Specificaties Socket AM3+ met AMD 970 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Fatal1ty 970 Performance Review

AjHartog 8 februari 2016, laatste update op 19 november 2016, 327 views

ASRock Fatal1ty 970 Performance

Goed product wat stabiel draait. Veel uitbereidingssloten voor een moederbord met AMD 970 chipset. Helaas houdt de VRM-koeling wat te wensen over. AANVULLING: Na zo'n 10 maanden gebruik heeft het moederbord nog geen problemen gegeven. Werking is dus heel stabiel.

Pluspunten

• Na 10 maanden gebruik geen enkel probleem gehad
  • 3x PCIe x16
  • Plaats van front-audio header
  • Ruimte tussen Ram-sloten en CPU-slot
  • Alle 7 de pci-sloten in de case kunnen worden gebruikt
  • M.2 slot
  • Mooie kleur rood...

Minpunten

• ...maar ik had liever een blauw moederbord gehad.
  • VRM-koeling voldoet maar net
  • Wat moeite met ram-geheugen

Layout Score: 5
Waarom dit moederbord?
Het stond helemaal niet op de planning, maar vanwege een defect aan mijn Asus Sabertooth 990FX R2.0, moest ik wel op zoek naar een vervangend moederbord.

Mijn eisen voor dit moederbord
- Het liefst een blauwe kleur
- Voldoende koeling op de VRM
- Logische lay-out voor alle aansluitingen
- Minimaal 5 PCIe poorten waarvan minimaal 3 x16
- Minimaal mogelijkheid voor 10 USB poorten waarvan minimaal 4 USB 3.0
- Minimaal 6 Sata-poorten, het liefst 8
- Alle 4-pin fan headers ECHTE PWM

Waarom deze eisen?
Om bij de laatste te beginnen: bij mijn vorige moederbord waren maar twee van de zes 4-pin fan headers echt PWM aangestuurd. In combinatie met mijn Noctua fans gaf dat wat vreemde problemen die ik liever niet nog een keer wil hebben. De minimale aantallen voro de sata en usb-poorten zijn zoveel omdat ik ook echt die hoeveelheid in gebruik heb - 2 videokaarten, usb3.0 kaart, sata kaart en wifi kaart - die allemaal PCIe zijn. De logische lay-out voor alle aansluitingen is vooral om te voorkomen dat ik teveel verlengkabels nodig heb.
De koeling op de VRM ben ik steeds belangrijker gaan vinden sinds ik stabiliteitsproblemen vanwege te hete VRM tegen ben gekomen bij overclocken op een ander AMD moederbord. Er moet een groot koelblok op de VRM's zitten die ook wat airflow van mijn CPU-koeler mee kan pakken.
Het eerste punt - waar duidelijk niet aan voldaan is - is voor mij van ondergeschikt belang. Omdat ik geen onbeperkt budget heb is dat het minst belangrijke punt waar een moederbord aan moet voldoen.

Mogelijke kandidaten
Asrock Fatal1ty 970 Performance
Gigabyte GA-990FXA-UD3
Asus M5A99X EVO
Gigabyte GA-990FXA-UD5

Hieronder staat een tabel met een korte vergelijking tussen de vier moederborden die aan mijn eisen zouden voldoen.
Asrock Fatal1ty 970 PerformanceGigabyte GA-990FXA-UD3Asus M5A99X EVOGigabyte GA-990FX-UD5
Laagste prijs op moment van schrijven102,96=5138,-144,95145,05
4x 3.0
Aantal Sata aansluitingen6x Sata3 6gbps6x Sata3 6gbps6x Sata3 6gbps
2x Sata2 3gbps
8x Sata3 6gbps

Waarom de keuze voor dit bord? De vier bovenstaande moederborden zijn allevier goed voor wat ik nodig heb. De enige - en simpelste rede - dat ik deze keuze heb gemaakt is de prijs. Dit Asrock moederbord is van de vier overduidelijk de goedkoopste. Met een verschil van ruim 30 is de keuze vrij snel gemaakt.

In gebruik
Ik heb dit moederbord nu bijna een maand in gebruik en ik ben er zeer tevreden mee. Alle hardware past erop en de instellingen voor de fans is ook prima. Er zijn wel een tweetal dingen die me tegenvallen. Om te beginnen de koeling van de VRM's. Deze is maar net genoeg voor gebruik met een FX-8350. Overclocken ga ik niet doen en kan ik ook niemand aanraden. Omdat de doelgroep voor dit moederbord niet de die-hard overclocker is, vind ik het geen groot minpunt.
Het tweede probleem, wat ik persoonlijk wat vervelender vind, is de stabiliteit met het RAM-geheugen. Ik heb 2 modules van 8GB DDR3-1600 en 2 modules van 4GB DDR3-1600 - allebei van dezelfde serie van Corsair - in gebruik. Op mijn vorige moederbord - de Asus Sabertooth 990FX R2.0 - werkte dit zonder problemen op 1600mhz met strakkere timings dan wat Corsair opgeeft. Op dit moederbord krijg ik het zelfs met erg losse timings niet stabiel op 1600mhz. Nu heb ik de snelheid teruggezet naar 1333mhz en de timings op automatisch gezet, maar zelfs nu is een verhoging van het voltage van 0.05V nodig om het RAM-geheugen stabiel te laten werken. Voor een platform wat al meerdere jaren op de markt is vind ik dat erg slecht.

Dit moederbord doet precies wat het moet doen. Ondanks de twee (relatief) kleine problemen ben ik zeer tevreden. Wanneer je je AM3+ processor wilt gaan overclocken zou ik niet dit moederbord willen aanraden. Ik kan dit moederbord wel van harte aanbevelen aan de mensen die een niet te duur AM3+ moederbord willen hebben, wat de moderne interfaces als M.2, SLI-ondersteuning en USB3.0 heeft. Tot nu toe heb ik geen spijt van deze keuze, ondanks dat rood en blauw niet zo mooi combineren als blauw en blauw.

Heb jij ook een ASRock Fatal1ty 970 Performance?

Ok beter lezen een defecte sabertooth, wat was daar mee aan de hand dan? Gebruik hem zelf ook en ben zeer tevreden.
Ik was ook zeer tevreden over het Sabertooth moederbord. Helaas begaf de audio het bij mij omdat het moederbord niet goed het gewicht van de uitbereidingskaarten kon hebben.
Een jaar geleden was het Sabertooth moederbord 150 en nu is het 180. De shop waar ik het vandaan heb kon me geen nieuwe Sabertooth leveren zonder bij te hoeven betalen dus heb ik voor een nieuw bord gekozen.

Ik hoop echt voor je dat je nog een hele tijd plezier gaat hebben aan het Sabertooth bord want ja, die zit wel in een hoger segment.
Waarom ga je in hemelsnaam van een sabertooth naar eeen asrock?Die laatste is inferieur aan
de sabertooth.
Ok, succes met je Asrock.