Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

SMGGM 2 september 2009, laatste update op 2 september 2009, 4.257 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• Meegeleverde beschermhoes
  • Stabiel en snel
  • Scherpe prijs
  • Mooie en professioneel ogend
  • Agenda, taken en notities zijn handig om mee te werken
  • Home scherm is handig en informatief
  • Symbian kan meerdere talen aan
  • Browser is redelijk
  • Accu is in vergelijking met de concurrentie zeer goed

Minpunten

• Instellen lijkt een soep voor mensen die het niet gewoon zijn
  • Media speler heeft een irritant bug waardoor hij vastloopt met een bepaald 'soort' nummer
  • De Ovi Store is wat bedroevend
  • Synchronisatie met kabel verloopt niet zoals het moet
  • De online support duurt lang, ga gewoon naar Nokia care bij problemen

Al ruim een half jaar de Nokia e71 en na lang gebruik dus even deze review neerpennen.
Mijn vorige smartphone was een Palm Treo 650 die ik tweedehands gekocht had, daarvoor had ik een HP iPaq met Windows Mobile 2003 die echt wel rotslecht was. Was dus bang om terug onstabiele software te gebruiken dus gaf maar weinig geld uit aan de Palm. Tot mijn verbazing was PalmOS zeer stabiel en gebruiksvriendelijk (als je WinMobile uit je hoofd wist). De e71 had dus een uitstekende voorganger te evenaren.
Ik zal dan ook van tijd tot tijd vergelijken met de Palm omdat deze nog vers in mijn geheugen zit (en nog steeds ter beschikking staat).

Deze review is geschreven met:
  • Windows XP
  • Nokia e71 grijs (QWERTY, Engels ingesteld hoewel de taal simpel in te stellen is
  • Nokia Evo Suite Beta 0.4.7.0
Ik
Ik ben student en een smartphone is veel handiger om alles bij te houden. Het toestel zou dus vooral gebruikt worden voor snelle notities, agenda, beetje internet,... Bellen en SMS'en doe ik maar weinig. Een reden is dat er geen GSM ontvangst is in ons schoolgebouw omdat we naast een ziekenhuis zitten, waardoor ik zeer vaak Wifi gebruik.
Het toestel moest ook een toetsenbord hebben, een groot scherm was bijzaak. De e71 was dus op het eerste zicht een zeer goede keuze.

De e71
De e71 is een zakelijke uitvoering van Nokia met een zeer mooie uitstraling. Het toestel is slank gebouwd met volwaardig toetsenbord en met een mooie metalen afwerking. Wat er in de doos zit is een pluspunt want dat is meer dan compleet. Je krijgt een zeer handig hoesje, datakabel, microSD kaart van 2GB, stroomadapter, handsfree headset, koortje en de gebruikelijke handleiding met bijhorende cd.

Het toetsenbord
Een belangrijke reden voor het kopen van de e71 was het toetsenbord. De Palm Treo had er eentje (met touchscreen dat ik maar zelden gebruikte) en dat beviel mij. De iPaq had enkel een touchscreen en daar had ik bijna nachtmerries over (klein virtueel klavier, vingerafdrukken op scherm, irritante pennetjes en je kan er moeilijk berichten mee typen als je in een bus zit of aan het stappen bent).
De e71 heeft een aangenaam doch klein toetsenbord. Op het eerste zicht lijkt het een ware nachtmerrie om mee te typen maar je raakt het rap gewoon. Ik heb echter tamelijk kleine vingers waardoor iemand anders mijn mening misschien niet zal volgen.

Op het klavier bevinden zich dan ook nog 4 sneltoetsen die je toegang geven tot het home scherm, de kalender, contacten en berichten. Blijf je drukken op die 3 laatste dan kan je een nieuw bericht scherm, nieuw contact aanmaken enz. Niet onbelangrijk is dat het simpel is om vreemde tekens in te voeren. Rechts onderaan heb je een knop die een scherm toont met dollarteken, haakjes en alle andere niet frequente tekens.

Het woordenboekje dat standaard in de e71 zit heb ik even gebruikt maar dat was alles behalve positief. Ik vind het niet simpel mee te werken, vooral als je veel dialect schrijft in je berichten (SMS taal). Wat ik wel positief vind is dat je de GSM op Engels kunt zetten en de woordenboek op Nederlands. Het lijkt iets flauw maar als hij het niet kan is het een vreselijke handicap.

Snelheid
De smartphone is qua specs geen beest als je vergelijkt met zijn concurrenten. Maar Symbian S6v3 lost dit op doordat het tamelijk licht is. Het OS is aangenaam snel en zal je geen lange wachttijden geven. Ik installeer echter niet meer dan 10 programma's.

