Specificaties 3,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Pro2 NL Zilver Review

usgaap 2 juli 2009, laatste update op 16 juli 2009, 11.275 views

HTC Touch Pro2 NL Zilver

Pluspunten

• Software op de telefoon (RSS, Youtube, Google Maps etc)
  • XDA!, een oase van HTC-aficionado's en tweakers
  • Beeldscherm
  • TouchFlo 3D
  • Toetsenbord

Minpunten

• Trial Outlook 2007 ffs
  • Windows Media player duidelijk onvoldoende
  • Flash werkt, nou ja, niet? Bij mij in ieder geval niet.
  • Aan- en uitknop snel ingedrukt bij gebruik
  • Scherm kan spiegelen

Historie

Ik heb hiervoor de MDA Pro, de MDA Vario III, de HTC Tytn II en noemeloze iPaq's (3870), Nokia's (6xxx- & 9xxx-serie) en SonyEricsson's gehad. Voordat ik koos voor de Touch Pro II heb ik lang getwijfeld tussen de aanschaf van een Apple iPhone 3GS, Sony Ericsson Xperia X1 en dit toestel. Ik heb uiteindelijk gekozen voor dit toestel in verband met het toetsenbord, tweakbaarheid, TouchFlo 3D en schermgrootte. Touch HD? Zeker een mooi toestel en zou onder andere omstandigheden wellicht tot mijn favorieten hebben behoord. Helaas, geen toetsenbord en ook het beeldscherm deed mij niet warmer worden (te klein). Ik wilde per se een toetsenbord omdat ik veel email en SMS. Waarom dan toch de iPhone meenemen in mijn overweging? De hebbuh-factor (slecht, ik weet het) maar dat is puur persoonlijk.

De HTC touch Pro II vs de iPhone 3G op Endgadget.com

Apple iPhone 3GSSE Xperia X1HTC Touch Pro II
ChipsetARM Cortex-A8@600MHzMSM7200A ARM11 @ 528 MHzMSM7200A ARM11 @ 528MHz
Scherm3,5" (480*320)3,0" (480*800)3,6" (480*800)
ToetsenbordSoftwarematigHardwarematigHardwarematig
Gewicht135 gr (16GB)158 gr176 gr
L x B x H115,5 x 62,1 x 12,3110 x 53 x 16,7116,8 x 58,4 x 17,8

De software is voor de iPhone via legale weg uitsluitend via de App-store te krijgen en dat heeft
niet mijn voorkeur. Daarnaast is de interface (of custom-ROM's) van de Windows Mobile toestellen
'relatief' eenvoudig te installeren of aan te passen.

Bestelling

De bestelling verliep via een webshop, GSMWeb.nl, zonder problemen. Onder rembours ¤ 50,- bijbetalen. Binnen 2 dagen had ik het pakket in mijn handen.

De HTC touch Pro II

Inhoud doos

De doos was binnen een recordtijd uitgepakt en bevatte de volgende zaken:
  • het toestel
  • 1 extra stylus
  • hoofdtelefoon (oordopjes, inclusief beschermers)
  • 2 CD's (1 met handleidingen en 1 met software zoals Outlook 2007 Trial en
    ActiveSync als belangrijkste)
  • gebruiksaanwijzingen, waaronder een snelstartgids
  • lederen hoesje
  • mini-USB naar USB kabel en de daarbijbehorende
  • oplader, geschikt voor USB
  • screenprotector
  • Geen micro-SD kaart, FOEI
Eerste indruk

Amai, eerst aan de lader leggen en na het opladen 2 keer aanzetten, alle relevante programma's
(TouchFlo3D, WM 6.1) en instellingen (T-Mobile) moeten eerst worden geïnstalleerd (GPRS).

Stukken kleiner dan de Qtek 9000 (duh!) maar marginaal groter dan de HTC Tytn II! Scherm daarentegen stukken groten dan dat toestel (3,6" tegen 2,8"). Onderin een smalle balk met 4 sneltoetsen; Aannemen, Programma's, Terug en Ophangen. Achterkant, plastic? Scherm, vingervetgevoelig maar groot! En het scherm, duidelijk (480*800!), TouchFlo 3D is wennen want het gaat verder dan alleen de standaard-instellingen. Uitschuiven gaat gladjes maar ga ik niet zo heel snel de stylus verliezen? Deze is niet magnetisch. Crap, wat staat er weinig op de CD's, kan dat niet op 1 CD? Zonde. Trial-versie Outlook 2007, zucht.

