WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB Review

deblaauwn 4 september 2009, 1.747 views

WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB

Pluspunten

• Geluidsniveau
  • Featureset

Minpunten

• Prijs/GB (onvermijdelijk bij een kleine schijf)

Wijziging 30-6-2009: overduidelijk was hij nog niet af ;)

Bij een nieuw systeem hoort ook een nieuwe schijf, natuurlijk. Omdat ik vrijwel niets opsla (geen films download bijvoorbeeld) en een externe schijf heb voor 'permanente' opslag hoefde ik geen grote schijf. Mijn oog viel daarbij op deze schijf. Een van mijn voorkeuren was dat het een goed merk zou zijn (lees: WD of Seagate), en dat hij niet al te veel lawaai zou maken.

Tot nu toe heb ik daar geen spijt van gehad, gezien ook mijn beoordeling. Vandaag heb ik de schijf getest met HDTune (v2.55). De prestaties die daaruit kwamen vind ik goed, hoewel het jammer is van de spikes (zie afbeelding 1 en 2). Ik heb twee tests uitgevoerd, maar de spikes zitten er in beide gevallen in. Dit brengt de gemiddelde snelheid omlaag, die echter niet heel veel verschilt van een RAID0 schijf van 500 GB uit een andere review die ik zojuist heb gelezen. Ik kan daar dan ook zeker tevreden mee zijn.

De HDTune-resultaten in tabelvorm:
Transfer rate (MB/s)Test 1Test 2Gemiddeld
Min13.99.311.6
Max110.2110.2110.2
Avg87.287.187.15
Acces time (ms)15.515.615.55
Burst rate (MB/s)98.3100.599.4
CPU usage (%)8.88.98.85

Bij CPU usage moet vermeld worden dat ik mijn processor vanwege de zomer heb teruggeklokt naar een snelheid van 10x200 = 2000 MHz. Normaliter valt deze dus lager uit.

Update 04-09-2009: Het instellen van de AAM (met HDTune Pro) op 254 heeft geen (significant) effect op de prestaties of geluid. Het enige verschil is dat de 'spikes' verdwijnen.
Dat kan dus betekenen dat mijn controller niet goed ingesteld staat, maar dat is volgens mij niet het geval. In de BIOS kan ik kiezen uit (...), RAID en AHCI. Hij staat dus op de eerste optie waarvan ik de naam niet meer weet, volgens mij moet dat goed zijn. Ook de CPU usage is nog >8%.

De featureset is uitgebreid: volgens HDTune is alleen de optie Advanced Power Management afwezig.

Met stabiliteit, betrouwbaarheid en compatibiliteit heb ik nog geen ruzie gehad. Dat is bijvoorbeeld te zien in Afbeelding 3 en 4. Zijn geluidsproductie is perfect want ik heb hem nog nooit gehoord. Ook over de warmte kan ik tevreden zijn; hij is op het moment van schrijven niet echt druk, natuurlijk, maar volgens de temperatuursensor van mijn Kaze Master is hij niet veel warmer dan de omgeving, met slechts een lichte bries erover (onhoorbaar ingestelde ventilatoren).

Het grootste nadeel van deze schijf is zijn prijs, en dan met name de prijs per GB. Dit is echter onvermijdelijk bij een harde schijf, en wordt hem dan ook niet zwaar aangerekend.

Heb jij ook een WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB?

Meer advertenties

Bedankt voor je review. Ben wel beniewd hoe de instelling van AAM is. Je kunt dit controleren door je controller in de IDE mode te zetten. Dat kun je weer instellen in je BIOS. Daarna met HDtune pro of een ander progje instellen http://www.smarthdd.com/en/aam.htm of uitlezen. Als de AAM op 128 staat zoals bij mijn WD schijf, dan kun je hem behoorlijk sneller maken door de AAM op 254 te zetten.
Zou heel goed kunnen, dat las ik ook in een andere review. Ik zal er even naar proberen te kijken als ik wat tijd vind ;)
Hm die pieken naar benden zijn, wel vreemd, zeker zo laag..
Leuke korte review. alleen vind je schijf wel wat traag. teminste. Mijn maxtor 250 gb sata haalt op burst 150 mb/s. Qua transfer rate zitten we average ongeveer hetzelfde. Moet er binnekort ook nog is een review over maken, maar de hardeschijf zelf weet ik vrij weinig van. Ik zeg nu wel dat mijn burst 50 mb sneller is, maar wie weet moet dat juist lager haha. Dus eerst wat research :)
Bedankt voor je review. Als ik jefeedback mag gevens:
De weergave van de minimale transfer rate in de tabel vind ik niet zo zinnig. De dip komt waarschijnlijk door een schijfactie van het OS of een andere applicatie. Dit zegt niks over de schijf. Wel van belang vind ik de transfer aan het eind van de disk.

Tja prijs per GB, ik weet niet of dit een nadeel is, dit is gewoon de consquentie van de lage capaciteit. WD moet wel de behuizing, platter, koppen en de pcb produceren en de hdd nog distribueren. Die kosten zullen niet/nauwelijks lager zijn dan een 500/640 HDD.
Let op: hij was nog niet af toen ik hem per ongeluk plaatste!