Specificaties 55" Ultra HD 3D OLED TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55EF950V Zwart Review

ViNOK16Bit 9 februari 2016, laatste update op 3 november 2016, 1.665 views

LG 55EF950V Zwart

Dit is echt een prachtige TV welke fantastisch beeld geeft en mooi afgewerkt is! Een minpunt is dat bijna zwart, zoals schaduw, niet altijd even mooi wordt weergegeven bij slecht gecomprimeerd bronmateriaal, maar pluspunten overheersen hier duidelijk!

Pluspunten

• Super contrast
  • Perfect diep zwart
  • Veel calibratie mogelijkheden
  • strak design
  • Netflix app
  • HDR over HDMI 2.0a

Minpunten

• Bij sommige content wordt bijna zwart, zoals schaduw, niet helemaal goed weergegeven
  • Hoge prijs

Afwerking

Deze TV is erg dun en dit betekent dat je voorzichtig te werk moet gaan bij het plaatsen. De achterkant is wit bij dit model wat een moderne uitstraling geeft, maar dit zal niet voor iedereen belangrijk zijn. De aluminium rand straalt een premium gevoel uit.

Beeldkwaliteit

Dit is echt een prachtige TV welke fantastisch beeld geeft! Deze LG geeft een bijna perfecte zwart weergave waardoor er een super contrast is. Zwart is echt zwart. Ik noem het bewust bijna perfecte zwart weergave, omdat er toch een minpuntje is: namelijk dat bijna zwart, zoals schaduw, niet bij alle content altijd even mooi wordt weergegeven. Dit heeft vooral betrekking op slechte compressie in donkere gedeeltes. Wanneer je een goede Blu-Ray of UHD materiaal afspeelt is het beeld uitstekend.

In stand-by draait er een OLED compensatie cyclus na minimaal 2 uur kijken. Dit is om eventuele image retention tegen te gaan.

De calibratie mogelijkheden zijn ook uitgebreid genoeg om de weergave nog wat te verbeteren, ook in de zwart weergave. Ik heb de TV na ongeveer 300 uur laten calibreren en daarna is het beeld helemaal fantastisch, ook al was dat al goed te noemen. Echter is aan de calibratie settings wel te zien dat er toch wel wat afwijkingen waren.

Geluid

Verder is er Harman Kardon geluid op de TV aanwezig al geeft dit niet het bioscoop geluid wat bij een film hoort natuurlijk dus dit gebruik ik verder zelf niet, want heb een prima 5.1 oplossing. Het geluid van de Netflix app gaat via ARC naar mijn receiver

WebOS

Deze TV heeft WebOS 2.0. Wat betreft webOS 2 is dit mijn eerste ervaring met webOS van LG. Het is zelfs mijn eerste ervaring met een smart TV. Het werkt wat mij betreft prima al zal het misschien iets sneller mogen werken. Er was wel een update naar webOS 3 aangekondigd begin 2016, maar daarna is hier niets meer over bekend en ik verwacht ook niet dat die update er nog zal komen.

Magic Remote

De magic remote werkt erg prettig met de pointer welke zich als een soort van muis over het scherm beweegt. Dit is fijn wanneer je instellingen aanpast of een toetsenbord op jet scherm moet gebruiken. Ook HDMI-CEC werkt redelijk goed. Ik kon bijvoorbeeld mijn Shield bedienen met de remote. Echter heb ik een Logitech Harmony One welke ik uitgebreid heb ingesteld voor mijn setup.

Updates

Verder zijn er sinds dat ik de TV heb een aantal firmware upgrades geweest welke verbetering hebben aangebracht. Een aantal zaken welke bekend zijn bijvoorbeeld: Betere motion m.b.t. Real Cinema. Verbeterde compensatiecyclus in stand-by. Ook heeft Netflix in de tussentijd HDR ondersteuning voor de app op deze TV toegevoegd.

Ik heb de 55EF950V nu ongeveer 1500 uur gebruikt en ben nog steeds erg tevreden. Het contrast is subliem, zwart en kleurweergave uitmuntend en Blu-Ray content is echt fantastisch, maar gewoon 1080i soms wat minder. Net als slecht gecomprimeerde content in donkere gedeeltes. Desalniettemin wegen de minpunten zeker niet op tegen de pluspunten.

Heb jij ook een LG 55EF950V Zwart?

Heb je er ook de PC op aangesloten? Hoe zit het nu eigenlijk met inbranden? Sinds ik hoorde dat OLED hier last van had werd mijn enthousiasme iets gedempt, is het echt aanwezig?
Ik heb een HTPC welke ik alleen gebruik om films en series af te spelen. Nog geen games gespeeld eerlijk gezegd. Van inbranden of image retention heb ik ook niets gemerkt. Wel eens het beeld op pauze gehad voor een paar minuten, maar geen image retentie. Ook doet de TV in stand-by een compensatie cyclus om eventuele image retention weg te poetsen.

Vooralsnog erg tevreden met deze TV!
Ook niet met logo's van omroepen?

Ik kan snappen dat je erg tevreden bent, ikzelf zie OLED als de ultieme beeldtechniek, maar goed, je betaald er ook wel voor, dan wil je niet het risico lopen van inbranden enzo.
Nee ook niet met logos van omroepen. Ik denk dat het allemaal wel meevalt als je het beeld niet uren op het zelfde laat staan.
Je zou er het boekje op moeten naslaan. Staat er niks in over inbrandeffecten, dan hoef je je waarschijnlijk nergens zorgen over te maken. Mocht het wel voorkomen, dan kun je gewoon garantie claimen.
Ik heb er bijna 1500 uur op zitten en er zijn geen sporen van inbranden. Ook geen image retentie. Dus ik maak me geen zorgen :)