Bellen! Natuurlijk, daar gaat het onder andere om. Iedereen kan me verstaan en andersom ook. Prima,
beter hoeft niet. Ik ben geen audiofiel en vind dit prima. Volgende paragraaf!

Gebruik

Wow, dat toetsenbord. Afgekeken van Apple, kan niet anders. Alle toetsen hebben ruimte ertussenin. Dit betekent dat mijn vette vingers makkerlijker het onderscheid zullen vinden tussen de toetsen t en r. Of m en n. En dat scherm, pfoeh! Ik kan een film met ondertitels kijken zonder dat ik hoorendol word van de kleine letters! Email-instellingen werken perfect en het lezen en reageren zijn een eenvoudige opgave. Ik merk dat ik door het toetsenbord en de fijne toets-afstanden ik makkelijker en sneller even reageer op een emailtje, dit ipv mijn HTC Tytn II.

Uiteraard zijn documenten dankzij ditzelfde toetsbord makkelijker aan te passen of te wijzigen. Zakelijk gezien is dit een topper, inloggen op afstand met VNC (zelf downloaden), radio luisteren (idem), handsfree bellen, contacten aanpassen (met of zonder foto), Google Maps voor het maken van tags onderwijl het fietsen/ rijden of wandelen, Youtube en een RSS-reader.

Irritant, de aan- & uitknop zit linksboven, dus bij het uitschuiven van het toetsenbord en het schrijven van
een Email/ SMS kan het voorkomen dat je per ongeluk de aan- & uitknop indrukt en dus deze opnieuw moet indrukken om verder te tikken.

Internet, zowel GPRS/ UMTS alswel WiFi doen het uitstekend! Eenmaal ingesteld met WPA2-PSK (Siemens modem) doet de TouchPro II uitstekend dienst.

Accuduur is uitstekend in mijn geval. Ik internet veel via WiFi, minstens een uur per dag. Verder de nodige spelletjes (pas op voor de scherm-ondersteuning), Emails (ook in HTML) en belletjes en aan het einde van de dag is de telefoon nog zeker halfvol. Ik vind dat heel netjes. De camera voldoet, niet meer en niet minder. Ik neem zelden foto's met mijn telefoon maar een echt groot positief verschil of verbetering met zijn voorgangers heb ik nog niet kunnen constateren. Verder is het bereik prima en ben ik nog geen bugs/ fouten/ problemen tegegekomen.

Uiterlijk

Strak, duidelijk een afstammeling van de Touch familie. Gelukkig zonder de hoeken van de Diamond. Het scherm blijft trekken met die afmetingen. In de verte heeft het wel wat weg van een iPhone (in de verte!). Een groot beeld/ toestel verhouding, ik bedoel dat er weinig knoppen zijn die het effectieve beeld onderin verknallen. 4 slechts, Aannemen, Programma's, Terug en Ophangen. Een smalle blak met deze 4 knoppen onderin het toestel.

TouchFlo 3D

Dit is de eerste keer dat ik na het gebruik van mijn HTC Tytn II gebruik maak van TouchFlo, en de eerste keer van TouchFlo 3D. Wow, wel even wennen want de interface gaat zeker verder dan alleen de voorkant. TouchFlo 3D heeft een software-matig short-menu in de onderkant van het scherm waarin alle veelvoorkomende operaties snel en overzichtelijk uitegevoerd kunnen worden, alleen is de grafische schil anders en duidelijker.

Deze shortcuts zijn onderin door van links naar rechts met de vinger te bewegen duidelijk te bereiken:
  • Begin (tijd en alarm)
  • Contacten
  • Berichten (SMS)
  • Mail (Email)
  • Agenda
  • Internet (inclusief 4 Push-pagina's)
  • Aandeel (powered by Yahoo, aandelengrafieken en quotes zelf in te stellen)
  • Foto's en Video's
  • Muziek
  • Weer (Weersvooruitzichten)
  • Instellingen (Verbindingen, geluiden, etc.)
In elk van deze shortcuts zijn de meest vorkomende wijzigingen, cq aanpassingen in WM 6.1 te maken maar dan in een andere grafische schil. Vaak makkelijker en sneller, soms even zoeken.

