Specificaties 130mm diameter met 12,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Mugen 4 PCGH Edition Review

Pietervs 2 februari 2016, laatste update op 2 februari 2016, 478 views

Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Prima koeler, stil, maar lastig in te bouwen. Voor het plaatsen van de ventilatoren is het een goed idee, om eerst op de site van Scythe het filmpje te bekijken hoe deze het makkelijkst te bevestigen te zijn.

Pluspunten

• groot koelblok
  • 2 ventilatoren, desondanks toch stil

Minpunten

• lastig in te bouwen
  • ontbrekende onderdelen voor socket 1151

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Installatie van deze koeler vergt wat extra handelingen:
- als je een Socket 1151 moederbord hebt, moet je eerst contact opnemen met Scythe: die sturen dan 4 revetjes (ringetjes) die je extra moet installeren om te voorkomen dat je je processor kapot draait bij het aandraaien van de schroeven.
- bekijk eerst het filmpje op de site van Scythe voor je aan de slag gaat met de plaatsing van de ventilatoren (scheelt een hoop gepuzzel :) )
(filmpje op https://youtu.be/2IKlTSldPEc )
- door de grootte is het lastig om de koeler te installeren als het moederbord al in de kast gemonteerd is. Tegelijkertijd moet je (meestal) het moederbord al in de kast plaatsen, anders kun je bepaalde connectoren niet meer aansluiten nadat de koeler geplaatst is (met name de ATX_12V connectoren)

Eenmaal geplaatst is het een fijne koeler: lage temperaturen in combinatie met weinig geluidsproductie, zelfs niet bij hogere belastingen.

Heb jij ook een Scythe Mugen 4 PCGH Edition?

Dit is nieuw voor mij.... ik heb voor zover ik weet bij het installeren van mijn PC deze ringetjes niet nodig gehad. Of ik heb het gemist... Hoe dan ook, mijn pc (met 1151 socket) werkt prima! Het enige wat ik hoor is het geblaas van mij videokaart.

edit:
Hoe kom je er bij dat je extra ringetjes moest laten opsturen?

edit 2:
Op de site staat dat het vooral is om beschadigingen te voorkomen tijdens transport.

[Reactie gewijzigd door Flimovic op 2 februari 2016 08:56]

Ik had het een en ander gelezen over beschadigingen van processoren, en dat diverse fabrikanten van koelers daarop gereageerd hadden. Daarop heb ik een mail gestuurd naar Scythe, die meteen reageerden. En gratis 4 revetjes opstuurden. :)

[Reactie gewijzigd door Pietervs op 2 februari 2016 09:04]

Ah, thanks. Ik denk dat ik mn PC dan voorlopig niet moet vervoeren 8)7 Heb geen zin om alles weer los te halen.... het geheel is inderdaad niet erg eenvoudig in te bouwen.
Nou vervoer ik mijn PC nagenoeg nooit, maar ik was toch wel wat bang om de schroeven van mijn koeler aan te draaien door die verhalen over beschadigingen. Vandaar dat ik eerst contact op had genomen met Scythe.

Ik had eigenlijk verwacht dat ze zouden zeggen dat het niet uitmaakt, zolang je niet te gek veel druk uitoefent en de koeler normaal installeert (zoals jij dat gedaan hebt), maar in plaats daarvan kreeg ik meteen een mailtje dat ze die revetjes op zouden sturen. Blijkbaar is dat bij Scythe de standaard: "als iemand een vraag stelt, sturen we revetjes op" :)
Deze ringetjes zitten sinds januari al standaard bij de koelers, en ik heb deze koeler onlangs besteld en het zit er inderdaad bij.

[Reactie gewijzigd door Frikandel op 30 juni 2016 19:06]

Kijk, dat is goed nieuws! :)

Dank voor de aanvulling.
Ik snap alleen niet waarom er twee bij zitten. Als je ze op de vier bouten plaatst die op het moederboard zitten dan blijft er te weinig schroefdraad over voor een echt veilige verbinding. Ik heb er gewoon twee gebruikt, de plaats ik onder de centrale balk biven de twee beugels. Je krijgt dan hetzelfde effect kwa hoogte maar wel in mijn ogen een betere montage. Overigens draai ik ook dan niet de twee bouten helemaal vast