflo interface van HTC. Deze rom is feitelijk een poort van het WinMo van de toetsenbordloze HTC Touch HD, en is dan ook helemaal gericht op vingervriendelijkheid.

Met deze nieuwe rom is het gebruiksgemak omhoog geschoten van goed naar zeer goed! Ik ben heel erg blij met de manier waarop alles nu staat en werkt, helemaal in combinatie met een aantal extra programma's die het gebruikersgemak nog verder verhogen.

Browsen werkt erg goed dankzij de standaard meegeleverde Opera Mobile browser. Deze werkt een factor 100 beter dan de browser-poging van microsoft zelf (ie mobile). Blogs lezen in de trein is erg prettig, en ook mijn tweaker bezoekratio gaat hard omhoog. Overigens maakt de hoge resolutie van het toestel (800x480) in combinatie met het eenvoudig inzoomen op stukken tekst, mobile webpages volstrekt overbodig. De nu pda versie ziet er niet uit vergeleken met het origineel (helaas verwijst nu je tóch door). Browsen is echt heel erg prettig.

Helaas alleen, is de standaard panelinterface van Sony-Ericsson, lang niet zo intuitief en bruikbaar als de Touchflo interface van HTC. Daarom 'goed' en geen 'zeer goed'. Je begrijpt: een dringend advies aan elke X1-gebruiker: FLASH HET DING. Neem op de koop toe dat de taal Engels wordt (want Engels kunnen we allemaal), en er gaat een wereld voor je open. Zo niet, dan flash je hem toch gewoon weer terug? Op de al eerder genoemde bekende kanalen zijn namelijk ook stockroms te vinden. Wel inlezen! -Als je het toestel weet te bricken krijg je sowieso een pluim (het is bijna onmogelijk, met hardspl), maar ik ben niet verantwoordelijk voor dure bakstenen!-

Betrouwbaarheid: Zeer goed

WinMo is zo heerlijk stabiel! (In the left corner, the only person in the world thinking WinMo is stable... in the rrrright cornerrrr: everybody else) - ik heb nog geen vastlopers gehad, het ding valt niet zomaar uit, alles voelt goed en snel aan (zal ook wat te maken hebben met de relatief snelle processor en het relatief hoge aantal mb's RAM).

Bereik: Goed

Het bereik is vrij goed te noemen. Ik woon in Emmen, en ga dagelijks met de trein naar Hardenberg. Ik kom dan akelig dicht bij Duitsland, en hier valt mijn 3g verbinding/HSDPA even weg. Bellen kan nog wel gewoon. Ik heb echter niet echt een objectieve meetmethode om te kijken hoe het bereik zich verhoudt tot andere toestellen. Ik heb met het Vodafone netwerk in ieder geval overal bereik.

Bellen met het toestel is ook redelijk belangrijk. Opzich is een telefoon daar niet echt voor bedoeld, maar als het er dan opzit, is het fijn dat het goed werkt. Met de standaard ROM gaat bellen al vrij makkelijk: het belsysteem is een programma (dialer). Dit is door Sony-Ericsson al aangepast naar een eigen, eenvoudiger, layout. In de touchit-rom werkt het allemaal nóg eenvoudiger, dus op dit vlak heb ik niets te klagen.

De geluidskwaliteit bij normaal bellen is goed te noemen: op hetzelfde niveau als mijn K850i, en beter dan de HTC tytn. Ik vraag regelmatig of ik goed te verstaan ben, en zelfs als het flink waait werkt alles goed en kom ik helder over aan de andere kant van de lijn (vice versa idem dito). Wel is het oppassen dat je niet met je hand (linkspoooot) het microfoontje afdekt aan de onderzijde van het toestel; dit wil nog wel eens een negatief effect hebben op de verstaanbaarheid.

De GPS werkt uitstekend, mede door de aanwezigheid van A-GPS. Een programma (quickGPS) haalt eens per week actuele satellietgegevens binnen, en in combinatie met A-GPS zou dit een snelle fix moeten geven. In de praktijk ligt het er sterk aan waar je staat. Buiten gaat het redelijk snel (30 seconden), binnen duurt het aanmerkelijk langer voor er een aantal sattelieten is gevonden. Met navigeren werkt de GPS erg goed, hoewel hij soms wel een 50 meter achterligt. Dit is echter niet zo'n probleem met navigeren.

Bluetooth werkt zoals het hoort, maar ik heb het toestel niet getest met een bluetooth-mic of met een carkit. Het schijnt dat dit allemaal niet zo heel eenvoudig gaat, ik zal het dan ook nog eens proberen in de auto die hier thuis staat (die van het ouderlijk gezag).

Prijs: Goed

Ja, gekregen he, dus in dit geval zeeer goed natuurlijk. In de pricewatch staat hij op dit moment voor 443 euro, en dit vind ik hem ook zeker waard. Qua prijzen ligt het toestel op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld een Samsung Omnia of een Nokia N96. De oude touch pro is zelfs duurder, terwijl de X1 met zijn fantastische uiterlijk, breedbeeldscherm etc gewoon meer waard is.

Conclusie: Zeer goed

Al met al is dit het beste toestel wat ik ooit gehad heb. Ik ben er heel erg blij mee, hoewel ik niet weet of ik hem wel zelf gekocht had, vanwege de hoge aanschafkosten en het feit dat mijn relatief dure abonnement nog wel even doorloopt. Achteraf, als ik het ding niet had gekregen maar wel de kennis had die ik nu heb, had ik hem wel aangeschaft denk ik!

Eventuele andere resourcesVragen en aanvullingen?
Deze review gaat nog uitgebreid worden met onder andere foto's en meer links naar handige (legale) tooltjes. Als je tips hebt, meld ze vooral in de comments of via DM!

• Creative EP-830 oordopjes

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X1 Zwart?

Leuke review, heb 'm zelf ook en kan me er wel in vinden. Ik had 'm ook eerst geflasht naar touch-it maar kreeg rare crashes, toch weer terug naar de stock rom met spb mobile shell. Werkt net zo goed.
Leuke review indeed! Snap alleen niet zoveel van je kritiek wat betreft slijten accuklepje.

Heb de X1 vanaf eerste week dat die uit is (ergens in oktober dacht ik) en heb totaal geen slijtage aan accuklepje. Wel krasje, maar niet zoals jij het beschrijft...

Ik heb veel positieve verhalen en reacties gelezen over Itjes Rom, maar durf het niet aan. Heb het nog nooit gedaan :) Mijn ervaringen zijn tot nu toe ook erg goed te noemen, super telefoon!

Het is al vrijdag reviewer :) Waar blijven de foto's? Wil graag de slijtage zien aan jouw X1.

[Reactie gewijzigd door TimmieVelthuis op 8 mei 2009 09:44]