Iemand die gewend is aan Windows Mobile 6.0 of 6.1 zal echter zeker even moeten wennen maar erkennen dat de schil niet alleen makkelijker te bedienen is (met de vinger, Apple anyone?) maar ook overzichtelijker. Ik kan niet wachten op de volgende versie en moet erkennen dan ik van een cynische gebruiker veranderd ben in een blije gebruiker.

Al met al een van de beste toestellen vandaag de dag maar zeker niet voor mensen die niet houden van groot.

De HTC touch Pro II samen met de Tytn II en de MDA Pro

Carkit & Benchmark

Ik heb het toestel inmiddels uitgebreid in de carkit kunnen testen en ook dat, verassend genoeg, gaat prima. De carkit is een Parrot CK3100. Het gebruik is zeker afhankelijk van de rijstijl omdat bij hoge snelheid omgevingsgeluid het gesprek gaat domineren maar dit ligt niet aan de telefoon. De dekking is correct zichtbaar en de gesprekken verlopen over de boxen, luid en duidelijk. Geen enkele verbinding viel weg en de bluetooth connectie was snel en simpel gelegd.

Tevens heb ik wat kleine amateur testjes uitgevoerd die alhoewel ze niet aan het Tweakers-niveau kunnen tippen zeker een globaal idee geven van enkele prestaties. Ik heb hiervoor het programma SK Tools 4.4.7.8 gebruikt, de module Benchmark. Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de Touch Pro II met TouchFlo3D, zonder en als laatste de HTC Tytn II, de illustere voorganger.

Ik heb de volgende programma's geinstalleerd op beide toestellen, allen op dezelfde micro-SD, 2 GB Sandisk class 2:Wat overigens opvalt is;"Waarom heeft HTC besloten de FM radio module te verwijderen?". Op XDA word gespeculeerd dat de stabiliteit ermee te maken heeft maar bij mij doet de FM Radio het uitstekend!.

Allereerst valt op dat TouchFlo 3D op de Touch Pro II een beperkte invloed heeft op de prestaties, de score Integer CPU en Zwevende komma zijn nagenoeg hetzelfde, zo rond de 325 (moves/ 25 usec, hoe hoger hoe beter) om 7.500 (MWIPS, hoe hoger hoe beter). Maar kijk ik naar het laden van de RAM en het laden van SK Tools dan scheelt het zonder TouchFlo 3D zo'n 8 tot 10%, 3500 ms lezen met TouchFlo 3D en 2800 ms zonder.

Kijk ik naar de hoeveelheid opgeslokte geheugen dan valt dit ook mee. Standaard zonder de gelikte interface slokt de Touch Pro II met bovenstaande lijst programma's zo'n 42 % geheugen op, een best grote hoeveeldheid na een soft-reset. Kijk ik naar diezelfde waarde na intensief gebruik en inschakeling van diverse services (WiFi versleuteld, binnengekomen emails en SMS'jes) dan loopt dit op naar 60 %. In mijn optiek niet weinig maar nog altijd stukken beter dan de Tytn II die standaard bij mij 64 % oplsokt! En dat met een aanmerkelijk kleinere ruimte.

Als laatste de waardes van de Benchmark test voor de Tytn II, deze liggen bij mij aanmerkelijk lager. De CPU loopt op 235, zo'n 30 % lagere score dan de Touch Pro II en de Zwevende komma test verloopt eveneens bedroevend, 5.300 MWIPS ofwel 30 % lager.

Nogmaals, dit is een pretentieloze test maar het geeft aan waar deze alleskunner toe in staat is. De opmerkelijke conclusie voor mij is in ieder geval dat Touch Flo 3D minder zwaar op de optimale prestaties inhakt dan verwacht. Ik zie dan ook geen reden om onder het mom van prestatieverbetering deze service uit te zetten.

Commentaar

De onderstaande kritieken in ogenschouw nemende, kort het volgende; de Flash problematiek heb ik opgelost door Skyfire te downloaden. Daarnaast vielen er zeker andere telefoons binnen mijn scope, de Touch HD maar ook Android. Keuzes, keuzes, keuzes. Voor deze review heb ik maar 3 toestellen kort behandeld. Micro-SD? Ik gebruik de 2 GB en 8 GB maar zoals je zelf al terecht opmerkt slikt de Touch Pro ook uitstekend de 16 GB.

