Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Pro Zwart Review

Thijsg 7 juli 2009, laatste update op 7 juli 2009, 2.414 views

HTC Touch Pro Zwart

Pluspunten

• Verhouding prijs/telefoon
  • VGA-scherm
  • Toetsenbord
  • GPS
  • Bereik
  • Touchscreen

Minpunten

• TouchFlo3D
  • Redelijke accuduur
  • Prijs bij introductie

Er zijn al heel wat reviews over de Touch Pro te vinden, maar toch een jaar na de release van de Touch Pro ook nog mijn review. Ik heb kort geleden de telefoon tweedehands gekocht. In deze review ga ik dan ook geen lijstje met specificaties opdreunen, maar probeer ik aan te geven waarom ik juist voor deze telefoon gekozen heb, terwijl er ook prachtige nieuwe toestellen uitkomen. Uiteraard zal ik mijn ervaringen met het gebruik van de telefoon ook delen.

Keuze
Waarom juist deze telefoon, terwijl de Htc Touch Pro2, Htc Touch Diamond 2, Iphone 3gs en een Nokia n97 recent zijn gereleased? Om die keuze wat te verduidelijken eerst wat over mijn telefoon verleden: Ik ben student met een leuke bijbaan, maar toch. Mijn budget lag onder de §200 en daarvoor wilde ik zoveel mogelijk telefoon. Daarom ben ik naar tweedehands toestellen gaan kijken, en vallen inderdaad alle recent uitgebrachte toestellen af. Ik maak dan ook een kleine vergelijking met de vorige generatie telefoons die nu binnen mijn budget liggen zoals de Samsung Omnia en de Touch Diamond.
Bij de Omnia zit vaak een millionaire pack, waarbij je een bt headset krijgt en een luxe lederen hoesje. Het beeldscherm ervan is iets groter, 3,2", en de camera maarliefst 5 mp. Toch heb ik er niet voor gekozen, omdat ik allereerst dacht dat ik het toetsenbord ging missen dat ik echt wel vaak gebruikte op mijn Mda Vario( en nu nog steeds op de Pro). Ten tweede is de Omnia niet echt een telefoon waar je zelf van alles aan gaat aanpassen qua software etc. Bij de touch pro zijn honderden fora te vinden waar mensen ervaringen delen en tweaks uitvoeren. Dat sprak mij zeker wel aan, want zo maak je de telefoon je helemaal eigen, ondanks dat er veel tijd in gaat zitten.
De Touch Diamond is een veel verkochte telefoon en lijkt erg veel op zijn grotere broer, de Touch Pro. Het verschil is het geheugen van 4 gb, waar de Touch Pro 512mb heeft, maar wel een microSD slot. Het toetsenbord en een kleinere batterij. Die laatste twee gaven bij mij echt de doorslag om voor de TOuch Pro te gaan.
Kortom ben je op zoek naar een smartphone en wil je er niet te veel aan prutsen dan zou ik niet gaan voor een Touch Pro, en misschien ook wel niet voor een Diamond. De Omnia is dan zeker geschikt. Als leuke extra krijg je ook allerlei accessoires erbij. Als je het niet vervelend vindt om een beetje te klooien met de software en een toetsenbord ook fijn vindt om te gebruiken zou ik zeker voor de Touch Pro gaan.

Toetsenbord
Misschien wel het belangrijkste verschil tussen de Touch Pro en de Diamond en de Omnia is het toetsenbord. Bij de Diamond en de Omnia moet je het touchscreen gebruiken om tekst in te voeren, maar de pro bezit een volwaardig qwerty toetsenbord. Het heeft net als een normaal tobo 5 rijen. Boven de cijfers zitten de gebruikelijke speciale tekens. Wat mij opviel is dat deze met de functie toets moeten worden aangeslagen en niet met de shift. Wat ik dan jammer vind, maar misschien moet dat wel gewoon even wennen is dat de fn niet helemaal links zit, maar rechts van de ctrl.
de 235689-= worden verlicht en het lijkt wel of de overige toetsen moeten meeliften met deze verlichting.