Accu
Wellicht het beste van allemaal: de batterij. Bij niet al te intensief gebruik zal je volgens mij makkelijk 4 dagen mee kunnen zonder aan het stroomnet te hangen. Mijn Palm kon het (naar mijn weten) iets langer volhouden, maar die gebruikte ik wat minder intensief (aangezien die minder kon).

Home, Agenda, Notities, Taken
In zeer weinig (eigenlijk geen) reviews wordt er aandacht geschonken aan de agenda, taken,... wat ik dan weer een belangrijk topic vind aangezien iedereen er volgens mij wel gebruik van maakt.

Home scherm
Het Home scherm (dus het beginscherm) geeft je toegang tot 6 applicaties (standaard staat dit op Nokia maps, active notes, browser,...) maar het staat je vrij om deze te wijzigen. De e71 heeft een zogenaamde Mode Switch dat een scheiding zou moeten zijn voor privť en werk instellingen. Hier maak ik geen gebruik van, maar het is wel leuk gevonden.
Voorst staat er op een snelkoppling naar draadloze netwerken, de agenda topics van die dag en een vreselijk handige zoekfunctie. Die laatste zoekt de hele GSM af (dus muziek, contacten, agenda, taken, berichten,... kortom alles). De zoekfunctie is niet vliegensvlug maar hij doet zijn werk zeer goed. Je kan hem ook gebruik als centraal punt om overal naartoe te gaan, alles komt dan in een lijst te staan waar je door kan gaan.
Als je muziek afspeelt dan zal er op het home scherm ook het huidige nummer verscheiden dat aan het afspelen is, zelfde met de FM radio.

Je kan tot slot het actieve home scherm uitschakelen (waardoor er enkel een klok overblijft) maar ik zou niemand dit zien doen. Het is een zeer geslaagd concept hier.

Agenda en taken
Zoals bij praktisch elke smartphone heb je in de agenda 4 views (maand, week, dag, todo). De maand view is veruit de handigste waar het scherm links de volledige maand toont en rechts de topics van die dag weergeeft (ook verjaardagen van contacten komen hier automatisch in te staan).
Eigenlijk is alles hoe het hoort, al mis ik wel de mogelijkheid om categorieŽn te specificeren zoals bij de Palm. Daar kon je elke afspraak een categorie meegeven met een andere kleur (wat de overzichtelijkheid ten goede komt). Bij de e71 is het dan weer simpeler om afspraken te laten lopen over verschillende dagen (wat bij de Palm een ware kunst was). De taken komen bij de e71 (in tegenstelling tot bij de Palm) ook in de agenda zelf voor, wat dus een lichte tijdsbesparing is.

De synchronisatie met Office Outlook loopt goed. De Palm kwam echter wel met het zeer handige Palm Desktop (een alternatief voor Outlook, wat mij dus nu dwingt om met Outlook te werken).

Notities
De notites is ook iets waar ik graag gebruik van maak. Voor snel iets te noteren (zoals wat we moeten kennen voor een examen, een nummer dat op de radio aan het spelen is, boodschappen,...). Je hebt de Active Notes, een soort van upgrade voor de 'ouderwetse notities' die de mogelijkheid geven om rijkere notities te maken (zoals afbeeldingen, lijsten,...). Het nadeel is echter wel dat deze niet synchroniseren met Outlook waardoor het bij mij uit de boot valt.

e71 als muziekspeler en radio
Ik heb de e71 ook gekocht als muziekspeler voor de ritten met de bus toch wat leuker te maken. Je hebt de meegeleverde speler die volgens mij maar mager presteert. Qua gebruik is er geen probleem (al ligt mijn lat zeer laag omdat ik er niet intensief mee werk) maar zit er toch een vervelende bug in. De speler ondersteunt MP3 (en nog andere formaten die ik niet gebruik) maar bij sommige van mijn MP3's lijkt het moeilijk te doen. Een refresh van de bibliotheek loopt dan vast en dan moet je een voor een te weten komen welk nummer voor problemen zorgt.
Nu als dit maar bij 1 uit de 1000 nummers is, zou ik ermee kunnen leven. Echter het valt voor bij 10 liedjes van de 110, wat mij dus enige tijd heeft gekost om de 'slechte' er uit te kunnen filteren.
Het probleem is te bewonderen op het forum van Nokia (http://discussions.europe...nicators&message.id=34664). Echter met de huidige software update lijkt het probleem nog niet van de baan.