Mijn dank voor de gulle waardering en zinvolle reacties!

Changelog 04 07 2009 : Toegevoegd: Carkit & Benchmark

Heb jij ook een HTC Touch Pro2 NL Zilver?

Reviews door de redactie

Heb em nu ook een goeie week.
Hier mijn bevindingen:

Pluspunten:
- Toetsenbord
- Duidelijke menu's
- TouchFlo3D
- Strak design
- beeldscherm, reageert ook super als je met je vinger op kleine vakjes moet tikken (contactlijst A t/m Z)
- batterijduur valt mij nog mee. Doe er bij normaal gebruik ca. 2 dagen mee. Beetje internetten, bellen, smsen en muziek geluisterd.

Minpuntjes:
- Media player speelt geen .asx files af (audio streams, opgelost met Coreplayer)
- Bluetooth audio afspeel verbinding handmatig inschakelen (handsfree gaat wel automatisch :S)
- Geen flash
- aan/uit knop druk je vaak in tijdens het typen via het toetsenbord. Scherm gaat dan uit, de telefoon blijft aan.
- Camera is van slechte kwaliteit
- Internet Push-page's kan je niet wijzigen. Eerst verwijderen, daarna nieuwe maken. De youtube push-page kan je niet verwijderen :S
- extra nummers toevoegen aan een contact?(bv. mobiel en huisnr) Ik heb deze optie nog nergens gevonden...
- geen week nummers bij de agenda
- verlichting toetsenbord gaat vaak uit tijdens het typen

[Reactie gewijzigd door DJJ op 2 juli 2009 00:44]

die "youtube push page" die je niet weg kunt halen is eigenlijk een snelkoppeling naar de youtube applicatie en valt dan ook niet onder de push pages.

Extra nummers toevoegen? Dat kan gewoon bij het bewerken van een contact via touchflo of de standaard windows mobile interface?
ik gebruik die push-page snelkoppelingen ook wel, maar wat moet ik met een youtube snelkoppeling... heb liever nu.nl en tweakers boven aan staan.

Als ik naar het bewerken van een contact ga dan heb ik geen opties om een extra nummer erbij te zetten.
Echter bij het toevoegen van een nieuw contact kan het inderdaad wel.
Waar het mij dus om gaat is het toevoegen van een extra nummer bij een bestaand contact.
Ook onder SIM-beheer kan het niet aangepast worden om dat de extra velde gedeactiveerd zijn.

Heb even een mailtje gestuurd naar onze vrienden van HTC. Kijken of zij mij kunnen helpen met het 1 en ander :)

[Reactie gewijzigd door DJJ op 2 juli 2009 19:42]

Hoi DJJ,

ik ben het met je eens voor wat betreft de Push-pagina's, was al niet zo'n fervente Youtube-r en heb ook liever Twekers.net of Endgadget bovenaan.

Voor wat betreft het toevoegen van nummers aan bestaande Contacten, onderin het TouchFlo 3D menu van een bestaand contact ( dus swivel naar Contact => linkonder "Meer" en je bereikt een lijst contacten in TF. Selecteer het contact wat je wil aanpassen en tik onderin de contactgegevens op "Meer" Meer informatie weergeven en toevoegen. Ik hoop dat ik dichtbij zit :)

Cheers

NB Ik heb contacten in mijn TP 2 zitten met 4 nummers en 3 emailadressen |:(

[Reactie gewijzigd door usgaap op 2 juli 2009 20:35]

quote: DJJ
Het lijkt me sterk hoor... Maar misschien bedoel jij als je het nummer op een speciale manier binnen krijgt? Je kan, als je bijv. via SMS een nummer binnen krijgt, het opslaan bij een contact door op het nummer te drukken, contact te selecteren en te kiezen tussen Huisnummer, Mobiel, Werk 1, Werk 2, huppeldepup, van de drop down list.

