Siemens Gigaset WLAN Repeater 108 Review

aidb 2 juli 2009, laatste update op 2 juli 2009, 827 views

Siemens Gigaset WLAN Repeater 108

Pluspunten

• Compact apparaatje en ziet er leuk uit. Ontvangst-/zendbereik lijken goed.

Minpunten

• Bijna niet te configureren, en instabiel.

Beheerbaarheid Score: 1
Siemens, schaam je! Dit is een verschrikkelijk product.

De beloofde feature set (kan werken als een WLAN repeater, een access point of een WLAN-adapter met Ethernetaansluiting) is prachtig en de prijs (in een Duitse computerwinkel gekocht voor 60) daarvoor lijkt zelfs vrij laag. Dat van een kwaliteitsmerk als Siemens, dus de koopkeuze is snel gemaakt. De aankoopvreugde duurt echter niet lang.

Het probleem van dit product is dat het nauwelijks te configureren is. Als elektrotechnisch ingenieur die al jaren met netwerken werkt had ik verwacht dat het niet veel moeite zou kosten dit in te stellen. De webinterface ziet er leuk uit, maar is af en toe zeer traag. Erger, bij de minste of geringste verandering van instellingen moet de repeater opnieuw opstarten (duurt 1 a 2 minuten). Het gebeurt zeer vaak dat het configuratiescherm van de repeater na opstarten niet meer bereikbaar is. Uiteindelijk lukte het mij de juiste instellingen te vinden en die in een keer in te voeren, wetende dat daarna het configuratiescherm niet meer bereikbaar zou zijn, en toen deed de repeater het ineens. Zeer goede doorvoersnelheid, het werkte heel mooi. Voor drie minuten. Toen was het apparaatje gecrasht en moest gereset worden, waarna hij het opnieuw slechts drie minuten deed.

Nu heb ik hem in gebruik als externe wlan-interface. De gevoeligheid is namelijk beter dan die van mijn laptop. De interface van deze mode is eveneens zeer slecht. Na het instellen in WLAN-interface-mode, moet je het SSID van het netwerk ingeven. Je krijgt geen lijst met beschikbare netwerken, laat staat een lijst met signaalsterktes, je mag alleen ssid instellen. Daarna rebooten (en toegang tot configuratiescherm kwijt) en wat knoeien met het juiste moment om de Ethernetverbinding te maken (alles is zeer kietelig), en zowaar het werkt....

Gebruikte firmwareversie: 1.18 (de laatste).

Mijn advies: NIET KOPEN.

Heb jij ook een Siemens Gigaset WLAN Repeater 108?