GPS
Een erg leuke gadget in telefoons. Het is nu bijna standaard in de topmodellen en dus komen er ook steeds meer mogelijkheden voor. Denk hierbij aan websites die nu ook jouw positie weten, geotagging en natuurlijk gewoon navigatie. Ik heb Tomtom Navigator 7 erop staan met West Europa maps 7.915.9196. Het installeren ging erg soepeltjes, alleen het kopiŽren van de 1gb aan kaartmateriaal duurde ongeveer 10 minuten. Dit met de mobiel aan de usb kabel. Het navigeren gaat prima. De gps fix duurt in de open lucht ongeveer 1 tot anderhalve minuut. Een fix in de trein kost dezelfde tijd. De sensor is redelijk precies, want de tomtom plaatst de trein maar enkele mm op het scherm naast het spoor. Ook komt de spoorwegovergang op bijna hetzelfde moment als op het scherm met 130km/u. Het geotaggen gaat prima. Hiervoor wordt eerst een gps fix gemaakt en daarna kun je de foto's maken. De locatie gegevens worden vervolgens opgeslagen in de exif.
Het duurt erg lang om een koude fix te krijgen met de camera. Het duurt zo lang dat ik na een minuut of 3-4 tomtom heb opgestart. Deze heeft dan na een minuut een fix. Als je vervolgens naar de camera gaat kun je meteen geotaggen. Het lijkt er dus op dat de camera niet lekker samen werkt met de ingebouwde gps. Geosetter is een programma om de exif mee te bekijken en te bewerken en hier nog een alternatief. Eigenlijk is dergelijke software niet nodig als je Picasa, Flickr of Panoramio voor je foto's wilt gebruiken. Deze gebruiken al automatisch de exif data.

Accelerometer
Deze functie heeft echt een hoog gadget gehalte. het is dan niet nieuw in telefoons, maar er zijn nu wel uitgebreide applicaties ervoor. Standaard wordt het spelletje teeter meegeleverd, waarbij je de telefoon plat moet houden en met kantelen het balletje stuurt.

Uiteraard zijn er nog meer gratis spelletjes met de g-sensor
http://www.ageye.de/index.php?s=download#caver http://www.ageye.de/index.php?s=download#ginv
Spelletjes zijn niet het enige wat er mogelijk is met een g-sensor. Het is ook als waterpas te gebruiken. Daarvoor moet je m wel goed ijken met een programmatje.

Lichtsensor
Bij instellingen=>(tab)systeem=>energie=>(tab)verlichting kun je instellen om de verlichting automatisch aan te laten passen. ik vind dit erg fijn werken. Buiten in fel licht is het scherm prima te lezen door de volle helderheid. Als je binnen in zit wordt de helderheid al snel op 70% ingesteld waardoor je alles nog goed kan lezen, maar het stroomverbruik een stuk minder is. Een minpuntje is het gebruik ervan 's nachts. Het scherm dimt dan niet tot de minimale helderheid waardoor je eigenlijk nog steeds tegen een zaklamp in aan het kijken bent. Het is goed te doen, maar mijn ogen hebben dan weer 10seconden nodig om het bed te vinden.
Er zijn wel applicaties om de sensor te ijken zoals deze, maar ik mis gewoon de instellingsmogelijkheid in de telefoon zelf.

Accuduur en bereik
Een belangrijk argument bij mijn keuze tussen de Touch Diamond, die nagenoeg hetzelfde is op het fullsize toetsenbord na, is de accuduur. De Diamond heeft een 900mAh accu en de pro 1340mAh. Met een volle accu doe ik ongeveer 3 dagen, met veel radio luisteren +/- 6uur, 1uur gps, wat smsjes en 30 min bellen, een uurtje wifi en wat spelletjes en minder intensieve dingen zoals agenda gebruik.
Het volledig opladen duurt ongeveer een uur. Met de usb kabel in je pc laadt ie ook op, maar dat is ook uit te zetten.
Het gsm bereik van de telefoon is echt goed. Veel beter dan ik gewend ben, zowel met Vodafone als Kpn. In supermarkten en afgelegen plekken had ik nog wel eens last van wegvallen etc. maar nu heb ik daar nergens meer last van, behalve in het gat van Ede (Trein door de Veluwe van Ede naar Arnhem)
Ook het Wlan bereik is goed, maar ik merk daar niet echt verbetering t.o.v. mijn Mda Vario. Het is wel sneller internet, wat waarschijnlijk aan de 902.11g t.o.v. de 902.11b van de Vario ligt.