Als je gewoon een nummer toe wil voegen, ga je naar Contacten -> Menu -> Bewerken, en heb je veel (naar mijn mening té veel eigenlijk) velden om een *gaat kijken op zijn Diamond* "Werk" nummer, "Fax" nummer, "Mobiel" nummer, "Thuis" nummer, "Bedrijf telefoonnummer", "Radio" telefoonnummer, én voor de eerste 4 een secundaire (Werk 2, Thuis 2 etc) en nog veel meer details, toe te voegen. Of je hebt je Contacten onder SIM-beheer staan, ofwel op je SIM-kaart, dat kan ook nog... Of je kan in WM6.5 nog maar één nummer per contact doen ipv 10 doen, maar dat lijkt me zeer sterk ;)

Dus hoe bedoel je dat je maar één nummer kan toevoegen?

[Reactie gewijzigd door GekooktEi op 24 november 2009 13:57]

Hoi DJJ,

Jouw attetiepunten komen wat dat betreft wel een beetje overeen met de mijne. Sommige heb ik besproken en voor anderen ontbrak de ruimte. Mij bevalt het toestel nog meer dan uitstekend, ik hoop dat dat ook voor jou nog geldt!

Flash heb ik opgelost door Skyfire te downloaden en inderdaad voor .asx playlists TCPMP downloaden, works wonders!

TouchFlo 3D is maar een schil over WM 6.1 heen dus hoe verder je klikt in het menu hoe meer nummers je kan toevoegen zoals door Nils terecht is opgemerkt. Na "Contact toevoegen" en in de alinea "Nummer" van de nieuwe contactpersoon kies je "Nummer toevoegen +"en dan vervolgens jouw keuze, bv Mobiel, Huis, Werk etc. Hetzelfde geldt voor Email.

Succes

[Reactie gewijzigd door usgaap op 2 juli 2009 13:36]

Waar ik zo benieuwd naar ben: waarom de keuze voor HTC TP2 en niet voor Iphone? Ik twijfel tussen beide. Enige wwat mij nog tegenhoudt bij HTC is grootte/dikte. Hoe bevalt dat in de praktijk? Bedoel , kun je hem ook in broekzak/borstzak dragen of juist niet? Ben erg benieuwd. IPhone is idd vooraal een hebbeding en mij stoort koppelverkoop met T-mobile. Wil die provider helemaal niet. Heb dat voor zakelijke telefoon en bevalt me niet altijd even goed.
Nou ja, het belangrijkste verschil is denk ik toch wel het toetsenbord. Als je dat belangrijk vindt is de keuze snel gemaakt. Als je er niet om geeft zou ik eerder twijfelen tussen de Touch Diamond 2 en de iPhone dan tussen de Touch Pro 2 en de iPhone.
Hoi Jefsirius,

De keuzes is gemaakt op basis van, zoals onder andere hierboven terecht word opgemerkt en in de review kort word aangestipt, het toetsenbord. Of beter bij de iPhone, het ontbreken daarvan.

Daarnaast ben ik na geluiden van kenissen en vrienden niet kapot van de App-store. Het feit dat het toestel eerst gejail-breaked (Van Dale?) moet worden voor onofficiele programma's doet mij aarzelen. Nu installer ik zonder problemen zelf mijn eigen programma's, buiten de binnenkort te introduceren Windows Marketplace om. Ook dit heb ik geprobeerd kort te bespreken.

Ik draag mijn toestel niet in mijn broekzak maar in de binnenzak van mijn jas bv. Of in mijn (redelijk stevige) overhemd.

Inderdaad is het geen lichte telefoon maar dat was ik als je naar de foto kijkt al gewend. Tsja, ik kan zeggen dat ik het gewicht niet meer gewend ben maar dat is voor iedereen anders, mij stoort het totaal niet. Verder; de koppelverkoop voor de iPhone maakt de keuzevrijheid niet veel groter nee, ook een punt minder .

[Reactie gewijzigd door usgaap op 2 juli 2009 13:38]

een belangrijk punt voor mij was idd de koppelverkoop van t-mobile. Ook wat .oisyn zegt was voor mij een reden, het toetsenbord.
Hey DJJ,

De ironie is uiteraard dat ik voor mijn TP 2 een abbonnement heb van T-mobile maar ik heb een broertje dood aan verplichte kopperlverkoop. Soit, het is niet anders.

Het toetsenbord is uiteraard een persoonlijke keuze, het toestel wordt groter en zwaarder (vaak). Ik heb mede gekozen voor de Touch Pro II vanwege het feit dat ik veel SMS en Email. Ik heb gemerkt dat door de ruimtes tussen de toetsen ik minder vaak mis tik en, sterker nog, plezier ga beleven aan het verplicht replyen van de baas en collega's. Sommigen prefereren een Soft Keyboard, ieder zijn keus.

