Altec Lansing FX-6021 Review

SoundWave729 1 juli 2009, laatste update op 1 juli 2009, 704 views

Altec Lansing FX-6021

Pluspunten

• Heldere hoge tonen.
  • Goede midden tonen.
  • Mooi design.
  • Verlengkabels.
  • Afstandsbediening

Minpunten

• Lichte brom.
  • Lage tonen klinken bij bepaalde nummers niet lekker.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Dit is mijn eerste product review dus ik hoop dat ik het goed gedaan heb en constructieve kritiek is altijd welkom :).

In januari 2008 had ik deze speakerset aangeschaft. De review is wat aan de late kant, maar ik ben er zeker van dat ik wel wat mensen kan informeren met mijn ervaringen betreft deze speakers. En ik heb pas een half jaar geleden een fatsoenlijke geluidskaart aangeschaft (Club3D Theatron Agrippa)

Ik heb deze speakers gekocht, omdat mijn moeder mijn oude Altec Lansing 621 had gemold. Dat ding was dus gedegradeerd naar een 1.1 setje. Na wat zoeken kwam ik op dit speakersetje uit. Volgens de meeste reviews had het goede mids en highs maar de bass zou een beetje aan de zwakke kant. Gezien dat Logitech setjes tegenwoordig een "goede" bass hebben, heb ik het toch maar gekocht.

Inhoud
De speakers worden geleverd in een vrij grote doos en alles zit vrij stevig verpakt. De speakers zitten in een soort plastic hoesje, hetzelfde voor de speakers. Er zit een bedrade afstandbediening bij, een infrarode afstandsbediening, 3.5mm jack kabeltje en twee verleng kabels, wat wel handig kan zijn.

Bouwkwaliteit
De speakers ogen vrij stevig en de dikke kabels geven mij ook wel het gevoel dat het wat aan de stevigere kant is. De subwoofer heeft een akelige eigenschap en dat is een lichte brom. Makkelijk op te lossen door de stekker eruit te halen, maar nog steeds niet leuk.

Je kan ook de treble en bass instellingen via de bedrade afstandbediening. Ik heb de treble standaard gelaten, maar de bass een beetje terug gezet.

Vormgeving

De satteliet speakers zijn maar liefst 35cm hoog wat toch schrikken was toen ik het uitpakte. Ze zien er wel heel gelikt uit. De subwoofer ziet er vrij "standaard" uit en springt er niet bepaald uit.

Geluidskwaliteit muziek
Nu het belangrijkste voor pc speakers, het geluid. Ik heb zelf niet bepaald een vast genre waar ik naar luister. Op de ene moment is het pop, dan weer Hip-Hop, klassiek en dan weer R&B. Voor het schrijven van dit nummer hou ik het bij een paar nummers. Deze zijn Earth Wind and Fire - Can't Let go, Justice - Phantom Pt2 en Take - Circles & Squares (Caural RMX).

Can't Let Go klinkt gewoon heerlijk. Ik merk geen vervorming en het klinkt heerlijk transparant. De subwoofer die dreunt niet door, maar doet goed mee en is alles behalve overheersend. De hoge tonen klinken helder en de mid tonen komen er goed uit.

Justice - Phantom Pt 2 klinkt ook heerlijk. Hier ook weer niks op aan te merken.

Take - Circles & Squares is een soort electronic/trip hop. De nadruk van dit nummer ligt meer op de lage tonen. Bij dit nummer laat de subwoofer toch aardig wat steekjes vallen. De bass begint een beetje rommelig te klinken. Het klinkt vervaagt en een beetje uitgesmeerd. Ik weet niet of ik de juiste termen hiervoor gebruikt heb.

Geluidskwaliteit games
Voor games had ik de speakers aangesloten op mijn Xbox 360. De games die ik erop speelde waren The Last Remnant en Lost Odyssey. Deze games hebben een vrij goede soundtrack en dat was goed te horen met deze speakers. De camera in The Last Remnant draait veel en dit setje gaf alles vrij mooi weer. Shooters speel ik niet, dus ik heb niet echt goed kunnen testen hoe dat klinkt.

Midden en hoge tonenweergave
Zoals ik eerder geschreven heb, geeft de Altec Lansing FX-6021 de hoge tonen en midden tonen goed weer. Met lage kwaliteit rips dan kan het wel eens mis gaan, alleen helaas heb ik geen slecht geripte albums, aangezien ik vrijwel alles zelf rip :). De hoge tonen springen er echt uit en klinken helder. De midden tonen die zijn sterk aanwezig en worden niet verziekt door een eventuele rare basweergave, of de subwoofer die een gedeelte van de mids voor zijn rekening neemt.

Bas weergave.
In het algemeen zeer goed. Alleen bij nummers waar echt veel lage bass is, kan het wel minder goed gaan klinken, waardoor ik bij bepaalde nummers liever mijn koptelefoon (Denon AHD-1001) gebruikt dan de speakerset. Het nummer Take - Circles & Squares (Caural RMX) is een goed voorbeeld hiervan.

Ik had de speakerset gekocht voor 200 euro en op dit moment is hij te vinden voor 149 euro. Toen ik hem kocht kreeg ik aardig wat geluid voor mijn geld. Deze speakerset levert zeer goede geluid tegen een lage prijs. De basweergave kan wel wat minder zijn, maar voor deze prijs is de Altec Lansing FX-6021 zijn geld dubbel en dwars waard!

Foto's volgen later :).

Heb jij ook een Altec Lansing FX-6021?

Tip: voeg foto's toe, liefst zelf gemaakt (dus niet ergens van internet geplukt). Dan is ook goed het (blijkbaar erg grote) formaat te zien, ten opzichte van bijvoorbeeld een scherm of toetsenbord.
Edit: en dat zeg je dus ook in je laatste regel, laat maar ;) . Zolang je review nog niet compleet is, zou ik hem op preview modus laten staan, door een vinkje bovenaan te zetten. Dat scheelt je weer lage beoordelingen

[Reactie gewijzigd door MetalMike op 1 juli 2009 20:31]