Specificaties Max. 25.000 producten (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Athom Homey Review

AJediIAm 11 februari 2016, laatste update op 22 april 2017, 13.657 views

Athom Homey

Homey is het domotica platform voor de smarthome tweaker. Met antennes voor 433mhz, ZigBee, Z-Wave, Bluetooth, Wifi, Infrarood en meer is het nog steeds het meest krachtige en diverse platform op de markt. De flow editor, apps en actieve community onderscheiden Homey van de concurentie. Updated: 10 maanden later.

Pluspunten

• Ondersteunt veel apparaten
  • Mooie interface
  • Krachtige flow editor
  • Open platform
  • Community apps
  • Active gebruikers gemeenschap

Minpunten

• Jong product (cutting edge)

Kwaliteit Score: 4
Na 10 maanden gebruik leek het me tijd om de review eens to updaten. Er is veel verandert. De software is uit beta gekomen en Homey ligt zelfs in de Nederlanse winkels. Er is ook meer concurrent bijgekomen in de vorm van Google Home.
Wat is Homey:
Homey is een super krachtig platform en leuk speelgoed voor de Smarthome tweaker. Het platform heeft ongeveer elke denkbare antenne/protocol aan boord. De flow editor biedt een intu´tieve manier de producten van verschillende vendors te combineren en aan aan te sturen via 1 centraal platform. Het "configureren" van flows vereist geen programmeer ervaring, maar als je wilt kan je helemaal log gaan en je eigen apps schrijven. Spraak aansturing blijft een gimmick (al werkt het beter dan ik had verwacht).
Wat is Homey niet:
Homey is geen plug en play platform wat je neer zet en zonder omkijken je hele huis automatiseert. Het is geen spitpolished product wat tot in de puntjes opgepoetst is.
Kortom, Homey is niet voor iedereen.

Hieronder mijn oude review, geupdate naar 10 maanden later. Belangrijke veranderingen zijn aangegeven:
Het ultieme platform voor geeks
Als Geek backer van de kickstarter ben ik niet de gemiddelde consument. Homey is enkele dagen 10 maanden geleden geleverd aan de kickstarter backers. Sinds de levering heb ik vaak en met veel plezier met m'n Homey gespeeld, maar er zitten nog steeds wat ruwe randjes aan. Voor een early-adopter zoals ik zijn die ruwe randjes een deel van de charme. Ik kijk elke week even op het forum of er weer iets nieuws aan komt. Er komen regelmatig updates met nieuwe features en verbeteringen. Met name de laatste paar maanden heeft het platform een paar grote stappen gemaakt en er staat nog meer op de planning voor komend jaar. Samen met de andere community members verkennen we de randen van het platform. Ik zie het product van dag tot dag maand tot maand groeien. De potentie is enorm Homey heeft veel (maar niet alle) potentie van het platform waar gemaakt. Het is echter aan de gebruiker om de potentie via flows te benutten. Er zit geen handleiding bij en dat is ook niet nodig. Alles werkt super intu´tief.
Een game-changer
Ik heb wat ervaring met verschillende oudere domotica platforms zoals HomeWizard en Domoticz. Met Homey is een nieuw tijdperk aangebroken voor de nederlandse domotica markt. Zowel de hardware als software zijn beide lightjaren beter dan wat er voorheen beschikbaar was. Concurenten zoals Google Home, Amazon Alexa en Apply Homekit hebben elk hun sterke punten, maar de kracht, flexibiliteit en openheid van Homey blijft ongeŰvenaard. De user community heeft een redelijk aantal apps ontwikkeld. Daarmee weet Homey zich nog steeds te onderscheiden van de concurentie. Homey ziet er prachtig uit en dat maakt het een plezier om te gebruiken.
Spraak aansturing
Ik ben altijd wat sceptisch geweest tegenover het gebruik van spraak, mede omdat mijn spraak niet zo goed. Ik vertrouwen liever op sensoren, schakelaars en logica. Voor mij is spraak herkenning dan ook een leuk extraatje en een wow-factor, maar niet een kritische feature. Veel van de apps werken op het herkennen van een aantal sleutelwoorden. Dat is slim want zo hoeft Homey niet elk woord niet goed te verstaan om toch te doen wat je wilt. Onthou dit als je zelf een flow maakt ;)