De FM radio gebruik ik ook van tijd tot tijd voor wat afwisseling. Je moet er wel de oortjes bij gebruiken want anders zal er niet veel uitkomen (dit terwijl hij toch wel een degelijke speaker heeft, bij het afspelen muziek op de telefoon kan je wel gebruik maken van de speakers).
De visuele radio heeft helaas nog nooit gewerkt, waarschijnlijk zal dit niet beschikbaar zijn in BelgiŽ.

Nokia Maps en interne GPS
Standaard staat er een Nokia Maps op de GSM die ik inmiddels al geupdate heb naar versie 3. Dit is een serieuze verbetering, maar sinds die versie is de navigatie voor voetgangers niet meer gratis wat een serieuze ontgoocheling is. De prijs is nu niet bijster hoor (§8 ofzo voor 2 jaar, maar ze zaten er wel volop reclame voor te maken waar nu het dus gedaan is).
De GPS is ism Nokia Maps zeer goed (het beschikt over een A-GPS wat dus mogelijk maakt om snel je positie te bepalen via GSM antennes). Echter omdat Nokia Maps niet meer gratis is, ben ik naar een alternatief overgestapt. Die dat ik gebruik (Sygic McGuider) kan helaas niet werken met A-GPS. Het krijgen van een GSP fix duurt ook een tijdje en je moet best onder idealere omstandigheden zijn (in mijn huis kan ik al geen fix krijgen, terwijl de Garmin GPS er wel eentje vastkrijgt). Ook de tijd dat het duurt voordat hij weet waar je bent is wat trager dan de Garmin (ong een halve tot volle minuut). Eens hij een fix heeft is deze wel precies en valt deze niet weg.
Voor de GPS moet je deze GSM dus zeker niet kopen. Het scherm is er wat klein voor en het verkrijgen van de GPS fix laat op zich wachten. Maar als je zoals mij bent en je gebruikt hem 1 maal in de maand ofzo, dan is het zeker een goed alternatief. Ook heb ik meestal wel voldoende aan de stem van Maria alleen ;)

Webbrowser
Mijn Palm de Blazer browser maar die had geen Wifi, mijn iPaq had Wifi maar geen degelijke browser. Nokia had op dit vlak dus weinig moeite om dit te overtreffen. De browser is aangenaam, maar zeker niet van de snelste. Het kleine scherm speelt hier ook wat in zijn nadeel. De inhoud van pagina's zal hij wel volledig en goed laden. Helaas zijn sommige website gemaakt met custom knopjes en overladen met Javascript waardoor ik niet eens mijn busuren op delijn.be kan nakijken. Een andere browser is dan wel een oplossing.
Wat wel zeer positief is (en waar ik mijn hart voor vasthield) is dat de browser popups ondersteunt (Opera Mini, Skyfire doen dit niet). Op mijn school en op een telenet hotstpot (provider van hotspots in heel BelgiŽ) is immers de authenticatie met popups (waar je dus een popup moet open houden). Met Opera Mini en Skyfire was dit dus onmogelijk maar gelukkig met de standaard browser wel.
Het is ook handig om de instructies even snel te lezen zodat je weet wat de snelkoppelingen zijn. Zo is de fn (de toets links onderaan) + 8 een minimap van de webpagina. De introfilm geeft deze zeer handige informatie weer.
Thuis surf ik recent met Opera Mini en dit werkt aangenaam en snel. De vorige versie viel serieus tegen omdat hij wat traag aanvoelde, maar dit is dus blijkbaar opgelost. Skyfire is een mooi alternatief als browser, maar is vreselijk als je vaak formulieren wilt invullen. Ook is die browser eerder gemaakt om de sites weer te geven alsof je op een desktop werkt wat veel in en uitzoom werk zal vereisen.

Interessante software
De e71 komt best wel met wat interessante software erbij. Ik maak even een lijstje van wat het handigst is:
Woordenboek de woordenboek kan vertalen en de uitleg van een woord geven. De uitleg is helaas enkel in het Engels. Het programma heeft verder een search as you type dat wel zeer handig is als je scrabble speelt (heb zo een zeer goede speler kunnen verslagen :D).
Converter Misschien wat minder boeiend, maar toch handig is de converter. Maakt het mogelijk om maten, gewichten, instelbare geldwaarde om te rekenen. Handig als je vaak in het buitenland zit en iemand begint in mijl te praten.
Quickoffice Quickoffice laat toe om tekst, spreadsheet en presentaties te lezen en bewerken. Dat werkt behoorlijk, maar verwacht er natuurlijk niet van dat je er printklare documenten mee kan maken.

store.ovi.com
Recent heeft Nokia de Ovi store geopend en natuurlijk ben ik hier ook al naar gaan kijken. Helaas is het aantal gratis applicaties bedroevend en ben ik maar rap terug weggegaan. Misschien dat er in de toekomst beterschap (ook met de komst van de Java store).