Cheers!
Ik heb mijn Touch Pro vervangen door een iPhone. Ik ben helemaal geen Apple fan (nog geen enkel product van ze) en was ook geen iPhone fan. Ik wilde juist altijd een toetsenbord op mijn telefoon; heerlijk!
Nu ik echt toch de stap gewaagd heb (en ook de TP2 overwogen heb) ben ik zo blij met de iPhone...het toetsenbord mis ik niet want die op de iPhone werkt echt geweldig. En dan de grootste plus voor mij: de snelheid en stabiliteit. Echt geen vergelijk met Windows Mobile. Ik was eerst niet overtuigd van een iPhone, maar nu toch wel erg gelukkig. Als ik dezelfde taken uitvoer op een iPhone (3GS) of een Touch Pro 1, dan kan de TP me helemaal niet bijhouden met wat ik doe. Webpagina's, smsen, even applicatie starten zoals Google Earth...echt een ongelofelijk verschil in snelheid. Ik heb mijn iPhone ook niet niet 1x opnieuw hoeven starten of een tijdelijke hickup gehad; dat was met de TP wel anders. De koppelverkoop zat ik niet mee want ik heb gewoon een unlockte iPhone met Vodafone.
Nog steeds geen fanboy; de TP en TP2 zijn prachtige toestellen en natuurlijk heeft de iPhone ook nadelen voor mij. Maar toch...ik ga niet zo snel meer terug naar Windows Mobile. Wat is dat log en traag in vergelijking zeg...
Hoi Soeski,

Tof dat je zo tevreden bent met de iPhone.

Ik heb er dus ook even aan getwijfeld en uiteindelijk vanwege het toetsenbord en Apple's App-store de iPhone niet gekocht (alhoewel de koppel-verkoop zeker geen plus was).

Als ik jouw woorden goed interpreteer beschik jij over een jailbreak-toestel of je beschikt over een los gekocht toestel. Beide opties boden mij geen soelaas (te groot risico van een brick of te duur; respectievelijk).

Ik heb idd wel eens een soft-reset uit moeten voeren, na installatie van software bv. maar mijn toestel *fingers crossed* heeft nog geen crash gehad of uit andere motieven een soft-reset nodig gehad. Toch gebruik ik mijn toestel intensief ( +/- 4 uur p/d ) en probeer ik regelmatig nieuwe software.

Verder; ik ben blij met het toestenbord, schrijf er veel mee en vind de indeling van de toetsen fantastisch. De ruimte tussen de toetsen is formidabel *kudo's to Apple* en de snelheid is net goed voor mijn gebruik.

Daarnaast gebruik ik standaard navigatie, WiFi, e-mail en SMS en heb geen moeite met het switchen tussen deze applicaties. Idd wellicht langzamer dan iPhone maar dat heb ik niet kunnen checken.

Bedankt voor de reactie, wellicht hebben mensen er wat aan en succes met de iPhone, wellicht is de volgende generatie wat voor mij :)

Cheers,

usgaap1976
Ben het helemaal met je eens usgaap1976!

Heb via sim-beheer alle contacten als contactpersoon opgeslagen en daarna alle contacten verwijderd van mn sim.
Voor de zekerheid wel eerst een backup gemaakt in outlook :) Je weet maar nooit...
Ben het helemaal met je eens usgaap1976! Ben er trouwens achter waarom ik geen meerdere nummers aan een bestaand contact kon toevoegen. De contacten bleken nog op me sim te staan. Die ondersteund dat dus niet.
Voor de zekerheid wel eerst een backup gemaakt in outlook Je weet maar nooit...
|:( Ik had het kunnen weten, no worries. Top dat je het even laat weten. Ik heb nooit contacten op mijn SIM staan, waarom weet ik ook eigenlijk niet.

Even een vraag in de rondte; "Weet iemand hoe je 2 tabellen in een productreview kan plaatsen, en beter nog een link naar die review?" Ik zit met de amateuristische benchmark results van SK Tools en hoopte die mooi in een matrix weer te kunnen geven :/

Helaas heb ik al een Tabel/ matrix en geeft-ie die weer als vervolg |:(

Back-up van Outlook. Gebruik je de Trial? Ben benieuwd.