Tegen mijn verwachting in ben ik toch meer spraak gaan gebruiken dan ik dacht. Het is gewoon te makkelijk om even aan Homey te vragen om het licht aan te doen als je op de bank zit (zelf met een afstandsbediening binnen handbereik). De betrouwbaarheid van de spraakherkenning wisselen van gebruiker tot gebruiker. Ik zou niet aanraden een Homey te kopen als spraak een kritische feature voor je is.
Sinds een paar dagen maanden heb ik het gevoel dat ik in een star-trek huis woon. Klik-aan-klik-uit, Philips Hue lampen en Fibaro werken naadloos samen. Binnenkort ga ik kijken of ik een driver voor mijn Samsung TV kan maken. Zelf ben ik nog niet veel verder gekomen met het schrijven van apps (mede omdat alle apps die ik zou willen al door iemand anders geschreven zijn) Het is een geweldig hobby project waar ik nog steeds regelmatig met plezier mee speel.

Heb jij ook een Athom Homey?

Heb zelf ook de Homey en hoewel ik het met sommige punten eens ben, is deze review in toch wel heel optimistisch. Naast het feit dat er nog heel veel bugs in de software zitten (daar wordt gelukkig aan gewerkt, dus ik geef ze nog even de tijd), is er in mijn ogen toch fundamenteel een te eenzijdige focus op spraakbesturing bij de Homey. Welk percentage van de mensen gebruikt Siri, Google Now of Cortana? (devices waar we zelfs gewent zijn tegen te spreken)

Ik grapte al dat de ontwikkelaars waarschijnlijk geen kinderen hebben en in een bescheiden appartement wonen. Spraakbesturing in grotere ruimtes met ruis op de achtergrond is namelijk geen optie. En dat gaan de dames en heren van Homey ook niet fixen. Ze maken de spraakherkenning niet zelf en zijn afhankelijk van cloud services. Met als gevolg dat er een vertraging zit en in een groot aantal gevallen de spraakherkenning nog mislukt. Daar komt bij dat er ook gewoon een flinke doelgroep is, die zich ongemakkelijk voelt bij het uitspreken van commando's.

Mijn hoop is dat ze focus iets meer verplaatsen naar het inrichten van een functioneel dashboard. Een interface (het liefst via een website), waarbij je met een paar simpele acties een overzicht kan krijgen van de beschikbare devices en flows en deze kan bedienen. Op dit moment is het totaal niet mogelijk een makkelijk overzicht te krijgen van beschikbare sensoren, met een simpele 'klik' een schakelaar aan en uit te zetten of muziek te starten. Wellicht dat Athom wil overwegen concepten als groepen/scenes te introduceren.

De ontwikkelaars werken hard, dus ik houd vertrouwen. Spraak is grappig, maar tegelijkertijd moeilijk, niet altijd mogelijk en zeker niet voor iedereen natuurlijk. Ik zou het jammer vinden dat zo'n mooi stukje hardware nutteloos blijft liggen, door een eenzijdige benadering.
Mee eens. Ik ben optimistisch en ik denk dat spaakbesturing een gimmick is en geen defining feature. Zoals ik in mijn review aan geef is mijn eigen spaak niet goed en ik kan er niet op vertrouwen. Voor mij is spraak vind geen goede manier om een apparaat te bedienen.

Toch denk ik dat dit platform zelf zonder spraak aansturing erg goed is en veel potentie heeft. Spraak aansturing is leuk als wow-factor, maar ik zou het niet meenemen in je overweging om dit product te kopen. Het is niet bewezen hoe goed spraak besturing werkt.

Dit product onderscheid zich door de grote hoeveelheid antennes/protocollen flow editor, vormgeving en het open platform.
Zit er een array van (richt) microfoons in? Dan is spraak wellicht goed te isoleren.
Ook al spreken er meer, je kunt dan reflecties filteren en stemmen positioneren. En vervolgens per stem analyseren wat er gezegd wordt.
Zoals vermeld op deze blog-post heeft Homey 2 microfoons.

De spraakherkenning is niet perfect, maar een duidelijk commando gaat beter dan ik had verwacht. Bepaalde key-words zijn heel goed te herkennen terwijl andere wat lastiger zijn. "Licht uit" en "vliegtuig" worden nog wel eens door elkaar gehaald. Het woord "Play" is daarentegen bijzonder betrouwbaar. Dit zal van persoon tot persoon verschillen. Het is dus even zoeken naar de juiste betrouwbare key-words als trigger.

