Specificaties 12,1MP, 4x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-W210 Zilver Review

link0007 29 juni 2009, laatste update op 19 oktober 2012, 1.698 views

Sony Cyber-shot DSC-W210 Zilver

Pluspunten

• veel megapixels, weinig ruis
  • carl zeiss lens
  • genoeg bedieningsopties
  • gebruiksvriendelijk
  • goede kleuren
  • automatische focus

Minpunten

• beperkte zoom (4X)
  • dure geheugenkaartjes

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van dit nieuwe lid van de cybershot familie, en ik ben echt zeer verbaasd over de kwaliteit ervan. De kleuren zijn prima, autofocus werkt goed, goede lens, weinig ruis (behalve bij iso 400+), beeldstabilisatie is ook aanwezig.. Al met al prima voor een camera van minder dan 200 euro.

Eerste indruk, bouwkwaliteit en bedieningsgemak
De camera zat netjes ingepakt, met een half-opgeladen accu erbij. Zonder de handleiding te hebben gelezen, kon ik makkelijk de accu en het geheugenkaartje plaatsen, en de camera opstarten.
Zo op het eerste gezicht, is de bouwkwaliteit redelijk. Het chroom aan de randen is overduidelijk nep, maar het scherm en de knoppen voelen hoogwaardig aan. Onderop de camera is een ingang voor de multimediakabel die erbij geleverd word (deze kan worden aangesloten op TV of USB), welke vastklikt en pas weer loslaat wanneer je een knop op de kabel induwt. Ook is er een schroefgat om de camera op een statief te bevestigen, en tenslotte heb je het klepje voor de accu en het geheugenkaartje.
Zoals verwacht word eerst gevraagd de datum/tijd in te voeren. Hierna is de camera direct gebruiksklaar. De eerste paar foto's had ik nog niet door dat je voor autofocus de sluiterknop half ingedrukt moest houden, waardoor de foto's onscherp waren. Maar toen ik dat eenmaal door had ging het allemaal een heel stuk beter.

portretfotografie
Gezichten fotograferen gaat echt opmerkelijk goed in zowat alle belichtingssituaties. De huidskleur blijft behouden, en de flits creëert geen onechte glim op het voorhoofd/neus. Daarnaast heeft hij automatische gezichtsherkenning, welke je kan gebruiken voor de focus. Dit werkt ook voor foto's van meerdere mensen, waar hij een middenweg kiest. Je kan zelfs aangeven of de voorkeur bij volwassenen, of kinderen ligt!

macrofotografie
Als macrofoto heb ik een foto van de neus van mijn hond toegevoegd, ook al kan hij ook kleinere dingen prima vastleggen (ik heb bijvoorbeeld ook een sluipwesp van +- 11mm redelijk scherp vast kunnen leggen). De bokeh is niet zo bijzonder, maar dat kan je natuurlijk ook niet verwachten van een compactcamera :)

landschapsfotografie
Omdat ik maar 4 foto's toe kon voegen, heb ik geen normale landschapsfoto toegevoegd (alleen een foto van een gerstveld, maar hier is de focus op de voorgrond, en niet op het totaal). Alhoewel de landschapsfoto's zeker niet slecht zijn, zijn ze ook niet geweldig. Vooral in de verte is de beeldkwaliteit slecht, wanneer zowel de lens, als de sensor het blijkbaar niet meer aankunnen om scherp beeld te krijgen.

bewegende voorwerpen
Om te testen hoe goed de camera beweging kon weerstaan, heb ik twee testen gedaan. De eerste test was het vastleggen van een balletje van een newtonpendel. Dit ging echt perfect, je zag totaal niet dat het balletje in beweging was. De tweede test was het vastleggen van een waterdruppel in val. Dit was sowieso lastig om voor elkaar te krijgen (timing!), maar de burstmodus heeft me toch wel kunnen helpen hiermee. De druppel is niet geheel scherp meer, maar het verraste me toch wel dat hij niet één grote waas was geworden. Al met al ben ik best onder de indruk van de snelheid van de camera.

kleuren
Ik heb een foto bijgevoegd van een paarse iris, waar je kan zien dat de kleuren echt fenomenaal goed uitkomen. Zowel het paars, geel, en het groen komen goed naar voren. Helaas heb ik geen rood in de foto verwerkt, maar geloof me als ik zeg dat die kleur even goed naar voren komt als de rest! :)

functies
Deze cybershot heeft allerlei functies aan boord, sommige handig en andere niet. Als eerste heb je vijf modussen om foto's te maken: Easy, automatic, programmed, smile, en steadyshot. Bij Easy is het display bijna helemaal leeg van informatie, behalve het beeld zelf en de hoeveelheid foto's die nog gemaakt kunnen worden. Handig voor moeders die bang zijn voor technologie! Automatic is een middenweg, waar de camera de meeste instellingen voor je bepaald. Programmed is meer voor mensen die weten wat ze doen, en ieder klein beetje extra uit de camera willen persen (maar is nog steeds eenvoudig in gebruik).
De smile-modus heeft een automatische glimlach-herkenning. Dit werkt nauwelijks voor normale foto's, maar is wel een leuk gadget :+. Als laatste is er de steadyshot modus, welke niet echt iets anders doet dan de andere modussen, behalve (elektronische) beeldstabilisatie toevoegen (geen idee of/waarom dit niet bij de andere modussen zit).

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-W210 Zilver?

Nette review, ik zou alleen nog een paar dingen willen weten.

Dit was dacht ik de camera die ik op het oog had voor een tijdje.
(ik gebruik sinds 2004 de sony p41) die nog steeds goed bevalt maar een beetje veroudert aan het raken is.

Nou vraag ik me af hoelang het duurt voordat dit model überhaupt een foto maakt.
Duurt het een paar sec? of is hij in 1 sec klaar?
Bij de p41 gaat dit na wat tweaken in ongeveer 1 sec. ( heel handig bij actiefoto's bij het sporten)

Maar kon dit ding nou ook video opnemen op 1280x720@ 30fps?

En zou je ergens op imageschack ofzo een high res pic kunnen uploaden zodat mensen kunnen zien wat hij kan?