Anno 1701, PC Review

Punkie 26 juni 2009, laatste update op 26 juni 2009, 785 views

Anno 1701, PC

Pluspunten

• tegenspelers hebben persoonlijkheden
  • missies/events
  • easy to learn, hard to master

Minpunten

• te gelijkaardig aan de vorige versie
  • urbanisatieplan is de golden bullet
  • AI te voorspelbaar

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
De zoveelste versie van de anno reeks heeft een een hele schaar fans kunnen veroveren. Terecht, daar hun eerste versie een frisse aanpak kende en zeer toegankelijk was. De opvolgers gooiden daar wat betere graphics bij. Daar bleef het echter bij. Geen innovatie of nieuwe mogelijkheden. Ook deze versie is dat bedje ziek, wie de vorige versies al gespeeld heeft hoeft hier niets nieuws te verwachten.

Wie anno niet kent kan op dit punt beter een review opzoeken welke de lijnen van het spel beschrijft. Deze review raakt enkel kort de verschillen met vorige versies aan.
  • Geen stalletjes voor de verkoop van waren. Een jammer punt voor de die hard urbanisatie planners omdat een hulpmiddel wordt afgenomen. Nu heeft men geen keus en moet met het centrum reserveren voor een dorpsplein. Dit vergemakkelijkt het werk voor nieuwe spelers.
  • persoonlijkheden. Iedere tegenstanders heeft een gezicht en een stem. Dit is aangenamer dan enkel een kleurtje. Voor de single player modus heeft iedere persoonlijkheid zijn eigen strategie en voorkeuren.
  • Men kan bij de "free trader" vrijblijvend missies uitvoeren welke strategische voordelen opleveren. Ook het te vriend houden van andere culturen en piraten(aye, sink those ships!) krijgt een prominentere plaats en vorgt voor iets meer afwisseling.
  • Events duiken op. Niet onder de vorm van rampen maar als voorspoed. Wie er juist van weet gebruik te maken kan er zijn tegenstander mee verassen. Er is ook de mogelijkheid om de verschijning van events te be´nvloeden.
Er zijn echter ook punten die blijven.
De aanleg van je stad is de sleutel tot de winst die je maakt. Dit geld bepaald voor 90% de uitkomst van het spel. Ook deze keer is er weinig ruimte om van je basisplan voor stadsaanleg af te wijken.
Het militaire stuk is niet volwaardig/evenwaardig aan economische luik. Daardoor voelt het te veel aan als tijdsverspilling. Zeker omdat de AI te voorspelbaar is.

En dan nu het beste stuk:
De uitgever (sunflowers) is failliet. Jammer voor hen, maar de studio is wel gered, want opgekochte(samen met alle rechten) door ubisoft. Dit maakt dat er nog onverkochte kopijen bestaan die tegen een lage prijs gedumpt worden. Voor 5-10 euro kan je een versie oppikken.
Het nadeel is dan weer dat er geen patches meer gemaakt worden. Het spel loopt echter stabiel.

Conclusie:
Niets nieuws onder de zon. Indien je een kopij heel goedkoop kan kopen dan raad ik deze versie aan voor strategieliefhebber die de anno reeks niet kennen. De echte diehard fans zullen reeds lang en breed hun kopij verorbert hebben.

Heb jij ook een Anno 1701, PC?

Mooie review en zeker je "beste stuk" is zeer interessant! (psst, heb je een linkje) :P
Ik ben al lange tijd fan van deze serie, maar moet zeggen dat ik dit deel geheel over het hoofd heb gezien, toch alsnog maar eens opzoeken als ik het zo lees
Mijn kopij kwam uit in een "echte" "real-life" winkel, zo een zonder webshop :o : de Carrefour van berchem in belgie. Vele winkels zullen hun stock al geliquideerd hebben.
Wie wilt mag mijn kopij komen ophalen.

btw de amerikaanse versie draagt de naam 1701 A.D.

[Reactie gewijzigd door Punkie op 26 juni 2009 16:49]

op zich heel leuk spel alleen wat ik miste in deze versie is vooral de verhaal lijn en de missie, je moet gewoon onafhankelijk worden van de koningin en that's it.

Ik hoop dat in de 1404 (nu uit :D :D ) dit niet het geval meer is..
Leuke review van een top reeks :D

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 26 juni 2009 14:48]