Dat geldt ook voor gebruikers van navigatie-software.....

Cheers
Nee, ik gebruik gewoon de Outlook 2007 versie die al op mn pc stond. Zag dat al mn contacten waren opgeslagen na een synchronisatie.

Ben het XDA forum ook even af aan het zoeken voor die bluetooth fix voor het automatisch connecten van je stereo/audio verbinding.
Heb wel wat gevonden, laat wel even weten als het werkt :)
Flash werkt inderdaad niet, omdat Opera dit niet ondersteunt. Er zijn maar weinig telefoons die dit ondersteunen. Wat ik weet is dat op dit moment alleen de ingebouwde browsers van nokia 5800 en N97 flash ondersteunen en de HTC Hero. Maar als het goed is komt Opera nog dit jaar met Flash ondersteuning.

Hoewel TouchFlo 3D een mooie schil is en de integratie met Windows Mobile steeds beter is merk je toch dat je vaak naar een stylus moet grijpen om een aantal zaken in te stellen. En dat is wat mij erg stoort aan Windows MObile.

Ik heb dan liever Android met een capacitive scherm.

[Reactie gewijzigd door appie2003 op 1 juli 2009 11:06]

Flash werkt inderdaad niet, omdat Opera dit niet ondersteunt.
Dat is natuurlijk gewoon onzin. Opera Mobile ondersteund al jaren plugins waaronder dus ook 'FlashLite 3.1', wat achter de schermen Flash 7 en gedeeltelijk Flash 8/9 is. Die nokia's ondersteunen ook 'slechts' FlashLite 3.1 dus daar zit ook geen verschil.
Ik geniet in ieder geval al een half jaar van de youtube filmpjes in webpagina's, de filmpjes op tweakers en uiteraard ook de geweldige flash ad's (gelukkig zijn de meeste ad's niet compatible met FL3.1) :') .

Hier bijvoorbeeld een foto'tje van m'n X1 met Opera en Flash in actie.

Mischien heb je de (juiste) FlashLite 3.1 plugin niet geinstalleerd?
Zo weer een review, ze druppelen hier en daar erbij :). Heb het enkele dagen terug met youtube reviews moeten doen :P.

Maar zat tussen je keuzes geen HTC Touch HD als ik vragen mag?

Hier zat ik zelf wel tussen te twijfelen HD of Pro 2, na zoeken van reviews (die zijn er echt weinig voor Pro 2, maar dat is logisch) ben ik voor Pro 2 gegaan omdat ik flink zal internetten en met HD toetsen in het scherm z'n 50% beeld zal verliezen.

Dat er geen SD kaartje bij zat zag ik hier en daar al bij pakket inhoud :), maar ja toch gek dat hij bij de HD wel zit. Wat ik niet kan vinden is het limiet voor de Pro 2. 8 of 16 GB, staat het in je handleiding :P? Zie hier het antwoord

Al met al een nette review. Leuke foto. Spaar ze allemaal :D.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 1 juli 2009 14:50]

Mooie review. - Ik kan niet wachten op de mijne.
Ik heb het besteld bij smartphonestunt.nl - bijna 2 maanden geleden-, en wacht nog steeds.
Hey Savelee,

Ben inmiddels wel benieuwd of je jouw toestel inmiddels hebt mogen ontvangen, 2 mnd is nl. wel erg lang.

En wat je ervan vindt.

Cheers,

Zeer goede review!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bedankt voor de waardevolle bijdrages, wellicht heeft het sommigen kunnen helpen bij het maken van een aankoop-beslissing.

Niettemin ben ik na +/- een maand nog uitermate tevreden met mijn toestel. Ik begin zowaar plezier te krijgen in het beantwoorden van zakelijke mails ;)

usgaap1976
Een beetje een n00b vraag hoor, maar door die screen protector krijg ik allemaal lelijke bubbels op mn scherm. Dit is mijn eerste touch screen telefoon, en is het raadzaam om hem er toch op te laten, of is het niet erg om hem er af te halen?
Een screenprotector kan zonder bubbels worden opgeplakt met de nodige handigheid en een goede screenprotector bijv Brando ultra clear of anti glare, afhankelijk of je een spiegelend scherm maar goede kleurweergave verkiest boven een niet reflecterende versie met goede stylus eigenschappen en prettig bij TomTom.