Specificaties Quad core @ 3,5GHz-3,9GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5-6600K Boxed Review

Core2Quad 13 februari 2016, laatste update op 13 februari 2016, 937 views

Intel Core i5-6600K Boxed

Uitstekende cpu, enkel het multitask gedeelte kan/mag beter!

Pluspunten

• Heel erg snel
  • Easy overclockability
  • Wordt amper warm
  • Verbruikt amper stroom

Minpunten

• Multitasking

Deze CPU gekocht ter vervanging van mijn ancient i7 920 (c0 stepping, AKA niet zo future compatible als een d0), en ik ben over alles héél erg goed te spreken behalve over 1 puntje, dat zijnde het multitasken.
Ik ben iemand die graag een spelletje speelt, daarnaast een twitch stream draait, en soms ook nog eens wat video content streamt van mijn pc naar een ander toestel, en evt tijdens het spelletje nog wat surfen op steam overlay enz, dit lijkt de processor wat te necken, en daar presteerde mijn 920 toch beter in ook al had die een veel lagere kloksnelheid en IPC.

Vermoedelijk door het verlies van de 8 threads, en dan is de volgende optie dus i7 6700k :-)

Vorige systeem:
i7 920, 3.2 Ghz
Gigabyte GA-EX58-Extreme
12 GB (4GB door windows opgeslokt) 1333 Mhz Kingston geheugen
Club3D Radeon HD 6970 (ref layout, standard kloksnelheid)
60 GB OCZ ssd

8 GB 2133 Mhz DDR4 geheugen
Nvidia GTX 660 2 GB
256 GB A-data SSD
...

Zoals je ziet ben ik inderdaad een beetje van het (toen) high-end, naar de middenklasse gegaan. De games die ik speel zijn niet héél grafisch zwaar geladen, en toen was verbruik toch een 2e factor.

De i5 6600k icm GTX 960 zijn echt enorm zuinig, koel en daardoor ook zeer stil.

Heb jij ook een Intel Core i5-6600K Boxed?

Ja de 'good old' 920 is nog steeds een toppertje. 4 cores met 4 of 8 threads maakt inderdaad een behoorlijk verschil, de 920 heeft ook iets meer Cache, maar of het daar aan ligt...
Uit je review zou je kunnen opmaken dat je deze 6600K CPU (socket 1151) hebt geplaats op het moederbord waar eerst de 920 zat, (socket 1366) maar ik neem aan dat je een nieuw systeem hebt :)
Eerlijk vergelijken wordt dan wel wat lastiger natuurlijk, in principe zou je met een nieuw systeem 1151 een stuk beter moeten kunnen draaien, de kans is groot dat bijvoorbeeld je (oude?) videokaart nu 'anders draait', drivers, geheugen etc etc....

Het verschil met een 6700K is volgens Anandtech niet eens zo groot
Ah daar heb je zeker gelijk in, heb inderdaad m'n hele nieuwe PC vernieuwt.
zal ik zo even in de review aanpassen, en mss nog wat uitbreiden :) was even snel snel geschreven.

En dat klopt ook, de 6700k en 6600k zouden in principe even snel moeten zijn, zijnde ingame, denk dat de 6700k toch wat beter is met multitasken door de threads?
(Correct me if i'm wrong)
Tja, de nieuwe videokaart is een GTX 960 of 660 ?? Beide zijn sowieso sneller dan de HD 6970.
Ik neem aan dat je SSD een SATA 600 is.(AHCI) Je nieuwe werkgeheugen is wel een stuk minder, maar hoger in Mhz. Echter voor multidingen is de cas latency ook van belang,
CAS latency is de vertragingstijd tussen het moment dat de geheugencontroller aan de geheugenmodule vertelt om toegang te verkrijgen in een bepaalde kolom geheugen op een RAM module en het antwoord daarop van de geheugenmodule. In het algemeen, hoe lager de CAS latency, hoe beter.
Je oude DDR3 heeft ws een veel 'lagere vertraging' (=sneller ;) )
Een DDR3 1333 had vaak 9-9-9 je nieuwe DDR4 2133 heeft ws iets van 14-14-14
maar of dat in de praktijk echt merkbaar is... Ik neem aan dat als je programma's eenmaal opgestart zijn, alles soepel loopt... dit kan ook komen door Windows trouwens... ach ja, het is niet zo eenvoudig om aan te tonen, wat, waar aan ligt ....dus of het terecht is om het minpunt Multitasking aan de 6600K toe te schrijven...