Ovi Suite
Het Ovi Suite is iets tamelijk nieuw van Nokia dat het Nokia Suite moet gaan vervangen. Momenteel zit het nog maar in beta maar het ziet er in ieder geval veelbelovend uit. De interface is rustig met toch wat animatie erin. Het nadeel van de vorige suite was dat alles wat teveel werd, alles was een aparte applicatie. Daar moest je dan (als je bv Nokia Maps wilde gebruiken of je GSM wilde updaten een applicatie voor downloaden).
Ovi suite is een totaal pakket dat alles veel beter bijeen houdt. Het ziet er veelbelovend uit maar heeft best nog wat last van bugs.

Carmera
Iets wat ik eigenlijk zeer zelden gebruik is de camera functie, maar omdat jullie dat misschien wel nuttig vinden heb ik zitten filmen en foto's nemen ;)
Oordeel zelf zou ik zo zeggen. Filmpje kan je vinden op http://users.telenet.be/smggm/e71_movie.mp4
Na de foto genomen te hebben ben ik toch aangenaam verrast met de kwaliteit. In mijn kelder is het zeker niet optimaal maar onder goede weersomstandigheden kan het serieus goed uit de hoek komen.
licht en donker

Gebruiksvriendelijkheid
Hier ben ik niet echt positief over. Het is een moeilijk toestel. De instellingen zitten wat verstopt en als je er niet elke dag inzit raak je rap verloren. Het is wat onduidelijk wat je precies gaat veranderen, je hebt de gekende profielen van Nokia, maar dan heb je ook nog de huidige instellingen (die geavanceerder zijn) en de Switch mode waar ik het eerder over had.
Het is even wat wennen, mijn Palm had geen profielen of iets in die aard, maar een hardware knop voor absoluut stil (waardoor er dus NIETS van geluid uit de GSM meer kwam) of normaal. Dat van Palm was dus beperkt, maar zeer duidelijk.

Support
Helaas heb ik ook al te maken gehad met de support van Nokia, waar ik dus deze review mee zal afsluiten. Van in het begin had ik last van de bekende menu bug (http://discussions.europe...essage?message.uid=439655). Ik heb dan maar rap Nokia support gecontracteerd, nog eens en pas na een 3 de keer kreeg ik eindelijk het antwoord van Ga naar Nokia Care. In Nokia Care (in Leuven) werd ik vriendelijk behandeld en moest ik mijn GSM voor 1 week achterlaten. Eens teruggekregen bleek het probleem niet van de baan, een tweede keer binnen en het probleem lijkt van de baan (soms krijg ik het probleem nog eens, maar dat is ipv dagelijks nu wekelijks tot 14daags).

Een ander probleem dat ik heb is de synchronisatie met de kabel. Op XP lijkt hij de e71 maar zelden te vinden, meerdere keren uitpluggen en terug aankoppelen lijkt een irritante oplossing. Noodgedwongen heb ik dus een bluetooth stick aangekocht zodat ik dat probleem niet tegen moet komen.

Profiel van de gebruiker
Volgens mij is de persoon die de Nokia e71 koopt iemand die zoekt naar een toestel dat goed in de hand ligt en stabiel is. Een trendzetter zal ik deze smartphone niet aanraden, maar iemand die een toestel wilt dat betrouwbaar is en er lang mee wenst te doen zal hier zijn ding vinden. Het tijdloos ontwerp van de GSM zorgen er ook voor dat je ook nog binnen een jaar kan pronken met deze GSM.
Mensen die een smartphone voor professioneel gebruik wensen zullen deze GSM prachtig vinden. De autonomie maakt van hem een zeer geslaagde partner om mee te nemen op (zaken)reizen.

Ik moet zeggen dat ik soms heimwee heb naar mijn Palm. Die werkte gewoon altijd. De e71 heeft wat kinderziektes die soms irritant zijn. Eens alles op punt staat is het echter wel een zeer goede, snelle en zeker stijlvolle smartphone tegen een zeer scherpe prijs. Qua functies moet ie zeker ook niet onderdoen van zijn concurrenten.

Foto's en video
Omdat jullie graag wat foto's zien heb ik maar mijn batterijen zitten opladen:
  • De e71 naast mijn Palm
  • De e71 op een laptop schijfje
  • De e71 naast mijn Palm en een laptop schijfje
  • Een foto genomen met de e71's ingebouwde 3.2MP camera (licht en donker)
  • Een filmpje de bloemetjes en de bijtjes genomen met de e71 (link)
/edit: foto en spelfoutje
/edit 2/9/09 GPS verhaaltje geupdate

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

ik vind het een heerlijk toestel, geen vastlopers zoals windows mobile, ik heb sygic mobile geinstalleerd en dus een routeplanner bij de hand :)
Bedoel je niet "gewend" ?

en is dat een Compact microdrive op de derde foto :o ?

