Logitech Squeezebox Duet Review

AW_Bos 25 juni 2009, 1.891 views

Logitech Squeezebox Duet

Pluspunten

• Goede kwaliteit muziek
  • Webradio mogelijkheid met uitgebreide lijst.

Minpunten

• Af en toe reageert het menu op de afstandbedening traag, en mag wel betere meldingen geven bij signaal/connectie verlies, i.p.v. een doodlopend menu..
  • WEP key (wat bijna niemand meer gebruik) moet aan een max. lengte voldoen, misschien dat dit aangepast is in nieuwe firmware?

Geluidskwaliteit Score: 5
Sinds kort heb ik in combinatie met de Q-NAP turbo NAS 119 de Squeezebox Duet.
Dit omdat ik een hoop MP3 en FLAC muziek heb die centraal opgeslagen moesten worden en uiteraard in de huiskamer afgespeeld moesten worden.
Na een onderzoekje op internet en een kijkje in computerwinkel kwam ik de Squeezebox tegen, en na een demonstratie sprak het hele systeem me goed aan.

De QNAP functioneert op opslagmedium waar alle muziek op staat en als server.
Nadat het ik het product heb aangesloten via WLAN op ons netwerk was het eventjes kijken met de handleiding om alles goed in te stellen.
Let er wel op dat je op de Squeezecenter software de Squeezebox aanzet met de aan-knop of via de afstandsbediening.

Nadat op de Squeezebox Receiver het witte lichtje aan ging kon ik eindelijk muziek afspelen, en hoorde ik TIme after Time van Cyndi Lauper door de geluidsboxen :).
De geluidskwalieit is perfect, en met FLAC-muziek bestanden is het luisteren helemaal een genot.
Een voordeel van de afstandsbediening is dat deze radiografisch (via WLAN) communiceert met de Squeezebox zelf, dus kan mijn kastdeurtje gewoon dicht :P

Sinds kort heb ik ontdekt dat je de afstandbediening als 'I-Pod' kan gebruiken om muziek mee te luisteren (beta functionaliteit), ook erg handig, hoewel het minder compact dan een I-pod is, maar goed, je kan hem toch alleen in en om je huis gebruiken.

Tot nu toe heb ik nog steeds veel plezier van de Squeezebox die ik nu een maand in bezit heb, en dat zal zeker zo blijven.

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Duet?

Reviews door de redactie

De responsiveness van de afstandbediening ligt niet aan de Duet hardware maar aan de hardware waar Squeezecenter op draait. De squeezebox hardware heeft nl weinig tot geen intelligentie. Dan wordt allemaal vanuit de server bestuurd. Als voorbeeld; De display van een squeezebox classic wordt aangestuurd door SC. Is deze traag of scrolled de tekst niet mooi constant, dan is dit te wijten aan de hardware en het OS waar SC op draait.

Voorheen draaide ik SC op Vista op een dual core machine en had geregeld last van dat soort problemen. Een mini-ITX PC aangeschaft met slecht een single core VIA 1,5 Ghz procesor en daar Ubuntu opgezet. Nooit meer problemen gehad. Kortom het OS kan ook grote invloed hebben.

Bij NAS appliances is het vaak zo dat ze weinig processing power hebben aangezien ze nooit bedoeld zijn om applicaties op te gaan hosten. In dit geval SC en MySQL. Tevens zijn ze vaak beperkt in het aanwezige geheugen.

De Squeezebox serie ondersteund ook WPA en WPA2 dus waarom WEP gebruiken?

[Reactie gewijzigd door SilverRS8 op 25 juni 2009 11:28]

Foto's van je setup en misschien iets meer informatie, waarom heb je deze oplossing gekozen?
Foto's van mijn setup heb ik nog niet... Ik zal die spoedig even maken :)
Verder heb ik de review wat uitgebreid met waarom ik deze heb gekozen.