Een luidruchtige achtergrond kan een probleem zijn, maar een rustig achtergrond muziekje of afzuigkap is geen probleem. Ik raad af de Homey vlak naast de TV te zetten.

Uiteindelijk blijf ik de voorkeur hebben voor knoppen, maar dat is voor een groot deel omdat mijn spaak niet zo goed is (fysieke beperking).

Update: Er zitten 2 microfoons in in plaats van 1.

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 26 augustus 2016 12:22]

I do not yet have a Homey, but the reason I wish to get one is to use the voice feature.
I have however two Amazon echo units in my home, these work very well with speech recognition.
Unfortunately via Amazon echo and iIFTT there is a limit on what it can control.
Using a trigger word"alexia' you wake it up to respond to commands.
Can control, hue lamps, play music, give news, set alarms, operate WEMO switches and via Logitech control many media devices.

I believe that voice control is a more natural method of controlling devices, than websites or touch screen. Sensors have excellent use for responding to specific situations, but are not suited to ad hoc requests
Stick to the echo mate. It is way better.
I agree. Although I do not have an Amazon echo, I expect the voice control of the echo is much beter. Homey is a more open systeem with focus on community supported drivers. The voice control is more of a gimmick.
Heb je nog steeds de Hue Bridge nodig of kan de Homey de lampen direct aansturen?
Op het ogenblik is de hue bridge nog nodig, maar er zit een zigbee antenne in om hue lampen direct aan te sturen. Ik verwacht dat deze feature in de komende maanden beschikbaar komt via een software update.

Homey wordt nu nog getest door een kleine groet geek-backers dus ik beschouw het als in de beta fase.
Sensoren/actoren van bijvoorbeeld Fibaro en klik-aan-klik-uit werken al wel zonder dat een bridge nodig is.
Mooie review :)!

Kan zelf niet wachten tot ik er 1 heb.
Als tip voor je home cinema set, een logitech harmony hub ;)
En je ben klaar. (Homey kan die ook aansturen )

[Reactie gewijzigd door Mektheb op 3 april 2016 22:33]

Yup! Me gordijnen nog en dan kan ik zeggen: Homey Movie, Logitech Haromny Hub zet alles aan.. Lampen dimmen, PLex wordt opgestart in Rasberry Pi. BOOM, Like Startrek:D
Nice ! :D ik heb er inmiddels ook 1 gescoord en nu nog een harmony hub.
Ze zijn bezig om de functionaliteit van de infrarood module uit te breiden. Als ik het goed begrijp heb een harmony hub straks niet meer nodig.
Klopt echter voor mij wel aangezien de meeste infrarood machines in een kast staan kan de harmony het aansturen vanuit de kast en die is vervolgens weer aan te roepen met Wifi ;) en dus Homey.

Het is inderdaad even via via, maar dat lijkt me nu de beste oplossing.
Wil geen IR verleners gebruiker

[Reactie gewijzigd door Mektheb op 19 augustus 2016 16:05]

Ik zit ook te kijken naar verschillende hub oplossingen waar momenteel de homey met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Jij zegt hier de harmony hub nog nodig te hebben, maar ik vraag me dan af waarvoor precies? Heeft de Homey niet alle beschikbare antennes etc die de harmony hub ook heeft/kan hebben en maakt het die hub dan niet geheel overbodig?

Edit: suf - ik lees gewoon over de verdere reacties heen. Ik zie dat je het nu vooral gebruikt om ook IR bereik te hebben IN een kast. Begrijpelijk.

[Reactie gewijzigd door Bombtrack op 21 april 2017 12:30]

Apps lijst is recentelijk enorm gegroeid! Zelfs El cheapo China stuff werkt er nu mee!

[Reactie gewijzigd door SRKI op 18 augustus 2016 22:45]

uniek Nederlands product. de eerste die de retail marked bereikte als hollandse Kickstarter. de opvolgers van plugwise, philips hue, en philips . Ondersteund vele protocollen , ook de klassieke domotica protocollen als x10 , en plugwise oregon scientific klika en de modernere zwave.
Heeft een grote potentie in zich.