[Reactie gewijzigd door Hazurr op 29 juli 2009 18:02]

Volgens mij een 2.5 inch PATA harde schijf.

ontopic. Goede review. Zit zelf nog te dubben tussen de e71 of een iphone. Ik heb nu een N95, dus die hele symbian omgeving kan ik wel dromen.
Is inderdaad een PATA 2.5" schijfje. Was louter om de grootte aan te duiden en aangezien ik nogal antiroker ben was een HDD het meest logisch alternatief :p

Als ik mocht kiezen tussen een iPhone en een e71 dan ga ik meteen voor een e71 vanwege de prijs. Een verschil van €200+ is niet niets. Moest ik kiezen tussen een gratis iPhone of gratis e71 dan zou het nog moeilijk zijn. Ik stoor mij enigszins aan de politiek van Apple. Ik zou dan voor de Apple gaan om hem te verkopen en iets ander te kopen xD
De Palm Pre sprak mij ook aan, maar aangezien die nog niet uit is in BelgiŽ en waarschijnlijk aan een abonnement zal gekoppeld zijn (nu dat allemaal mag) vrees ik dat die te duur zou worden.
Bedoel je niet "gewend" ?
Waar?
Bedankt voor je review!

Ik heb nu een 6233 en hoewel hij nog prima bevalt moet ik toch maar eens gaan zoeken naar vervanging. Heb hem nu 2,5 jaar in gebruik, maar eens zal hij er mee ophouden; ik wil dan weten wat ik wil hebben.

Je geeft aan dat de instellingen lastig zijn, maar heb je al eerder ervaring met Nokia gehad?

Hoe is de mediaspeler? Die van de 6233 is waardeloos, omdat er geen sorteer-, zoek- of playlistfunctie in zit. Is dat nu wel verbeterd?

Ik heb gebruik nu trouwens Opera, die is sneller dan de standaardbrowser, misschien ook bij de E71?

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 29 juli 2009 19:37]

De mediaspeler zelf is goed. Je hebt de gebruikelijke All songs (waar dus alle liedjes op je GSM mee gezocht worden en in een lange lijst worden weergegeven), playlists (met de standaard playlists Most Played, recently played, en recently added), artist, albums, genres en componisten. Daarin kan je altijd zoeken ;)
Maar om liedjes in de library te krijgen moet je ze eerst zoeken (en het is daar dat het bij mij mist loopt). Ik snap zelf niet waarom hij juist bij die liedjes moeilijk doen (het zijn DRM loze bestanden).
Je hebt ook een functie voor album art, eens je die door hebt is dat ook wel leuk. Ik heb een aparte map gemaakt met als naam album art en daarin alle afbeeldingen (met telkens als naam artiest - album.jpg). Hij zal dan automatisch zien en die foto tonen in de player.

Je hebt ook nog podcasts maar daar ben ik nog niet aan geweest.

De standaard browser is goed (als ik vergelijk met IE op Windows Mobile). Je kan geen tabs openen maar als je een link gaat openen in een nieuw venster zal hij dat wel in een tab doen.
Hij is niet bijster snel, wel snel genoeg. Opera Mini is wel sneller en wat handiger te navigeren (betere snelkoppelingen).

Ik heb nog nooit ervaring gehad met Nokia (tenzij je een Nokia 3310 een ervaring noemt :D). Als je bv tools opent (waar je dus de instellingen enz kunt wijzigen) krijg je 3 dingen dat eigenlijk hetzelfde doen:
  • Profiles: waar je dus elk profiel (zoals stil, luid,...) kunt wijzigen
  • Settings: waar je het profiel dat nu in gebruik is kan wijzigen (maar dan kan ook vanuit profiles) en nog meer
  • Modes: waar je dat switch gedoe kan wijzigen
Naar mijn zeggen komt het eigenlijk op hetzelfde neer. Ik ga nu altijd via Settings te werk omdat ik de rest niet gebruik.

Hoop dat het helpt ;)
Dat is iets waar ik me ook al over verbaasd heb, maar ik heb inmiddels 8 jaar Nokia-ervaring, dus je zou kunnen zeggen dat ik me er bij neergelegd heb ;)

Ik denk dat ik 'm maar ga aanschaffen, je reactie heeft me overtuigd :)
bedankt voor de zeer goede review