Touchflo
Dit is toch wel een puntje waar ik ontevreden over ben. Het werkt niet zo als ik gewild had. Op het home screen staat naar mijn idee niet genoeg informatie. Ik heb wel het een en ander kunnen aanpassen met advanced config tool. O.a. de tabs die er in staan en de volgorde ervan. Ook de gevoeligheid van het touchscreen is ermee aan te passen. Toch ben ik er nog niet achter hoe ik op het homescreen meerdere afspraken kan laten weergeven en bijvoorbeeld ook de takenlijst.
Uiteraard is TouchFlo3D ook uit te zetten. Dan is er de standaard Windows omgeving die volgens mij in WM5 exact hetzelfde was. (zie ook de foto's hieronder) Als ander alternatief heeft SPB een Mobile shell. Zie de foto's hieronder.
http://www.ageye.de/index.php?s=download#caver http://www.spbsoftwarehouse.com/pocketpc-software/mobileshell/

Ook neemt TF3D een groot gedeelte van het werkgeheugen in beslag en heb ik de indruk dat het apparaat er langzamer door is en dat de batterij sneller op is. Nu werk ik dan ook gewoon met de mobile shell van SPB en merk ik duidelijk een verbetering. Het ziet er dan wel niet zo gelikt uit, maar er staat veel meer nuttige informatie en het is 100% naar je eigen inzicht aan te passen.

Active sync
In Windows 7 zit al een een sync programma ingebakken: Het Windows Mobile Device Centre. Het synchroniseren hiermee gaat mij soepel af. Outlook synchroniseert naar wens email/agenda/taken en contacten. Allemaal opties om in te stellen welke wel en welke niet. Ook muziek is met Windows Media PLayer makkelijk te delen. Je kunt een map maken die automatisch op het apparaat gezet kan worden.

Afwerking
De telefoon ziet er in mijn ogen echt super uit. Glanzende voorkant en de, door sommige gehate, geblokte achterkant. De telefoon zou daardoor minder stevig liggen, maar ik vind dat wel meevallen. Bij mij blijft ie op tafel ook altijd kaarsrecht en redelijk stevig liggen. Het is ook van een soort rubber waardoor de telefoon niet makkelijk verschuift/van de tafel glijdt. Het slide systeem van het toetsenbord glijdt prima. Tot 1cm moet je even een beetje "kracht" zetten en dan gaat ie vanzelf helemaal uit. Hetzelfde op de terugweg. Nergens op de mobiel kan ik krakende of bewegende stukken plastic vinden. Het ziet er allemaal erg degelijk uit.

Om na dit hele verhaal toch maar tot een conclusie te komen is het makkelijk om te zeggen dat dit een heel uitgebreide smartphone is. Geen telefoon om alleen mee te bellen en te smsen. Het is zeker geen telefoon waarbij ze zonder nadenken alle nieuwe snufjes erin gepropt hebben, maar het is echt een geheel. Naast de specificaties is ook de afwerking goed. Het is dus echt een aanrader, zeker als je er eentje op de kop kunt tikken voor een knaak en een bos wortels vergeleken met de nieuwprijs!

Links:
g-sensor apps: xda 2
Tweakers forum: 1
XDA: 1
Reviews: 1 2 3
games: SPB

p.s. Dit is mijn tweede review.(Samsung T200HD) Ik vind het zelf een redelijk goed verhaal geworden. Binnenkort komt er een over de samsung hd322hj, dus als je iets aan of op te merken hebt: graag feedback!

• Windows 7 RC

Heb jij ook een HTC Touch Pro Zwart?

Reviews door de redactie

Je review ziet er mooi uit :)

Alleen hoezo heb je de HTC touch pro boven de HTC touch pro2 gekozen?
Alleen om het budget? :P
ja alleen om het budget. De TP2 is namelijk meer dan 2 keer zo duur en veel meerwaarde heeft dat dan niet voor mij.
Misschien is het wel handig om te vermelden of de standaard rom er nog op staat, de update van HTC zelf er al op is geinstalleerd of dat er een gemodificeerde rom opstaat van XDA dev.

Ook lees ik niets over je ervaringen met WM 6.1

En het is logisch dat je drie dagen met de batterij doet als je UMTS uitschakelt, probleem is alleen dat je voor mobiel internetten natuurlijk de umts verbinding nodig hebt en dan gaat de batterij een heel stuk sneller leeg 8)7
ik heb nog helemaal niet gekeken welke rom erop staat. Daar ga ik pas mee beginnen als ik er weer een beetje tijd voor heb. tegen die tijd vind ik het ook wel weer leuk om een beetje te kijken of er nog ergens een mooie rom te krijgen is.
Over de ervaringen met wm heb ik bewust niets geschreven, omdat dit eigenlijk vrij standaard is. Als je een nieuwe laptop koopt maak je ook geen hele review over windows vista.
Met umts uit is het nog best lastig om de 3 dagen te halen. je kan dan echt niet veel muziek luisteren of tomtom-en. Mobiel internet heb ik niet, ik internet alleen thuis via het draadloze netwerk.