Fibaro Smoke Sensor 2 Review

HooGLaNDeR 9 februari 2016, 3.413 views

Fibaro Smoke Sensor 2

Ik heb de Fibaro Rookmelder (FIBEFGSD-002) gekocht om te kunnen koppelen aan mijn TOON. Dit gaat eenvoudig. Toen ik deze binnenkreeg, was ik verbaasd hoe klein deze rookmelder is. Ik heb tot nu toe dan ook geen nadelen nog kunnen vinden.

Pluspunten

• grootte
  • ontwerp/vormgeving
  • Z-Wave compatible
  • TOON compatible

Minpunten

• Nog geen kunnen vinden

Vormgeving
---------
Toen ik de rookmelder binnenkreeg, was ik verbaasd hoe klein deze rookmelder is. De rookmelder is mooi vormgegeven en verbazingwekkend klein.
(zie foto)

TOON
---------
Het koppelen aan mijn TOON is kinderlijk eenvoudig. de TOON geeft aan welke handelingen je moet doen om deze te koppelen. Hierna is de rookmelder gekoppeld. Toon kan Alerts sturen. Zolang ik nog geen demotica up and running heb, is dit prima.

Ik heb tot nu toe dan ook geen nadelen nog kunnen vinden.

Z-Wave
--------
Tot slot ondersteund deze rookmelder Z-wave, wat mijn hobby project is voor de toekomstige demotica. Dit biedt mooie mogelijkheden.

Heb jij ook een Fibaro Smoke Sensor 2?

Dag,
Is het ook mogelijk deze te koppelen aan Toon én aan mijn domotica systeem Vera ( Z wave ). Ik wil het namelijk in toon hebben voor de sms alerte en in Vera voor de aanpassingmogelijkheden.
Ik durf het je niet te zeggen. Ik weet namelijk niet of de ZWave met meerdere devices tegelijk connected kan zijn. Even op het internet zoeken levert me ook deze bevestiging op :

het device wordt gepaired met een controller ( in dit geval de Toon) en moet dus eerst unpaired worden en gepaired met de Z-wave .
Hoi,

Ik wil ook deze rookmelder kopen maar ik heb twee vragen waarop ik nog nergens (ook de offciele handleiding) een antwoord kon vinden.

1. Wat voor sensor heeft deze rookmelder naast de thermometer? Bijvoorbeeld heeft hij CO of CO2 of beiden?

2. Kun je de waarde van de sensor(s) lezen? Net zoals die van thermometer?

Hoop iemand die kan beantwoorden.

P.S. ik wil hem gebruiken icm Raspberry PI, Razberry en openhab.
1. De Fibaro heeft enkel een temperatuursensor. Er is geen CO/CO2 sensor aanwezig.

2. De waarde van de temperatuursensor kan via het Z-wave protocol uitgelezen worden. Deze wordt ofwel periodiek doorgestuurd ofwel na een afwijking van x t.o.v. de vorige waarde. Out of the box wordt gebruik gemaakt van de laatste methode. De waarde van x staat ingesteld op 1.0°C. Dit kan aangepast worden per 0.1° (men kan dus per wijziging van 0.1°C de waarde doorsturen).

Hier heb ik enkele rookmelders draaien i.c.m. een Rapberry PI (raspbian Jessie) en Home Assistant. De rookmelders werden gelinkt met de Z-wave controller d.m.v. Z-way-server (standaard geďnstalleerd op Razberry). Hierna waren ze beschikbaar in Home Assitant. Ik vermoed dat de werkwijze voor OpenHAB gelijkaardig zal zijn.

Naast de temperatuursensor worden ook nog twee binaire waardes doorgestuurd. De eerst is Brand/Rookalarm, deze staat op 1 indien de rookmelder brand detecteert. De tweede is hitte alarm, deze staat op 1 indien de rookmelder een temperatuur detecteert boven de 55° (dit is ook te configureren via z-wave).

In totaal beschik je dus over drie 'sensoren': temperatuur, brandalarm, hittealarm.
Kun je dit ding ook instellen zónder Z-wave? Of heb je daar een Fibaro Home Center voor nodig?
Hang me er niet aan op, maar uit diverse webshops, zag ik staan, connected (z-wave) en standalone . De sensor ging bij mij namelijk af, nog voor ik m geconnect had met mijn Toon. Er stond wat aan te branden. Dus ik denk het wel.
Dát bedoel ik niet. Je kan dingen instellen zoals het alarmgeluid. Ik wilde graag weten of dat ook zónder Fibaro Home Center kan.
Ah, zo ver heb ik niet naar de Fibaro gekeken. Dat antwoord moet ik je schuldig blijven...
Instellingen wijzigen kan niet zonder Z-wave controller. Je bent echter niet verplicht om Fibaro Home Center te gebruiken (kan met om het even welke Z-wave controller).

Een overzicht van de instelmogelijkheden (parameter) is terug te vinden in de documentatie (zie sectie XVI http://manuals.fibaro.com...2/FGSD-002-NL-A-v1.01.pdf). Zoals reeds gemeld kunnen de (default) waardes van deze parameters niet gewijzigd worden zonder z-wave controller.